Jump to content
MAINOS

Naisten työkyky


Krabb

Recommended Posts

Oletteko ambulanssityössä olevat naiset ajatelleet työssä jaksamistanne siinä 50+ ikävuosina? Tarkoitan siis lähinnä fyysistä puolta. Ja olkaa kilttejä, älkääkä vetäkö heti herneitä nenään, sillä tämä ei ole mikään tasa-arvokysymys. Väistämätön tosiasia on, että naisilla voimat tahtovat pudota miehiä nopeammin vanhetessa. Toki miehetkin saavat kommentoida.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ite tiedän ainakin monta yli 50vuotiasta naista jotka on vahvempia kuin minä enkä mäkään mikään heikko ole.. En yhtään pidä mahdottomana että 50+ nainen olisi ambulanssissa töissä, ite ainakin toivoisin pystyväni siihen. terveelliset elämän tavat ja itsestään huolehtiminen auttaa jaksamaan paremmin ja pitään kropan kunnossa.

Onhan niitä miehiä jotka ei jaksa kun on yli 50 vuotias, turha sitä on vähätellä naisia..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ajatellut asiaa siltä kantilta jo opiskeluvaiheessa, että ei tää lanssiduuni ole välttämättä se eläkeammatti. Mutta onhan sh/lh:n tutkinnolla mahdollisuus siirtyä muihinkin töihin. Jos nyt enää tätä alaa siinä vaiheessa edes teen... Ja missä tää maailma onkaan noin 30 vuoden kuluttua...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän se ole aivan mahdollista. Naisilla vaan vaatii ehkä pikkusen enemmän panostamista omaan kuntoon. Siitä nyt ei pääse vääntämällä eikä kääntämällä mihinkään että naisten fysiikka on hiukan heikompi kun miesten. Jos joku tasa-arvo valtuutettu tästä suuttuu... suuttukoon. Siinä tapauksessa sopii katsoa omaa napaansa ja miettiä onko kimpaantumiselle perusteita. 

Mutta eipä tämä lanssihomma edellytä että olet mikään supermies/nainen. Kaikki peruskuntoiset yksilöt varmasti pärjää. Kunhan ei luule itsestään liikoja... Oli sitten mies tai nainen. Jokaiselle tulee se hetki että kantoapua tarvitsee. Vanhempana tuppaa varmasti jokaisella paikat ratkeilemaan ajoittain. Itse en ainakaan ajatellut edes elää yli 50-vuotiaana.

;)

-Parin vuoden päästä perustan konditorian

T: Pyylevä vai Atleetti?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi tällaista edes miettiä. Toinen jaksaa, toisen selkä hajoaa, niinkuin miehilläkin. Jokainen joutuu tekemään työtä terveytensä ja työkykynsä eteen oli työ mikä tahansa.

Naisen täytyy olla kaksi kertaa niin pätevä kuin miehen, jotta häntä pidettäisiin puoliksikaan niin hyvänä. Onneksi se ei ole vaikeaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missään vaiheessa en ole kuvitellut jääväni eläkkeelle näistä hommista. Eiköhän se raja tule vastaan jo siinä, kun rupeaa lisääntymään... näillä nykyisillä työajoilla ainakin äitimuori jäis lapsiparoille tyystin vieraaksi  :- Ja meillä kun paikallinen laitos ei ota (toistaiseksi) naisia vuoroa tekemään. Ihan realistina ajattelen, että paluu siisteihin sisähommiin koittaa ennemmin tai myöhemmin. Mutta ei suinkaan fysiikan takia. Kyllä mun mielestä miehillä tulee enemmän ongelmia fysiikkansa kanssa vanhemmalla iällä... Toisaalta, mikäpä estää meikäläistäkään sitten liki mummoikäisenä palaamaan kyytihommiin, kun muksuille ei tartte enää työntää tissiä suuhun iltaisin  >:D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä naiset pärjää lanssityössä siinä kuin miehetkin. Jokaiselle epäsäännölliset työajat aiheuttavat ongelmia ikän myötä, työ on fyysisesti ja henkisesti välillä todella rankkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähinnä itselle tulee mieleen juuri nuo epäsäännölliset työajat, yö heräämiset ja ylipitkät valvomiset, joita ei jaksa enää vanhempana. Lapsen saaminen on auttanut näin "nuorena", sillä vauvan ja miks ei isommankin, kanssa väkisin tottuu yöheräämisiin ja siihen että nukkuu aina kun on mahdollista.

Mutta jos yksityisellä työskentelee, jossa on vielä tk yms palvelus ja tekee useamman vrk:n putkeen, niin etenkin iäkkäämpänä on varmasti vaikeuksia jaksamisen kanssa. Eniten siinä tulee fysiikan lait vastaan. Lihaskunto yms pysyy treenaamalla ja terveellisillä elämäntavoilla varmasti kunnossa, eli mä en ainakaan tee kyytihommia eläkeikään :D

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähinnä itselle tulee mieleen juuri nuo epäsäännölliset työajat, yö heräämiset ja ylipitkät valvomiset, joita ei jaksa enää vanhempana. Lapsen saaminen on auttanut näin "nuorena", sillä vauvan ja miks ei isommankin, kanssa väkisin tottuu yöheräämisiin ja siihen että nukkuu aina kun on mahdollista.

Mutta jos yksityisellä työskentelee, jossa on vielä tk yms palvelus ja tekee useamman vrk:n putkeen, niin etenkin iäkkäämpänä on varmasti vaikeuksia jaksamisen kanssa.

Minun kokemuksen mukaan vanhempien sairaankuljettajien jaksaminen ei ole niinkään kiinni työputkien pituudesta, yöheräämisistä tai muutenkaan epäsäännöllisestä elämästä, vaan vanhenevat sairaankuljettajat siirtyvät pääsääntöisesti eläkkeelle yksinkertaisesti siitä syystä että selkä on ns. paskana tai jokin muu fyysinen vamma/sairaus estää ruumiillisen työnteon. Totta kai mentaalipuoli vaikuttaa siihen miten pitkään jaksaa sinnitellä, mutta melko harvoin eläkkeelle siirrytään sen takia että ei henkisesti jaksa hommia. 

Ja mitä tulee noihin yöheräämisiin niin kyllä nuorilla poikamiehillä on kaikista suurimmat vaikeudet tuossa lajissa - toki aivan ymmärrettävistä syistä... :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun kommenttini perustui keskusteluihin noin 45- 50 v naispuolisten sairaankuljettajien kanssa. He itse ovat kokeneet yöheräämiset ja pitkät työvuorot rasitteeksi. Ja tosiaan kaikki ovat olleet yksityisen palkoilla / yrittäjiä, jolloin töitä tehdään liki poikkeuksetta useampi vrk putkeen. Toki tuki- ja liikuntaelin sairaudet vievät osansa, onhan työ fyysisesti raskasta. Ei naisen kroppa kestä ;D

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun kommenttini perustui keskusteluihin noin 45- 50 v naispuolisten sairaankuljettajien kanssa. He itse ovat kokeneet yöheräämiset ja pitkät työvuorot rasitteeksi. Ja tosiaan kaikki ovat olleet yksityisen palkoilla / yrittäjiä, jolloin töitä tehdään liki poikkeuksetta useampi vrk putkeen. Toki tuki- ja liikuntaelin sairaudet vievät osansa, onhan työ fyysisesti raskasta. Ei naisen kroppa kestä ;D

Eikä meiän duunis kestä enää yövuoroja kun on yli 40-v. Mä ainakaan en saa unta päivällä ja yövuoron lopputunteina on kuin huppelissa. Laadukasta hoitotyötä juu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun kommenttini perustui keskusteluihin noin 45- 50 v naispuolisten sairaankuljettajien kanssa.

Ok, mun kommentit olivat taas miespuolisista...

En tiedä onko asiaa tutkittu mutta hyvä aihehan olisi tutkia tätä vanhenevien sairaankuljettajien sairauksia, alanvaihtoja, eläkkeelle jääntiä yms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän talossa yksi yksikkö, jossa eniten kolhuja ja korjattavaa kuin muissa. Lisäksi tämä yksikkö pyytää lähes päivittäin kanto-apua kohteeseen. Tästä ei ole tehty näyttöön perustuvaa tutkimusta, mutta meidän kollegoiden mututuntuma alkaa olla selvä tämän yksikön henkilöstön suhteen. Ei millään pahalla, mutta ei hyvälläkään :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän talossa yksi yksikkö, jossa eniten kolhuja ja korjattavaa kuin muissa. Lisäksi tämä yksikkö pyytää lähes päivittäin kanto-apua kohteeseen. Tästä ei ole tehty näyttöön perustuvaa tutkimusta, mutta meidän kollegoiden mututuntuma alkaa olla selvä tämän yksikön henkilöstön suhteen. Ei millään pahalla, mutta ei hyvälläkään :-

Hyvä juttuhan tuo on että kantoapua pyydellään....  Ainakin mieluummin ku hajoitetaan paikat. Varmaan loppuu voimat joskus raavammallakin äijällä (Ainakin minulla... Tosin raavasta ny en sitten niin tiedä) . Älkää ny itteenne teloko! ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tervehdys!

Kylläpä se näin on että työ jättää jälkensä sukupuolesta riippumatta. Tuli lueskellessa mieleen kun -95 istuskeltiin ja pohdittiin tuota palomiesten mahdollista uutta eläke-ikää (oli silloin politiikkojen keskustelussa pitäisikö nostaa 55 vuodesta 65 vuoteen, joka sitten tapahtuikin), ja todettiin että koko talosta ei löytynyt kuin muutama 55 vuoteen sinnitellyt mies palopuolelta tai saku-puolelta eikä ympäristökunnistakaan montaa sellaista tullut mieleen joka ei ennen aikojaan sairaseläkkeelle olisi jäänyt tai alaa vaihtanut.

Nyt keikkamäärät ovat olleet joka vuosi nousussa, yöllä ei enää nukuta asemalla samalla tavalla kuin ennen, työn vaativuus on selkeästi noussut -kohteessa on mahdollisuus tutkia, hoitaa ja lääkitä potilasta enemmän ja tämä tarkoittaa sitä, että "väsyneenä ja puolivaloilla" meneminen aiheuttaa enemmän mokaamismahdollisuuksia ja nostaa stressitasoa. Täytyy tehdä muutakin kuin kantaa ja kuljettaa ja korvien väissäkin soisi jotakin liikkuvankin.

Mielestäni, sukupuolesta riippumatta, pitempi ura sairasautossa vaatii sitä että pitää itsensä fyysisesti ja henkisesti kunnossa, lenkillä olisi syytä käydä enemmän kuin baarissa ja elämää pitää olla muutakin kuin kipeiden kuskaaminen, muutoin jää tuo elämänkatsomus turhan kapeaksi ja nääntyy työnsä alle liian nopeasti (tulee ns. Vuoden Työntekijä -  joskus jopa kahden).

Omat rajansa tulee jokainen kyytimies ja –nainen kohtaamaan jossain vaiheessa uraansa niin fyysisesti kuin taidollisestikin, sellaiset ihmesällit jotka väittävät muuta ovat valehtelijoita tai sitten eivät ole ymmärtäneet missä ovat olleet ja mitä tehneet. Ne ovat juuri ne keikat joista ei puhuta, tai jos puhutaan, niin tukevasti kännissä, hämärässä kulmapöydässä ja HYVIN valikoidulle joukolle kolleegoja…

Pitemmän päälle pärjääminen ensihoidossa työtä tekeväisenä on edelleen enemmän kiinni omasta halusta kehittyä ammatillisesti, pitää itsensä fyysisesti hyvässä kunnossa ja henkisesti vireänä, sukupuoli ei mielestäni ole tässä se merkitsevä käänteentekevä tekijä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa sairaalan pihassa näin yksi päivä 50+ naisen ambulanssissa töissä ja hyvin näytti jaksavan!  :o. Saa nähdä kun itse on tuossa iässä, miten sitä jaksaa, jos töitä siihen asti tekee samalla tahdilla kuin nyt.  Mutta siinä myö naiset mennään kuin miehet!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ootko varma että hän oli 50+. Tää työ kun vanhentaa tavallista nopeammin niin jos olikin vain iäkkään näköinen mut oikeesti nuorehko.  :o

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Minun kokemuksen mukaan vanhempien sairaankuljettajien jaksaminen ei ole niinkään kiinni työputkien pituudesta, yöheräämisistä tai muutenkaan epäsäännöllisestä elämästä, vaan vanhenevat sairaankuljettajat siirtyvät pääsääntöisesti eläkkeelle yksinkertaisesti siitä syystä että selkä on ns. paskana tai jokin muu fyysinen vamma/sairaus estää ruumiillisen työnteon. Totta kai mentaalipuoli vaikuttaa siihen miten pitkään jaksaa sinnitellä, mutta melko harvoin eläkkeelle siirrytään sen takia että ei henkisesti jaksa hommia. 

Ja mitä tulee noihin yöheräämisiin niin kyllä nuorilla poikamiehillä on kaikista suurimmat vaikeudet tuossa lajissa - toki aivan ymmärrettävistä syistä... :)

Kyllä se nyt vaan on niin että epäsäännöllinen vuorokausirytmi nimenomaan aiheuttaa ne jos jonkinmoiset kropan prakaamiset ihan allover...että jos oot noin niinkun yhtään ollunna millää anatomian, fysiologian, sisätautien jne jne luennoilla. Se on juurikin se vuorokausirytmi, minkä takia tulee kaikenlaista, jotka saattais normirytmillä jäädä saamatta.

Muokkaus: Lainaukset

**Jos mitään et uskalla, mitään et saavuta**

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun kokemuksen mukaan vanhempien sairaankuljettajien jaksaminen ei ole niinkään kiinni työputkien pituudesta, yöheräämisistä tai muutenkaan epäsäännöllisestä elämästä, vaan vanhenevat sairaankuljettajat siirtyvät pääsääntöisesti eläkkeelle yksinkertaisesti siitä syystä että selkä on ns. paskana tai jokin muu fyysinen vamma/sairaus estää ruumiillisen työnteon. Totta kai mentaalipuoli vaikuttaa siihen miten pitkään jaksaa sinnitellä, mutta melko harvoin eläkkeelle siirrytään sen takia että ei henkisesti jaksa hommia. 

Kyllä se nyt vaan on niin että epäsäännöllinen vuorokausirytmi nimenomaan aiheuttaa ne jos jonkinmoiset kropan prakaamiset ihan allover...että jos oot noin niinkun yhtään ollunna millää anatomian, fysiologian, sisätautien jne jne luennoilla. Se on juurikin se vuorokausirytmi, minkä takia tulee kaikenlaista, jotka saattais normirytmillä jäädä saamatta.

Luitko mitä kirjoitin? En kiistänyt sitä ettei vuorotyöllä voisi olla altistava vaikutus onnettomuuksiin, kerroin vaan oman näkemykseni siitä minkä vuoksi eläkepapereita kirjoitellaan vanheneville sairaankuljettajille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

naista ei kiitos autoon,kuten ei lihavaa,pätkää tai laiskaa.

Jos en ihan väärin muista niin foorumilla on aiemminkin häärinyt nimimerkki nicki "Telaketju"... Hieman provon makua lauseessa, mutta maltan ja pidän suuni kiinni >:D (Vaikka tiukkaa tekee...)

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...