Jump to content
MAINOS

Mikä saisi hoitajat jaksamaan työssään paremmin?


Fiu

Mikä saisi meidät raskaan työn raatajat jaksamaan työssämme paremmin? Valitkaa 3 vaihtoehtoa, jotka vaikuttaa mielestänne jaksamiseen eniten.  

412 ääntä

  1. 1. Mikä saisi meidät raskaan työn raatajat jaksamaan työssämme paremmin? Valitkaa 3 vaihtoehtoa, jotka vaikuttaa mielestänne jaksamiseen eniten.

    • lisää liksaa
      128
    • hyvä työilmapiiri
      126
    • työnantaja tarjoaa ruuan, kahvit, jne.
      9
    • työssä jaksamiseen kannustaminen (esim. työnantaja tarjoaa mahdollisuuden esim. uimiseen, kuntosalilla käyntiin, tms.)
      38
    • panostaminen henkilökunnan virkistäytymis-systeemeihin (esim. erilaiset virkistäytymispäivät, jne)
      17
    • henkilökunnan kouluttaminen
      26
    • työympäristö
      33
    • työnantaja pystyy joustamaan työajoissa, tms.
      54
    • joku muu, mikä?
      11


Recommended Posts

Heh, tää on vähän epäselvästi nyt muotoiltu kysymys, mutta eiköhän tarkoitus tullut selväksi.

Paljon on tää aihe herättänyt viimeaikoina keskustelua ainakin omalla työpaikalla, joten kertokaapa nyt tekin oma kantanne asiaan.

:)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Oikeasti minulla ei ole mitään lihasta vastata tämmöiseen, koska vastaan vain mielikuvieni pohjalta. En ole ollut työssä, jossa jaksaminen olisi ongelma (koska olen vasta opiskelija!).

Kun en työn raskaudesta mitään vielä tiedä, niin kuvittelen pienessä mielessäni, että jaksaminen on aika paljon kiini viihtymisestä. Onko työ sellaista, että tuntuu hyvältä tulla sinne, ja kun lomalla ajattelee työtä ei nyt sentään ikävöi, mutta voi ajatella hyvällä mielellä "miten mukavaa siellä aina silloin tällöin on".

Korkeampi palkka varmaan lisäisi työssä pysymistä, mutten millään voi uskoa että se kauheasti lisäisi siinä jaksamista ja viihtymistä? Vai tuoko hyvä palkka automaattisesti myös tunnetta, että sinua arvostetaan ja työsi on tärkeää (mikä taas varmasti lisää jaksamista!)?

Kun ajattelen pitkäaikaisosastoja, joissa työ on aika rutiinimaista ja fyysisesti raskasta (lue: minun mielessäni juuri sitä jota on vaikein jaksaa), niin kuvittelen, että mukavimmalta työn saisi tuntumaan:

- kiva ilmapiiri (huomaan että muutkin ovat tällä kannalla) jossa virheitäkin saa tehdä, keskustelu on avointa, työhön suhtaudutaan positiivisesti eikä jatkuvalla valituksella, työkaverit on mukavia ihmisiä muutenkin kuin työn puolesta

- se, että saa tuntea osaavansa jotain oikein hyvin... vaikka sitten potilaan puhtaanapitoa. Erittäin turhauttavaa ja kuluttavaa ovat esim potilaalle tehdyt hienot suun hoidon ohjelmat, joita ei millään ehdi noudattamaan (en ole vielä nähnyt osastoa, jossa oikeasti noudatettaisiin niitä), tai kuntouttamissuunnitelmat jotka on kirjoitettu, mutta kukaan ei niihin usko - tässä tarvittaisiin oikein mitoitettua henkilökuntamäärää, mikä ei olut tuossa vaihtoehdoissa

- edelliseen kohtaan vaikuttaisi nähdäkseni myös jatkuva koulutus - työtä saa kehittää, mutta ei vain kehittämisen vuoksi, vaan jotta ihmiset oikeasti voisivat tuntea osaavansa asioita entistä paremmin, minkä mukana tulee uteliaisuus ja semmoinen henkilökohtainen kunnianhimo tehdä hommansa mahdollisimman hyvin

- itse ottaisin mielummin ruoan ja kahvin (jotain terveellistä ja maistuvaa) työn puolesta kuin 100 e lisää liksaa kuussa :-) mutta minä nyt yhdistänkin tarjotun ruoan aina rakkauteen, minulla on sellainen vamma :-)

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1. Työilmapiiri. Syö tosi paljon energiaa jos saa töissä "pelätä" tiettyjä ihmisiä ja muutenkin on yhtä letkeetä ku rautakanki...Huumorii peliin, kiitos.

2. Lisää liksaa, kiitos! Kukapa meistä ei tätä haluaisi...

3. Työympäristö, jossa on kohtalaisen helppokäyttöset, turvalliset ja toimivat välineet. Työpaikan suunnitteluun on käytetty aikaa ja tilat on yleensä tarkoituksen mukaiset... Esim. pesuhuoneissa nousukahvat ja kunnolla tilaa esim. laveripesuille  :)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

on jännä huomata että 23 äänestäjistä on 2 jättänyt äänen pois *lisää liksasta*.. kumma juttu että jotkut tyytyvät tosiaan nykyisiin palkkoihin.

[me=Guldan]ihmettelee kummasti.[/me]

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

on jännä huomata että 23 äänestäjistä on 2 jättänyt äänen pois *lisää liksasta*.. kumma juttu että jotkut tyytyvät tosiaan nykyisiin palkkoihin.

[me=Guldan]ihmettelee kummasti.[/me]

Itse jätin pois tuon "lisää liksaa"

Mun työni ei kevene siitä, että palkka nousee. Itse olisin valmis tinkimään palkankorotuksesta siinä tapauksessa, että säästyneillä palkkamenoilla palkattaisi lisää henkilökuntaa. SE keventäisi minunkin työtäni. (Naiivia ajttelua, myönnän, mutta periaatteessa toteutettavissa... :))

Vastaukseni kohtaan "muu, mikä" on työn pakkotahtisuuden väheneminen. Eniten minua stressaa tunne, että asiakkaan luona ollessa pitää aina vilkuilla kelloa ja takaraivossa ajatus että pitäisi rientää jo seuraavaan paikkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

on jännä huomata että 23 äänestäjistä on 2 jättänyt äänen pois *lisää liksasta*.. kumma juttu että jotkut tyytyvät tosiaan nykyisiin palkkoihin.

Ei välttämättä ole kyse siitä että he tyytyisivät huonoihin palkkoihin. Kysymys oli työssä jaksamisesta ja kaikki ei välttämättä koe että eurot auttaa jaksamaan työmaalla paremmin.  :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä, mihin "lisää henkilökuntaa"-vastaus kuuluu. Unelmana on, että saisi hoitaa työnsä rauhassa ja kunnolla eikä tarvitsisi revetä useampaan hommaan samanaikaisesti. Minulla ei ole mitään palkankorotustakaan vastaan, mutta työrauha on ehdoton ykkönen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

niin...

tällä alalla en kyllä jaksaisi ilman mahtavaa työyhteisöä, ja onneksi sellaisissa on saanut myös olla, eli ilmapiiri tulee ihan ykkösenä.

Palkka on iso asia, se nyt tulee määrittämään sen. Nämä palkat kertovat minusta sen, että ihan oikeasti tätä alaa ei arvosteta vaikka puheet on toiset. Se kyllä nakertaa motivaatiota-

Sitten kaikki mikä tulee sen jälkeen kertoo minusta aika paljon siitä, miten paljon työnantaja arvostaa työntekijää. Sellaiseen paikkaan minua ei saa, missä ei edes tavoitella minkäänlaista työaika-autonomiaa = ei yhtään kuunnella edes toiveita, missä työnantaja ei kouluta (mun mielestä on aivan naurettavaa, että esim sisätautiosastoilla, jotka kuitenkin on oman erikoisalansa osastoja useimmiten, ei anneta hoitajille tietoa siitä omasta alasta Kotonako ne pitäisi illalla lukea?! Ja ylipäätään ihan sellaisia perusjuttuja pitäisi käydä läpi... kun esim elvytystaidot on asia, joka kyllä unohtuu, jos ei joudu niitä käyttämään..). Vuorotyöläisille pitäisi sh-piirin järkätä lastenhoitomahdollisuus sairaalan yhteyteen, sillä saisi minutkin hyvin sidottua johonkin paikkaan...

tällaisia vaatimattomia toiveita siis...

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokainen varmasti haluaa liksaa, mutta itselläni se ei kyllä vaikuta työssä jaksamiseen. :) Toki jos joutuisi ilmaiseksi raatamaan niin vaikuttaisi motivaatioon. Mutta nyt kun raadetaan puoli ilmaiseksi niin se ei kauheesti kuitenkaan vaikuta. Olenhan kutsumusammatissani.  :)

Työympäristö, työkamut ja virkistäytyminen on se jolla itse jaksan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itselleni palkka on tärkein. olen valmistumassa ammattiin ja josta haluan tienata sen verran että voin hankkia asunnon, auton, perustaa perhe, matkustella. jos tätä mahdollisuutta ei suomessa pysty toteuttamaan niin suuntana on lähtö ulkomaille. lähden ihan varmasti reilun 2v päästä jos mitään suomessa ei ole muuttunut.

tottakai työilmapiiri on toisena ja työn keventäminen. mutta jos miettii et palkka olis esim 1000e/kk enemmän niinkuin monessa paikassa ulkomailla saakin.. ihan varmasti jaksaminen ja motivaatio olisi eri tasoa kuin nyt. tällähetkellä motivaatio on opiskella ja kehittyä omassa ammatissa.. saa nähdä miten motivaatio hiipuu työelämässä.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sanovat että raha ei tuo onnea, mutta kyllä sillä voi ainakin vähän sitä onnea ostaa. Se auttaisi ainakin minua jaksamaan työssä että olisi sitten sitä rahaa käyttää siihen vapaa-aikaan. Ja hyvään pihvilihaan tai kalaan, nakkien ja tarjousjauhelihan sijaan. Eli rahaa rahaa rahaa! Toisen rastin laitoin tuohon työaikajärjestelyjen kohdalle. Nykyinen työnantaja joustaa todella ihanasti ja parempi onkin että joustaa, koska työpaikkoja on muitakin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisää työntekijöitä. Yksinkertaisesti porukka ei riitä, sijaisia ei saa ja tuplavuorot ja ylityöt ovat arkea.

Ylitöitä ei pysty ottamaan työajan lyhennyksinä, sillä silloinhan jonkun pitäisi tehdä samat työt kuitenkin.

Ja kun koko porukalla ylitöitä enemmän kuin laki sallii, niin pakko ottaa rahana. Eikä siinä mitään, raha on aina tervetullutta, mutta olisi kiva joskus miestä ja lapsiakin nähdä. Tässä vaiheessa kun kesän vapaapäivät voi laskea yhden käden sormilla, alkaa olla jo melkoisen poikki.

Ja työntekijöiden vähyys aiheuttaa sen että ei voi tehdä kuin välttämättömimmän, työ luisuu liukuhihnalinjalle, mikä taas sotii sisäisiä ajatusmalleja vastaan. Tietää että ei pitäisi, mutta realiteetit pakottavat.

hmm..Nyt kun alkuun pääsin, niin sekin pännii jo että viimeiseen kahteen viikkoon ei ole ollut edes lakisääteisiä, hörppäys batteryä korvaa ruoan, eihän sille ole aikaa..

Voisitko toistaa, mitä sanoit sen jälkeen kun olit sanonut:

”nyt kuuntele hyvin tarkkaan” ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itselleni palkka on tärkein. olen valmistumassa ammattiin ja josta haluan tienata sen verran että voin hankkia asunnon, auton, perustaa perhe, matkustella. jos tätä mahdollisuutta ei suomessa pysty toteuttamaan niin suuntana on lähtö ulkomaille. lähden ihan varmasti reilun 2v päästä jos mitään suomessa ei ole muuttunut.

tottakai työilmapiiri on toisena ja työn keventäminen. mutta jos miettii et palkka olis esim 1000e/kk enemmän niinkuin monessa paikassa ulkomailla saakin.. ihan varmasti jaksaminen ja motivaatio olisi eri tasoa kuin nyt. tällähetkellä motivaatio on opiskella ja kehittyä omassa ammatissa.. saa nähdä miten motivaatio hiipuu työelämässä.

Jos raha on tärkein, miksi valitsit huonopalkkaisen hoitoalan?  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos raha on tärkein, miksi valitsit huonopalkkaisen hoitoalan?  :)

Hyvä kysymys. Päädyin tälle alalle vahingossa. Nyt tämä tuntuu siltä mitä haluan tehdä, ei oikein mikä muu kiinnosta. Hoitoala ei muuten ole huonopalkkainen kaikkialla maailmassa.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikesta huolimatta vastaan että se ykkös juttu mulle on hyvä työilmapiiri..

Tämän jälkeen palkka ja kolmanneksi kylkiäiset, jos sais salikorttia ym muita harrastamiseen liittyviä kuponkeja..tässäkin voisi työnantaja tukea työntekijää yksilöllisesti..kaikki kun ei tykkää käydä salilla..jos joku tykkää pitsinnypläyksestä, ostakoon työnantaja ne pitsit.

Ai joo, vielä yksi toive, OH, YH ja muut pomot vois näyttäytyä kahvihuoneessa vain silloin kun heitä sinne erikseen pyydetään  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisää liksaa, ehdottomasti. Samanarvoisena kyllä on hyvä työilmapiiri, mikä työpaikassani onnekseni onkin. Pääsääntöisesti hienoa, kollegiaalista porukkaa, ja hurtti huumori kukkii! Nyt on pinnalla itselläni tuo hyvä työympäristö (sitä ei siis tällä hetkellä ei ole). Tilat ahtaat, ilmastointi ei toimi eli tehdään töitä näin kesäaikaan läkähtymispisteessä, sisäilma on todella huono. Hyvät potilassängyt olisi kanssa kiva saada, sellaiset jotka kulkis minne hoitaja haluaa eikä oman mielensä mukaan. On muuten todella kummallista, miten Merivaara ei osaa tehdä sänkyjä, joita olisi helppo työnnellä ja ohjata...

Lisäys: tuohon työilmapiirin ja kollegiaalisuuteen. On ollut taas ilo huomata, kuinka kokenut perushoitaja on parhaimmillaan tuiki tärkeä apu ja opastajakin vihreähkölle sairaanhoitajalle!  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisää liksaa, hyvä ilmapiiri ja enempi vapaita.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja80

Sain tässä taannoin eräältä sukulaiseltani melko kitkerää kommenttia hoitajien palkan korotusvaatimuksista. Hän työskentelee valtion leivissä ( ei hoitoalalla) Oli sitä mieltä että hoitajilla on hyvä palkka ja että mitä te hoitajat palkkanne pienuutta valitatte angry.png ja että hänellä se vasta huono palkka on. No, täytyy myöntää että kun hän palkkansa sanoi, ei se kovin hääppöinen ollut. en halua hänen työtään vähätellä mutta hänen työssään ei olla ihmishengistä vastuussa joten sinänsä en kyllä hänen purkaustaan ymmärrä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi asia, joka voisi vaikuttaa työssä jaksamiseen on se, että pystyisi vaikuttamaan omaan työhönsä. Ilman, että jatkuvasti törmää näin-täällä-on-ennenkin-tehty-asenteeseen. Kehitettäisiin uusia työtapoja ihan oman porukan kesken. Joskus vaan tuntuu, että muutamat eivät halua minkään muuttuvan. Johtuneeko pelosta, että ei kykene itse muuttumaan...

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On muuten todella kummallista, miten Merivaara ei osaa tehdä sänkyjä, joita olisi helppo työnnellä ja ohjata...

OT: Merivaaralla on joku kummallinen monopoli..? Ne potilaspöydätkin täyttä skeidaa, kaatuvat ja sortuvat kun vähänkin hipaisee. Jos elintarvikkeet toimisivat yhtä huonosti olisimme kaikki kuoleman omia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole vastannut tuohon mitään - en pysty erittelemään kun kaikki vaihtoehdot ovat jaksamisen kannalta niin tärkeitä asioita. Ainakin minulle.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensiksi lisää liksaa koska sen myötä talous kohenisi ja olisi kivempi olla töissä ja seuraavaksi kun vielä saisi työnantajan myöntämiä etuuksia esim uimaliput, kuntosali ym niin olisi vieläkin kivempi olla töissä ja viimeiseksi henkilökunnan kouluttaminen eli kun saa parempaa palkkaa ja muita etuuksia niin sitten jaksaisi kiinnostua erilaisista alaan liittyvistä koulutuksista jos niitä olisi tarjolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...