Jump to content
MAINOS

äksääminen


Vieras: hruokonen

Recommended Posts

siinähän äksäät,kerro yksikkös niin sanon aina häkeen soittaessani ettei sun yksikköö lähetä ;)

Ihmeellinen kommentti. Käykö kyytimiehen luonnon päälle jos minä omassa virkatyössäni teen x-koodeja ? Aika usein tulee myös X-6 tai X-8. X-5 ajatuksista myös usein konsultoin. Ei ole ainakaan vielä 8 vuoden aikana tarvinnu oikeudessa mitään selitellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 87
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

mä oon ihmeellinen mies.samat 8v tsrirraa takana+17v yhteensä alan hommia.en oo oikeuteen joutunu enkä ees työnantajalle selittään. cry.png

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä oon ihmeellinen mies.samat 8v tsrirraa takana+17v yhteensä alan hommia.en oo oikeuteen joutunu enkä ees työnantajalle selittään. cry.png

Hyvä niin.Jatketaan samaan malliin.Kuljeta sinä kaikki, niin et joudu selittelemään ja minä jatkan edelleen äksäämistä potilailla,jotka eivät ambulanssikuljetusta vaadi  ;) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä oon ihmeellinen mies.samat 8v tsrirraa takana+17v yhteensä alan hommia.en oo oikeuteen joutunu enkä ees työnantajalle selittään. cry.png

Hyvä niin.Jatketaan samaan malliin.Kuljeta sinä kaikki, niin et joudu selittelemään ja minä jatkan edelleen äksäämistä potilailla,jotka eivät ambulanssikuljetusta vaadi  ;) 

joo tehään näin.

tuli muuten mieleen että näillä vuosilla meidän on pakko tuntee toisemme,jos kerta stadista oot.laita vaikka yksityisviestiä,no hard feelings.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Parhaana kuuna yksikkömme on äksännyt noin 35 % kyydeistä ja suurin osa hoidettu kohteessa. Kysessä kesäkuukaudet ja tikkauskone on tainnut laulaa autossamme jokusen kerran (selittää osan äksistämme).

No niin... Kuka teitin autossa tikkaa??? Jos me alamme tekemään lääkärin hommia niin meidän kai pitäisi saada siittä lääkärinpalkkaa?!?!? Kuka vastaa potilaan jatkohoidosta, esim tikkien poistot ja jos haava tulehtuu ja tulee vakavampia sairauksia niin kenen vakuutus korvaa?huh.gif Ei ainakaan sairaankuljettajalla ole sellaista vakuutusta, eikä meille saa sellaista. Eikä minkään yrityksen vakuutus kata asiaa joka ei ole Kelan sairaankuljetus-asetuksen mukaista ensihoitoa. Se ei voi olla X-8, koska sitä ei ole edes katetrointi joka ei myöskään kuulu saku-kuskin hommiin. Pitää olla tarkkana ja miettiä kenen takaliston alla se nuotio palaa ennen kun ruvetaan laajentamaan meidän tehtäviä ja vastuita. Hienoahan se on kun saa temppulogiaa lisää ja voi reteillä osaavansa kaikkea mitä muut ei tee, mutta vastuut pitää selvittää ennen kuin sooloillaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä taksikuskit on erikseen. Minä ainakin pistän melko helpostikkin kyydin x-osastoon, koska ensihoidon resurssit on muutenkin tiukilla ja jos sitä pitää vielä kaikki kuskata jotka kyytiä pyytää niin hulluksi menee. Johan se luulis järki sanovan että suhteelisen terve ihminen voi odottaa aamuun ja mennä sitten taksilla sairaalaan.

No niin... Kuka teitin autossa tikkaa??? Jos me alamme tekemään lääkärin hommia niin meidän kai pitäisi saada siittä lääkärinpalkkaa?!?!? Kuka vastaa potilaan jatkohoidosta, esim tikkien poistot ja jos haava tulehtuu ja tulee vakavampia sairauksia niin kenen vakuutus korvaa?huh.gif

Luulis järjen sanovan myös nuo jatkohoitokuviot. Eli omalla terveysasemalla hoitaja ottaa tikit pois, jos haava tulehtuu osaa aikuinen ihminen tulla sitä näyttämään jne. Käsittääkseni tikkaukset tehdään konsultaation perusteella, eli lääkärin nimi paperiin. Ei pidä tikata jos ei tunne osaavansa asiaa tai halua kantaa vastuuta tekemisistään, vaikka lääkäri on aina viimeisessä vastuussa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin... Kuka teitin autossa tikkaa??? Jos me alamme tekemään lääkärin hommia niin meidän kai pitäisi saada siittä lääkärinpalkkaa?!?!? Kuka vastaa potilaan jatkohoidosta, esim tikkien poistot ja jos haava tulehtuu ja tulee vakavampia sairauksia niin kenen vakuutus korvaa?huh.gif Ei ainakaan sairaankuljettajalla ole sellaista vakuutusta, eikä meille saa sellaista. Eikä minkään yrityksen vakuutus kata asiaa joka ei ole Kelan sairaankuljetus-asetuksen mukaista ensihoitoa. Se ei voi olla X-8, koska sitä ei ole edes katetrointi joka ei myöskään kuulu saku-kuskin hommiin.

Haloo...

Missä laissa lukee että ompelu olisi lääkärin hommia? Ei missään. Lääkärille on määritelty jotain erityisoikeuksia, esim. lääkemääräysten antaminen, kuoleman juridinen toteaminen ja lääketieteellisen diagnoosin teko. Ompelu ei ole mikään lääkärin erikoisoikeus, esim. kätilöt on ommelleet varmaan 100 vuotta. Ja katetrointi sitten... Jos olen töissä osastolla, katetroin, miksi en katetroisi tarvittaessa ensihoidossa?

Päin vastoin laissa terveydenhuollon ammattihenkilöistä lukee jotta "terveydenhuollon ammattihenkilöt voivat toimia toistensa tehtävissä silloin kun se on palvelujen järjestämisen kannalta tarkoituksenmukaista" tjsp.

Maailma muuttuu ja kehitys kehittyy. Vai oletko sitä mieltä, että ambulanssissa ei pitäisi potilaalle aloittaa infuusioita ja defibrillaatiokin kuuluu vain lääkärin hommiin? Näinhän pari vuosikymmentä sitten oli asian laita.

Kannattaisi vielä lukaista pariin kertaan vaikka ensihoidon perusteet -kirjan ensimmäiset sata sivua. Sairaankuljetusasetus ei tosiaankaan ole Kelan antama. Potilasvahinkoja varten terveydenhuollon toimintayksiköllä tulee olla vakuutus, myös sairaankuljetuksen tulee olla vakuutusten piirissä tavalla tai toisella. Potilasvahinkojen osalta potilaalle aiheutuvan vahingon korvaa joka tapauksessa potilasvakuutuskeskus. Myös sairaankuljetuksessa / ensihoidossa ja ensivastetoiminnassakin, kun siitä on sopimus terkkarin kanssa.

Jos Kela ei jotain keikkaa korvaa, se ei johdu mistään laista vaan Kelan tulkinnasta. Niissä taas on huimia eroja eri toimistojen välillä. Jos virtsaumpipotilaan katetroi tai haavapäisen ompelee eikä kuljetusta tarvita sen jälkeen, on siitä kyllä aina Kela korvauksen maksanut niissä systeemeissä missä olen ollut töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Usein kuultu selitys on, että kuljetetaan kun kerran kuitenkin mennään sinne (TK) päin. Tällaisia selityksiä olen kuullut varsinkin pienempien paikkojen henkilökunnalta.

Mitä pidempi kuljetusmatka, sen oleellisempaa on, että hälytyskeskus on ajan tasalla, ja hälyttää tarvittaessa kuljettavan yksikön kiireelliseen tehtävään. Poka voi odotella autossa.

Otetaan esimerkiksi kaatuminen/liukastuminen, jonka seurauksena on seurannut ylaraajan virheasento jonka lääkäri sitten myöhemmin herra Röntgenin säteillä toteaa radius-murtumaksi (huom. Niina, ei radialis). Lähimmästä kioskista pakko-ottona Ilta-Sanomat, reponointi ja iltapäivälehti sideharsolla tukemaan. Sitten taksiin.

Jos esim. kyseistä potilasta kuljetellaan kymmeniä kilometrejä ja yksikkö on varattuna eikä sitä osata käyttää samanaikaisesti muihin tehtäviin, voidaan kyllä kysyä mikä on ensihoitovalmius. Jos sitä nyt sitten muuten olisi.

Tai haava päässä. Taksi ei ota kun sotkee paikat.

Pyyhitään nassu puhtaaksi, jos vuotaa niin adrenaliinia ruiskuun, neula pois ja ruiskusta hiukkasen addua suoraan haavaan. Ei vuoda.

Ja taksikin huolii.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilasvahinkoja varten terveydenhuollon toimintayksiköllä tulee olla vakuutus, myös sairaankuljetuksen tulee olla vakuutusten piirissä tavalla tai toisella. Potilasvahinkojen osalta potilaalle aiheutuvan vahingon korvaa joka tapauksessa potilasvakuutuskeskus. Myös sairaankuljetuksessa / ensihoidossa ja ensivastetoiminnassakin, kun siitä on sopimus terkkarin kanssa.

Vaikka itse katetroin kohteessa (ja voisin suturoidakkin jos koulutettu oltais), niin silti haluan edelleen muistuttaa parista pointista:

Jos äksäät potilaan kohteessa, niin se pitäisi aina tapahtua konsultaation kautta ja täydessä yhteisymmärryksessä potilaan + potilaan omaisten kanssa. Sillä mikään vakuutus ei auta jos potilas (tai omainen) ristiriitatilanteessa ei olekkaan tyytyväinen hoitoon ja päättää viedä asian oikeuteen. Sillä ei ole väliä oletko tehnyt hoitovirhettä vai et , selittämään joudut. Potilas pystyy hankaloittamaan erittäin paljon hoitajan elämää niin halutessaa, eli näitä tilanteita ei kannata ehdoin tahdoin kerjätä.

Ja mitä tulee tähän teemaan lääkärin hommat/hoitajan hommat, niin ehkäpä tämä terve kriittisyys uusien hommien haalimiselle on opittu lääkäreiltä. Sillä eihän ko ammattiryhmä ei ota milloinkaan uusia tehtäviä toimenkuvaansa ilman lisäkorvauksia - mikä onkin aivan oikein. Sama oikeus pitää olla myös meillä hoitajilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Konsuultaatio äksäämisessä lienee paikallistason homma. Jos on ohjeistettu, niin sitten tietysti konsultoidaan.

Omaisten tai potilaan yhteisymmärrystä taas ei vaadita, ja harvoin saadaan, mutta toki täytyy selvittää miksi näin tehdään. Ambulanssi ei ole taksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuosta ihan samaa mieltä. Usein äksättävä ei ole samaa mieltä äksäämisestä. Meillä on myös kirjallisena ohje jossa sanotaan jotain tyyliin "on jokamiehen oikeus soittaa ambulanssi, mutta kaikkia ei tarvitse/pidä kuljettaa". Toki potilas voi tehdä elämäni hankalaksi jos haluaa, mutta päätös on helppo tehdä jos asialla on konsultoidun lääkärin siunaus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suomi on Suomi. Onneksi.

Esimerkiksi Ruotsissa on ambulanssin kuljetettava kaikki joille on ambulanssi soitettu.

Jos siis potilas ei kieltäydy.

Se lukee jossain tyyliin:

"Kaikilla on oikeus matkustaa ambulanssilla sairaalaan".

Toki ainakin jotkut käyttävät järkeäänkin, eivätkä kuljeta ihan mitä vaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Konsuultaatio äksäämisessä lienee paikallistason homma. Jos on ohjeistettu, niin sitten tietysti konsultoidaan.

Ja mielestäni aina jos potilas on eri mieltä äksäämisestä niin konsultaatio on paikallaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Konsuultaatio äksäämisessä lienee paikallistason homma. Jos on ohjeistettu, niin sitten tietysti konsultoidaan.

Ja mielestäni aina jos potilas on eri mieltä äksäämisestä niin konsultaatio on paikallaan.

Juuri näin. Samalla varmistuu oma selusta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Parhaana kuuna yksikkömme on äksännyt noin 35 % kyydeistä ja suurin osa hoidettu kohteessa. Kysessä kesäkuukaudet ja tikkauskone on tainnut laulaa autossamme jokusen kerran (selittää osan äksistämme).

No niin... Kuka teitin autossa tikkaa??? Jos me alamme tekemään lääkärin hommia niin meidän kai pitäisi saada siittä lääkärinpalkkaa?!?!? Kuka vastaa potilaan jatkohoidosta, esim tikkien poistot ja jos haava tulehtuu ja tulee vakavampia sairauksia niin kenen vakuutus korvaa?huh.gif Ei ainakaan sairaankuljettajalla ole sellaista vakuutusta, eikä meille saa sellaista. Eikä minkään yrityksen vakuutus kata asiaa joka ei ole Kelan sairaankuljetus-asetuksen mukaista ensihoitoa. Se ei voi olla X-8, koska sitä ei ole edes katetrointi joka ei myöskään kuulu saku-kuskin hommiin. Pitää olla tarkkana ja miettiä kenen takaliston alla se nuotio palaa ennen kun ruvetaan laajentamaan meidän tehtäviä ja vastuita. Hienoahan se on kun saa temppulogiaa lisää ja voi reteillä osaavansa kaikkea mitä muut ei tee, mutta vastuut pitää selvittää ennen kuin sooloillaan.

Meillä tikkaavat kaikki hoitajat, jotka ovat vastuulääkärille tehneet hyväksyttävän näytön. Kyyti on x-8, mutta korvauksen maksaa ilmeisesti kunta, kuten meillä kaikki x-5 kyyditkin. Tikkauksesta vastuussa on hoitajan lisäksi toki vastuulääkäri, joka luvan on antanut ja sitten lääkäri, jolta tikkauslupa on konsulla saatu. Tikatessa sitten vielä järki käteen. Ei likaisia, epämääräisiä haavoja. Lähinnä tikataan tietyn hoitolaitoksen potilaita, joilla vähän väliä joku paikka auki ja siellä ei päivystävää lääkäriä. En esim. pään haavoja kovin hanakasti tikkaile, koska valvonta pitää järjestää kuitenkin kommootion vuoksi. Eli vastuuasiat on selvitetty eikä ole kyse mistään temppukikkailuista. Se on vaan meillä päin toimiva käytäntö. Ei ajeta 100 km yhden tikin haavan vuoksi (eikä nyt pidä käsittää väärin)

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Äksätään aina kun tilanne!!

Meilläpäin ei liikaa autoja ja jokainen ammattitaitoinen lanssikuski osaa olla sitomatta yksikköä tarpeettomasti..

Mikäli yhtään epäillyttää, puhelimella saa tohtorin kiinni ja oikeusturva edes parempi..

En itekkään oo joutunu selittelemään tekemisiä...

Väärä mappi. Tästä asiasta minulla juurikaan ei ole mitään tietoa, niinkuin oikeastaan mistään asiasta, mutta senverran tahdon sanoa että...

Niin, lämpösempi se on flunssassa taksissa matkustaa kuin tabiksen kontissa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

milloin kannattaa äksätä (x) ja milloin ei?

Jos ajattelee hoitajan oikeusturvaa ja vastuuta suhteutettuna palkkaan niin totuus on ettei kannata millonkaan ns. äksätä keikkaa, ei ainakaan jos potilas itse on kujettamisen kannalla. Toinen puoli sitten asiassa on tuo ammatillinen identiteetti, hoitoketjun sujuvuus ja potilaan pääsy oikeaan aikaan oikean hoitopaikkaan.

Eroja eri yksiköiden välillä on paljonkin, varsinkin kun yksityisen kannattaa yleensä taloudellisin perustein aina kuljettaa potilas. On yksiköitä jonka kyydeistä päätyy X-5 tai X-8 koodiin noin kolmannes kun taas naapurikunnan yksityiseltä ei juuri muuta x-koodia tule kuin X-1.

Varmuus milloin potilas voi jäädä kotiin tulee ajan ja kokemuksen kanssa, mutta konsultoida kannattaa aina vaikka olisi kuinka varma tilanteesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyyti yritetään puhua pois jo AHKssa. Jos tilanne kuulostaa siltä että tarttee lanssin, se laitetaan. Sairaankuljettajat "äksäävät". Sitten soittaa potilaan lähiomainen sairaalan päivystävälle sh:lle. Sh soittaa meille huolissaan, ja selittää tilannetta. Ei muuta kuin lanssi uudestaan kohteeseen, konsultaatio sekä mahd. puhelinkeskustelu vielä poliisinkin kanssa...ja "äksäävät".

Kohta soi puhelin uudestaan AHKssa... Ja sitten koitetaan me puhua ja selittää...  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten soittaa potilaan lähiomainen sairaalan päivystävälle sh:lle. Sh soittaa meille huolissaan, ja selittää tilannetta.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten soittaa potilaan lähiomainen sairaalan päivystävälle sh:lle. Sh soittaa meille huolissaan, ja selittää tilannetta.

Mulle ei tulis mieleenkää soittaa häkeen kenenkään potilaan/omaisen puolesta, sillä jos yksikkö on sen äksännyt luotan niiden arvioon. Omaisen voi mun puolestaa soittaa uudelleen häkeen ja selitellä sinne mitä sitten selitääkin.  8)

Joo, ne on näitä hoitajia jotka tuntee potilaat jo ennestään ja niistä on tullut hoitajille suorastaan rakkaita...

Kyllä itsekin hoitajana sanoisin tällaiselle omaiselle etää soittakoon itse HÄKEn jos tilanne näyttää huonontuneen. Ja ohje se on täältäkin. Suotta ei autoja laiteta tien päälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Isossa kaupungissa jossa kiireellsen hoitaa pelastuslaitos ja yksityinen mitä jää ei pela saa äksätä kyytiä yksityiselle. Käytännössä kuitenkin lappuun kirjoitetaan X-5 sen kummemmin tutkimatta etenkin epäsosiaalisen aineksen kyseessä ollen. Seuraava kyytipyyntö samasta asiakkaasta välittyy yksityiselle joka taas kuljettaa kyseisen potilaan.  huh.gif

Tällainen äksääminen on syvältä hanurista koska potilas pudotetaan välillä ensi- ja kaikista muistakin hoitoketjuista pois sivullisten huostaan sen sijaan että hoidettaisiin homma reilusti joko kuljettamalla tai äksäämällä suoraan yksityiselle. Nyt perustaso äksää perustasolle....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Isossa kaupungissa jossa kiireellsen hoitaa pelastuslaitos ja yksityinen mitä jää ei pela saa äksätä kyytiä yksityiselle.

Vantaalla saa. Tätä tehdään ihan rutiinisti. Laitoksen hoitoyksikkö saa tehdä sen. Perustaso ei onneksi saa. Mikäs järki siinä olis että perustaso äksäis perustasolle?  :(
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä. pointti on just siinä että keikan äksääminen ilmeisestä kuljetustarpeesta huolimatta on järjenvastaista ja epäeettistä. Tätä tapahtuu oikeasti, olen nähnyt, lukuisia kertoja. angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä. pointti on just siinä että keikan äksääminen ilmeisestä kuljetustarpeesta huolimatta on järjenvastaista ja epäeettistä. Tätä tapahtuu oikeasti, olen nähnyt, lukuisia kertoja. angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...