Jump to content
MAINOS

Mikä saisi hoitajat jaksamaan työssään paremmin?


Fiu

Mikä saisi meidät raskaan työn raatajat jaksamaan työssämme paremmin? Valitkaa 3 vaihtoehtoa, jotka vaikuttaa mielestänne jaksamiseen eniten.  

412 ääntä

  1. 1. Mikä saisi meidät raskaan työn raatajat jaksamaan työssämme paremmin? Valitkaa 3 vaihtoehtoa, jotka vaikuttaa mielestänne jaksamiseen eniten.

    • lisää liksaa
      128
    • hyvä työilmapiiri
      126
    • työnantaja tarjoaa ruuan, kahvit, jne.
      9
    • työssä jaksamiseen kannustaminen (esim. työnantaja tarjoaa mahdollisuuden esim. uimiseen, kuntosalilla käyntiin, tms.)
      38
    • panostaminen henkilökunnan virkistäytymis-systeemeihin (esim. erilaiset virkistäytymispäivät, jne)
      17
    • henkilökunnan kouluttaminen
      26
    • työympäristö
      33
    • työnantaja pystyy joustamaan työajoissa, tms.
      54
    • joku muu, mikä?
      11


Recommended Posts

Ja liksan, työilmapiirin ja jaksamiseen kannustamisen lisäksi voisi työnjakoa laittaa uusiksi koska onhan se älytöntä että hoitajilta kuluu aikaa tavaroiden ym tilaukseen, ruoanjakoon ja jopa ruokakortin täyttöön kun siihen ei muiden koulutus nähtävästi riitä  *nolona* Tai sitten se ei kuulu muiden toimenkuvaan, sairaanhoitajien toimenkuvaan sen sijaan tuntuu kuuluvan kaikki ja lisää töitä vain pitäisi vastaanottaa.

Silloin ei tarvittaisi niin paljon lisää hoitohenkilökuntaakaan kun jäisi enemmän aikaa sille varsinaiselle hoitotyölle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllähän se on selvä asia, että se palkkaus vaikuttaa ihan suoraan työmotivaatioon ja työn mielekkyyteen. Ja kuten Focce tuolla kertoili, jotta raha ei tuo onnea, mutta kyllä se auttaa aikas paljon lähemmäksi sitä!  ;) Toisena suurena asiana mielestäni on työilmapiiri. Työkaverit pelastaa ihan mielettömästi jos vaikka duuni olis ihan kökköä. No, homma toimii myös päin vastoin; jos homma on mielekästä, niin ei siellä viihdy jos kokoajan nälvitään ja puukotetaan selkään.. Kolmatta oli hieman hankala jo keksiä tuosta listauksesta, mutta tyky-toiminta on aina ihan paikallaan! Mukava on työajalla piipahtaa jossain liikkumassa tai touhuamassa jotain..

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Toimiva työyhteisö, jossa jokaisen osaamista arvostetaan ja sen seurauksena positiivinen ilmapiiri työpaikalla.

-Riittävä määrä työntekijöitä; rahalla saisi ne vähän työhönsä kyllästyneetkin motivoitumaan jatkamaan hoitoalalla, sekä houkuttelisi uusia työntekijöitä

-Mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä, työvuoroihinsa, työpaikan kehittämiseen

-Jatkuva työnantajan tarjoama koulutus, työajalla tietysti

-Jos nyt ei työnantaja tarjoa ruokaa, niin edes kahvit !!

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ruokailun mahdollistaminen työpäivänä olisi ensimmäinen korjattava asia.

http://news.scotsman.com/health.cfm?id=1101962007

Nyt on kulunut 5 v. siitä ,kun ruokalaan pääsy alkoi takkuilla supistettujen aukioloaikojen vuoksi.Ja kas kummaa samaan aikaan on minulle noussut verenpainetta ja verensokerikin on alkanut näyttämään alkavan diabeteksen lukemia.Yksipuolinen eväsruoka lienee suurin syypää terveyden huononemiseen.Ja taas kerran voidaan todeta ,että Suomen hallitus on vastuussa asioitten menemisestä näin huonoon jamaan sairaaloissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ruokailun mahdollistaminen työpäivänä olisi ensimmäinen korjattava asia.

Tuosta olen tismalleen samaa mieltä. Harvinainen on sellainen työpäivä jolloin saa rauhassa syödä ruokansa loppuun ilman keskeytyksiä. Ja vielä harvemmassa päivät jolloin pääsisi oikein ruokalaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä haluisin ensisijaisesti joustoa työaikoihin, tai oikeammin järkevät listat eikä tällasia ilta-aamu-ilta-aamu tai 2 yötä 1 ilta 3 yötä - putkia. Ja tietty lisää liksaa vaikka se nytkin on jo paljon parempi kun kunnallisella. Työilmapiiri on jo suht hyvä (aina vois parantua kumminkin), samoin on ilmainen punttisali ja liikuntasetelit, ja kaffettapullahedelmää tarjoo talo, koulutustakin on...

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulle kyllä merkkaa palkka, jousto työajoissa ja toimiva työyhteisö...

Ja sitten tähän varsinaisesti kuulumaton kysymys? Millä Suomessa perustellaan sitä että ei voida käyttää kiinteitä työvuorolistoja? Mielestäni se on kyllä aivan huippu kun tiedät vaikka jo monen kuukauden päähän milloin on vapaata tai yövuorot tms. Oman elämän suunnittelu on kyllä sata kertaa helpompaa... Meillä on kuuden viikon lista joka alkaa aina alusta... Jos sairastut, hankitaan joku tekemään ne muutamat vuorot ja jos on pitkä sairasloma niin sijainen tekee sitten suoraan sitä sinun listaa.. mielestäni toimii hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo tuo kiinteä lista ois todella hieno juttu. Englannissa oli myös sellainen ja tosiaan pystyit laskemaa esim vapaat viikonloput vaikka parin vuoden päähän. Viikkovuorot joskus saattoivat muuttua mutta ei viikonloput.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiinteä lista varmaan toimisi osastolla jossa toimii työaika-autonomia...

mutta ihan varmasti tiedän osastoja joilla ei taatusti toimisi...

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa pelasi kiinteät listat. Viikonloput sai itse päättää, sekin toimi. Ja alkuvuodesta tuli koko vuoden vkl-lista johon merkkailtiin kuka haluaa mitäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo tuo kiinteä lista ois todella hieno juttu. Englannissa oli myös sellainen ja tosiaan pystyit laskemaa esim vapaat viikonloput vaikka parin vuoden päähän. Viikkovuorot joskus saattoivat muuttua mutta ei viikonloput.

Kyllä meikä tykkää "räätälöidyistä" listoista enemmän kun ovat joustavampia. Jos tarvii vaikka pitemmän vapaan tiettyyn aikaan tai olisi tietty meno tiettynä viikonloppuna, vaikkapa jonkun 50-v. juhlat niin voi toivoa ne vapaiksi. Ainakin meillä tärkeät toiveet on pystytty toteuttamaan tosi hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo kiinteä lista on varmasti yhtä joustava. Kun tiedät milloin on vapaata ja milloin töitä, voit hyvin suunnitella etukäteen miten järjestät vapaata johonkin toiseen ajankohtaan.. Meillä se toimii niin että otan ylim. työvuoroja kun on vapaata ja otan tunnit pois sitten siellä missä vapaata tarvitsen. Ongelmia harvemmin on. Samoin on helppo suunnitella että jos on jo jossain kolmen päivän vapaa, että miten siihen saada yksi vapaa lisää kummallekin puolelle jne. Työvuoron vaihdot työkavereiden kanssa sujuu myös helpommin kun näet listasta mikä on kenenkin viikonloppu ja miten itse olet töissä jne. Itse olen ollut hyvin tyytyväinen tähän. Mutta onhan se niin tässäkin asiassa että ihmiset ovat tyytyväisiä erilaisiin systeemeihin ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen ollut hyvin tyytyväinen tähän. Mutta onhan se niin tässäkin asiassa että ihmiset ovat tyytyväisiä erilaisiin systeemeihin :)

Näin on  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

on jännä huomata että 23 äänestäjistä on 2 jättänyt äänen pois *lisää liksasta*.. kumma juttu että jotkut tyytyvät tosiaan nykyisiin palkkoihin.

Ei välttämättä ole kyse siitä että he tyytyisivät huonoihin palkkoihin. Kysymys oli työssä jaksamisesta ja kaikki ei välttämättä koe että eurot auttaa jaksamaan työmaalla paremmin.  :)

Mä olen Ruotsin sh-palkkaus tilastoihinkin nähden kovapalkkainen, käteen jää se mitä Suomessa saisi kokoon peruspalkan ja lisien kanssa, tällöinkin palkka alkaen kakkosella, ei ykkösellä. Täytyy kuitenkin sanoa että ei se raha siihen työssä jaksamiseen auta yhtään. Se on puhtaasti mitattavaan muotoon muutettu summa siitä mikä on kyseiseen työhön tarvittavan koulutuksen, vastuun ja työn raskauden määrän yhteenveto.

Ja liksan, työilmapiirin ja jaksamiseen kannustamisen lisäksi voisi työnjakoa laittaa uusiksi koska onhan se älytöntä että hoitajilta kuluu aikaa tavaroiden ym tilaukseen, ruoanjakoon ja jopa ruokakortin täyttöön kun siihen ei muiden koulutus nähtävästi riitä  :) Tai sitten se ei kuulu muiden toimenkuvaan, sairaanhoitajien toimenkuvaan sen sijaan tuntuu kuuluvan kaikki ja lisää töitä vain pitäisi vastaanottaa.

Tämä on ainakin täällä Ruotsissa ihan järkyttävää miten kaikki, siis ihan kaikki työtehtävät, perushoitoa lukkunottamatta kaadetaan sh:n niskaan. Nykyään vaaditaan ainakin täällä sh:n pätevyys joihinkin ihan kummallisiin juttuihin, sellaisiin joihin sh-miehitys olisi riittänyt vielä joskus viisi vuotta sitten, kuten kuumeen mittaamiseen, verenpaineen ottoon etc. Lääkärien määrää on täälläkin vähennetty ja kukahan niiden työt on saanut vastuulleen? Samoin fysioterapeuttien, labrahoitajan näin viimeksi osastolla 2003 ja osastosihteeri sai kenkää 2004.... ja samaan aikaan sh -miehitystä on radikaalisti vähennetty ja ph/lh:den lisätty, ja kuitenkin tulos on ollut se että kaikki työt jotka ennenmuinoin kuuluivat automaattisesti lh:lle ovat he siirtäneet sairaanhoitajille. Ihan voi hyvin saada vastauaksen että he eivät kuumeita mittaile tai ota verenpainetta tai virtsanäytettä. Ja aina se ei selity täkäläisellä todella huonolla ph/lh -koulutuksella, ymmärrän sen jos joku ei yksinkertaisesti osaa. Tämän takana on joku kummallinen konflikti -tilanne sh:den ja ph/lh:den välillä joka pitkälti perustuu siihen käsitykseen että sh:t ei oikeastaan tee yhtään mitään, istuvat vain kansliassa ja kääntelevät papereita. Sairaanhoitajien kaikki työviihtyvyys kyselyt näyttävät todella surkeilta. Sh:ta on pitkillä sairaslomilla, kotiin lähtee aina silloin tällöin joku itkien johtuen siitä että tällä miehityksellä ei voi tehdä ihan kaikkea mitä nyt ph:lta juolahtaakaan sh:lle lykätä. Kaikki suunnittelupäivät (ja työpäivät) kuluvat keskustelussa, jos mä autan sua siinä ja siinä niin sun täytyy auttaa mua perushoidossa. Miten ihmeessä he kuvittelevat että yksi sh voi auttaa kahdeksaa ph:ta tekemään perushoidon kahdellekymmenelle potilaalle? Koko sh:den vähentäminenhän perustui juuri siihen että se rajattiin pois työnkuvasta ja sh:n piti keskittyä vain niihin työtehtäviin joka todella vaatii sen sh:n koulutuksen ja samalla kun sh:ta vähennettiin ja he poistuivat perushoidosta niin ph:den määrää lisättiin. 

Ja huom, edellä kuvaamani tilanne on ollut joka ikisellä työpaikalla jolla olen ollut, niitä on nyt täällä jo miltei kymmenen, joten mistään yhden paikan ongelmasta ei ole kysymys. Samaa olen kuullut kaikkialta muualtakin jossa molemmat ammattiryhmät kohtaavat. Oli sitten kysymys työparista sh ja ph -teholla tai TK:ssa. Mä en tiedä mistä se oikein pulppuaa että sh ei tee mitään jos se ei ehdi osallistumaan perushoitoon ihan yhtä paljon kuin ph:kin. Kertokaa te se mulle.  Tavallaan sh:n pitäisi ensin tehdä ne samat työt kuin ph:nkin ja sen jälkeen vielä omatkin työt, joka ei ole mitään oikeaa työntekoa ph:n silmissä.  Ja kyllä, suurimmassa osassa niistä paikoista missä mä olen työskennellyt sh:n palkkauksella on suuri n.10000kr ero lh/ph:n tai siis täkäläisiin uskeihin, mutta niin on eroa vastuulla ja koulutuksen pituudellakin. Palkka nousi sitä tahtia kun sh:ta vähennettiin, uskien taas on pysynyt samana, toisaalta heidän työnkuvansa ei periaatteessa ole muuttunut, muutakuin siten että he omalla ilmoituksellaan ovat sanoutuneet irti sellaisista tehtävistä joita aikaisemmin tekivät molemmat, niin sh:t kuin ph:kin. 

Joten summa summarum, jos joku sh:den työviihtyvyydessä täällä Ruotsinmaalla mättää se on tämä.

Toivottavasti tilanne ei ole samanlainen Suomessa ja toivottavsti kukaan ei vedä herneitä nenuunsa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä on ainakin täällä Ruotsissa ihan järkyttävää miten kaikki, siis ihan kaikki työtehtävät, perushoitoa lukkunottamatta kaadetaan sh:n niskaan. Nykyään vaaditaan ainakin täällä sh:n pätevyys joihinkin ihan kummallisiin juttuihin, sellaisiin joihin sh-miehitys olisi riittänyt vielä joskus viisi vuotta sitten, kuten kuumeen mittaamiseen, verenpaineen ottoon etc. Lääkärien määrää on täälläkin vähennetty ja kukahan niiden työt on saanut vastuulleen? Samoin fysioterapeuttien, labrahoitajan näin viimeksi osastolla 2003 ja osastosihteeri sai kenkää 2004.... ja samaan aikaan sh -miehitystä on radikaalisti vähennetty ja ph/lh:den lisätty, ja kuitenkin tulos on ollut se että kaikki työt jotka ennenmuinoin kuuluivat automaattisesti lh:lle ovat he siirtäneet sairaanhoitajille. Ihan voi hyvin saada vastauaksen että he eivät kuumeita mittaile tai ota verenpainetta tai virtsanäytettä. Ja aina se ei selity täkäläisellä todella huonolla ph/lh -koulutuksella, ymmärrän sen jos joku ei yksinkertaisesti osaa. Tämän takana on joku kummallinen konflikti -tilanne sh:den ja ph/lh:den välillä joka pitkälti perustuu siihen käsitykseen että sh:t ei oikeastaan tee yhtään mitään, istuvat vain kansliassa ja kääntelevät papereita. Sairaanhoitajien kaikki työviihtyvyys kyselyt näyttävät todella surkeilta. Sh:ta on pitkillä sairaslomilla, kotiin lähtee aina silloin tällöin joku itkien johtuen siitä että tällä miehityksellä ei voi tehdä ihan kaikkea mitä nyt ph:lta juolahtaakaan sh:lle lykätä. Kaikki suunnittelupäivät (ja työpäivät) kuluvat keskustelussa, jos mä autan sua siinä ja siinä niin sun täytyy auttaa mua perushoidossa. Miten ihmeessä he kuvittelevat että yksi sh voi auttaa kahdeksaa ph:ta tekemään perushoidon kahdellekymmenelle potilaalle? Koko sh:den vähentäminenhän perustui juuri siihen että se rajattiin pois työnkuvasta ja sh:n piti keskittyä vain niihin työtehtäviin joka todella vaatii sen sh:n koulutuksen ja samalla kun sh:ta vähennettiin ja he poistuivat perushoidosta niin ph:den määrää lisättiin. 

Ja huom, edellä kuvaamani tilanne on ollut joka ikisellä työpaikalla jolla olen ollut, niitä on nyt täällä jo miltei kymmenen, joten mistään yhden paikan ongelmasta ei ole kysymys. Samaa olen kuullut kaikkialta muualtakin jossa molemmat ammattiryhmät kohtaavat. Oli sitten kysymys työparista sh ja ph -teholla tai TK:ssa. Mä en tiedä mistä se oikein pulppuaa että sh ei tee mitään jos se ei ehdi osallistumaan perushoitoon ihan yhtä paljon kuin ph:kin. Kertokaa te se mulle.  Tavallaan sh:n pitäisi ensin tehdä ne samat työt kuin ph:nkin ja sen jälkeen vielä omatkin työt, joka ei ole mitään oikeaa työntekoa ph:n silmissä.  Ja kyllä, suurimmassa osassa niistä paikoista missä mä olen työskennellyt sh:n palkkauksella on suuri n.10000kr ero lh/ph:n tai siis täkäläisiin uskeihin, mutta niin on eroa vastuulla ja koulutuksen pituudellakin. Palkka nousi sitä tahtia kun sh:ta vähennettiin, uskien taas on pysynyt samana, toisaalta heidän työnkuvansa ei periaatteessa ole muuttunut, muutakuin siten että he omalla ilmoituksellaan ovat sanoutuneet irti sellaisista tehtävistä joita aikaisemmin tekivät molemmat, niin sh:t kuin ph:kin. 

Joten summa summarum, jos joku sh:den työviihtyvyydessä täällä Ruotsinmaalla mättää se on tämä.

Toivottavasti tilanne ei ole samanlainen Suomessa ja toivottavsti kukaan ei vedä herneitä nenuunsa.

Hyvä esimerkki siitä miten tulee suomessakin käymään jos ammattiryhmien välistä palkkaeroa kasvatetaan; työmotivaatio  tippuu nollille ja eripura työmaalla kasvaa. Toisaalta kyllä tuo ruotsin tilanne kuullostaa minusta enemmän työnjohdolliselta ongelmalta kuin pelkästään perushoitajien laiskuudelta; eihän tuollaisia toimenkuvamuutoksia pääsisi tapahtumaan jos niille ei jostain syystä olisi työnantajan hiljaista suostumusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä esimerkki siitä miten tulee suomessakin käymään jos ammattiryhmien välistä palkkaeroa kasvatetaan; työmotivaatio  tippuu nollille ja eripura työmaalla kasvaa.

Hassua kyllä, palkasta ei koskaan jäkätetä mitään, lähinnä vaan kiljutaan "respektin" perään. Koita sitten siinä arvostaa tätä jengiä joka just ja just pärjää perushoidossa, siinäkin vaihtelevalla menestyksellä. Huomauttaisin vielä että sitä todellista palkkaeroa ei oikeesti ole, työnantaja on maksanut koulutuksen sairaala-apulaisesta uskiksi, ei siis minkäänlaisia tulonmenetyksiä. Ruotsin sh:den velkataakka on opiskeluiden jälkeen erillaisesta opintotuki rakenteesta johtuen n.150000-200000kr, viisitoista ekaa vuotta he maksavat kuulemma korkoja ennenkuin pääsevät lainaa lyhentämään. Tässä on täällä lähinnä taustalla se kummallinen käsitys siitä että jos sh:lla on omat työtehävät se ei tee mitään, meillä on kuulemma 3 vuoden korkeakouluopinnot takana jonka pääpaino on siinä että sitä keskitytään näyttämään hyvältä kansliassa, oiksohan se kurssi ollut se hoitotyön estetiikka sitten? Mulla on mennyt tämä kurssi ihan ohi. Lääkkeenä kuulemma toimii se että otetaan joku uski mukaan koko päiväksi tututstumaan sh:n maailmaan. Se ravaa ihan tasan tarkkaan yhtä monta askelta kuin me ja saa ihan omilla silmillään nähdä että töitä tehdään. Tämä vinkki tuli entiseltä uskilta, nykyiseltä sh:lta. Toimii kuulemma joka kerta.

Toisaalta kyllä tuo ruotsin tilanne kuullostaa minusta enemmän työnjohdolliselta ongelmalta kuin pelkästään perushoitajien laiskuudelta; eihän tuollaisia toimenkuvamuutoksia pääsisi tapahtumaan jos niille ei jostain syystä olisi työnantajan hiljaista suostumusta.

Se toimenkuvienhan muutos lähti juuri siltä ajalta kun sh:sta oli pulaa ja ihan johdon taholta päätettynä. Sh:t on lähinnä tapelleet vastaan. Ja kuten kirjoitin, sh:ta vähennettiin radikaalisti ja ph:ta vastaavasti lisättiin. Ja totta on että tämä on työnjohdollinen ongelma, oh on täysin hampaaton... Mun työvuoro olisi loppunut tänään kl.1500, mutteivat työt, lopetin 1900. Jotkut sh:t jaksaa vielä vääntää lirkutella ja keskustella, mä en, ei kiinnosta. Kyllä nämä ylityötunnit voi sitten ottaa jossain lomana ulos....

Ja toivottavasti lh:t ja ph:t ei Suomessa syyllisty tälläiseen pelleilyyn, tämä jos jokin on romahdiuttanut uskien viimeisetkin arvostuspojot ihmisten silmissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kyllä, suurimmassa osassa niistä paikoista missä mä olen työskennellyt sh:n palkkauksella on suuri n.10000kr ero lh/ph:n tai siis täkäläisiin uskeihin

Huomauttaisin vielä että sitä todellista palkkaeroa ei oikeesti ole, työnantaja on maksanut koulutuksen sairaala-apulaisesta uskiksi, ei siis minkäänlaisia tulonmenetyksiä. Ruotsin sh:den velkataakka on opiskeluiden jälkeen erillaisesta opintotuki rakenteesta johtuen n.150000-200000kr,

Vähän OT, mutta uskoisin että jos suomessa ph/sh:n palkkaero olisi tuo kertomasi 1100 euroa/kk niin ilomielin oltaisiin valmiita ottamaan opintolainaa lisäkoulutusta varten tuo 16 000 - 21 000 euroa. Sen kun saisi tuolla palkannousulla joskus maksettuakin, toisin kuin nykyisessä tilanteessa Suomessa. Vai ymmärsinkö jotain nyt väärin..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on töissä todella hyvä työyhteisö,mutta kun palkkapäivänä tilinauha tulee niin ei sillä hyvällä yhteishegellä makseta niitä laskuja. Opiskeluja motivoisi edes se,että sairaala-apulaisen,lähihoitajan ja sairaanhoitajan palkoissa olisi sellainen ero että tuntuis.Kannattais lähtee siis opiskelemaan.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kyllä, suurimmassa osassa niistä paikoista missä mä olen työskennellyt sh:n palkkauksella on suuri n.10000kr ero lh/ph:n tai siis täkäläisiin uskeihin

Huomauttaisin vielä että sitä todellista palkkaeroa ei oikeesti ole, työnantaja on maksanut koulutuksen sairaala-apulaisesta uskiksi, ei siis minkäänlaisia tulonmenetyksiä. Ruotsin sh:den velkataakka on opiskeluiden jälkeen erillaisesta opintotuki rakenteesta johtuen n.150000-200000kr,

Vähän OT, mutta uskoisin että jos suomessa ph/sh:n palkkaero olisi tuo kertomasi 1100 euroa/kk niin ilomielin oltaisiin valmiita ottamaan opintolainaa lisäkoulutusta varten tuo 16 000 - 21 000 euroa. Sen kun saisi tuolla palkannousulla joskus maksettuakin, toisin kuin nykyisessä tilanteessa Suomessa. Vai ymmärsinkö jotain nyt väärin..?

No kait sen saa maksettua, mutta menee vuosia siihen että saat uskit kiinni koko elämän aikana tiennatusta maallisesta mammonasta. Kai toi lisäkoulutus kannattaa rahallisesti sitten jossain viidentoista vuoden työskentelyn jälkeen sairaanhoitajana. Varmaan kannattaisi satsata roposensa johonkin muulle alalle josta sitä irtoaa helpommin. Tai alkaa suunnittelemaan uranvaihtoa alalle jolla mitään koulutusvaatimusta joihinkin työtehtäviin ei tarvita, jolloin ei suuremmasta mokasta voi sitä laillistamisoikeuttakaan menettää, potkut voi saada, mutta työntekoa voi ja saa jatkaa, ei tarvitse sitäkään riskiä ottaa että tutkintotodistuksen pitäisi jostain syystä palauttaa. Ihmeen harva, itseasiassa mä en tiedä mun työpaikoilltani yhtään uskia joka olisi alkanut lukemaan itsensään sh:ksi, työkaveri josta mainitsin on ainoa, mutta se olikin jo uskina joku hyperpro. Ja se että uskit sitten opiskele on kaikista oudointa, varsinkin jos heidän mukaansa sh:n työnkuva  on vaan istumista kansliassa ja juorulehtien selaamista ja kynsien viilaamista.

Meillä on töissä todella hyvä työyhteisö,mutta kun palkkapäivänä tilinauha tulee niin ei sillä hyvällä yhteishegellä makseta niitä laskuja. Opiskeluja motivoisi edes se,että sairaala-apulaisen,lähihoitajan ja sairaanhoitajan palkoissa olisi sellainen ero että tuntuis.Kannattais lähtee siis opiskelemaan.

Se palkkauksen ero johtuu kyllä ihan siitä että kun on käynyt sen sh -koulun työn vaatimustaso ja vastuu kasvaa, lisäksi olet vielä käyttänyt Suomessa sen 3,5v. sivussa täyspäiväisestä työelämästä. Se että  se motivoisi opiskeluun on vähän huono argumentti, tai se että laskut täytyisi maksaa, ihan yhtä lailla elämä maksaa niin siivoojalle kuin sh:llekin.

Tässä Ruotsin tilanteessa on vaan myös se kääntöpuoli että koska uskit niin tehokkaasti kieltäytyvät jopa kuumeen mittaamisesta alkaen väykyttämään että jos hän tekee sen niin sä sitten suihkutat 3:2:sen he aiheuttavat vain koko ajan omien työtehtäviensä kaventumisen. Näistä ei  tehdyistä sairaanhoidollisista tehtävistä raportoidaan aina eteenpäin. Mä joudun myös  selittämään pomolleni miksi h*levetissä mä olin perjantai iltana 4h ylitöissä. Tuloksena on jo ollut että esim. katetrisoinnin saa tehdä enää vain sh, miksi vaikka se kuuluu myös uskin koulutukseen. Miksi? Koska sitä oli kertynyt ihan tarpeeksi raportteja että sitä ei ollut tehty koska uskeilla oli ollut pelko  perseen alla että sh:lla ei ole sitten mitään tehtävää, varsinkin koska se oli kieltätynyt perushoitoon osallistumisesta. Komplisoituneiden haavojen hoidot, siteet saa uski ennen suihkutusta poistaa, sh vastaa sen jälkeen että se tulee tehtyä. etc. Ja koska uskin palkkaus, koulutus että miehitys osastolla perustuu siihen että myös näitä työtehtäviä tehtäisiin, seuraava hyvä  kysymys on että tulisiko uskin koulutusta että työnkuvaehdotusta sitten muuttaa siten että kaikki sairaanhoidolliset tehtävät rajataan  pois koska käytännössä se homma ei kuitenkaan toimi? Toinen hyvä kysymys on sitten se palkkaus, se on asetettu uskeillekin sillä perusteella että nämä työtehtävät hoidetaan myös, väykyttämättä, ammatillisesti ja korkealla ammattitaidolla, ainakin tähän perustuu uskien palkkavaatimukset teoriassa. Seurauksena saattaa olla että työpaikoilla nostetaan sh -miehitystä ja lasketaan vastaavasti uskien. Ja koska uskien palkkaus perustuu siihen että työnkuva sisältää myös erityisosaamista ja sairaanhoidollisia toimenpiteitä, sitä voidaan tämän jälkeen ihan hyvin laskea. -3000kr per naama, tällä rahalla voi sitten palkata niitä sh:ta. Mä ihmettelen miten uski voi olla ihan hyvin olla päivän töissä ja sitten 10min. ennen työvuoron loppua voi aina käydä sh:lle huikkaamassa sh:lle että mä en ole ehtinyt tehdä tänään sitä ja tätä, itseasiassa en ole työpäivän aikana tehnyt yhtään mitään mitä aamulla sanoit että mä tekisin, moikka! No moikka! Uski voi näin tehdä, sh ei voi, vaan jää omien töidensä jälkeen tekemään muiden töitä. Tämän jälkeen voidaan miettiä että tarviiko uskien sitten koulunpenkillä sitten tarvitse mitään sairaanhoidollisiakaan toimenpiteitä opetella kun ne ei kuitenkaan työnkuvaan kuulu, ihan turhaa ajan ja veromarkkojen haaskausta. Ja kuka sinne uski kouluun sitten tämän jälkeen hakee? Käytännössä tilanne on se että uskit istuu nyt sillä samalla oksalla jota saahavat. Ja kyllä Ruotsissa ollaan ihan lainsäädännöllisesti kavennettu niitä työtehtäviä joita katsotaan että uskin koulutuksella ei voi hoitaa, mutta samoin on käynyt myös sh-lääkäri työnjaoissa. Ongelmaksi tulee vaan kentällä se että sh ei voi kieltäytyä työtehtävistä, uski voi, jonka jälkeen se alkaa ollakin potilasturvallisuus kysymys, ei vain työviihtyvyys,  varsinkin jos osastolla miehitys on laskettu sen mukaan mitä kullekin ammattiryhmälle kuuluu työnkuvaan. Mutta vieläkään mä en ymmärrä sitä että miten ihmeessä se luulo että sh:t  ei tee töissä mitään jos eivät osallistu perushoitoon voi olla näin kattavaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ongelmaksi tulee vaan kentällä se että sh ei voi kieltäytyä työtehtävistä, uski voi, jonka jälkeen se alkaa ollakin potilasturvallisuus kysymys, ei vain työviihtyvyys,  varsinkin jos osastolla miehitys on laskettu sen mukaan mitä kullekin ammattiryhmälle kuuluu työnkuvaan. Mutta vieläkään mä en ymmärrä sitä että miten ihmeessä se luulo että sh:t  ei tee töissä mitään jos eivät osallistu perushoitoon voi olla näin kattavaa?

Suomessa en noin pahaan tilanteeseen ole törmännyt vaikka 20-v. töitä sh:na tehnyt. Joskus alkuaikoina kun olin kesätöissä pitkäaikaisosastolla ph:na kuulin kyllä napinoita että sh:t eivät "tee" mitään, istuvat vaan. Ja arvostivat kovasti sitä ainoaa sh:ta joka osallistui aamupesuihin ja syöttöihin. Muistan todella yhden toisen sh:n joka hanskat kädessä seisoi 15 min. vieressä odottamassa että sain yksin pestyä potilaan. Sitten hän hoiti sen makuuhaavan. Onneksi nykyään asiat ovat toisin, ph/lh:t hoitavat perushoidon lisäksi paljon muutakin, tosin jos eivät kerkeä jää se automaattisesti sh:lle koska hän se lopulta on vastuussa potilaasta ja että tarpeelliset tarkkailut ym on tehty.

Mutta niinhän se on, toisen työstä ei tiedä mitään ellei itse ole sitä tehnyt. Ja pitkälti persoonasta kiinni ja henkilökemioista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suomessa en noin pahaan tilanteeseen ole törmännyt vaikka 20-v. töitä sh:na tehnyt.

Mä olenkin täällä Ruotsissa...

Joskus alkuaikoina kun olin kesätöissä pitkäaikaisosastolla ph:na kuulin kyllä napinoita että sh:t eivät "tee" mitään, istuvat vaan. Ja arvostivat kovasti sitä ainoaa sh:ta joka osallistui aamupesuihin ja syöttöihin.

Tottakai, arvostinhan minäkin uskina ollessani niitä sairaanhoitajia jotka auttoivat, nyt näen tilanteen sh:n asemasta se on aika painajaismaista tulla sellaisen sairaanhoitajan jälkeen työvuoroon kun kaikki sh:n työt saattoivat pahimmillaan olla päivävuorolaiselta tekemättä, he eivät olleet osanneet sanoa ei. Ja valitettavasti yksi kolleegani oli auttanut niin ahkerasti että oli jättänyt kirjaamisen niin huonolle tolalle, että kun omainen oli tehnyt hänestä kantelun, ei hänellä ollut mitään millä toteen näyttää että hän olisi yrittänyt potilasta auttaa. Tulos: varoitus Socialstyrelseniltä (Ruotsin TEO). Ja surullisinta on että edes tämä tapaus ei saanut uskeja heräämään. Ahkerasti he vertaavat sairaanhoitajia ja se joka auttaa heitä eniten on paras, minutkin on niin moneen kertaan syyllistetty siitä että en koskaan auta. En auta, koska minulla on minun osuuteni potilaan hoidosta hoidettavana. Tätä eivät uskit valitettavasti näe, tai eivät halua nähdä. Mietin juuri että tämä ei luultavasti olisi Suomessa näin hirveellä tasolla edes mahdollista, lähihoitajien koulutus sisältää kuitankin sen verran sairaanhoitoa että sen rakenteet, selviävät jo koulutuksen aikana, ei tarvitse ottaa päiväksi mukaansa toteennäyttääkseen että töitä tehdään siellä kansliassakin.  Ja se ymmärretään että sairaanhoitaja ei tee ainoastaan niitä "näkyviä" juttujaan, vaan se työ sisältää paljon muutakin kuin temppuilua. Itseasiassa sairaanhoitajien temppunäytökset ovat vaan n.10% työajasta, loput on rutikuivaa A4:sta, puhelimessa oloa, omaistenkanssa hoitokoukouksissa istumista etc. mutta joilla on kuitenkin tärkeä osuus potilaan hoidossa. Vai kuka meistä haluaisi olla potilaana jos sairaanhoitaja ei olisi hoitanut töitään?

Mutta niinhän se on, toisen työstä ei tiedä mitään ellei itse ole sitä tehnyt. Ja pitkälti persoonasta kiinni ja henkilökemioista.

Tämä on niin kattavaa että ei tässä ole enää mistään henkilökemioista asia kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottakai, arvostinhan minäkin uskina ollessani niitä sairaanhoitajia jotka auttoivat, nyt näen tilanteen sh:n asemasta se on aika painajaismaista tulla sellaisen sairaanhoitajan jälkeen työvuoroon kun kaikki sh:n työt saattoivat pahimmillaan olla päivävuorolaiselta tekemättä, he eivät olleet osanneet sanoa ei.

Mutta niinhän se on, toisen työstä ei tiedä mitään ellei itse ole sitä tehnyt. Ja pitkälti persoonasta kiinni ja henkilökemioista.

Tämä on niin kattavaa että ei tässä ole enää mistään henkilökemioista asia kiinni.

Todella ikävältä kuulostaa. Onko teillä siellä Ruotsissa työnohjausta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...