Jump to content
MAINOS

Tarttuuko ESBL haavaan?


illuusia

Recommended Posts

Empä ole koskaan kuullut että esbl olisi tarttunut haavaa. Itse on hoitanut potilaita joilla ESBL kasvanut vain ulosteessa ja virtsassa.

Minä olen monestikin ottanut haavasta bakteerinäytteitä selvittääkseni (lääkärin määräyksestä siis), että kasvaako siinä ESBL. Useita on löytynyt. Eli se voi kasvaa haavassa ja tarttua tietenkin siitä. Tarkennukseksi: näytteitä on otettu siis potilaan haavoista, ei hoitajien.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mukana kimpassa  ;D

Muuten, kuuluuko ESBL:N mätäpaiseet? Meidän ESBL-potilas on yhtäkkiä saanu joitakin ihmeitä mätäpaiseita ympäri kehoa, ja ihmettelen mistä ne on sinne tullut? Sänkypotilas on, ja psoria myös. Pitääkö nenä-suu-suojia käyttää jos niitä paiseita hoitaa? Jotkut ihmiset täällä kun puristaa ulos sen mädän, pitäis kai tilata suojalaseja tänne, kun helposti roiskahtaa silmiin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mukana myös kimppatilauksessa  ;D

Ja maskin käyttö ois hyvä niitä paiseita puhkoessa. Eräällä potilaalla kun tuo ESBL oli virtsassa niin maskin kanssa sitä katikkapussia tyhjäiltiin. Ei ne suojalasitkaan huonot siinä hommassa olis.. niin niitä roiskeita saattaa syntyä vaikka kuinka varovainen ois. yäk.

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mukana kimpassa  :o

Muuten, kuuluuko ESBL:N mätäpaiseet? Meidän ESBL-potilas on yhtäkkiä saanu joitakin ihmeitä mätäpaiseita ympäri kehoa, ja ihmettelen mistä ne on sinne tullut? Sänkypotilas on, ja psoria myös. Pitääkö nenä-suu-suojia käyttää jos niitä paiseita hoitaa? Jotkut ihmiset täällä kun puristaa ulos sen mädän, pitäis kai tilata suojalaseja tänne, kun helposti roiskahtaa silmiin...

Minun tietääkseni ESBL:ään ei kuulu mätäpaiseet. Kyse on jostain muusta. Sanoit, että potilaalla on psoriasis, iho saattaa olla siis tulehtunut ja paiseet johtuvat siitä. En kyllä ole ihotautilääkäri eli vastaukseni kannattaa tarkistaa asiantuntijalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mukana kimpassa  :o

Muuten, kuuluuko ESBL:N mätäpaiseet? Meidän ESBL-potilas on yhtäkkiä saanu joitakin ihmeitä mätäpaiseita ympäri kehoa, ja ihmettelen mistä ne on sinne tullut? Sänkypotilas on, ja psoria myös. Pitääkö nenä-suu-suojia käyttää jos niitä paiseita hoitaa? Jotkut ihmiset täällä kun puristaa ulos sen mädän, pitäis kai tilata suojalaseja tänne, kun helposti roiskahtaa silmiin...

Minun tietääkseni ESBL:ään ei kuulu mätäpaiseet. Kyse on jostain muusta. Sanoit, että potilaalla on psoriasis, iho saattaa olla siis tulehtunut ja paiseet johtuvat siitä. En kyllä ole ihotautilääkäri eli vastaukseni kannattaa tarkistaa asiantuntijalta.

En suosittele paiseiden puhkomista kuin näytteiden ottoa varten. Eli bakteeriviljelyt ja lääkärin käynti. ESBL ei sulje pois muita pöpöjä, joten näihin saattaa löytyä sopiva lääke.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Me just käsiteltiin aseptiikan tunnilla näitä srl-bakt. eli MRSA, VRE, ESBL ja siinä ohessa myös Clostridium difficile.

Joku kysyi luokassa, että miten nämä potilaat löydetään, siis konkreettisesti?

Eli missä vaiheessa näitä ed.main. pengotaan, osataan penkoa?

Ope vastasi, että varmasti siinä vaiheessa, kun tauti ei tokene, mutta mikä on kokemus kentältä?

Mun vaatimattomiin hoitokokemuksiini kuuluu vain MRSA-pos. hoitamista, ESBL, VRE ja clostridium ihan outoja.

Tuossa tuo tunnille ottamani artikkeli, mulla oli siis esiteltävänä tuo ESBL.

http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=3635/news_db=web_lehti2006/type=1

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän sairaalassa puolen vuoden välein laajat seulat potskuista, (vre, mrsa, esbl).  Eli huono säkä jos olet silloin potilaana ja löydös tapahtuu. Osastollamme on eristyssolu, joilla ensin oli vain esbl mutt viime seuloissa löytyi kaikilta myös mrsa.

Meille tulee jatkohoitoon eräästä yliopistollisesta sairaalasta ja tietyiltä osastoilta tullesta potskuista otetaan seulat, sillä on 99% varmaa että esbl löytyy.

Jos esim potilaalla on haava joka ei näytä paranemisen merkkejä, niin otetaan bakteeriviljely ja siitä voi löytyä mrsa tai esbl.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Me just käsiteltiin aseptiikan tunnilla näitä srl-bakt. eli MRSA, VRE, ESBL ja siinä ohessa myös Clostridium difficile.

Kokemusta on vain tuosta clostridiumista. Epäily (ja siten labranäyte) heräsi vetisestä ripulonnista. Ensimmäinen näyte oli negatiivinen, mutta varmuudeksi otetaan myös toinen näyte.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Me just käsiteltiin aseptiikan tunnilla näitä srl-bakt. eli MRSA, VRE, ESBL ja siinä ohessa myös Clostridium difficile.

Joku kysyi luokassa, että miten nämä potilaat löydetään, siis konkreettisesti?

Eli missä vaiheessa näitä ed.main. pengotaan, osataan penkoa?

Ope vastasi, että varmasti siinä vaiheessa, kun tauti ei tokene, mutta mikä on kokemus kentältä?

Mun vaatimattomiin hoitokokemuksiini kuuluu vain MRSA-pos. hoitamista, ESBL, VRE ja clostridium ihan outoja.

Tuossa tuo tunnille ottamani artikkeli, mulla oli siis esiteltävänä tuo ESBL.

http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=3635/news_db=web_lehti2006/type=1

Bakteerien löytyminen riippuu siitä missä se esiintyy. Mikäli ESBL on virtsassa, se paljastuu usein PLV-näytteestä. Jos se on ulosteessa niin se paljastuu ulostenäytettä otettaessa. Chlostridium paljastuu voimakkaan hajun ja ripulin seurauksena ja meillä silloin arvataan heti sen olevan kyseessä ja ulostenäyte otetaan varmistukseksi. Jos haavat eivät lähde paranemaan odotetusti, niistä otetaan bakteeriviljely ja niinpä bakteerit sitten löytyy sillä tavalla. MRSA-näytteitä otetaan jos potilas lähtee meiltä palvelutaloon. Ne haluavat, että potilaalla ei ole MRSA:ta. Se testataan nenästä ja nielusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minua ällistyttää miksi sitä vähätellään jos perusterve, tässä tapauksessa hoitaja, hoitotyössä saa tartunnan ja onkin oireeton. Mutta ei ehkä ole perusterve loppu ikäänsä. Sitä sitten itse saa olla kosketuseristyksissä ja keuhkokuumeessa hamassa tulevaisuudessa, kun se perusterveys ei välttämättä enää ole niin kuin nyt. - vai? :nauraa:

Meillä on koulussa tähän mennessä käyty aika pintapuolisesti nämä sairaalabakteerit läpi, käsidesin käyttö ja käytön merkitys käytiin kyllä hyvin läpi. Näillä eväillä sitten työhönoppimaan.. Netistä löytyy kyllä onneksi hyvin tietoa, shp:n ohjeistuksia ja muuta.  Jokseenkin vaan tuntuu, että kun ESBL:kin on yleistymään päin, pitäisi näihin asioihin panostaa jo koulutusvaiheessa enemmän.

Itselläni melko "aseptinen omatunto", vielä kamalammalta tuntuu, että joillakin työpaikoilla ei välitetä aseptiikasta tuon taivaallista, siellä johdon puolella tai hoitajien. Tai että hoitajat eivät tiedä miten jotakin bakteeria kantavaa hoidetaan ja tartutateitä katkotaan. Herättää ajatuksia.

Tosin tämän on huomannut jo opettajakunnassakin, osa painottaa näitä asiaoita, osa ei edes mainitse. Mainitsemattomuus voi toki johtua tietämättömyydestä ja siitä ettei silloin, kun opettaja itse oli hoitotyössä tällaisia bakteereita tiedetty olevankaan. Ja lisää ajatuksia herää..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Muakin ällistytti se et jos desi ei tehoa noroon niin kuinka sitten ESBL:ään??

Olisikohan syynä se, että noro on virus ja näin ollen itsessään eloton yksikkö, kun taas bakteerit elävinä organismeina ovat alttiimpia alkoholin desinfioivalle vaikutukselle. Pienenä poikkeuksena tietysti Chlostridium. Niin esbl:ssä, mrsa:ssa kuin vre:ssäkin on kyse bakteereista, jotka ovat vastustuskykyisiä nimenomaan antibiooteille, ei käsideseille (ainakaan vielä). Tosin on näyttöä siitäkin, että bakteerit pystyvät kehittämään vastustuskykyä myös käsihuuhteita kohtaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...