Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: hruokonen

äksääminen

Recommended Posts

Vieras: hruokonen

milloin kannattaa äksätä (x) ja milloin ei? onko kokemuksia x-koodeista

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kyytimies

Aina äksätään kun mahdollista.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Ensihoitaja

Äksätään järkeä käyttäen ja hoito-ohjeiden avulla. Eli ensin tutkitaan ja tehdään päätös potilaan kotiin jättämisestä. Tämän jälkeen soitetaan konsultaatio puhelu lääkärille ja saadaan tai ei saada lupaa jättää kotiin. Jos saadaan hoidetaan kirjaaminen kuntoon, niin että kaavakkeesta näkyy mitä tutkittu ja mitkä ohjeet on potilaalle annettu jatkoa ajatellen ja ketä lääkäriä on konsultoitu.

Parhaana kuuna yksikkömme on äksännyt noin 35 % kyydeistä ja suurin osa hoidettu kohteessa. Kysessä kesäkuukaudet ja tikkauskone on tainnut laulaa autossamme jokusen kerran (selittää osan äksistämme).

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

milloin kannattaa äksätä (x) ja milloin ei?

Jos ajattelee hoitajan oikeusturvaa ja vastuuta suhteutettuna palkkaan niin totuus on ettei kannata millonkaan ns. äksätä keikkaa, ei ainakaan jos potilas itse on kujettamisen kannalla. Toinen puoli sitten asiassa on tuo ammatillinen identiteetti, hoitoketjun sujuvuus ja potilaan pääsy oikeaan aikaan oikean hoitopaikkaan.

Eroja eri yksiköiden välillä on paljonkin, varsinkin kun yksityisen kannattaa yleensä taloudellisin perustein aina kuljettaa potilas. On yksiköitä jonka kyydeistä päätyy X-5 tai X-8 koodiin noin kolmannes kun taas naapurikunnan yksityiseltä ei juuri muuta x-koodia tule kuin X-1.

Varmuus milloin potilas voi jäädä kotiin tulee ajan ja kokemuksen kanssa, mutta konsultoida kannattaa aina vaikka olisi kuinka varma tilanteesta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Ensihoitaja

Yksityisellä taloudellisuus on valitettava tekijä siinä, että amppari kuljettaa. Täytetään vaan suotta sairaaloita ja vaarannetaan sairaankuljetus valmius periferiassa. Olen työskennellyt palokunnalla, SPR:n yksikössä ja parilla yksityisellä. Käytännöt äksäämisen kanssa hyvin erilaisia. Molemmilla yksityisillä, joilla olen ollut töissä on ollu äksä kyydeistä sopimus, jolla ainakin osa kuluista tulee katetuksi. Toisella könttäsumma vuoden äksistä ja toisella kunta maksaa äksä kyydeistä sopimuksen mukaa. Näin koska tämä tulee yleensä kunnalla halvemmaksi kuin se, että veisimme potilaan noin 50 km päässä olevaan keskussairaalaan virka-ajan ulkopuolella. Palokunnassa ei kyytejä juuri äksätty ja ristinkin yksikössä suhteellisen harvoin. Johtunee siitä, että tutkimusmahdollisuudet perustason yksiköissä oli heikommat samoin henkilökunnan koulutus ja kokemus.

Näkisin tämän kokemukseni perustella tärkeäksi sen, että kunnat tulisivat vastaan sairaankuljetusyrittäjiä ja alkaisivat maksaa äksä kyydeistä. Päättäjien pitäisi nyt miettiä mikä on kannattavaa. Jos potilaalla esim. liimattava haava ja yksikkö voisi sen kohteessa liimata ja jättää kotiin tai vaihtoehtoisesti kuljettaa lähimpään sairaalaan, joka on keskussairaalatasoinen hoitolaitos ja sijaitsee noin 60 km päässä. Kumpi tulee halvemmaksi, maksaa sakulle keikka vai maksaa potilaan hoitokäynti keskussairaalassa. Itselläni ei ole käsitystä mitä maksaa hoito keskussairaalassa, mutta äksän luulisi tulevan halvemmaksi, kun huomioidaan kaikki kulut. Siis äksästä kulut-> sakun keikkapalkkio sis. lähtötaksan, toisen hoitajan ja mahd. lähtötaksan ylittävät kilometrit. Kuljetettu kulut-> sakun keikkapalkkio, sis. lähtötaksan, toisen hoitajan ja kilometrit. Lisäksi tulee vielä hoitokulut keskussairaalassa ja mahdolliset kulut potilaan kotiuttamisesta. No, kuntahan säästää tällöin saku kulut, mutta valtiolle tulee kyllä kalliiksi.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kyytimies

Oman kokemukseni mukaan pienien paikkakuntien sakut äksäävät herkemmin kuin isojen. Liekö syynä juuri kaluston vähyys, halutaan olla saatavilla jos jotain isompaa sattuu? Mistä näitä tietää.

Ainakin täällä kotiseudulla ison kaupungin sakut ajavat kaikki kyydit mitkä voivat, vainajat toki jätetään muille. Tämä ilmeisesti siksi ettei ole "pulaa" autoista. Mielestäni röyhkeää rahastusta. SAKUA harvoin hälyytetään "turhaan" paikalle, sairaankuljettajien olisi kuitenkin osattava opastaa potilas oikeaan hoitopaikkaan oikealla kyydillä. Taksi tai oma auto tulee usein kyseeseen. Ambulanssia tarvitsee kuitenkin vain pieni osa sairastuneista/vammautuneista.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: SVT

Meikäläisellä äksiä pidemmällä aikavälillä keskimäärin 25% keikoista.Riippuu täällä pääkaupiunkiseudulla varsin paljon hätäkeskuksen vuorossa olevasta henkilöstöstä. Välillä tuntuu,että osa lähettää auton ihan jokaiselle soittajalle. Jossain työvuoroisssa äksäys prosentti ollut lähes 100%. Osasyynä on varmasti myös eteläsuomalaisten tolkuton uusavuttomuus.

"mul on haava täs polvessa....nyt tarvis päästä ambulanssil sairaalaan....."

"oon dokannu viikon ja nyt on hirvee päänsärky"

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Osku

pääkaupiunkiseudulla varsin paljon hätäkeskuksen vuorossa olevasta henkilöstöstä. Välillä tuntuu,että osa lähettää auton ihan jokaiselle soittajalle.

Heh, tuon allekirjoitan täysin. Hätäpuhelu Hki:ssä: pitäis saada amb... joo laitamme auton tulemaan. 8)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kyytimies

"oon dokannu viikon ja nyt on hirvee päänsärky"

Noita riittää... Juonu kuukauden ja jostain syystä meinaa oksettaa kun laskuhumala alkaa...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Hätäpuhelu Hki:ssä: pitäis saada amb... joo laitamme auton tulemaan. 8)

Pirkanmaalla joka kolmas puhelu johtaa hälytykseen kentälle, mites mahtaa olla Hki:ssä?  (tieto löytyi tällaisilta pdf sivuilta: http://www.pirkanmaa.fi/suomi/pdf/tiedote403.pdf )

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Ymmärsinkö oikein; erehdyksessä tai ilkivaltaisesti soitettuja puheluita peräti 49,6% ja neuvonta ja valistus vain 7,8%. Ja 2003 valistus vain vähentynyt...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Osku

Ymmärsinkö oikein

Noinhan se täytyy tulkita. Yllättävän paljon.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Kätsy

Häkeen tulevista puheluista aivan järjetön määrä on ns. taskupuheluita, joilla moiset prosentit saadaan nopeasti kasaan. Tehtävälappu vain kuitataan sitten erehdyksenä tilastoihin. Villi veikkaus äksäämisestä omalta osalta voisi olla jotain 30% puheluista. Siis jos puhutaan sellaisista puheluista, joissa jotain edes keskustellaan.

Yritän kyllä olla peilaamatta omaa riskinarviota kentällä tapahtuviin äksäämisiin, mutta kyllähän se ottaa päähän, jos joku on onnistunut valittamaan, että jalka on kolmesta kohtaa mutkalla, eikä sitten olekaan. Olis ainakin oppinut olemaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kooma

X:tä pitää, jos on aihetta + konsultaatio. Vaikka olisikin yksityisen leivissä. T. Keikkalainen ja vieläkin puhelin soi!

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

äksääminen ei oo kovin järkevää koska itse en ainakaan tykkää oikeudessa selitellä tekemättä jättämisiäni.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Meikäläisellä äksiä pidemmällä aikavälillä keskimäärin 25% keikoista.

Et taida työskennellä yksityisellä... 

Tormäsin nimittäin Suomen sairaankuljetusliiton x-kyytien tilastoihin. Vuonna 2003 x-vitosia ja x-kaseja oli yhteensä yksityisillä yrittäjillä 6.9 prosenttia kaikista kyydeistä ja muut x-koodit 3 prosenttia. Kaikkiaan siis yksityinen "äksäsi" alle 10% keikoistaan. Kunnallisilla sairaankuljetuksilla ja palolaitoksilla x-kyytien osuus lienee yleisesti noin 20 prosentin kieppeillä. Faktaa minulla ei tosin ole kuin muutamasta tutusta yksiköstä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: SVT

Meikäläisellä äksiä pidemmällä aikavälillä keskimäärin 25% keikoista.

Et taida työskennellä yksityisellä... 

Tormäsin nimittäin Suomen sairaankuljetusliiton x-kyytien tilastoihin. Vuonna 2003 x-vitosia ja x-kaseja oli yhteensä yksityisillä yrittäjillä 6.9 prosenttia kaikista kyydeistä ja muut x-koodit 3 prosenttia. Kaikkiaan siis yksityinen "äksäsi" alle 10% keikoistaan. Kunnallisilla sairaankuljetuksilla ja palolaitoksilla x-kyytien osuus lienee yleisesti noin 20 prosentin kieppeillä. Faktaa minulla ei tosin ole kuin muutamasta tutusta yksiköstä.

Joo en työskentele yksityisellä. Kyllä niitä äksiä vaan kertyy.......ei tuo 25% kaukaa liippaa...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kooma

äksääminen ei oo kovin järkevää koska itse en ainakaan tykkää oikeudessa selitellä tekemättä jättämisiäni.

Etkö siis ole ammattitaitoinen, vaii mistä se on kiinni, konsultaatio on keksisty.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

äksääminen ei oo kovin järkevää koska itse en ainakaan tykkää oikeudessa selitellä tekemättä jättämisiäni.

Etkö siis ole ammattitaitoinen, vaii mistä se on kiinni, konsultaatio on keksisty.

joo en tiiä mitään.sitä varten on lääkärit että tekevät diagnooseja.ja puhelin konsultaaiot on ennekin kiistetty tai muuttuneet hovissa.

montako vuotta oot stadissa hommia tehnyt?ei täällä äksää enää palokuntakaan kun pitää palvelua kaikkien tuottaa.kato muuten ei laatu pallikintoja tipu dirikoilta. ::)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: apina

Mun mielestä taksikuskit on erikseen. Minä ainakin pistän melko helpostikkin kyydin x-osastoon, koska ensihoidon resurssit on muutenkin tiukilla ja jos sitä pitää vielä kaikki kuskata jotka kyytiä pyytää niin hulluksi menee. Johan se luulis järki sanovan että suhteelisen terve ihminen voi odottaa aamuun ja mennä sitten taksilla sairaalaan. Ihan turha on täyttää sairaalaa/TK:ta yöllä kun muutenkin on henkilökuntaa vähemmän. Itse olen ollut 6-vuotta yksityisellä töissä eikä kukaan ole vielä sanonut että ei sais äksätä. ja työt jatkuu! Äksääminen vaan kysyy ammattitaitoo ja vastuullisuutta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
MaHa

Täällä äksääminen on kiellettyä (en tyoskentele sairaankuljetuksessa). Eräänä kauniina päivänä ambulanssi toi heinänuhapotilaan, glukoosilla herätetyn diabeetikon (Suomen mittapuun mukaan edellytykset äksäämiseen) ja 30v perusterveen hyväkuntoisen miehen, joka oli oksentanut kerran.

Onneksi oli muutenkin kiireinen päivä näidenkin lisäksi ::)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: SVT

äksääminen ei oo kovin järkevää koska itse en ainakaan tykkää oikeudessa selitellä tekemättä jättämisiäni.

Etkö siis ole ammattitaitoinen, vaii mistä se on kiinni, konsultaatio on keksisty.

joo en tiiä mitään.sitä varten on lääkärit että tekevät diagnooseja.ja puhelin konsultaaiot on ennekin kiistetty tai muuttuneet hovissa.

montako vuotta oot stadissa hommia tehnyt?ei täällä äksää enää palokuntakaan kun pitää palvelua kaikkien tuottaa.kato muuten ei laatu pallikintoja tipu dirikoilta. ::)

Kyllä minä ainakin äksään..........ei liity laatuun mitenkään  O:-)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

siinähän äksäät,kerro yksikkös niin sanon aina häkeen soittaessani ettei sun yksikköö lähetä ;)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Olli

Näin ambulanssien asiakkaita vastaanottavana hoitajana täytyy kyllä kehua paikallista yksityisyrittäjää. "Turhia" kyytejä tulee todella harvoin, eikä niitä vähiä kehtaa sitten millään jättää kuittaamatta. Kerran oli kyllä kuittauskynnys koetuksella, kun ambulanssi toi nauttineen juhannusjuhlijan, joka oli vetänyt kaverin kanssa sormikoukkua ja nyt oli sormi kipeä...(ei sijoiltaan). Onko muuten joku jossain vastaanottopäässä jättänyt "kuittaamatta" ambulanssikyydin tarpeellisuuden huh.gif

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×