Jump to content
MAINOS

koulutuksen tuomat valtuudet hoitaa iv-lääkityksiä


kaurisnainen

Recommended Posts

Ihan alkuun: toivottavasti onnistun viestin laittamisessa--eka kerta :)

Olen vuodeosastotyössä törmännyt mitä erilaisimpiin perus-ja lähihoitajiin. Toiset eivät suostu edes ajattelemaan että antaisivat itsenäisesti injektioita(sekä s.c että i.m). Toiset haluavat ja näin ollen manipuloivat nuoria/vastavalmistuneita tai muuten kilttejä sairaanhoitajia sekoittamaan i.v-antibiootit valmiiksi ja sitten esim. yövuorossa tiputtelevat ne ilmoittamatta asiasta edes vuoron vastaavalle sh:lle ( joka siis eri osastolla ).

Mitä siis, jos jotain menee pieleen? Kuka kantaa vastuun? Toki on tilanteita, jolloin esim yövuoroon ei ole sh:a tulossa=> silloin käytäntö kaiketi ok huh.gif

Valmiiksi sekoitettu antibioottihan säilyy vain rajallisen ajan ( Zinacef muistaakseni 5-6 tuntia), mutta mikä on valolle alttiina säilyttämisen vaikutus antibiootin tehoon? Onko kenelläkään siitä tietoa- kommenteista ja vastauksista kiittäen :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Se että lh/ph ei suostu antamaan i.m. tai s.c. injektioita on hänen oma asiasta. I.v. puolesta sen verran että sh:n tai vastaavan koulutuksen lisäksi ainoastaan sairaankuljetuksen hoitotasolla oleva lh/lvm etc. saa antaa i.v. lääkkeitä alueellisen ohjeistuksen rajoitusten/lupien mukaan. Hoitotason lisäksi hänellä tulee olla paikallinen lääkelupa. Myös esim. lh jolla ensihoidon koulutusohjelma ja perustason sairaankuljetuksen lupa sekä paikallinen lääkelupa voi antaa joitain lääkkeitä i.v. esimerkiksi adrenaliinia elvytyksen tai henkeä uhkaavan anafylaktisen reaktion yhteydessä jos sh:ta ja/tai hoitotason sairaankuljettajaa ei ole sillä hetkellä saatavilla. Lisäksi joissain paikoissa sairaankuljetuksessa on yksittäispoikkeuslupia annettu esimerkiksi Primperanin antamiseksi i.v. myös perustasolla etc. mutta nämä ovat poikkeuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan alkuun: toivottavasti onnistun viestin laittamisessa--eka kerta :)

Olen vuodeosastotyössä törmännyt mitä erilaisimpiin perus-ja lähihoitajiin. Toiset eivät suostu edes ajattelemaan että antaisivat itsenäisesti injektioita(sekä s.c että i.m). Toiset haluavat ja näin ollen manipuloivat nuoria/vastavalmistuneita tai muuten kilttejä sairaanhoitajia sekoittamaan i.v-antibiootit valmiiksi ja sitten esim. yövuorossa tiputtelevat ne ilmoittamatta asiasta edes vuoron vastaavalle sh:lle ( joka siis eri osastolla ).

Mitä siis, jos jotain menee pieleen? Kuka kantaa vastuun? Toki on tilanteita, jolloin esim yövuoroon ei ole sh:a tulossa=> silloin käytäntö kaiketi ok huh.gif

Valmiiksi sekoitettu antibioottihan säilyy vain rajallisen ajan ( Zinacef muistaakseni 5-6 tuntia), mutta mikä on valolle alttiina säilyttämisen vaikutus antibiootin tehoon? Onko kenelläkään siitä tietoa- kommenteista ja vastauksista kiittäen :)

Itsekin olen huomannut että meitä lähi-/perushoitajia on joka lähtöön. Itse pistän kyllä i.m sekä s.c, mutta kun ei lupia ja koulutusta ole niin en missään tilanteessa menisi laittamaan i.v:sti (paitsi tietty jos hengenlähdöstä kyse) mutta mielestäni saisi sitten vaikka jäädä antibiootti odottamaan aamuvuoroa jos talossa ei yöllä ole hoitajaa jolla i.v-luvat.

Mutta täytyy ihmetellä, et jos on pokkaa mennä tuikkaan se i.v.sti niin ei sitten osaa sekoittaa sitä itse. Vastuuhan tietysti itse sillä joka lääkkeen menee laittamaan, mutta jääkös siinä sitten jotain sinunkin vastuulle jos menet lääkkeen sekoittamaan ja tiedät miten se homma etenee..??

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

i.v-asioihin ei sairaalan sisällä lähi-/perushoitajilla ole mitään sanottavaa.

Lähihoitaja/ph ei siis saa:

- laimentaa lääkkeitä

- tiputtaa itsenäisesti yhtään mitään

- kanyloida

- antaa i.v:sti yhtikäs mitään (paitsi keittisboluksen huuhdellakseen ja sen pienen laimean hepariniboluksen, jos se on tapana)

Koulutus antaa oikeuden ainoastaan s.c ja i.m -pistoksiin, sekä kirkkaiden liuosten vaihtamiseen sh:n kanssa yhteistyössä, sekä tippojen korkkaamiseen ja heparinisointiin (edelleen sh:n kanssa yhteistyössä). Näihin tehtäviin myös perushoitaja/lähihoitaja sitoutuu osallistuvansa, kun allekirjoittaa työsopimuksen. Eihän sh:kaan voi kieltäytyä vaihtamasta vaippaa tai suihkuttamasta.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos lh ilmoittaa ettei vain yksinkertaisesti osaa pistoksia antaa, on se aivan ok. Sitten se tehdään tällä kertaa (ja ehkä vielä seuraavallakin) yhdessä.

Kuitenkin osaston käytäntö usein on se, että sh laimentaa antibiootteja ja lh letkuttaa niitä. Tällöin myös sh voi antaa oman harkintansa mukaan lh:lle tehtäväksi "vie tämä pussi 2:1 Mäkinen Ainolle, ja laita se tippumaan hiljakseen vapaana" tai "vie tämä kolmoseen ja laita vihreä-lumeniseen letkuun, infusomatin pumpun läpi nopeudella 400ml/min" Tällöin sh on vastuussa antamastaan tehtävästä ja lh siitä, että noudattaa ohjetta.

En ota kantaa erillislupiin ja osastonlääkärin antamiin erillisiin ohjeisiin esim. hätätilanteessa.

muoks* typo

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Et ota kantaa erillislupiin ja osastonlääkärin antamiin erillisiin ohjeisiin esim. hätätilanteessa.

Näihinkin on jouduttu sairaanhoitajapulassa menemään; meidänkin terveyskeskuksen vuodeosastoilla on 3-5 perushoitajaa/osasto toimipaikkakoulutettu tipanlaittoon ja iv-lääkityksiin, eli valtuudet samat kuin sh:lla.

Ja mitä tulee vastuuseen niin se joka ruiskun mäntää painaa kantaa vastuun; jos ohjeistuksessa ja osaston toimintatavoissa on jotakin kyseenalaista niin saattaa oh tai ylilääkärikin joutua mokan sattuessa kuultavien penkille. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pieni korjaus lääkärihoitajalle kohdasta sairaalan sisällä että joissain ensiapupoleilla lh/ph saa kanyloida ja laittaa kirkkaan nesteen tippumaan, jos hänellä lupa tähän on.

Dino jo lainasi kohdan, jossa ilmaisin, etten osaa  sanoa/ottaa kantaa erikoistilanteisiin. Kerroin vain tiedon ja kokemuksen siitä, mikä on kuitenkin yleisempää, eli aina on mutta kohtia ja erikoistapauksia ja lupia. Jos tarpeeksi korkea heppu on lupaa antamassa, voi lh/ph tehdä lähes mitä vaan, mutta nämä ovat poikkeuksia, joihin en luvannut kantaa ottaa, ainoastaan siihen, mikä on a) yleisintä cool.png mihin lh/ph:n voi velvoittaa!

Lisäkysymys heille jotka lisäkoulutuksen ovat saaneet/ tuntevat tällaisen, ovatko he omasta tahdostaan lisäkoulutukseen osallistuneet ja sitä kautta luvat saaneet? Voidaanko tällaisia oikeuksia (ja sitä kautta velvollisuuksia) antaa ilman omaa tahtoa?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkärihoitajan kysymyksiin lisäksi:

Maksetaanko perus-/lähihoitajille jotain lisää siitä että ovat joutuneet/saaneet moisen lisävastuun ottamaan?

Ilman parempaa tietoa voin suoraan sanoa ettei varmana makseta!!  :nauraa:

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laitoin juuri siitä syystä lisäkomettia väliin koska i.v. puolen perustat kuuluvat lähihoitajilla jotka käyneet ensihoidon koulutusohjelman opiskelun sisältöön ja paikasta riippuen lisäluvalla niitä myös saa toteuttaa niitä eli en asiaa kokisi pelkiksi "erityistapauksiksi".

En nyt tästä enempää ala vääntämään, mutta suhteessa kaikkiin ensihoidon koulutusohjelman kautta tulleisiin lähihoitajiin, on aika pieni osuus se, joka i.v-hommia sairaalan puolella saa hoitaa. Miksi saisi? Siihen kun aina tarvitsee erillisen luvan = erikoistapaus = enemmän työtä, kun lupia pitää jokaiselle erikseen anoa...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin ennen ylilääkäri päätti ammattiryhmittäin tai henkilöittän mitä lääkitykseen liittyvää sai tehdä. Nämä päätökset vaan tahto puuttua ja vallalla oli ja on "talon tapa", jota moni luuli/luulee laiksikin. Se oli se vanha lääkintöhallituksen yleiskirje joka asiat sääteli. Stakes(+TEO) taas on niin laiska instanssi, että mihinkään ei kunnon ohjeita tule. Nyt ovat juuri sorvaamassa jotain talon omaa ohjeistusta, sen oliko se nyt "turvallinen lääkehoito" tai vastaava mietintö pohjalta.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäkysymys heille jotka lisäkoulutuksen ovat saaneet/ tuntevat tällaisen, ovatko he omasta tahdostaan lisäkoulutukseen osallistuneet ja sitä kautta luvat saaneet? Voidaanko tällaisia oikeuksia (ja sitä kautta velvollisuuksia) antaa ilman omaa tahtoa?

Vapaaehtoisuuteen pohjautuu; työnantaja ehdottaa perushoitajalle koulutusta + laajempaa toimenkuvaa ja hän joko suostuu tai sitten ei.

Lääkärihoitajan kysymyksiin lisäksi:

Maksetaanko perus-/lähihoitajille jotain lisää siitä että ovat joutuneet/saaneet moisen lisävastuun ottamaan?

Ilman parempaa tietoa voin suoraan sanoa ettei varmana makseta!!  :nauraa:

Pikkaisen pieleen meni; meillä maksetaan nimellinen 50 euron kuukausikorvaus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palaan vielä alkuperäiseen tekstiini. 

Itse olen ollut sh jo toistakymmentä vuotta ja aina uudessa työpaikassa olen joutunut "todistamaan"iv-kelpoisuuteni ja saanut toimipaikkakohtaisen iv-luvan kirjallisena. Ihmettelen kyseisten ph:n/lh:n uskallusta suorittaa ko. toimenpiteitä ilma lupia ( sekä ilman erilliskorvauksia).

Tapaus johon törmäsin lisäksi pyrki monin keinoin salaamaan minulta, että iv-ab olisi tiputettavana ( jotain hämärää? ). Tekniikanhan oppii kuka vain-siitä ei ole kyse. Itse koen, etten ole mitenkään vastuussa kyseisestä tiputtelusta, jos en ole antibioottia sekoittanut saati siitä tietoinen.

Jos jotain menee pieleen, minut varmasti kutsutaan paikalle korjaamaan vahingot.  ;D

Vastuun kantaa kaiketi se sh, joka sekoitukset tekee valmiiksi sekä kyseisen yksikön oh- ylemmästä tahosta en tiedä. Saatanhnan olla pikuisen niuho, mutta....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pikkaisen pieleen meni; meillä maksetaan nimellinen 50 euron kuukausikorvaus.

Johan nyt. Meillä sh:lle ei makseta senttiäkään lisää vaikka tässä vuosien varrella on opeteltu ennen lääkäreille kuuluneita hommia, mm. kanylointi ja jotkut kirurgit laittavat hoitajat jopa kirjoittamaan röntgenlähetteet. Siihen en ole suostunut. Ärsyttävää kun rajat kellekin kuuluvista töistä alkavat hämärtyä ja töissä kukaan ei tiedä kuka sitten vastuussa on  angry.png  Itse pitäydyn omissa töissäni ja minun puolestani muut saavat tehdä mitä haluavat kunhan myös kantavat laillisen vastuun töistään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saatanhnan olla pikuisen niuho, mutta....

Mielestäni sinussa ei ole mitään niuhoa, vaan otat vastuuta niin kuin meidän hoitajien kuuluukin. Oletko keskustellut oh:n kanssa tämän lh:n/ph:n touhuista. Ehken siihen kannattaisi puuttua ennenkö jotain sattuu tai jos hän on halukas ja teillä mahdollista niin suorittaisi sitten edes ne i.v-luvat.

Lääkärien touhuja tuntuu siirtyvän ihan kiitettävästi meidänkin tk:ssa hoitajille. Itse tosiaan siinä tk:n vastaanotossa työtä silloin tällöin tekevänä kirjoittelen/kirjoitellaan (tiedän, tyhmiä ollaan!!!) uusittavat (täynnä olevat) reseptit uusiks lääkärin allekirjoitusta odottamaan.. (vastuuhan toki on lääkärillä siitä mihin nimensä laittaa).

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkärihoitajan kysymyksiin lisäksi:

Maksetaanko perus-/lähihoitajille jotain lisää siitä että ovat joutuneet/saaneet moisen lisävastuun ottamaan?

Ilman parempaa tietoa voin suoraan sanoa ettei varmana makseta!!  *pyhimys*

Pikkaisen pieleen meni; meillä maksetaan nimellinen 50 euron kuukausikorvaus.

Joissain paikoissa titteli muuttuu "ensihoitajaksi", ja liksa nousee sh:n palkaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itse keskussairaalan sisätautiosastolla ph:ta tekemässä (vuotta vajaa valmis terkka). Minä pistän kyllä ite s.c. ja i.m. injektiot sekä vaihdan kirkkaat nesteet, jos potilaalle menee useampi pussi. Huuhtelen myös omat antibioottini, mutta en sekoita, tiputa tai korkkaa niitä. En myöskään anna iv-lääkkeitä.

Mun mielestä jako näin on ollut selkeä ja helppo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joissain paikoissa titteli muuttuu "ensihoitajaksi", ja liksa nousee sh:n palkaksi.

Aikamoinen palkankorotus iv luvista   *pyhimys*

Näin siis hoitotason velvoitteilla, palkka käsittääkseni hieman yli 1900€. Aikaisemmin esim. KUPilla oli myös "neljän lääkkeen luvat" (=Stesolid & Rapifen, ja vasta-aineet näille), niistä ei saanut kuin kirkkaamman sädekehän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itse keskussairaalan sisätautiosastolla ph:ta tekemässä (vuotta vajaa valmis terkka). Minä pistän kyllä ite s.c. ja i.m. injektiot sekä vaihdan kirkkaat nesteet, jos potilaalle menee useampi pussi. Huuhtelen myös omat antibioottini, mutta en sekoita, tiputa tai korkkaa niitä. En myöskään anna iv-lääkkeitä.

Mun mielestä jako näin on ollut selkeä ja helppo.

Meillä ph:t pistävät insuliinit ja tietysti mittaavat verensokerit myös. Mutta muihin lääkityksiin eivät puutu. Antaisin mielellään luvan ph/lh:n ottaa kaapista vaikkapa parasetamolia potilaan päänsärkyyn mutta missä se vastuun raja kulkee? Jospa potilaalla onkin korkeat maksa-arvot ja parasetamolia ei saa antaa?

Sh:n vastuu ja STRESSI vain lisääntyy  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ph:t pistävät insuliinit ja tietysti mittaavat verensokerit myös. Mutta muihin lääkityksiin eivät puutu. Antaisin mielellään luvan ph/lh:n ottaa kaapista vaikkapa parasetamolia potilaan päänsärkyyn mutta missä se vastuun raja kulkee? Jospa potilaalla onkin korkeat maksa-arvot ja parasetamolia ei saa antaa?

Sh:n vastuu ja STRESSI vain lisääntyy :o

Siis siitä jos perus-/lähihoitajalla on lupa lääkitä potilaita..? Ei kai, vastuuhan ei siinä tapauksessa ole sairaanhoitajalla vaan lääkityksen suorittavalla perus-/lähihoitajalla.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ph:t pistävät insuliinit ja tietysti mittaavat verensokerit myös. Mutta muihin lääkityksiin eivät puutu. Antaisin mielellään luvan ph/lh:n ottaa kaapista vaikkapa parasetamolia potilaan päänsärkyyn mutta missä se vastuun raja kulkee? Jospa potilaalla onkin korkeat maksa-arvot ja parasetamolia ei saa antaa?

Anteeksi, mutta minäkään en ymmärtänyt pointtiasi. Lähi/perushoitaja vastaa itse teoistaan. Lisäksi sairaanhoitaja ei voi automaattisesti olettaa, että lh/ph ei osaa tai tiedä tarkastaa, mikä on potilaan tilanne. Yleensä myös muut hoitajat kuin sh:t ovat lukutaitoisia ja osaavat lukea vaikkapa potilastietoja tai Pharmaca Fennicaa. Ja tarpeen vaatiessa myös mainittujen koulutusten edustajat osannevat hankkia itse tietoa - oppiminen on dynaamista. (anteeksi lievä kärjistys)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sh:n vastuu ja STRESSI vain lisääntyy :D

Siis siitä jos perus-/lähihoitajalla on lupa lääkitä potilaita..? Ei kai, vastuuhan ei siinä tapauksessa ole sairaanhoitajalla vaan lääkityksen suorittavalla perus-/lähihoitajalla.

En tarkoittanut sitä että sh:n stressi siitä lisääntyy että ph/lh:t lääkitsevät jos näin lupa on. En ollenkaan. Jo aikaisemmin mainitsin että kaikki saavat mun puolesta tehdä mitä haluavat kunhan kantavat laillisen vastuun siitä toimenpiteestä minkä tekevät.

Muokkaus:lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sh:n vastuu ja STRESSI vain lisääntyy :(

Siis siitä jos perus-/lähihoitajalla on lupa lääkitä potilaita..? Ei kai, vastuuhan ei siinä tapauksessa ole sairaanhoitajalla vaan lääkityksen suorittavalla perus-/lähihoitajalla.

En tarkoittanut sitä että sh:n stressi siitä lisääntyy että ph/lh:t lääkitsevät jos näin lupa on. En ollenkaan. Jo aikaisemmin mainitsin että kaikki saavat mun puolesta tehdä mitä haluavat kunhan kantavat laillisen vastuun siitä toimenpiteestä minkä tekevät.

Hyvä näin, ymmärsin väärin.. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...