Jump to content
MAINOS

Onko pakko tehdä ylitöitä?


petraa

Recommended Posts

Meidän esimies on kyllä sitä mieltä että saa määrätä meidät töihin jos tarve vaatii.

Ja kaiken huipuksi; kun täällä keväällä käytiin keskustelua ylityön korvauksista (mitä meille ei tietenkään makseta, meillä saa säästää tunnit), se oli sitä mieltä että vaikka henkilöllä ei ole allekirjoittanut sopimusta tuntien säästämisestä, henkilölle ei makseta ylityökorvauksia. Pomo oli sitä mieltä, että kun hän joutuu määräämään jonkun töihin, hän joutuu samantien määräämään sille vapaapäivän korvaukseksi. Ja kun kysyin, että mitä sitten jos sanon että tulen, jos saan ylityökorvauksia, se tokas että mulla ei ole oikeuksia asettaa vaatimuksia.  :o

Mutta hyvä tietää että kukaan ei voi pakottaa tai määrätä mua töihin!

Ei voi, olen ottanut sen liitosta selville. Poikkeuksena vois olla äärimmäiset katastrofit mutta ei yksittäisen työntekijän sairastuminmen ja hänen äkillinen sijaistarve ole sellainen.

mitenhän nää menee. siis jos osastolla yks yökkö ja se sairastuu ja ketään ulkopuolista ei saada? eikä tosiaan iltavuorolaista silloin voi velvoittaa töihin?? Eli osaston vois jättää ilman yökkööhuh.gif

Soitetaan osastonhoitaja töihin?  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 58
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ikävä huomata että terveydenhuollossa alkaa olla ylitöihin pakottamismeininki. Ei kovin pitkänäköistä pomojen taholta.

Ei todella.

Alkaa harkita työkyvyttömyyseläkettä henkisistä syistä  :nauraa:

Nii, minä jo ajattelin että olen tuhoon tuomittu, kun juopoksi pitäis ryhtyä  :o Aina kun ne soittaa töistä ja kysyy et voisko tulla tuuraamaan, olis vaan sanonut ettei käy, olen juonut kaljaa  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pomo ei voi ketään määrätä tekemään ylitöitä eikä vahvistettuja työvuorolistoja voi yksipuolisesti muuttaa. Luulisi tällaisten perusasioiden olevan tiedossa esimiestasollakin, mutta ei taida olla.

Meilläpä on tehty näin. Kun olen siitä huomauttanut niin oh vedonnut siihen 10-h. -sääntöön jos joudun tekemään ylimääräisiä tunteja.

Himputti pitää alkaa kunnolla käydä läpi näitä sääntöjä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mitenhän nää menee. siis jos osastolla yks yökkö ja se sairastuu ja ketään ulkopuolista ei saada? eikä tosiaan iltavuorolaista silloin voi velvoittaa töihin?? Eli osaston vois jättää ilman yökkööhuh.gif

Työaikalain 21 momentti määrittelee millä kriteereillä hätätyöhön voidaan määrätä. Nykyisen näkemyksen mukaan työntekijän sairauspoissaolo ei ole sellainen ennalta arvaamaton tapahtuma jonka perusteella hätätyön kriteerit täyttyvät. Ainahan työntekijät sairastuvat joten siihen pitää työnantajan jotenkin etukäteen varautua.

Lisä- tai ylitöiden teettämiseen tarvitaan työntekijän suostumus, joten niihinkään ei yksipuolisesti työnantaja voi ketään määrätä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hätätyöhön voidaan määrätä, mutta eipä tule ihan heti mieleen milloin hätätöitä olisi teetetty. Hätätyötä on käsiteltykin tässä ketjussa aikaisemmin.

Pk-seudulla viimeksi Estonian ja Myyrmannin takia jouduttiin jäämään joksikin aikaa iltavuorosta yövuoroon ennenkuin selvisi ettei tarvittukaan. Mutta silloin ei kyllä tullu mieleenkään yli- ym muut työt tai niiden korvaukset. Satuin olemaan molempina iltoina töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläpä on tehty näin. Kun olen siitä huomauttanut niin oh vedonnut siihen 10-h. -sääntöön jos joudun tekemään ylimääräisiä tunteja.

Ihan höpöpuhetta osastonhoitajalta. Työntekijä voi poistua työpaikalta silloin kun työaika päättyy. Jos työaika päättyy esim. 15.30 niin sen jälkeen työntekijä voi poistua työpaikalta eikä osastonhoitaja tai kukaan muukaan voi tuosta noin vain käskeä jäämään töihin.

Olisi kiva tietää mistä osastonhoitaja on tuollaisen kymmenen tunnin säännön keksinyt.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan höpöpuhetta osastonhoitajalta. Työntekijä voi poistua työpaikalta silloin kun työaika päättyy. Jos työaika päättyy esim. 15.30 niin sen jälkeen työntekijä voi poistua työpaikalta eikä osastonhoitaja tai kukaan muukaan voi tuosta noin vain käskeä jäämään töihin.

Olisi kiva tietää mistä osastonhoitaja on tuollaisen kymmenen tunnin säännön keksinyt.

Alkaa muakin kiinnostaa. Sanoi vain että hänellä on oikeus.

Taian olla liian hyväuskoinen. Mistä voisi saada lisää tietoa oikeuksista? Mulla oli virka joka toimipaikkamuutosten takia muuttui toimeksi. Onko sillä eroa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taian olla liian hyväuskoinen. Mistä voisi saada lisää tietoa oikeuksista? Mulla oli virka joka toimipaikkamuutosten takia muuttui toimeksi. Onko sillä eroa?

Liittoon kannattaa kuulua ja ottaa sinne herkästi yhteyttä. Kannattaa myös perehtyä työehtosopimukseen joka tulee olla saatavilla jokaisessa työpaikassa. Netistäkin niitä löytää, esim. www.kuntatyonantajat.fi

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liittoon kannattaa kuulua ja ottaa sinne herkästi yhteyttä. Kannattaa myös perehtyä työehtosopimukseen joka tulee olla saatavilla jokaisessa työpaikassa. Netistäkin niitä löytää, esim. www.kuntatyonantajat.fi

Kiitti linkistä. Mihin HUS:n vakituiset (toimi kait nykyään?) kuuluvat? Meille ei tosiaan ole jaettu minkäänlaista tietoa meidän oikeuksista. Tehyyn kuulun.

Ei kivaa olla pompoteltavana, siksi harkitsen työpaikanvaihtoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liittoon kannattaa kuulua ja ottaa sinne herkästi yhteyttä. Kannattaa myös perehtyä työehtosopimukseen joka tulee olla saatavilla jokaisessa työpaikassa. Netistäkin niitä löytää, esim. www.kuntatyonantajat.fi

Kiitti linkistä. Mihin HUS:n vakituiset (toimi kait nykyään?) kuuluvat? Meille ei tosiaan ole jaettu minkäänlaista tietoa meidän oikeuksista. Tehyyn kuulun.

Ei kivaa olla pompoteltavana, siksi harkitsen työpaikanvaihtoa.

Eikö sun työsopimuksessa lue, että esim. "työehtosopimus Kv-tes:n mukaisesti..." tms...?

Pitäähän työntekijälle kertoa jo työhön hakeutumisvaiheessa, minkä sopimuksen mukaan työajat, palkkaus, lomat yms. perusasiat menee!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö sun työsopimuksessa lue, että esim. "työehtosopimus Kv-tes:n mukaisesti..." tms...?

Pitäähän työntekijälle kertoa jo työhön hakeutumisvaiheessa, minkä sopimuksen mukaan työajat, palkkaus, lomat yms. perusasiat menee!

Eipä tullut silloin mieleen 80-luvulla.

Oli pulaa silloinkin hoitajista ja sain valita minne halusin. Allekirjoitin paperin muttei se mikään tuommoinen työsopimus ollut missä olisi eritelty eri asiat. Hyväksyin viran jota mulle tarjottiin ja josta olin kiinnostunut.

Entisessä VES:ssä taisi ollakin ehto että virassa oleva voidaan määrätä töihin milloin tarvitaan ja se jääny mun päähän. Siinä mielessä asiat parantuneet ettei nyt tarvi enää.

Pääsispä jo eläkkeelle  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entisessä VES:ssä taisi ollakin ehto että virassa oleva voidaan määrätä töihin milloin tarvitaan ja se jääny mun päähän. Siinä mielessä asiat parantuneet ettei nyt tarvi enää.

Virassaolijoilla on nykyäänkin vähän eri säännöt, koskee nykysin lähinnä enää esimiehiä. :o

mitenhän nää menee. siis jos osastolla yks yökkö ja se sairastuu ja ketään ulkopuolista ei saada? eikä tosiaan iltavuorolaista silloin voi velvoittaa töihin?? Eli osaston vois jättää ilman yökkööhuh.gif

Siis nää on ihan perusasioita. Työaikalaki sanoo yksiselitteisesti että ylitöihin ei ole pakko jäädä. Jos yövuorolainen puuttuu, ilmoitus esimiehelle ja sen jälkeen se on oikeasti hänen ongelmansa miten yöstä selvitään. Hän on virassa joten hän tulee itse töihin jos ei muita saa. Jos ei tule, niin hän virkamiehenä kantaa sitä vastuun että osasto on tyhjillään.

Pk-seudulla viimeksi Estonian ja Myyrmannin takia jouduttiin jäämään joksikin aikaa iltavuorosta yövuoroon ennenkuin selvisi ettei tarvittukaan. Mutta silloin ei kyllä tullu mieleenkään yli- ym muut työt tai niiden korvaukset.

Tässä täyttys hätätyön kriteerit. Eli ihan eri asia kun joku työntekijän sairastuminen tai se että i.v luvallinen puuttuu vuorosta tms. Mäkin olin Myyrmannin aikana illassa ja sillon porukat jäi käskemättäkin ylitöihin :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tossa kans huomasin parisen viikkoa sitten että taitaa meikäläisen joustot olla joustettu. Listan mukaan mulla oli 6 päivän työputki mikä päättyisi pätkäaamuun ja yöhön. No tein ensimmäisenä päivänä 8 tunnin aamuvuoron sit töistä soitettiin tulisinko yöhön kun ei ketään saada? Menin samoilla silmillä ja tein vielä toisenkin yön perään ja sit taas normi aamun ym. Pyysin sitten listan lopusta pätkäaamua vapaaksi jotta tunnit hieman tasaantuisivat ja saisin hiukka vapaatakin. Sh ihmetteli kauan asiaa että voikohan sitä nyt niin tehdä ym? Lopulta suivaannuin niin että sanoin etten joka tapauksessa tule pätkäaamuun ja piste. Myöhemmin päivällä sain ilmotuksen että aamu olisi suotu vapaaksi että tulisin vain yöhön.

Toinen asia mikä ei kuulu ylitöihin mutta sapettaa sattu myös sen viikon lopulla. Sh ilmoitti maanantaina että viikon päästä alkava kesälomani on hyväksytty, keskiviikkona ilmoitti että ei olekaan sijaista etten saa lomaa. No, sitten taas torstaina ilmoitti että saan loman ja perjantaina päivällä ilmoitti etten saa maanantaina alkavaa lomaani. Hiukan siinä siitten ärräpäät lenteli :o Lupasivat viikonlopun aikana soitella kotiin jos saavat sijaisen lomalleni. Heidän onnekseen he soittivat ja sain pitää lomani. Otin kuitenkin yhteyttä liittoon ja kyselin oikeuksistani. Sanoivat että sairasloman takia myöhemmäksi siirretty kesäloma tarvii ilmoittaa peruuntuneeksi viimeistään 3 vuorokautta ennen lomaa eli en olisi tehnyt väärin vaikka en olisi mennytkään maanantaina töihin jos en olisi lomaa saanut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tossa kans huomasin parisen viikkoa sitten että taitaa meikäläisen joustot olla joustettu. Listan mukaan mulla oli 6 päivän työputki mikä päättyisi pätkäaamuun ja yöhön. No tein ensimmäisenä päivänä 8 tunnin aamuvuoron sit töistä soitettiin tulisinko yöhön kun ei ketään saada? Menin samoilla silmillä ja tein vielä toisenkin yön perään ja sit taas normi aamun ym. Pyysin sitten listan lopusta pätkäaamua vapaaksi jotta tunnit hieman tasaantuisivat ja saisin hiukka vapaatakin. Sh ihmetteli kauan asiaa että voikohan sitä nyt niin tehdä ym? Lopulta suivaannuin niin että sanoin etten joka tapauksessa tule pätkäaamuun ja piste. Myöhemmin päivällä sain ilmotuksen että aamu olisi suotu vapaaksi että tulisin vain yöhön.

Toinen asia mikä ei kuulu ylitöihin mutta sapettaa sattu myös sen viikon lopulla. Sh ilmoitti maanantaina että viikon päästä alkava kesälomani on hyväksytty, keskiviikkona ilmoitti että ei olekaan sijaista etten saa lomaa. No, sitten taas torstaina ilmoitti että saan loman ja perjantaina päivällä ilmoitti etten saa maanantaina alkavaa lomaani. Hiukan siinä siitten ärräpäät lenteli ;D Lupasivat viikonlopun aikana soitella kotiin jos saavat sijaisen lomalleni. Heidän onnekseen he soittivat ja sain pitää lomani. Otin kuitenkin yhteyttä liittoon ja kyselin oikeuksistani. Sanoivat että sairasloman takia myöhemmäksi siirretty kesäloma tarvii ilmoittaa peruuntuneeksi viimeistään 3 vuorokautta ennen lomaa eli en olisi tehnyt väärin vaikka en olisi mennytkään maanantaina töihin jos en olisi lomaa saanut.

Mikään työehtosopimus ei kyllä määrittele tuollaista että missä liikut vapaa-ajallasi, minkälaisessa kunnossa ja ennenkaikkea sitä että kenen puheluihin vastaat. Työnantajan numero kännykkään, että osaa olla vastaamatta moisiin paskasoittoihin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on se käsitys (korjatkaa jos olen väärässä) että ylitöitä ei ole pakko kenenkään tehdä, mutta esimiehellä on oikeus määrätä työntekijä jäämään / tulemaan töihin jos potilaiden turvallisuus vaarantuu. Eli näinhän käy mm. tilanteissa joissa ei ole tarpeeksi väkeä vuorossa töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Armeijan leivissä kaikki sairaanhoitajat ovat virkamiehiä ja niinpä lomat on välillä siirtyneet ja

ylityörajoja koeteltu tarpeen mukaan. Mutta mikäs siinä kun niistä maksetaan korvausta (tosin

se korvaushan on lähinnä henkilökähtainen loukkaus valtiolta palkan muodossa...  :) )

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on se käsitys (korjatkaa jos olen väärässä) että ylitöitä ei ole pakko kenenkään tehdä, mutta esimiehellä on oikeus määrätä työntekijä jäämään / tulemaan töihin jos potilaiden turvallisuus vaarantuu. Eli näinhän käy mm. tilanteissa joissa ei ole tarpeeksi väkeä vuorossa töissä.

Tää keskustelu alkaa kiertää kehää. Viittaan kaikkiin edellisiin vastauksiini tässä aiheessa :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on se käsitys (korjatkaa jos olen väärässä) että ylitöitä ei ole pakko kenenkään tehdä, mutta esimiehellä on oikeus määrätä työntekijä jäämään / tulemaan töihin jos potilaiden turvallisuus vaarantuu. Eli näinhän käy mm. tilanteissa joissa ei ole tarpeeksi väkeä vuorossa töissä.

Hätätyöhön voidaan velvoittaa, mutta normaalit sairauspoissaolot tai sijaisten saantiongelmat eivät täytä hätätyön kriteereitä. Työnantaja on velvollinen varautumaan sairauspoissaoloihin ja henkilökuntapulaan etukäteen ja toimimaan sen mukaisesti. Ketään ei voi sen vuoksi määrätä ylitöihin tai vaihdella työvuoroja miten sattuu.

Jos työnantaja käskee tulemaan töihin vapaa-ajalta tai käskee jäämään töihin työvuoron jälkeen, niin työntekijä voi kysyä onko kyseessä hätätyötä vai ei. Jos ei ole, niin töitä ei ole pakko tehdä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos työnantaja käskee tulemaan töihin vapaa-ajalta tai käskee jäämään töihin työvuoron jälkeen, niin työntekijä voi kysyä onko kyseessä hätätyötä vai ei. Jos ei ole, niin töitä ei ole pakko tehdä.

Ja kuten aikaisemmin mainittiin, hätätyötä ei voi heppoisin perustein teettää. Hätätyön teettämistä valvotaan juuri sen takia http://www.tyosuojelu.fi/fi/hatatyoilmoitus

Eli jos pomo väittää että voi 'tosta noin vaan' määrätä ylitöihin tai tulemaan vapailta töihin, ottakaa yhteyttä liittoonne, koska moinen väite on täyttä puppua. Älkää olko liian sinisilmäisiä ja opetelkaa sanomaan 'ei'.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä näistä asioista on tosiaan ottaa selvää ja tietää!

Oh:t taitaa myös olla aika pulassa omissa kopperoissaan ja sen takia kuljettaa meitäkin kuin pässiä narussa.. Pitää vaan pysyä lujana ja tietää omat oikeutensa, niin eipähän ainakaan väsy ainaiseen riepotteluun ja kaltoinkohteluun, kun siellä kentällä riittää muutenkin ihan tarpeeksi duunia.  :D

Ps. Lotossa 5 oikein! ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, näin on, omia puolia pitää pitää! Halvaksihan se työnantajalle tulee kun työntekijä venyy ja vanuu, eikä edes tartte maksaa ylityökorvauksia (useammiten kai ei maksa), vaan tasoittelee jaksoja miten sattuu.

Minäkin olen lopettanut moiset touhut, jos on tarve, voin tulla tekemään sunnuntaina töitä, ku saa sunnuntailisän. Tavallisena arkivuorona on turha mulle soittaa, kun hälykorvauskin on naurettavan pieni!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tosi on! Tilanne ei miksikään muutu, ennen kuin porukat itse ensin ryhdistäytyvät.

Ylityö on sopimusjuttu ja korvausperusteet lukee sopimuksissa.

"Kuha on ylimainostettu. Hauki on pajon maukkaampi." Pentti Linkola

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...