Jump to content
MAINOS

Vakiyökkökäytännöistä...


Vieras: Bicci

Recommended Posts

Olen tässä miettinyt sellaista asiaa, että onko muualla vuodeosastoilla vakiyökkökkäytäntöä? Itse olen asiasta omalla työpaikallani vääntänyt reilun vuoden ja nyt vihdoinkin siihen on suostuttu.

Asian kielteistä suhtautumista on perusteltu siten, että yövuoroissa hoitaja taantuu, ei pysy ajan hermolla ym... Itse olisin kuitenkin valmis koulutuksiin silloin, kun aihe on omaa alaa koskevaa ja hyödyllistä. Olen töissä yliopistosairaalassa ja yövuoroissa olen yksin, joten samat asiat ja joskus enemmänkin on yövuoroissa hallittava, joten taantuminen kuulostaa hieman liioittelulta...

Samassa sairaalassa toisilla sisätautiosastoilla vakiyökköjä on ollut vuosia, joten en jaksa ymmärtää tätä kielteistä suhtautumista.

Lisäksi monet täällä haluaisivat tehdä vähemmän öitä, joten tuntuu uskomattomalta, ettei sellaisen annettaisi näitä öitä tehdä, joka niitä oikeasti haluaisi.

Onko aiheesta kokemuksia? Miten asiat hoidettu muualla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 55
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Asian kielteistä suhtautumista on perusteltu siten, että yövuoroissa hoitaja taantuu, ei pysy ajan hermolla ym...

Samassa sairaalassa toisilla sisätautiosastoilla vakiyökköjä on ollut vuosia, joten en jaksa ymmärtää tätä kielteistä suhtautumista.

Niin vakiyökköilyn perusteeta on ollut, että jäät paitsi koulutuksesta sekä mahdollisesti taanut ammattilisesti kun teet vakiyötä 8). Ehkä nämä muut ovat vanhoja yökköjä jotka saavat tehdä sitä tai on valittu siihen tehtävään mene ja tiedä.

Mutta joskus näkee että vielläkin haetaan vakiyökköjä, tosin enimmäkseen vanhustenhuoltoon.

Tosin itse en hamua yötä, enkä ole kateelinen vaikkei mulla ole vakiyövuoroja  :-X Tyydyn niihin kahteen tai kolmeen joita mulla on listalla.  :P

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

Itse teen pelkkiä öitä tällä hetkellä, vaikka en vakiyökkö olekaan (kun ei ole vakityö...  8)  :P).

Täällä ei kukaan halunnut tehdä öitä, ja kun talon ulkopuolelta hain tänne ja nyt teen pelkkiä öitä ovat kaikki hoitajat kateudesta vihreitä ja jatkuvasti saa kuulla kuinka aina joku haluaisi öitä tehdä... Kumma kun ei kiinnostanut parisen kuukautta sitten kun asiaa oli heiltä kysytty. No, kohta pääsevät taas miettimään kuka tekee öitä, kun otan ja lähden. Ei tartte enää kadehtia!  :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse teen pelkkiä öitä tällä hetkellä, vaikka en vakiyökkö olekaan (kun ei ole vakityö...  8)  :P).

Täällä ei kukaan halunnut tehdä öitä, ja kun talon ulkopuolelta hain tänne ja nyt teen pelkkiä öitä ovat kaikki hoitajat kateudesta vihreitä ja jatkuvasti saa kuulla kuinka aina joku haluaisi öitä tehdä... Kumma kun ei kiinnostanut parisen kuukautta sitten kun asiaa oli heiltä kysytty. No, kohta pääsevät taas miettimään kuka tekee öitä, kun otan ja lähden. Ei tartte enää kadehtia!  :-X

Vakiyököt on kohdallaan joissain paikoissa, ei kaikissa. Jos työ on pääsääntöisesti rytmittynyt niin että, päiväsaikaan tehdään suurin osa perinteisestä hoitotyöstä on vakiyököillä suuri vaara vieraantua potilaiden hoidosta. Paljon merkkaa toki kouluttautuminen jne. Mutta vanhainkodeissa ja palvelukeskuksissa työnlaatu ei suuremmin vaihtele vuorokauden aikojen mukaan, ainoastaan työn määrä muuttuu. Näissä hoitolaitoksissa onkin helpompi tehdä vakiyötä. Ja tuskin sua kukaan kadehtii, kaikki yövuoroa tehneet tietävät niiden vaikutukset omaan kroppaan ja elämään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse teen noin 4 yötä per lista, koska meillä halukkaita tekemään löytyy. Näen, että ea-polilla ei voi puhua ainakaan vieraantumisesta vaikka vakiyökkönä olisikin. Meillä on talossa yhteispäivystys eli tk ja kys samassa ja hommaa riittää. Yöllä vuorossa 5-6 hoitajaa ja potilas virta yleensä samaa luokkaa kuin päivälläkin. Aines ehkä enempi humalaista vain kuin päivällä. Muissa vuoroissa noin 2/3 enempi väkeä, joten yöllä pääsee tekemään enempi. Vakiyököt ihan ok, jos kaikille sopii. Itse en luopuisi öistä, pidän niistä.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

Kumma asia on muuten se, että jos joku haluaa alkaa tekemään pelkkää yötä niin jopa osaston öistä kieltäytyneet olisivat halukkaita tekemään enemmän öitä. Ihmeelistä yötyöintoa löytyy silloin kun joku haluaa tehdä pelkkää yötä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vakiyököksi haluavat eivät ikinä ole saaneet meikältä tuomiota, päinvastoin. Jos itse säästyn valvonnoilta heidän ansiostaan niin HYVÄ!

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Kumma asia on muuten se, että jos joku haluaa alkaa tekemään pelkkää yötä niin jopa osaston öistä kieltäytyneet olisivat halukkaita tekemään enemmän öitä. Ihmeelistä yötyöintoa löytyy silloin kun joku haluaa tehdä pelkkää yötä

Joo, näin on. Ensin täällä meilläkään ei kukaan halunnut tehdä öitä, ennenkuin saavuin taloon. Nyt kuulivat että oon jäämässä pois yökön hommista niin johan alkoi tappelu että kuka alkaa tekemään mun vuoroja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

mielestäni vakiyökkökäytäntö on hyvä.Yöllä on  tärkeää että hommat tapahtuu "saman tutun kaavan mukaan", jolloin potilaat ovat rauhallisempia (ainakin vanhuspuolella). Omassa työpaikassani ollaan siirtymässä kolmivuoro työhön (johon kukaan työntekijä ei halua). Juuri tämän loistavan idean vuoksi että yököt vieraantuvat hoitotyöstä! Kuka on keksinyt tämän. Itselleni ei kolmivuorotyö sovi, ja yötyötä tekeviä olisi aina tarjolla... On niin helppo päättää asioista silloin kun ei itse joudu vastaamaan seurauksista...kiitoksia esimiehille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ainakaan ea:ssa työstä vieraannu yövuoroissa, oikeastaan päinvastoin! Mutta uusista käytännöistä, laitteista, lääkkeistä ym. jää jälkeen. Tarvii olla tosi aktiivinen yötyöntekijä (=lue vasta taloon tullut ja ensihoitoon suuntautunut  ;D), jos jaksaa öiseen aikaan kahvipausseilla (jos sellaisia yöhön ehtii tulla) lukea osastokokousmuistioita, uusien laitteiden käyttöoppaita ja apteekkitiedotteita ym. Meillä ainakin kokoukset ja koulutukset ja infot on aina päivisin. Kolmivuorotyö ea:ssa parasta: aamut helpoimpia työn kannalta (iso henkilökunnan väkimäärä rasittaa), iltavuorot kiireisiä, mutta pakko niitäkin on jokaisen tehdä, yöt työntäyteisiä, mutta muuten mukavimpia vuoroja. :-*

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse teen tätä nykyä lähes pelkkää yötä. Aamurapsaan osallistuu yökkökin. Siinä lyhyt katsaus viimeajan tärkeimmistä asioista. Lisäksi kaikki uusi tulee emaililla ja aina on jokunen arkipäivä työpäivä niin, että saa taas vähän kouluttautuakin. Itse tykkään öistä, vaikka ne tajuttoman kiireellisiä ja henkilökuntaa ihan liian vähän.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aamurapsaan osallistuu yökkökin. Siinä lyhyt katsaus viimeajan tärkeimmistä asioista. Lisäksi kaikki uusi tulee emaililla.

Missä näin hienosti asiat hoidettu? Jaksaako sitä yövuoron jälkeen aamulla kuunnella uusia asioita? Meillä kokeiltiin joskus "aamukokouksia", mutta eivät toimineet. Yököt haluu nukkumaan potilasraportin jälkeen... Omasta aktiivisuudestahan tietty kaikki on kiinni...

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aamurapsaan osallistuu yökkökin. Siinä lyhyt katsaus viimeajan tärkeimmistä asioista. Lisäksi kaikki uusi tulee emaililla.

Missä näin hienosti asiat hoidettu? Jaksaako sitä yövuoron jälkeen aamulla kuunnella uusia asioita? Meillä kokeiltiin joskus "aamukokouksia", mutta eivät toimineet. Yököt haluu nukkumaan potilasraportin jälkeen... Omasta aktiivisuudestahan tietty kaikki on kiinni...

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen ainakin istunut noilla aamuraporteilla niin aamuvuorolaisena, kuin yökkönäkin. Ja hyvin on ainakin silloisessa työpaikassani toiminut (toimii kuulemma vieläkin).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä teen 100% virkaa, mutta kun yötyössä saa ns. kompensaatitunteja on viikkotyöaika 30 tuntia, eli 3 yötä viikkoon.

Listat on kuusiviikkoisia ja vuorot saa laittaa itse, harvoin tulee muutoksia, jos tekee silloin tällöin 4 yötä putkeen tulee ihan kivasti vapaata. Enempää kuin 4 ei saa laittaa koska s*******an ammattiyhdistys panee vastaan, vaikkei siihen kuulukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

. Enempää kuin 4 ei saa laittaa koska s*******an ammattiyhdistys panee vastaan, vaikkei siihen kuulukaan.

Meillä kyllä kuudenkin yön putkia... en kyllä itse sellaisia putkia tee, mutta vakiyököt tekee. Siis ihan suunnitellusti.

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon ollu vakiyökkönä :o yli puoli vuotta ja mulla oli aluks 7 yötä putkeen ja nyt teen noin 5 yötä putkeen. Mikä ammattiyhdistys kieltää yli 4 yön tekemisen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä nuo tekevät minunkin entisessä työpaikassani yli 4 yön putkia (tietääkseni "yleisin" putki on 6-7 yötä, koska on vain kaksi vakiyökköä siellä).  ;)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tuohon olen minäkin törmännyt (" --- ihmeellistä yötyöintoa löytyy ---"). Ensin kaikki valittaa, että kun joutuu tekemään yötöitä. Sitten tulen minä, ja sanon, että voin tulla töihin, mutta pienten lasten hoidon ja omien opiskelujeni takia voisin tehdä vain öitä. Enkä tietenkään halua viedä kenenkään öitä. Tervetuloa sanottiin, mutta taisi olla suupielet alaspäin. En enää ole ängennyt itseäni ko.paikkaan, valinnanvaraa on.... angel.png

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä ammattiyhdistys kieltää yli 4 yön tekemisen?

Ei ammattiyhdistys, mutta työaikalaki. Lukekaapa, niin osaatte pitää myös puolianne.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kyllä otettiin ilolla vastaan. Teen niiden yöt, jotka niitä eivät halua tehdä ja töitä riittää. Ja niitä öitäkin ihan jokaiselle, joka vaan haluaa tehdä. Näyttää yötä kohden miehitys kokoajan vaan lisääntyvän.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä ammattiyhdistys kieltää yli 4 yön tekemisen?

Ei ammattiyhdistys, mutta työaikalaki. Lukekaapa, niin osaatte pitää myös puolianne.

Kyllä yövuoroja voi tehdä peräkkäin enemmänkin, tärkeintä on että vessin viikkolepo-pykälä täyttyy. Tyäaikalaista en löytänyt pykälää joka kieltäis useamman yön peräkkäin tekemisen. Itsellä ennätys on muistaakseni 13 yötä putkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Vakiyökkö käytäntö, itse sitä tehneenä löydän siitä todella paljon hyviä asioita. Väkiyökkö tunte osaston kuin omat taskunsa, hän hoitaa kaikkia potilaita vuoronsa aikana. Joten hänen tulee tuntea kaikki osaston potilaat->lääkitys, potilaan tavat/rutiinit, nukkuminen ,potilaan kivun ilmaiseminen, kuivitus/vessatus ajankohdat jne.

Potilaista tuntuu turvalliselta että heitä hoitaa tuttu hoitaja öisin. Tässä lyhyesti niistä joitakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...