Jump to content
MAINOS

Hoitohenkilöstön turvallisuutta halutaan parantaa


kuokka

Recommended Posts

Ei yhtään huono idea että hoitajan pahoinpitelystä tulisi virkavallan vastustamisena ja rangaistus olisi kovempi. Linkistä löytyy koko uutinen.

Hoitohenkilöstön turvallisuutta halutaan parantaa

Julkaistu 17.07.2007, klo 12.52 (päivitetty 17.07.2007, klo 15.52

Oikeusministeri Tuija Brax haluaa sosiaali- ja terveydenhoitoalan työntekijöille samanlaisen ruumiillisen koskemattomuuden kuin poliiseilla on. http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id65160.html

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

joo, tässä on taas yksi asia mikä minua kaihertaa.

Tosin on syytä meissä itsessämmekin. Monellako osastolla tehdään ilmoitukset kaikista pienistäkin päällekäymisistä ja uhkailuista?

Olisi edes dokumentoitu että sellaista tapahtuu.

Nimimerkillä en ole itsekkään aina tehnyt kun ei ole löytynyt kaavaketta ja kiireessä unohtui.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo, tässä on taas yksi asia mikä minua kaihertaa.

Tosin on syytä meissä itsessämmekin. Monellako osastolla tehdään ilmoitukset kaikista pienistäkin päällekäymisistä ja uhkailuista?

Olisi edes dokumentoitu että sellaista tapahtuu.

Nimimerkillä en ole itsekkään aina tehnyt kun ei ole löytynyt kaavaketta ja kiireessä unohtui.

Kun olis edes se kaavake  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo, tässä on taas yksi asia mikä minua kaihertaa.

Tosin on syytä meissä itsessämmekin. Monellako osastolla tehdään ilmoitukset kaikista pienistäkin päällekäymisistä ja uhkailuista?

Olisi edes dokumentoitu että sellaista tapahtuu.

Nimimerkillä en ole itsekkään aina tehnyt kun ei ole löytynyt kaavaketta ja kiireessä unohtui.

Kun olis edes se kaavake  :nauraa:

Tarvitaanko rikosilmoituksen tekoon kaavake omasta takaa? Senkus kävelee laitokselle, kyl ne polliisit sit täyttelee lappusia.

En kyl tarkkaan ymmärrä mitä tarkoitatte tuolla ilmoituksen teolla? Jos ilmoitus eri kuin rikosilmoitus niin ilmoitus kenelle? OH:lle? Mitä se hyödyttää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo, tässä on taas yksi asia mikä minua kaihertaa.

Tosin on syytä meissä itsessämmekin. Monellako osastolla tehdään ilmoitukset kaikista pienistäkin päällekäymisistä ja uhkailuista?

Olisi edes dokumentoitu että sellaista tapahtuu.

Nimimerkillä en ole itsekkään aina tehnyt kun ei ole löytynyt kaavaketta ja kiireessä unohtui.

Kun olis edes se kaavake  :nauraa:

Tarvitaanko rikosilmoituksen tekoon kaavake omasta takaa? Senkus kävelee laitokselle, kyl ne polliisit sit täyttelee lappusia.

En kyl tarkkaan ymmärrä mitä tarkoitatte tuolla ilmoituksen teolla? Ilmoitus kenelle? OH:lle? Mitä se hyödyttää?

Tässä tarkoitetaan väkivalta-, vaaratilanteen yms. ilmoitusta. Ehdottomasti pitää löytyä jokaiselta työpaikalta. Kappaleet kulkeutuvat johdolle ja työsuojeluun. Tärkeitä kaavakkeita, jotta saadaan tilastoitua vaaratilanteet. Kunhan niitä täytetään. Se pitäisi jokaisen ottaa vastuulleen, että muistaa ne täyttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä tarkoitetaan väkivalta-, vaaratilanteen yms. ilmoitusta. Ehdottomasti pitää löytyä jokaiselta työpaikalta. Kappaleet kulkeutuvat johdolle ja työsuojeluun. Tärkeitä kaavakkeita, jotta saadaan tilastoitua vaaratilanteet. Kunhan niitä täytetään. Se pitäisi jokaisen ottaa vastuulleen, että muistaa ne täyttää.

Ok. Tääkin siis pitänyt tehdä turhan vaikeaksi..Ilmankos, ollaanhan sairaalassa töissä. Itse en kyllä tyydy ilmoittelemaan pelkästään tilastotieteilijöille jos joku mua mätkii, uhkaa ym. Täytyy muistaa että myös pelkkä uhkaus on rikos, kulkee nimikkeellä (laiton uhkaus.)

Toki jos lappusia työpaikan laatikoista löytyy, täytän sen, mutta sitä ennen käyn itse laitoksella tekemässä ihan oikean rikosilmoituksen. Vaikka olenkin duunissa, samat koskemattomuuden säännöt mua koskee kun siviilissäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä tarkoitetaan väkivalta-, vaaratilanteen yms. ilmoitusta. Ehdottomasti pitää löytyä jokaiselta työpaikalta. Kappaleet kulkeutuvat johdolle ja työsuojeluun. Tärkeitä kaavakkeita, jotta saadaan tilastoitua vaaratilanteet. Kunhan niitä täytetään. Se pitäisi jokaisen ottaa vastuulleen, että muistaa ne täyttää.

Ok. Tääkin siis pitänyt tehdä turhan vaikeaksi..Ilmankos, ollaanhan sairaalassa töissä. Itse en kyllä tyydy ilmoittelemaan pelkästään tilastotieteilijöille jos joku mua mätkii, uhkaa ym. Täytyy muistaa että myös pelkkä uhkaus on rikos, kulkee nimikkeellä (laiton uhkaus.)

Toki jos lappusia työpaikan laatikoista löytyy, täytän sen, mutta sitä ennen käyn itse laitoksella tekemässä ihan oikean rikosilmoituksen. Vaikka olenkin duunissa, samat koskemattomuuden säännöt mua koskee kun siviilissäkin.

Toki koskee samat koskemattomuusoikeudet. Mutta jos kaikki uhka- vaara- ja väkivaltatilanteet ilmoitettaisiin ja sitä kautta tilastoitaisiin, voisi se (ihannemaailmassa) vaikuttaa myös resursseihin. Eikäs e lapun täyttäminen ja toimittaminen esimiehelle niin kummoinen vaiva ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä tarkoitetaan väkivalta-, vaaratilanteen yms. ilmoitusta. Ehdottomasti pitää löytyä jokaiselta työpaikalta. Kappaleet kulkeutuvat johdolle ja työsuojeluun. Tärkeitä kaavakkeita, jotta saadaan tilastoitua vaaratilanteet. Kunhan niitä täytetään. Se pitäisi jokaisen ottaa vastuulleen, että muistaa ne täyttää.

Ok. Tääkin siis pitänyt tehdä turhan vaikeaksi..Ilmankos, ollaanhan sairaalassa töissä. Itse en kyllä tyydy ilmoittelemaan pelkästään tilastotieteilijöille jos joku mua mätkii, uhkaa ym. Täytyy muistaa että myös pelkkä uhkaus on rikos, kulkee nimikkeellä (laiton uhkaus.)

Toki jos lappusia työpaikan laatikoista löytyy, täytän sen, mutta sitä ennen käyn itse laitoksella tekemässä ihan oikean rikosilmoituksen. Vaikka olenkin duunissa, samat koskemattomuuden säännöt mua koskee kun siviilissäkin.

Toki koskee samat koskemattomuusoikeudet. Mutta jos kaikki uhka- vaara- ja väkivaltatilanteet ilmoitettaisiin ja sitä kautta tilastoitaisiin, voisi se (ihannemaailmassa) vaikuttaa myös resursseihin. Eikäs e lapun täyttäminen ja toimittaminen esimiehelle niin kummoinen vaiva ole.

Ei ole vaiva, mutta sen lisäksi pitäisi mielestäni useammin tehdä myös rikosilmoitus.

Käsi ylös, kuka tunnustaa ikinä tehneensä rikosilmoituksen jos kokenut fyysistä väkivaltaa töissä, tai saanut uhkauksia osakseen? Enkä tarkoita tällä uhkaavaa tilannetta, suora uhkaus on eri asia. Tilanne voi olla uhkaava syystä tai toisesta vaikka oikeasti esim. potilaan aikomukset ei vähäänkään väkivaltaiset. Riippuu myös itse työntekijän stressinsietokyvystä, eli uhkaava tilanne on aika subjektiivinen käsite, joten järkeä saa käyttää, en minäkään ihan pikkuasioista ole poliisille itkemässä.

Mutta siis, eikö olisi tehokkaampaa oikeasti tehdä myös se rikosilmoitus useammin sellaisissa tilanteissa jossa rikosnimikkeen kaikki tunnusmerkit täyttyvät, kuin että tyydyttäisiin vain ilmoituksen tekoon. Jos tekee vaan ilmoituksen, niin siinä sitten odotellaan taas pahimmillaan vuosi kun saavat jotain tilastoa paperille asti, ja näin sinua vastaan rikkovalle vuosi lisäaikaa hillua muissakin sairaaloissa. Ja sitä paitsi, jos hoitajat tekisivät noita rikosilmoituksia, veikkaan että asia tulisi julkiseksi huomattavasti nopeammin, varmaan jo samalla viikolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Läheltä piti-tilanteetkin kannattaa ilmoittaa ja kirjata!

Mitä eroa on käsitteillä läheltä piti ja vaaratilanne?

Käsitteitä ei käytetä ihan johdonmukaisesti, joskus ne tarkoittavat likimain samaa, mutta periaatteessa:

- vaaratilanne on tilanne, jossa henkilö on alttiina jollekin vaaratekijälle. Vaaratilanteessa ei siis mitään vahinkoa välttämättä ole sattunut eikä edes sillä kerralla ollut lähelläkään, mutta vaaratilanteita ovat myös kaikki tapaturmaan johtaneet tilanteet. Vaaratekijöitä ja vaaratilanteita tunnistetaan riskinarviointiprosessissa.

- läheltä piti -tilanteella tarkoitetaan vaaratilannetta, jossa tapaturman sattuminen on ollut lähellä, mutta henkilövahingoilta on kuitenkin vältytty. Läheltä piti -tilanteista voidaan puhua myös materiaalivahinkojen kohdalla. Läheltä piti -tilanteet pitäisi tutkia samalla tavalla kuin tapaturmatkin.

---

Vastaus on herättänyt keskustelua, joten sitä lienee syytä täydentää:

Laissa todetaan, että työanantajan on riittävän järjestelmällisesti selvitettävä työstä, työympäristöstä ja työolosuhteista aiheutuvat haitta- ja vaaratekijät ja tällöin on otettava huomioon esiintyneet tapaturmat ja vaaratilanteet. Kaikkia vaaratilanteita (katso määritelmä) ei pystytä raportoimaan, vaan niitä selvitetetään riskinarvioinnin yhteydessä. Läheltä piti -tilanteissa on runsaasti opittavaa, joten ne kannattaa raportoida.

http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Tapaturmat/Usein+kysyttya/Vastauksia.htm

Ja joku tällainen lomake olisi hyvä IHAN JOKAISELLA työpaikalla

http://www.uku.fi/tyosuojelu/lahpiti.html

Meidän työyksikössä käytiin työsuojelutyöryhmässä hyvin tarkoin läpi työn vaaratilanteet, mutta kun ei ollut kerättyä faktaa, ei mutu-arvioinnilla päästy puusta pitkälle siitä, mitkä ovat todelliset riskit työturvallisuudelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rajan vetäminen ei ole mitenkään kamalan helppoa.

Minusta sekin, että dementikko käy kimppuun pitäisi ilmoittaa (juuri sen resurssi yms syyn vuoksi!)vaikka kaikki tietäisivätkin, että potilas kävi hoitajan kimppuun koska luuli tämän varastavan omenia häneltä tms. Rikosilmoitusta en tuollaisesta kuitenkaan lähtisi tekemään.

Minusta tässä olisi yksi asia, mikä jokaisessa uuden työntekijän perehdytyksessä pitäisi käydä läpi.

Itse en olisi koskaan varmaan ko lapuista kuullut, mutta kahvipöydässä sattui sellainen nenän eteen erään vanhainkodin asukkaan käyttäydyttyä asiattomasti..

Jotenkin aika kamalaa, ettei kukaan ole siitä sen päivän jälkeenkään (2v sitten  :- ) vihjannut lappuseen mitään.

Me hoitajat ei oikein pidetä puoliamme, eikä myöskään taideta uskoa, että mihinkään voi vaikuttaa mitään... ~~~~tarttis tehrä jotain.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vihdoinkin tulee selkeät ohjeistukset, ainakin toivon niin.  Hoitajiin kohdistuvaan väkivaltaan suhtautuminen on ollut sekavaa. Tietysti vakivalta on tuomittu, mutta liian usein se on jäänyt sitten siihen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Hyvä, jos hoitajien turvallisuutta halutaan näinkin parantaa. Onhan se jo aikakin!! Olen kohdannut työpaikallani niin henkistä- kuin fyysistäkin väkivaltaa ja sen uhkaa asiakkaiden taholta. Kerran otin asian työpaikkakokouksessa puheeksi, jossa oli myös lähiesimies. Keskustelussa otin puheeksi, että hoitajalla on oikeus tehdä asiakkaasta rikosilmoitus polisiille, jos hoitaja joutuu väkivallan kohteeksi. Tähän lähiesimies sanoi: "ei pidä paikkaansa, ei asiakkaasta voi mitään rikosilmoitusta poliisille tehdä" ja että, "sehän on vaan potilas" ja "tällaisen (henkisen- ja fyysisen väkivallan ja sen uhan) kestäminenhän kuuluu tähän työhön". Järkyttävää puhetta esimiestason henkilön suusta! Mitäpä tämäkin kertoo hoitajien asemasta ja asenteista, jos viesti esimiestasolta on tällainen. "Otetaan turpaan" vaan ja hymyillään, kö?

Yhteisö/yhteiskunta on juuri niin vahva kuin sen heikoin lenkki on. (mukaillen M.Wuorelta)

Instant Karma?

Miten me voimme irtisanoutua, orjathan pitää myydä?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...