Jump to content
MAINOS

koulutuksen tuomat valtuudet hoitaa iv-lääkityksiä


kaurisnainen

Recommended Posts

Antaisin mielellään luvan ph/lh:n ottaa kaapista vaikkapa parasetamolia potilaan päänsärkyyn mutta missä se vastuun raja kulkee? Jospa potilaalla onkin korkeat maksa-arvot ja parasetamolia ei saa antaa?

Eikö potilaalla lue yleensä papereissa/koneella tarvittaessa annettavat lääkkeet joiden tarkoituksenmukaisuuden ja sopivuuden on lääkäri arvioinut? Tällöin sieltä on kyllä ph:n ja sh:n helppo tarkistaa saako potilaalle antaa milloin mitäkin lääkettä... Tämä on ihanne mutta ei taida toteutua lähellekään kaikkialla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

OHO  :D

onko oikeasti niin, ettei lh:t/ph:t asioi lääkekaapilla?? Niissä paikoissa, joissa olen työskennellyt kaikki hoitajat hoitavat muut lääkityksen tasavertaisesti PAITSI sitten ne i.v-lääkitykset.

Jokainen osaa lukea ne sairaudet ja neuvoakin voi kysyä, jos jotain epäselvää siinä mitä lääkettä antaa. Meillä ainankin toimii se tiimityö.

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OHO  :o

onko oikeasti niin, ettei lh:t/ph:t asioi lääkekaapilla?? Niissä paikoissa, joissa olen työskennellyt kaikki hoitajat hoitavat muut lääkityksen tasavertaisesti PAITSI sitten ne i.v-lääkitykset.

Jokainen osaa lukea ne sairaudet ja neuvoakin voi kysyä, jos jotain epäselvää siinä mitä lääkettä antaa. Meillä ainankin toimii se tiimityö.

Meillä ei ph:t/lh:t lääkekaapeilla oikeastaan asioi. Joskus saattavat viedä valmiiksi jaetun särkylääkkeen tms. Insuliinitkin siirtyivät takaisin sairaanhoitajien vastuulle, sen jälkeen kun eräs ph oli pistämässä insuliinia liki kymmenkertaista määrää. Ikävä tapahtuma, enkä tällä nyt todellakaan tarkoita etteivätkö ph:t yleensä osaisi insuliineja annostella ja pistää.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tervemenoa/tuloa hhp-tiimeihin - siellä jaetaan lääkkeet hoitopuolen koulutuksesta riippumatta. Pääasia on, että on laillistettu hoitaja ja TEO:n paperit kunnossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OHO  :o

onko oikeasti niin, ettei lh:t/ph:t asioi lääkekaapilla?? Niissä paikoissa, joissa olen työskennellyt kaikki hoitajat hoitavat muut lääkityksen tasavertaisesti PAITSI sitten ne i.v-lääkitykset.

Jokainen osaa lukea ne sairaudet ja neuvoakin voi kysyä, jos jotain epäselvää siinä mitä lääkettä antaa. Meillä ainankin toimii se tiimityö.

Ihanne olisikin. Meikä kai valmistunut niin kauan sitte ja meiän perushoitajatki myös että eivät välttämättä edes pyynnöstä hae esim. viikonloppuna puuttuvaa lääkettä apteekista. Ei kuulemma kuulu toimenkuvaan eivätkä vastaa potilaan lääkityksestä.

No jahkaaminen sikseen. En todellakaan tarkoittanut aliarvioida ketään.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei ph:t/lh:t lääkekaapeilla oikeastaan asioi. Joskus saattavat viedä valmiiksi jaetun särkylääkkeen tms. Insuliinitkin siirtyivät takaisin sairaanhoitajien vastuulle, sen jälkeen kun eräs ph oli pistämässä insuliinia liki kymmenkertaista määrää. Ikävä tapahtuma, enkä tällä nyt todellakaan tarkoita etteivätkö ph:t yleensä osaisi insuliineja annostella ja pistää.

Todellä "fiksua" ajattelua että jos yksi ei osaa niin kukaan ei osaa... Kukas teillä sitten jakaa jatkossa lääkkeet jos yksikin sh mokaa?

Muutenkin ph/lh rinnastus lääkeasioissa on vähän niin ja näin kun nykyiset lh-opinnot sisältävät huomattavasti enemmän lääkehoitoon liittyviä opintoja kuin mitä aikoinaan ph-opintoihin sisältyi (näin ainakin olen kuullut)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutenkin ph/lh rinnastus lääkeasioissa on vähän niin ja näin kun nykyiset lh-opinnot sisältävät huomattavasti enemmän lääkehoitoon liittyviä opintoja kuin mitä aikoinaan ph-opintoihin sisältyi (näin ainakin olen kuullut)

Lh vs. ph -bongattu ;D...

Mä en tiedä ihan oikeesti mikä noissa lääkkeissä niin viehättää. Täällä Ruotsissa sh:t ottavat jopa lääkäriä krakasta kiinni ja heittävät ulos, jos ne eksyvät lääkehuoneeseen. Itse, jos lainsäädäntö niin sallisisi ja minut vastuusta vapauttaisi, olisin valmis heittämään lääkehuoneen avaimet heti huomenna raportilla jokaiseen yksikköön uskien (lh/ph) käteen, käymään läpi päivän asiat ja sen jälkeen "Pärjäilkää, älkää soittako jos on jotain".... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei ph:t/lh:t lääkekaapeilla oikeastaan asioi. Joskus saattavat viedä valmiiksi jaetun särkylääkkeen tms. Insuliinitkin siirtyivät takaisin sairaanhoitajien vastuulle, sen jälkeen kun eräs ph oli pistämässä insuliinia liki kymmenkertaista määrää. Ikävä tapahtuma, enkä tällä nyt todellakaan tarkoita etteivätkö ph:t yleensä osaisi insuliineja annostella ja pistää.

Todellä "fiksua" ajattelua että jos yksi ei osaa niin kukaan ei osaa... Kukas teillä sitten jakaa jatkossa lääkkeet jos yksikin sh mokaa?

Muutenkin ph/lh rinnastus lääkeasioissa on vähän niin ja näin kun nykyiset lh-opinnot sisältävät huomattavasti enemmän lääkehoitoon liittyviä opintoja kuin mitä aikoinaan ph-opintoihin sisältyi (näin ainakin olen kuullut)

Jos nyt olisit lukenut viestin ihan loppuun asti, olisit huomannut ettei tarkoitus ollut yleistää. Meillä kun nyt sattuu täällä olemaan vain kaksi perushoitajaa, joista toinen ei lääkkeisiin edes halua koskea jos ei ole ihan pakko. Ja tämän toisen toiminta tämän vahingon jälkeen johti siihen, että päädyttiin siihen ettei ph:t /lh:t insuliineja pistä.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...