Jump to content
MAINOS

Neulasta!!!


Eukko

Recommended Posts

Mua on vaivannut jo pari päivää eräs juttu, joka tapahtui töissä...Pistin potilasta i.m:sti samalla neulalla, jolla olin ottanut ampulleista lääkeaineen hetkeä aikaisemmin. Ympärillä hirveä hälinä ja pulina, ja huomasin mokani vasta sitten, kun olin pistänyt ja aloin kerätä roskia pöydältä roskikseen. Ottaa päästä ihan sikana, vaikka neula kävikin vain ampulleissa, ei muualla. Onko kellekään käynyt samoin....?? Mulla on tästä tosi paha mieli.  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 58
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mitäs tuossa nyt on ihmeellistä? Tolleenhan mä teen monia kertoja joka päivä töissä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

heh.. mä aluks luin et samal neulal ku sä pistit aikaisemmin jonkun :nauraa:.. no joo en tajua miks pitäis neulaa vaihtaa vedon jälkeen.. kai se meille joskus kerrottiin.. en vaa jaksa enä muistaa miks.. ei kai ollut tärkeä tieto ;D

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Meille koulussa opetettiin, että neula pitää vaihtaa siksi, että se tylsyy kun ampulasta vedät; etenkin jos kaikki pitää ruiskuun saada ja neulan kärjellä koskettelee ampullan pohjaan. Ja eihän se neula vält. ihan steriili ole. Mutta kuten edeltä jo luit, jossain tehdään niin ihan systeemisesti joten -no panic- epäilisin  :nauraa:

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua on vaivannut jo pari päivää eräs juttu, joka tapahtui töissä...Pistin potilasta i.m:sti samalla neulalla, jolla olin ottanut ampulleista lääkeaineen hetkeä aikaisemmin. Ympärillä hirveä hälinä ja pulina, ja huomasin mokani vasta sitten, kun olin pistänyt ja aloin kerätä roskia pöydältä roskikseen. Ottaa päästä ihan sikana, vaikka neula kävikin vain ampulleissa, ei muualla. Onko kellekään käynyt samoin....?? Mulla on tästä tosi paha mieli.  :nauraa: 

Toi on kuule vaan merkki siitä, että tuolla työpaikalla

a) ei ole ns. oikeita asioista, joista hälistä ja pulista (kuten esim. sijaistilanne, sijaisten perehdytys, lääkehoito kokonaisuudessaan jne. jne.)

cool.png otetaan näennäisasioita käsiteltäväksi, jotta "oikeat" asiat jäisivät varjoon.

Morkkuahan ihan neuvotaan pistämään samalla neulalla kuin sitä lagenulasta ottaa - näin tulee vähemmän mittatappioita. Olen pistänyt monesti samalla neulalla kuin olen ottanut, jos ei neula ole hipaissut kättäni/pöydän kulmaa tms. Eikä mitään ihmeitä ole tästä seurannut.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuh, koulun oppeja noi että eri neulalla vedetään kun pistetään..

Ja kaikki, mitä koulussa opetetaan, niin kannattaa miettiä, että tehdäänkö ne todellakin sillä tavalla...?!  :nauraa:

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuh, koulun oppeja noi että eri neulalla vedetään kun pistetään..

Ja kaikki, mitä koulussa opetetaan, niin kannattaa miettiä, että tehdäänkö ne todellakin sillä tavalla...?!

Joo, en mä tuota sillä kirjoittanutkaan.  :nauraa: Itse kun en edes lihakseen pistä. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en ikinä vaihda neulaa, pistän aina samalla neulalla millä olen lääkeaineen ampullasta ottanut. Kukaan ei ole vielä pystynyt mulle järkevästi perustelemaan miksi se neula pitäisi vaihtaa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eikös sitä isompaa neulaa käytetä sen takia et sillä saa sen lääkkeen helpommin/nopeammin sinne ruiskuun.

Pienempää taasen sen takia koska se on kivuttomampi potilaalle ihoa läpäistäessä. WAI??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eikös sitä isompaa neulaa käytetä sen takia et sillä saa sen lääkkeen helpommin/nopeammin sinne ruiskuun.

Pienempää taasen sen takia koska se on kivuttomampi potilaalle ihoa läpäistäessä. WAI??

Ehkä, mutta lihaspistokseen käytettävä ruisku on jo niin iso että kyllä sillä saa lääkkeen kuin lääkkeen ruiskuun.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kukaan ei ole vielä pystynyt mulle järkevästi perustelemaan miksi se neula pitäisi vaihtaa.

Kaipa siinä on se idea, jotta jotkut mömmöt ärsyttää/kirvelee iholla, ja tais olla joku rokote?

kun värjää subkutista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaipa siinä on se idea, jotta jotkut mömmöt ärsyttää/kirvelee iholla, ja tais olla joku rokote?

kun värjää subkutista.

Pitkät piuhat mulla, mutta miten tämä muuttuu neulaa vaihtamalla?

Yleensä vaihdan, koska se on päähän iskostunut. Jos lääke on niin paksua että pitää ottaa v.punaisella neulalla, on se sillä pistettäväkin. Muuten otan pienemmällä ja pistän tarvittaessa sillä samalla. Yleensä en siksi pistä, että ei sitä ampullan korkkia kuitenkaan kovin steriiliksi saa ja koska neula saattaa hieman tylsyä lävistäessäni.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaipa siinä on se idea, jotta jotkut mömmöt ärsyttää/kirvelee iholla, ja tais olla joku rokote?

kun värjää subkutista.

Pitkät piuhat mulla, mutta miten tämä muuttuu neulaa vaihtamalla?

Yleensä vaihdan, koska se on päähän iskostunut. Jos lääke on niin paksua että pitää ottaa v.punaisella neulalla, on se sillä pistettäväkin. Muuten otan pienemmällä ja pistän tarvittaessa sillä samalla. Yleensä en siksi pistä, että ei sitä ampullan korkkia kuitenkaan kovin steriiliksi saa ja koska neula saattaa hieman tylsyä lävistäessäni.

No ööö, siis neulan pinnalla on lääkeainetta.. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille lh-valmistamossa sanottiin, notta juurikin se neulan ulkopinnalla oleva lääkeaine kirvelisi usein, joten eri neulalla vedetään kuin pistetään. Tällekkään ei mitään muuta "parempaa" perustetta saatu, kuten ei monelle muullekkaan asialle, jotka pitää tehdä.

Muuten, kuinkas moni pirtulappusella pyyhkii ampullan kaulan ennen kuin katkaisee sen sillä samalla pirtulapulla? Muistaakseni oli opettaja hiukan tyrmistynyt, kun luokkamme akuutisti orientoituneet opiskelijat sanoivat, että eivät tiedä ketään joka niin tekis....

"Say goodbye to the sorrow, and hello to tomorrow"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muuten, kuinkas moni pirtulappusella pyyhkii ampullan kaulan ennen kuin katkaisee sen sillä samalla pirtulapulla? Muistaakseni oli opettaja hiukan tyrmistynyt, kun luokkamme akuutisti orientoituneet opiskelijat sanoivat, että eivät tiedä ketään joka niin tekis....

Noh, kai esititte vastakysymyksen että eikös sen pirtun pitää antaa sitten rauhassa kuivua ennen vetämistä. Ettei tule pirtua mukaan. Jokuhan oli tehnyt tutkimuksen jossa oli pyyhitty lagenulan korkki (eri asia siis mutta varmaan vastaa jotenkuten) pirtulla ja sitten heti otettu siitä ainetta. Ruiskussa oli ollut etanolia, joka on ilmeisesti varsin neurotoksinen aine. Ja ainakin spinaalitilaan annosteltuna tekee kaikkea vittumaista.

Mä en ymmärrä sitä pirtulla pyyhkimistä, koska eihän siihen ampulliin kosketa sillä neulalla vaan se työnnetään siitä avoimesta reiästä sinne lääkeaineeseen.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en ymmärrä sitä pirtulla pyyhkimistä, koska eihän siihen ampulliin kosketa sillä neulalla vaan se työnnetään siitä avoimesta reiästä sinne lääkeaineeseen.

...ja kun niissä puteleissa (lagenulissa) vielä yleensä on jonkin sortin korkki päällä...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kukaan ei ole vielä pystynyt mulle järkevästi perustelemaan miksi se neula pitäisi vaihtaa.

Kaipa siinä on se idea, jotta jotkut mömmöt ärsyttää/kirvelee iholla, ja tais olla joku rokote?

kun värjää subkutista.

Jos lääke kirvelee iholla niin paljon, että sen iholle joutumista tulisi varoa, niin miten sitä pystyy sitten lihakseen tai subcutikseen turvallisesti antamaan?  :nauraa:

On mullekin koulussa opettajat toitottaneet, että se neula pitäisi vaihtaa, mutta perustelut ovat olleet ontuvia.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos lääke kirvelee iholla niin paljon, että sen iholle joutumista tulisi varoa, niin miten sitä pystyy sitten lihakseen tai subcutikseen turvallisesti antamaan?  :nauraa:

Yleisin lääke, mitä annan im/sc on oksikodoni. Se kirvelee. En kuitenkaan etukäteen mainosta sitä kirvelyä vaan sanon potilaalle että "pistän nyt sua/teitä neulalla" - koska se on siinä se pahempi haitta! Ei siinä mikään kirvely haittaa kun toista neulalla tökkii. Jos tulee mitään jälkioireita naamalle, eli yhtään menee otsa ryppyyn, totean että se voi kirvellä ja on ihan normaalia.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, ja siinä vaiheessa kun Oxanestia pistää, on potilaalla muualla sen verran kipuja, että yksi neulanpisto ei tunnu missään.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, ja siinä vaiheessa kun Oxanestia pistää, on potilaalla muualla sen verran kipuja, että yksi neulanpisto ei tunnu missään.

No kyllä mä joskus pistelen sitä ihan kivuttomille potilaille.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muuten, kuinkas moni pirtulappusella pyyhkii ampullan kaulan ennen kuin katkaisee sen sillä samalla pirtulapulla? Muistaakseni oli opettaja hiukan tyrmistynyt, kun luokkamme akuutisti orientoituneet opiskelijat sanoivat, että eivät tiedä ketään joka niin tekis....

En ole ikinä pirtulla pyyhkinyt yhtäkään ampullaa enkä koskaan myöskään opettanut, että niin pitäis tehdä...

mitä annan im/sc on oksikodoni. Se kirvelee.

Villi tunne, kun koko kanyylikäden verisuonia polttaa... Kokemushan se on sekin. Mutta poistuupa kipu toisesta kohtaa...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muuten, kuinkas moni pirtulappusella pyyhkii ampullan kaulan ennen kuin katkaisee sen sillä samalla pirtulapulla? Muistaakseni oli opettaja hiukan tyrmistynyt, kun luokkamme akuutisti orientoituneet opiskelijat sanoivat, että eivät tiedä ketään joka niin tekis....

Nyt on muuten pakko tunnustaa, että tää on ensimmäinen kerta, kun kuulen tällaista menettelytapaa! Ampulloja (onks tuo oikein sanottu?) olen avannut jo aikas monia, mutta ikinä en ole sitä puhdistanut mitenkään. Lappua tai vastaavaa käytän yleensä avaamisen apuna, kun kertaalleen olen käteni hajottanut avattuun ampullaan.

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yleensä vielä painelen ruiskusta ne suurimmat ilmat pois, niin siinähän sitä ainetta pääsee siihen uudenkin neulan pinnalle...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...