Jump to content
MAINOS

Rakennekynnet hoitotyössä


Kipusisko

Recommended Posts

Onko kellään ollut rakennekynsiä hoitotyössä? Mien toimii ja voiko niitä ylipäänsä ottaa? Jäädäänkö me hoitoalan naiset tästäkin ilosta paitsi? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Täytyy myöntää että kokeilin rakennekynsiä ja niiden kanssa oli vaikea toimia. Lääkkeenjakopäivänä tiesi että oli rakennekynnet 60 dosetin jälkeen.Käytin hoitotimenpiteissä isoja hanskoja ja käsidesi ei tee kynsille hyvää ja aineet liukenee pois ja kynnet hajoaa/irtoaa. Asiakas pyysi rapsuttamaan päänahkaa pitkillä kynsillä suihkutilanteessa. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

....Rakennekynsistä -

" The most noted link of these adornments and their accompanying nail extensionto a major Pseudomonas aeruginosa outbreak was published by the Centersfor Disease Control and Prevention (CDC) in February 2000, where the causallinks to 16 neonate deaths were a nurse with long natural nails and a nurse withlong artificial nails".

http://www.infectioncontroltoday.com/articles/271bpract.html

Sormuksista -- " Studies have demonstrated that skin underneath rings is more heavily colonized than comparable areas of skin on fingers without rings. In a study of intensive-care nurses, multivariable analysis determined rings were the only substantial risk factor for carriage of gram-negative bacilli and Staphylococcus aureus, and the concentration of organisms correlated with the number of rings worn".

http://www.learnwell.org/handhygiene.htm

En itse pidä kelloa tai sormuksia töissä. Olen uittanut sormuksiani ja metallisen kellonranteen muutaman kerran ultraäänessä, ja on aika kuvottavaa nähdä (konkreettisesti) kuinka paljon mönjää irtoaa mukamas puhtaista helyistä. Suosittelen kaikille  8). Jälkikimallus on kyllä huikaiseva.

Eräs infektiohoitaja kertoili myös, että myös papereita käsittelevät sihteerit ovat kätevä infektiolähde, kun käsittelevät potilaspapereita, jotka on olleet ties missä ja milloin kenenkin kynsissä...Puhumattakaan jostain PC keyboardista, jota ei yleensä sen kummemmin desinfioida. Oikeassa elämässä näyttää siltä, että zirkoniat ja timantit ovat kyllä arkipäivää sekä hoitajilla että lääkäreillä. Ehkä sairaalaelämä tarvitsee glamouria enemmän kuin sairaalainfektioita  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää ammatti taitaa ikävä kyllä rajoittaa paitsi koruin koristautumista niin myös kauniiden, siistien (pitkien) kynsien pitämistä..  :-

Mulla on omasta takaa halkeilevat, hauraat kynnet luomuna ja monta kertaa olen miettinyt, miten paljon niiden lohkeamiin pesiytyy pöpöjä verrattuna jos olisi ehjät rakennekynnet, mutta en ole viitsinyt ottaa kun niistä niin isoa haloota pidetään..

Kynsilakkaakin kuulemma saa pitää meidän hygieniavastaavan mukaan, kunhan se on ehjä, lohkeilevat kynsilakat pitää poistaa. Mun logistiikkaan ei kyllä ihan uppoa kaikki nämä perustelut..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

. Asiakas pyysi rapsuttamaan päänahkaa pitkillä kynsillä suihkutilanteessa. :nauraa:

Reps kops ja rofl tähän kohtaan  8)

Ei luoja mäkin pääsin pari pvää sitten pitkästä aikaa suihkuhommiin ja potilas se halusin että raavin sen päätä... tosin mulla on tynkäkynnet, joten raavinta ei vissiin ollu amk-tasoista  ;)

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykysessä paikassa ei saa olla pitkät kynnet, ei kelloja, ei sormuksia.. Enkä muutenkaan ymmärrä naisia joilla todella pitkät kynnet kun vanhuksia hoidetaan.. Niillä ei saa ku tuhoja aikaiseksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on omasta takaa halkeilevat, hauraat kynnet luomuna ja monta kertaa olen miettinyt, miten paljon niiden lohkeamiin pesiytyy pöpöjä verrattuna jos olisi ehjät rakennekynnet..

Sama vika ja jatkuva peseminen + käsidesi ei kynsiä ainakaan vahvista. Mites mahtais toimia geelikynnet jos ei ois kovin pitkät? Geeli kuitenkin kovetetaan ymmärtääkseni uv valolla>ei lohkeile? (oon ainaski antanu itteni ymmärtää et on eri tekniikka ku perinteisis rakennekynsis) Voisko olla mahdollista että jopa suojais omaa kynttä kaikilta käyttämiltämme myrkyiltä? Vai oonko ymmärtäny jotai väärin ku oon tällanen lande.. mun city kavereilla vaan noita geelikynsiä on..

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykysessä paikassa ei saa olla pitkät kynnet, ei kelloja, ei sormuksia.. Enkä muutenkaan ymmärrä naisia joilla todella pitkät kynnet kun vanhuksia hoidetaan.. Niillä ei saa ku tuhoja aikaiseksi.

Olen töissä avopuolella kotihoidossa ja siksi mahdollistui tämä kynsikokeilu. Osastotyössä tuskin olisin harkinnutkaan.

Mun kynnet näytti tuovan monlle vanhukselle iloa arkeen ja ihailivat kynsiä/koristeita/lakkaa oikein olan takaa.  Ootteko koskaan laittautuneet töihin meikanneet ja hiukset laitetut niin tällä sama vaikutus. Hajuvesistäkin näyttää kärsivän enemmän allergiset gollegat. :-X

Ehkä mä olen vain väärällä alalla kun kärsin tästä tuulitakki päälle, meikittä töihin ja ulkonäöllä ei mitään väliä. Harmittaakin tosi paljon kun jäi hakematta sinne Dresmannille myyjäksi viime keväänä. Olis saanut laittautua kunnolla töihin ja ihailijoitakin olis ollut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...Puhumattakaan jostain PC keyboardista, jota ei yleensä sen kummemmin desinfioida. 

Meillä pestään keyboardit päivittäin; ne ovat materiaaliltaan kumimaista muovia, ja ne voi pestä juoksevan veden alla. Irrotetaan ja pestään päivittäin. Meillä on siis tietojärjestelmä jokaisella potilapaikalla. No tää nyt ei liittynyt rakennekynsiin sitten yhtään ...

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taas minä täällä meille koulussa opetetaan.....

*pyhimys*

Sormuksia ja kelloja eikä muita renneketjuja saa pitää eikä kynnet saa olla lakassa eikä näkyä kun sormia katsoo kämmenenpuolelta. Aseptiikan ope tollaista horisi on hygieniahoitaja.

Mutta täytyy myöntää, että käytännössä huomasi kelloja, sormuksia ja pitkiä lakattuja(lohkeileviekin) kynsiä. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä itse en meikkaa yleensä töihin.. En jaksa vauvautua kun pelkkää yötä teen. :D Muutama mummo sanonut että olen niin kiltin näköinen ja ihanaa kun en maalaa naamaani.  ;D

Ja mitä kotihoitoon tulee niin saa niillä kynsillä sielläkin tuhoa.. Eräs pitkä kuntinen hoitaja sai vanhuksen ihon rikki ja siitä sitten alkoikin oikea haavashow.  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en ite oo mitenkään pitkien kynsien kannattaja. Meinasin jopa sanoa jotain oikein nasevaa eräälle opiskelijalle joka tuli kerran oikein esittelemään pitkiä kynsiä työpaikalla. Hienothan ne oli, mutta ei kuulu mielestäni työpaikalle. Ihan vain hygienian takia. Varsinkin kun kyseisessä talossa hoidetaan muutamaa kosketuseristyksessä olevaa potilasta (mm. MRSA ja ESBL -kantajia).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on rakennekynnet, juur sen takia, kun omat kynnet lohkeilee. Mutta kuka sanoo, että rakennekynsien on oltava pitkät? Kyllä kai mä viilaan kynteni "alas" kasvun mukaan. Geeli kynsien päällä suojaa omaa kynttä, eikä koko ajan ole sormet vereslihalla. Paksut geelikynnet eivät myöskään ole terävät, eli potilaita et onnistu näillä kynsillä raapimaan. summasummaarum; Kyllä mä vain olen sitä mieltä, että nää mun nykyiset kynteni ovat huomattavasti aseptisemmat kuin se rikkinäiset, repaleiset ja veriset "omat" sormenpäät.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo ei mullakaan olleet pität rakennekynnet ja hoitotyössä sinänsä en kokenut niistä olevan mitään haittaa.Dosettien jako tottumattomalle tuotti alussa ongelmia mutta kun niihin tottuu niin menee sutjakkaammin.Onneksi pillerin puolittajat on keksitty ja pinsetit yms. apuvälineet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Mikähän mahtaa olla virallinen kanta rakennekynsiin hoitotyössä? Tietääkö joku, onko  esim. HUS:n hygieniahoitajat tai muut tahot ottaneet kantaa rakennekynsiin vaikkapa leikkaussali/synnytyssalityössä?

Muistelisin, että nämä keräävät paljon hankalasti poistettavaa bakteerikantaa.

Yhdellä kollegalla näkyi olevan oikein hienot, mutta itse en ole edes harkinnut em. syystä. Vai olenko väärässä? huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no meillä ei ainakaan ole mitään asiaa harjoitteluun, jos on rakennekynnet. Aika oudolta kuullostaa, jos työntekijöillä saa olla ja opiskelijoilla ei. Ne todellakin keräävät alle mikrobeja. Kuitenkin siihen oman kynnen ja geelikynnen väliin pääsee mikrobeja, niin milläs puhdistat ilman rakennekynnen irroitusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Linkität tähän samaan topikkiin?

Ei, vaan minä yhdistin aiheet.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysäistiin HUS:n NaLa:n hygieniahoitajalta. Hän vastasi näin:

"Sairaalahygieniaohjeen mukaan rakennekynsiä ei saa käyttää sairaalatyössä. Niiden alle kerääntyy helposti kosteutta ja likaa, joka on hyvä elatusalusta mikrobeille. Käsihuuhteiden käyttö saattaa haurastuttaa rakennekynsiä, jolloin mikrobimäärät rakennekynsissä lisääntyvät.

Ohjeet kynsilakan käytöstä. Tuoreen kynsilakan ei ole todettu lisäävän käsien mikrobimäärää, sen sijaan lohkeillessa tai yli vuorokauden ikäisessä lakassa on enemmän mikrobeja. Mikäli sairaalatyössä haluaa käyttää lakkaa  suositellaan kynsien lakkaamista päivittäin ja vaalean lakkan käyttämistä jolloin kynnenalus on helpommin nähtävillä."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

me muutes tehtiin koulussa mikrobilsan tunneilla erilaisia testejä ja yks oli se et eka otettiin likasista käsistä näyte ja sit otettiin desinfioiduista käsistä näyte. Kaverilla oli rakennekynnet ja vaikka desinfektio oli tehty ei mikrobien määrä vähentynyt kovin huomattavasti. Kun taas muilla oli vähentynyt huomattavasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 4 kuukautta myöhemmin...

Nostetaas vähän tätä aihetta kun mulla on nyt ihan hirmuinen halu hankkia rakennekynnet *nolona* Semmoset siistit, lyhyet kynnet haluaisin näiden omien lohkeilevien ja katkeilevien tilalle (tai siis päälle)

Eli kokemuksia niiltä joilla on/on ollut rakennekynnet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...