Jump to content
MAINOS

Häiriöinen ekg


Maailman vahvin tyttö

Recommended Posts

Älä suotta opetakaan :),    varmasti kaapelit voisivat olla varhemmat ja kestävämmät, mutta toisaalta mitä enemmän käytössä kuluvia osia sitä enemmän laite valmistaja tekee kauppaa osilla ja sehän todella kannattavaa, halpaa kuin hajuvesi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tottahan se on että ekg piuhojen kanssa saa välillä "pelailla". Syitä on useita niinkuin täälläkin on jo mainittu, mm. vanhat eli osin kuivuneet elektrodit, runsas karvoitus (potilaalla;)), lihasvärinä, kova hengitystyö, nahkan lämpötila erot jne. Muita havaittuja ovat kaapeleiden vapaa heilunta, esim. ajon aikana, mutta myös paikalla ollessa, potilaan koskettaminen samaan aikaan esim. paarien metalliosiin jne. Eli syitä on useita. Henkimaailman juttuja aina silloin tällöin. Totta on sekin, että piuhat kuluvat jatkuvassa käytössä, esim. rullataan "ei vapaalle" kierrolle, jätetään vetoketjujen väliin jne. Piuhat maksaa jonniin verran ja jos tehdas ajattelisi rahoittaa toimintaansa esim. paskoilla piuhoilla, niin olisi aikas lyhyt näköistä toimintaa; eihän kukaan järkevä enää ostelisi kyseisen valmistajan pelejä! Kuitenkin täytyy muistaa, että LP on aina tehnyt perin soivia pelejä, jos joku vanha kyytipiuru muistaa esim. LP 3:n ja siitä seuraavat mallit, niin ainoita todella kestäviä pelejä näihin hommeleihin! Ja mikä parasta; akut, paperit ja piuhat ovat vakio kamaa, eli käyvät eri malleihin! On sitä aikoinaan liuotettavia ameja etsitty ja löydetty myös vanhoilla Heartstar 2000...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Olen törmännyt useampaankin kertaan vähän vastaaviin ongelmiin LP:n kanssa. Joskus syynä on ollut huono kontakti tai maadoitus, sen maajohdon (musta raajakytkentä) paikkaa kannattaa kokeilla vaihtaa. Itse filmiin kun elektrodin sijoitus ei vaikuta. Joskus laatu paranee kummasti kun elektrodin laittaa kylkeen tai vatsaan kiinni. Joitakin kertoja olen tullut siihen tulokseen, että deffa vaan on sekaisin, koska ongelma on korjaantunut virtoja sammuttelemalla ja akkuja vaihtamalla...  :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos toisen alaraajaelektrodin paikkaa vaihtaa, pitää toinenkin siirtää samaan tasoon. Näin mulle on opetettu. Kyllähän raajakytkennät voi laittaa vaikka kylkiin ja olkapäihin (vrt. 4-kytkentäinen monitorointi), kunhan ovat samassa tasossa, eli keltainen ei voi olla ranteessa ja punainen olkapäässä. Tämä pitää tietää jos potilaalla on esim. käsi tai jalka amputoitu.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ei ole tippaakaan tietoa noista sähkötieteellisistä asioista, mutta näin mulle on aikanaa koulussa opetettu ja painotettu. Enkä mä kyllä koskaan ole nähnyt kenenkään ottavan filmiä niin, että maajohdon paikka olis ollu mielivaltaisesti missä vaan välillä alavatsa-varpaat, ja sitten vihreä olis ollu kumminkin nilkassa. Joku leekoinsinööri vois vastata tähän.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enkä mä kyllä koskaan ole nähnyt kenenkään ottavan filmiä niin, että maajohdon paikka olis ollu mielivaltaisesti missä vaan välillä alavatsa-varpaat, ja sitten vihreä olis ollu kumminkin nilkassa.

Maajohto saa olla vaikka keskellä potilaan otsaa, se ei ole riippuvainen muiden elektrodien paikoista eikä sen sijainti vaikuta käppyrän tulokseen.

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No minkä ihmeen takia sitten on muistisääntöjä tyyliin "maan värit alas" jne?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta eikös maajohdon paikka ole silti ihan samantekevä? Siis kun eihän se mittaa yhtään mitään vaan maadoittaa vaan kytkennän? :-

Jeps, 12-kytkentäisessä EKG:ssa se musta (oikea jalka) elektrodi on maadoituselektrodi jonka paikalla ei periaatteessa ole mitään väliä. Selkeyden vuoksi se opetetaan kytkemään samalle tasolle muiden raajaelektrodein kanssa, eli mahdollisimman distaalisesti.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Okei. Pitäis ehkä opetella vähän sähkötiedettä, eikä vaan pukevirumusi ja V4R ja voilá, tässä meillä on 13-kytkentäinen ekg...  ::)

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarina ei kerro mutta mahtoi pokasta tulla aika kasvi tuollaisen elottomana oloajan jälkeen (25 minuuttia). Vai oletteko nähneet tukehtuvan asettuvan maahan makailemaan ambulanssia odottelemaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilas makaa ulkona maassa.

Tuloksena jokaisessa kytkennässä häiriöinen piirto, sellaista paksua syheröä. Mistä ottaa häiriötä?

Me ei ei keksitty, mistä se häiriö tuli.

Voi olla 50 hertsin häiriö maasähkökaapelista. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...