Jump to content
MAINOS

Vakiyökkökäytännöistä...


Vieras: Bicci

Recommended Posts

Niin, lakia on tosi helppo kiertää. Kun tekee keikkaa esim. kolmeen paikkaan, niin saahan sitä valvoa vaikka 30 yötä putkeen!  Välillä tuntuu, että laki on laadittu työnantajan ehdoilla eli silloin kun työnantajalle on edullista, että työntekijät tekee esim. 6 yötä, niin se on OK. Mutta silloin kun itse esim. loman alkaessa haluais vähän pitemmän vapaan, niin eipäs vaan silloin käy, "kun on se ja se pykälä"....

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 55
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Nykyisellä työpaikallani on vakiyöhoitajat, jotka valvoo 7 yötä ja sit on 7 vapaata. Itse teen ihan mielelläni yöhoitajan työtä. Musta on ihan hyvä, että vakiyököt ja niiden sijaistajat on yleensäkin samat, luo turvallisuutta :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Mää nyt en toimi geriatrisella mut kun tää keskustelu sattu oleen täällä ja teen pelkkää yövuoroo...Mä teen tällä hetkellä 7 yötä 7 vapaata. Kun alotin, oli kaikilla heti kamala huoli siitä, että mites ne yöt nyt riittää kaikille. Kukaan ei kuitenkaan halua tehdä yötyötä. Tällä os:lla yötyö on pirun raskasta. Mää oon tehny yötyötä ennenkin ja sanon vaan, ettei tämmöstä ole  ollu missään. Valvon yksin, kaverin saa puhelimella, yksi perushoitaja on ns. kiertoyökkö. Ja tietysti lääkärin. Työ on suht vaativaa, hoitoajat keskim. 2 vkoa, potilaat ihan mitä sattuu. Kun sitten mietin omasta työporukastanikin, kenenkä terveys, ja motivaatio tähän yötyöhön riittäisi, niin....joo. Ennen minua asia oli toteutettu 3 yön pätkissä jaettuna useammalle. Mua kysyttiin tänne töihin ja asetin ehdoksi sen, ettei mun tarvitse osallistua päiväkähinöihin. No joo. Ennen, joskus 95-96 muistan kun tein keikkaa kivelän sairaalaan h:gissä, kysyin yötyötä pelkästään. Sanottiin, että teehän nyt ensin muutama vuosi päivätyötä, niin katotaan sitten. Mua arsytti se, ettei otettu huomioon ollenkaan sitä, minkälaista rytmitystä työn suhteen eri ihmiset parhaiten kestää ja lopetin koko hoitotyön tekemisen vähäks aikaa. Ja vaihdoinkin sillon täysin toisentyyppiseen hoitotyöhön. Vittuillaan ja ollaan kateellisia siitä mitä toisella on. Mitä muuta se on. Jos mun terveys, motivaatio ja ammattitaitokin antaa periksi sen että pysyn ihan elävien kirjoissa vaikka teenkin pelkkiä öitä, niin mitä **tua se kuuluu kenellekkään, paljonko mää siitä tienaan. Ei sitä aina voi käsittää tota ihmisen mielenjuoksua. Sitten kun tosiaan tähänkin laitetaan joku joka sanoo tähän haluavansa, niin **ska on housussa alta aikayksikön. Näin se vaan on nyt sanottu. Mulla on muuten tälläkin hetkellä mukavaa. 3 vuoro töissä ilman tupakkaa. Siitä kun oikeesti pitää päästä eroon. Töissäpolttamisesta nääs. Kaljallahan saa palaa. Eikös. Yksinäistähän tää on toisinaan. Mut kirralla valvoo tossa yläkerrassa kans yökkö yksin, polilla muutama, sisuksilla kans yks, ja meillon tossa välissä vielä sydänvalvonta. Tulkaa vaan kokeileen kaikki jotka haluaa pelkkää yötyötä. Nykysin tätä pystyy jo vaatimaan vähän kun alkaa olla työvoimasta alalla sen verran kova pula. Että ei muuta kun yöduuniin. Kiva valvoo kun muut nukkuu ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On se yötyö AINA parempi vaihtoehto, kuin herätä 5.30, että voi töröttää viimeistään 6.55 ottamassa yököltä raporttia. Ja sit ne "päiväkähinät", jotka mainitsit, niistä pysyy autuaan kaukana pelkkää yötä tehdessä (olen tehnyt sitä muutamia vuosia).

Toisissa paikoissa törmäsin myös siihen, että jos asetin työsuhteen ehdoksi, että teen pelkkää yötä, niin kaikki muutkin sh:t olisivat juuri silloin halunneet tehdä yötä (muuten heitä yövuorot lähinnä hituttivat). No, nyt kun valinnan varaa, niin en lähde paikkoihin, joissa vuoroista joutuu tappelemaan...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: möhkö

Meillä öitä tekee ne jotka haluaa. Öitä on 1-7, listan vaihtuessa saattaa olla enemmänkin... Mulla esim nyt kuus yötä jonka jälk. makuu (joka on listassa VP) ja kolme vapaata, et pyhällä hengellä mennää ja tullaa päivävuoroon pää kainalossa ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On se yötyö AINA parempi vaihtoehto, kuin herätä 5.30, että voi töröttää viimeistään 6.55 ottamassa yököltä raporttia. Ja sit ne "päiväkähinät", jotka mainitsit, niistä pysyy autuaan kaukana pelkkää yötä tehdessä (olen tehnyt sitä muutamia vuosia).

Toisissa paikoissa törmäsin myös siihen, että jos asetin työsuhteen ehdoksi, että teen pelkkää yötä, niin kaikki muutkin sh:t olisivat juuri silloin halunneet tehdä yötä (muuten heitä yövuorot lähinnä hituttivat). No, nyt kun valinnan varaa, niin en lähde paikkoihin, joissa vuoroista joutuu tappelemaan...

Aivan, kumma ilmiö. Joko kaikki haluaa ne yöt tai sitten ei kukaan. Multa tänään viimeks kysyi kolleega, et haluaisinko päivään. Ei kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten olen varmaan maininnut mulle riittää ihan kivasti 2-3 yötä. sen jälkeen tulee hattu täyteen valvomisesta.  ::nukkuu::

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7. yö. Ihan hyvin vois jatkaa vielä esim. 3. Tässä vaiheessa sillä ei ole hirveästi enää merkitystä. Mun mielestä, kun nukkuu hyvin, ja lopun ajan lorvailee vaan, himassa siis, nii ihan hyvin voi valvoo vaik kuinka kauan. Mutta kyl huomenna olut jo maistuu  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen vakiyökkö vanhuspuolelta ja kokemukseni on ollut lähes positiivinen.. Kun yksi ihminen oppii tuntemaan talon yöelämän, on toistenkin helpompi valvoa, kun tietää miten on järkevää toimia.. Ja olen huomannut, että unilääkkeiden käyttö on huomattavasti vähentynyt asukkaillamme, kun on oppinut tietämään monien kohdalta, että miksi uni ei tule.. eli tarkotan sitä, että välttämättä unilääke tai rauhottava ei ole se ensimmäinen, mitä annetaan jos joku vanhuksista valvoo..  ;) Ja jotkut dementikot ovat oppineet, että on yö, kun näkevät minut hiippailemassa huoneessa.. kerran kävin työpaikalla päivällä ja yksi dementikko tuumasi, että mitä se tuo täällä päivällä tekee..

Eihän yötyö omalle kropalle ja päälle ole välttämättä paras vaihtoehto, mutta on vaan pidettävä tiukasti kiinni että muistaa pitää oikean rytmin vapaalla eli illalla nukkumaan ja aamulla ylös.. Ja liikunta on yksi tärkeä osa jaksamista!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on vakiyököistä sellanen kokemus että melko järestään muuttuvat aika kummajaisiksi. Varsinkin jos valvovat yksinään. Alkaa tulla outoja sääntöjä ja lappusia ilmestyä yms. Vaihdevuosissa kieriskelevä vakiyökkö voi olla jopa vaarallinen :) Olin aikoinaan kehitysvammalaitoksessa töissä ja sielläkin oli sellanen kummajainen vakiyökkönä. Aamuvuoroon menoa koitti viivyttää että ei tarvitsisi kuunnella kovin pitkään  mitä on tullut mokattua illan aikana. Onko jostain jopa löytynyt täysi roskis, näytteeksi kansliaan ;)

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on vakiyököistä sellanen kokemus että melko järestään muuttuvat aika kummajaisiksi. Varsinkin jos valvovat yksinään. Alkaa tulla outoja sääntöjä ja lappusia ilmestyä yms. Vaihdevuosissa kieriskelevä vakiyökkö voi olla jopa vaarallinen :-X Olin aikoinaan kehitysvammalaitoksessa töissä ja sielläkin oli sellanen kummajainen vakiyökkönä. Aamuvuoroon menoa koitti viivyttää että ei tarvitsisi kuunnella kovin pitkään  mitä on tullut mokattua illan aikana. Onko jostain jopa löytynyt täysi roskis, näytteeksi kansliaan ;)

Täytyypä pitää mielessä.. ettei ala kummittelemaan täällä..  :nauraa: Tosipuheessa voihan tulla omia kummallisuuksia, kun elää minimi työyhteisössä pitkään. Onneks on kaveri, joka toivottavasti potkasee, jos kovin kummalliseksi alkaa muuttumaan.  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on vakiyököistä sellanen kokemus että melko järestään muuttuvat aika kummajaisiksi. Varsinkin jos valvovat yksinään. Alkaa tulla outoja sääntöjä ja lappusia ilmestyä yms.

Mulla taas on sellainen kokemus, että lippulappusten kirjoittaja "kummajaisia" on joka vuorossa oma kiintiönsä... Sellaista on se on, kun ei toisinaan nähdä metsää puilta. Varo vaan ettei kummajaiseksi muuttuminen ala omalla kohdallakin. Olen nähnyt monia hoitsuja, jotka vannoivat opiskeluaikana ettei heistä tule "kummajaisia", mutta niimpä vain näyttää heistäkin kehkeytyneen vuosien varrella erinomaisia lappusten kirjoittelijoita, roskakorien näytille tuojia yms. yms.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: coach83

meillä on listassa aina 2 yötä. Tai toisin kuin eräällä joka toivoi että ei elokuussa öitä ja sai syyskuulle 4. ja kun vielä aukaisi sanaisen arkkunsa eräässä kokouksessa, sai yhden lisää  :-X no, onneksi tämä putki alkaa nyt ensi viikolla :) :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokeilin alkukesästä taas vaihteeks 3-vuorotyötä, juu ei - ei sovi miulle. Nyt loman jälkeen saan aloittaa onneksi taas yökön hommat, siit tykkään. Kyllähä se vähän rajottaa elämää, mutko töis on kerran pakko käydä,nin mieluiten niin et kroppa kestää.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on vakiyököistä sellanen kokemus että melko järestään muuttuvat aika kummajaisiksi. Varsinkin jos valvovat yksinään. Alkaa tulla outoja sääntöjä ja lappusia ilmestyä yms. Vaihdevuosissa kieriskelevä vakiyökkö voi olla jopa vaarallinen :-X Olin aikoinaan kehitysvammalaitoksessa töissä ja sielläkin oli sellanen kummajainen vakiyökkönä. Aamuvuoroon menoa koitti viivyttää että ei tarvitsisi kuunnella kovin pitkään  mitä on tullut mokattua illan aikana. Onko jostain jopa löytynyt täysi roskis, näytteeksi kansliaan ;D

Nää on ihan tosiasioita monenkin kohdalla. On meitä poikkeuksia. Pitää pitää hyvä huoli kropasta. Liikkua. Päivärytmit. Jne. Ravinto. Ja olla terve, Ei liikaa ikää. Pään pitää toimia. Mää olisin päivätyössä ihan yhtä eristäytyny tai sosiaalinen jne. Mää höpötän työkavereitten kans kaiket yöt. Sama kahvihuone.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä se on tähän astio ollu niin päin et päivävuorolaiset kirjottelee niitä lippuja ja lappuja kun en oo tyhjentäny roskiksia. ***ttu se on siivoojien hommaa. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokeilin alkukesästä taas vaihteeks 3-vuorotyötä, juu ei - ei sovi miulle.

Ei mullekaan mutta kun sitä valinnanvaraa ei pahemmin ole.Kroppa kestäis kaikkein parhaiten öitä,mutta niitäpä ei ole kovasti enää tarjolla..  :P

Kaiholla muistelen tätä kesää kun sain tehdä pelkkiä öitä..Se oli mukavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Siis on se kumma juttu. Aina aika ajoin tämä keskustelu nousee näillä työpaikoilla. Milloin ei nimenomaan haluta tehdä öitä, milloin halutaan ja kolmas syy jonka uskon nyt tämänkertaisen polemiikin nostaneen on se rahan tulo. Luin nimittäin osastokokouspöytäkirjat töihin tultuani ja kas kummaa. Säännöllistä yötyötä ei osaston henkilökunta "suosi". Jos nuo ylipainoiset hoitajat laitetaan tänne juoksemaan 7 yötä niin ei tule mitään. Ja siksi ne haluavat tehdä ja että muutkin tekevät, vain 3 yötä maksimissaan. Onhan se noloa jos joku jaksaa tehdä pisempää pätkää tai että jos toinen saa toista parempaa palkkaa, joka sekin tietysti joshtuu tässä tapauksessa vaan siitä, että yöaika korvataan asianmukaisesti. Teen siis tämän vuoden loppuun ja sen jälkeen onkin mahdollista että on etsittävä duuni missä ei ainaisia kitinöitä tarvitsisi kuunnella. **skamaista vaan muuttaa, mutta sen lisäksi, että saa tehdä työtä, kuin hevonen, pitäisi vielä mielistellä ja jatkuvasti taistella olemassaolostaan ja oikeutuksestaan tehdä työtä. Tietysti aina voi olla välittämättä päivävuorossa olevien höpinöistä, mutta ei sekään pisemmän päälle oikein mene. Taidan laittaa ensi listalle toiveena 15 yön putki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis on se kumma juttu. Aina aika ajoin tämä keskustelu nousee näillä työpaikoilla. Milloin ei nimenomaan haluta tehdä öitä, milloin halutaan ja kolmas syy jonka uskon nyt tämänkertaisen polemiikin nostaneen on se rahan tulo. Luin nimittäin osastokokouspöytäkirjat töihin tultuani ja kas kummaa. Säännöllistä yötyötä ei osaston henkilökunta "suosi". Jos nuo ylipainoiset hoitajat laitetaan tänne juoksemaan 7 yötä niin ei tule mitään. Ja siksi ne haluavat tehdä ja että muutkin tekevät, vain 3 yötä maksimissaan.

Ei voi minkään, mutta korvaan särähtää tuo lihavoitu ( ;)) osio tekstistä... Onko ylipaino (sen määrästä riippumatta) suoraan verrannollinen työssä jaksamiseen? Ei mielestäni kovinkaan asiallista kommentointia.

... pitäisi vielä mielistellä ja jatkuvasti taistella olemassaolostaan ja oikeutuksestaan tehdä työtä.

Niin... Pätee varmaan toisinkin päin...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Peruspalkkasi tuskin on sen kummempi kuin muillakaan työpaikallasi...

Juu, mun peruspalkka ei oo sen kummempi kuin muilla.

jos noista palkoistasi työpaikalla kovin huutelet

En maa mitään huutele.

Itse kyllä mielelläni antaisin vaikka ne muutamatkin yövuoroni listasta mielelläni pois

Kunpa voisitkin antaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Montako vuotta olette yököt valvoneet nyt putkeen? Mulla 7. vuosi menossa ja nyt alkaa tuntua siltä että kaipaa jo elämältä muutakin ja ns. paluuta normaaliin vuorokausirytmiin.  Aviopuoliso alkaa myös esittämään eriäviä mielipiteitä asiasta. Vakiyökkö-järjestelmässä on hyvät sekä huonot puolet. Yössä ei todellakaan tarvitse sekaantua eikä kuunnella pääasiassa naisten "rupattelua" kansliassa ja paneutua siihen kuka tekee ja mitä tekee tai jättää tekemättä. Olen tehnyt pakolliset listan täytetunnit päivävuorossa eikä osastolla ole ainuttakaan mieshoitajaa...

Päivävuoro hyvin hanakasti on päättämässä töistä "mitä voi yöhoitaja kaiken muun työn lisäksi" yön aikana tehdä. Nämä hoitajat jotka eivät pakon edessäkään suostu tekemään yötyötä, olettavat että potilaat nukkuvat koko yön ja hoitajat siinä sivussa  ;)

Meillä 20 potilaan sali ja sinne laitetaan keskellä yötä päivystyspolilta delikkapotilas tai vanhus virtsatie-infektioineen ja sirkus on valmis rauhoittavista huolimatta. Että mä "rakastan" sitä näkyä ku vanhus rollaattoreineen tulee huutamaan hoitajille et mitä te teette minun kotonani...poliisi, varkaita!! Ja samantien alkaa hoitajakutsut piippaamaan ja koko sali hereillä  :-*

Kai se niin on et aikansa kutakin ja tsemppiä teille toiset yöhoitajat ja jaksamista!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

4½-vuotta putkeen pelkkää yötä ja sitä ennen kolmeavuoroa, mutta enimmäkseen öitä.

Nykyisin pakotettuna päivätöihin työpaikalla 8 - 16 + kotiin töitä illaksi ja viikonlopuksi. No, sekin on tavallaan oma valinta. Mutta keikat teen yötyönä edelleenkin - olen silloin virkeimmilläni.

Päivävuoro hyvin hanakasti on päättämässä töistä "mitä voi yöhoitaja kaiken muun työn lisäksi" yön aikana tehdä.

Tuttua!  :kypsä:

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vårdfacket. Ruotsalaiset on ruotsalaisia.

Päivävuoro hyvin hanakasti on päättämässä töistä "mitä voi yöhoitaja kaiken muun työn lisäksi" yön aikana tehdä.

Tuttua!  :kypsä:

Niin no se on vähän eriasia mitä pyytää tekemään. Mulla oli eräässä entisessä työpaikassa pieni sota yölähäreiden kanssa kun yritin saada siirrettyä mm. keittiön siivousta/järjestämistä yölle koska päivä/iltavuorot olivat hyvin buukattuja työvuorojensa ajan. Yököillä ei ollut mitään lisätehtäviä vastuullaan 16pot.per.lh ja koska olin itse tehnyt ky. paikassa sh:n öitäkin tiesin heidän vain "nukkuvan". Tästä suivaantuneina hakivat yököt suuremman Koummunal(=Super)pampun paikalle. Äijä sano mulle että "Sä olet nyt Ruotsissa, täällä ei saa työskennellä yöaikaan, tai työn täytyy olla hyvin kevyttä..." Oli pakko heittää siihen et "Ai, nyt mä ymmärrän miksi Nokia on niin paljon Ericssonia suurempi yritys." ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
Vieras: MaisyMouse

Meillä on sisätautiosastolla vakiyököt ja hyvin toimii. Yököt ovat tyytyväisiä kun saavat valvoa eikä tarvi osallistua päivähärdelliin ja muut ovat tyytyväisiä ku ei tarvi valvoa. :) Meillä ei ainakaan yököille "määrätä" mitä niiden pitää yöllä tehdä omien töidensä lisäksi..On ne ehkä vähän pihalla osaston toiminnasta kun aina ei ehkä tieto kulje niin kuin pitäis, mutta yhtä pihalla voi olla joskus päivävuorolaisetkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...