Jump to content
MAINOS

Neulasta!!!


Eukko

Recommended Posts

Kukaan ei ole vielä pystynyt mulle järkevästi perustelemaan miksi se neula pitäisi vaihtaa.

Kaipa siinä on se idea, jotta jotkut mömmöt ärsyttää/kirvelee iholla, ja tais olla joku rokote?

kun värjää subkutista.

Jos lääke kirvelee iholla niin paljon, että sen iholle joutumista tulisi varoa, niin miten sitä pystyy sitten lihakseen tai subcutikseen turvallisesti antamaan?  8)

On mullekin koulussa opettajat toitottaneet, että se neula pitäisi vaihtaa, mutta perustelut ovat olleet ontuvia.

Lähinnä kait oleellisia nuo kirvelyjen tms välttämiset lapsipotilaiden kanssa.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/rokottaminen/rokotusvalineet_ja_pistotekniikka/

Ja ihon värjäytyminen missien kanssa :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 58
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Nyt on muuten pakko tunnustaa, että tää on ensimmäinen kerta, kun kuulen tällaista menettelytapaa! Ampulloja (onks tuo oikein sanottu?) olen avannut jo aikas monia, mutta ikinä en ole sitä puhdistanut mitenkään. Lappua tai vastaavaa käytän yleensä avaamisen apuna, kun kertaalleen olen käteni hajottanut avattuun ampullaan.

Muistan kyllä kun aikoinaan opiskellessa neuvottiin huolellisesti ensin puhdistamaan ampullan kaula spriillä, sitten kuivalla lapulla pyöräyttää se kuivaksi ja sitten SAMALLA kuivalla katkaista kaula näppärästi.  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on muuten pakko tunnustaa, että tää on ensimmäinen kerta, kun kuulen tällaista menettelytapaa! Ampulloja (onks tuo oikein sanottu?) olen avannut jo aikas monia, mutta ikinä en ole sitä puhdistanut mitenkään. Lappua tai vastaavaa käytän yleensä avaamisen apuna, kun kertaalleen olen käteni hajottanut avattuun ampullaan.

Muistan kyllä kun aikoinaan opiskellessa neuvottiin huolellisesti ensin puhdistamaan ampullan kaula spriillä, sitten kuivalla lapulla pyöräyttää se kuivaksi ja sitten SAMALLA kuivalla katkaista kaula näppärästi.  ;)

HUSin iv-koulutuksessa ohjataan avaamaan ampulla pirtulla kostutetulla tufferilla. Harva näin kyllä tekee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

HUSin iv-koulutuksessa ohjataan avaamaan ampulla pirtulla kostutetulla tufferilla. Harva näin kyllä tekee.

Eikös siitä saata pirtua purskahtaa ampullin sisälle lääkkeen joukkoon? Vaikka harva potilas siitä nyt joutuu kärsimään  :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En oo minäkään koskaan ampullan kaulaa pyyhkinyt ennen katkaisua. Suojaksi vaan laittanut kuivan, etten riko käsiäni.

Muuten olen vaihtanut neulaa, lääkkeen ruiskuun vetämisen jälkeen mutta kun pistän morkkua niin silloin en vaihda. Jostain kaukaisuudesta opittuja juttuja.. pinttyneet vissiin tuonne nuppiin (jonne -pai te vei- ei paljon muuten pinty  :-X )

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille on ja opetettu, että neula vaihdetaan pistettäessä antotavan mukaiseksi. Ja ampullaa katkasitaessa kannattaa sormensa suojata sillä steriilillä harsotaitoksella.

On vaan sitten orjallisesti noudatettu niitä koulussa saatuja "hyviä"? oppeja. Ensimmäinen vuosi opiskelua vasta takana, mutta kunhan pääsee enemmän käytäntöön kiinni niin uskon alkavani enemmän kyseenasailtamaan oppejani jos aihetta ilmenee. :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en ikinä vaihda neulaa, pistän aina samalla neulalla millä olen lääkeaineen ampullasta ottanut. Kukaan ei ole vielä pystynyt mulle järkevästi perustelemaan miksi se neula pitäisi vaihtaa.

Kun mä oikein mietin niin, en mäkään ole harjoitteluissa neulaa vaihtanut. Nehän siellä on neuvoneet ja vierestä katsoneet, elikkäs käytäntö lienee sama. Ja kuivalla tufferilla on neuvottu avaamaan ne lagenulat, ilman spriitä. Ja ja kun oikein muistelen, jotkut ovat perustelleet neulan vaihtoa sillä ettei tule mahdollisia lasinpaloja lagenulasta ruiskuun, siksi ovat vetäneet jollain-neulalla-jonka-väriä-en-muista sen aineen ruiskuun ja vaihtaneet sen jälkeen neulaan jolla pistävät kuten esim. sininen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. Neupogenin ohjeessa neuvotaan neula vaihtamaan.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. Neupogenin ohjeessa neuvotaan neula vaihtamaan.

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humpil/6/238406.pdf juu niin näkyy, mutta perustelut puuttuvat. Tuleehan esim. noiden hyytymistekijöidenkin mukana aina vetoneula (suodatinneula!), pistoneula, siipineula ynnä muuta härpäkettä... Mutta käyttämättä ne multa jää.

Olisiko tuon Neupogenin tapauksessa sitten se, että se on sellaista myrkkyä jota ei iholle saa neulan pinnalta jäädä? Tiiä häntä...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myös itselle käynyt että en ole muistanut vaihtaa vetoneulla uuteen ennen pistämistä. Vaikka hyvin tiedän että neula pitää vaihtaa , jotta ampullaan mahdollisesti katkaisun yhteydessä pudonneet sirpaleet jäisivät vetoneulaan eivätkä menisi potilaan lihakseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisiko tuon Neupogenin tapauksessa sitten se, että se on sellaista myrkkyä jota ei iholle saa neulan pinnalta jäädä? Tiiä häntä...

Ei taia myrkkyä olla mutta himputin kallista ainetta kyllä  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän Neupogenia s.c pistetään, joten tuskin myrkkyä on, mene ja tiedä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myös itselle käynyt että en ole muistanut vaihtaa vetoneulla uuteen ennen pistämistä. Vaikka hyvin tiedän että neula pitää vaihtaa , jotta ampullaan mahdollisesti katkaisun yhteydessä pudonneet sirpaleet jäisivät vetoneulaan eivätkä menisi potilaan lihakseen.

Jos epäilys että ampullasssa lasia, pitäisi silloin käyttää suodatinneulaa. Muutenhan mahdolliset sirpaleet menevät ruiskuun asti ja siitä lihakseet. Näin minulle aikanaan opetettu. Kyseisiä neuloja vain näkee kovin harvoin osastoilla...

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myös itselle käynyt että en ole muistanut vaihtaa vetoneulla uuteen ennen pistämistä. Vaikka hyvin tiedän että neula pitää vaihtaa , jotta ampullaan mahdollisesti katkaisun yhteydessä pudonneet sirpaleet jäisivät vetoneulaan eivätkä menisi potilaan lihakseen.

Jos epäilys että ampullasssa lasia, pitäisi silloin käyttää suodatinneulaa. Muutenhan mahdolliset sirpaleet menevät ruiskuun asti ja siitä lihakseet. Näin minulle aikanaan opetettu. Kyseisiä neuloja vain näkee kovin harvoin osastoilla...

Meillä niitä kyllä löytyy kiitettävästi, mutta käytetään yleensä vain spinaali- tai epiduraalitilaan annosteltavissa lääkkeissä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutenhan mahdolliset sirpaleet menevät ruiskuun asti ja siitä lihakseet. Näin minulle aikanaan opetettu.

Tulipa mieleen, että onko kukaan törmännyt tapaukseen jossa potilaalle olisi injisoitu lasinsiruja lihakseen tai laskimoon?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos epäilys että ampullasssa lasia, pitäisi silloin käyttää suodatinneulaa.

Googlettakaa mulle kuva suodatinneulasta, itse en löytänyt, ja ikinä en ole sellaista nähnyt... Tack.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan tavallisen näköinen injektio neula se suodatinneulakin on, paketissa on vaan kuva että sisältää suodattimen. Meilläkin valvontayksikössä käytetään lähinnä epiduraalitilaan annosteltavien lääkkeiden kanssa niitä, vaikkakin myös sisätautien osastolta niitä löytyy, vaikka siellä ei epiduraalilääkityksiä käytetäkään. Linkistä löytyy kuva ja selvitystä englanniksi

http://www.medidose.com/catalog/filtration/filtneed.asp

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joudutteko pistämään coheminiä i.m ? Millaisia neuloja olette käyttäneet?

Eipä kai tuolla liiemmin väliä ole, kunhan on tarpeeksi pitkä ja paksu.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Syy siihen, miksi se neula vaihdetaan lääkeaineen vetämisen jälkeen: moni lääkeaine voi aiheuttaa iholle joutuessaan reaktion, esim. kuumotus, kirvely, tai jopa vesikelloja ja ihottumaa jotka voivat sitten tulehtua...

Miksi lääkeaine aiheuttaa reaktion ihon pinnalla, ei välttämättä sen alla. No tämän arvelen johtuvan siitä, että ihon pinnalla lääkeaine reagoi  ilman kanssa?

Lääkeaineen joutumisen pistoneulan pinnoille voi estää siten, että vetoneulan irroittamisen jälkeen poistetaan turhat ilmat pois, ja vasta sitten pistoneula paikoilleen. Näin siis minulle opetettu koulussa ja kentällä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Syy siihen, miksi se neula vaihdetaan lääkeaineen vetämisen jälkeen: moni lääkeaine voi aiheuttaa iholle joutuessaan reaktion, esim. kuumotus, kirvely, tai jopa vesikelloja ja ihottumaa jotka voivat sitten tulehtua...

Mainitse muutama lääkeaine jotka aiheuttavat haitallisen reaktion joutuessaan kosketukseen ihon kanssa. Mä olen kuullut tämän saman selityksen mutta niitä lääkeaineita ei ole eteen vielä tullut jotka näin käyttäytyisivät.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

*nus* No sytostaatit on aika ikäviä iholla */nus*

Harvemmin niitä neulalla annetaan, mutta ainakin yhden sytostaatin jonka nimeä en muista (käytetään hematologialla) tiedän annettavan ihan boluksena iv-kanyyliin. Oli joku 3ml liuosta ja perään keittistä.

Myös raaka kalium-konsentraatti aiheutti vähän kirvelyä ja punoittelua iholla. Tosin ei sitäkään anneta neulalla. Teoreettisia siis lähinnä nämä. Yleensäkin pitäisi näitä konsentraatteja ja varsinkin sytostaatteja käsitellessä käyttää niitä hanskoja (mieluiten vielä nitriilejä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäkin tiedän kyllä useita lääkkeitä, jotka pistettäessä saattavat kirvellä. mutta ne tekevät sen oli neula kuiva tai ei. En ole ikinä kuullut lääkkeestä, joka kirvelee vain ihon päällä, ei sc/im, Iv:sti laitettaessa sillä neulalla taas ei ole mitään merkitystä.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

*nus* No sytostaatit on aika ikäviä iholla */nus*

Harvemmin niitä neulalla annetaan, mutta ainakin yhden sytostaatin jonka nimeä en muista (käytetään hematologialla) tiedän annettavan ihan boluksena iv-kanyyliin. Oli joku 3ml liuosta ja perään keittistä.

Sytarabiinia annetaan pistoksena ihon alle mahaan niinkuin insuliinia. Boluksena myös muttei "raakana". S.c menee raakana versiona.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Meilla lasten kirurgisella osastolla vedetaan aina lasiampullasta suodatinneulalla (ja sitten vaihdetaan neula ennen pistamista, mutta tosi harvoinhan sellaista tapahtuu etta lasta pistetaan, iv-reitti on yleensa kaikilla potilailla). Suodatinneulat on katevia ja me ainakin tilataan niita aina. Lasiampullaa katkaistessa kaytan kuivaa taitosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...