Jump to content
MAINOS

Dextro


Duuri

Recommended Posts

Miten teidän osastoilla merkataan papereihin verensokerin pikatesti ? Merkataanko vs vai dex (eli verensokeri vai dextro?) , tai onko teillä aiemmin merkitty dex ja milloin käytäntö on mahdollisesti muuttunut? Tällaista täällä miettivät pari eri ikäistä hoitajaa... :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä näkee kahta merkintätyyliä: joko vs tai sitten gm (glucometer). Tuommoisesta dextrosta en oo ikänä kuullukaan. On kai vastaava ku tuo glucometer eli mittarin nimi? Vai kuinka?

Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovesta hiihtäminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo itse käyttänyt milloin missäkin paikassa hyvin erilaisia tapoja. Vs varmaan aika monessa paikassa, b-gluck ja sit Hgt (Hemoglucotest) joissain paikoisa. Talossa ja osastolla talon tavoilla:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Milloinkahan päästäis yhtenäiseen kirjaamiseen ja yhtenäisiin termeihin, olis kaikille helpompaa ja potilaille turvallisempaa.  Jos näkisin potilaan tiedoissa dex 6,5, niin varmaankin ensialkuun ihmettelisin, että mikä juttu oikealla on 6,5 ...  mutta kyllä se varmaan asiayhteydestä aika pian selviäis...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisessa paikassa DX, toisessa GM ja toisessa VS. Ihanasti eri tapoja niin kun monessa muussakin asiassa.. mutta ah, miten ihanasti on porukka pihalla, et mikä toi on?  ;D

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta ah, miten ihanasti on porukka pihalla, et mikä toi on?  ;D

VS? en ole koskaan nähnyt, vaikka ihan looginenhan tuo olisi...

Kun sotilassairaalauralta palasin vuosien jälkeen keuhko-os:lle, niin ihmettelin, että mikä hemmetin COPD (sotilassairaalassa ei ollut COPD-potilaita). Ensimmäiseksi tuli mieleen joku peritoneaalidialyysi-muodoista (niitäkään ei hoidettu sotilassairaalassa) ja huh miten jännitti ja höh - sehän oli se tauti, jota "ennen vanhaan" sanottiin kr.keuhkoputken tulehdus + emphyseemaksi... Muutaman vuoden, kun on pois, niin huomaa  miten termit muuttuvat, vaikka asia pysyy samana...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dextro oli yleinen verensokerimittari 80-luvulla,vaikeakäyttöinen ja epäluotettava.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dextro oli yleinen verensokerimittari 80-luvulla,vaikeakäyttöinen ja epäluotettava.

No ilmankos en moisesta mittään tiedäkkään.  ;D

80-luvulla taputtelin paskaa hiekkalaatikolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dextro oli yleinen verensokerimittari 80-luvulla,vaikeakäyttöinen ja epäluotettava.

No ilmankos en moisesta mittään tiedäkkään.  ;D

80-luvulla taputtelin paskaa hiekkalaatikolla.

Sama juttu täällä  :nauraa:

Mutta ei olla taidettu jäädä mistään paitsi

Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovesta hiihtäminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän osastolla merkitään verensokeri kohtaan "Verensokeri"

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Verensokeri

=verensokeri, b-gluk, fb-gluk, ot, vs...

Rakkaalla lapsella monta nimeä, ite olin täysin pihalla nykyisessä työssä tästä ot:stä (tulee mittarin nimestä, mutta enpä muista että mikä se oikeesti on...)  ;D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dextro oli yleinen verensokerimittari 80-luvulla,vaikeakäyttöinen ja epäluotettava.

No ilmankos en moisesta mittään tiedäkkään.

80-luvulla taputtelin paskaa hiekkalaatikolla.

Sama juttu täällä

Mutta ei olla taidettu jäädä mistään paitsi

Kjeh Kjeh. Ei vissiin niin. :nauraa: Ja aina on kiva oppia uutta.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rakkaalla lapsella monta nimeä, ite olin täysin pihalla nykyisessä työssä tästä ot:stä (tulee mittarin nimestä, mutta enpä muista että mikä se oikeesti on...)  ;D

Taitaa olla kyse OneTouch -mittarista. Itsekin olen joskus hieman naureskellut näitä mittarin merkistä vedettyihin lyhenteisiin. Silloin luulin vielä, että nää oli vaan oman sairaalan metkuja. Aika on avartanut silmiä!

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäpäs olen aina nähnyt nimityksen HCT,en nyt muista mistä tuli lyhenne.

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

B-gluck. on ns pikasokeri.fb.gluck on paasto sokeri,joka otetaan ihan putkesta.

Jeah, mutta entisessä työpaikassa fb-gluk. merkattiin aamusokrut ja tavan b-gluk oli nää esim. ennen päivällistä sokrut  ;D

Rakkaalla lapsella monta nimeä, ite olin täysin pihalla nykyisessä työssä tästä ot:stä (tulee mittarin nimestä, mutta enpä muista että mikä se oikeesti on...) 

Taitaa olla kyse OneTouch -mittarista. Itsekin olen joskus hieman naureskellut näitä mittarin merkistä vedettyihin lyhenteisiin. Silloin luulin vielä, että nää oli vaan oman sairaalan metkuja. Aika on avartanut silmiä!

Kyllä näin...Kiitos kun palauttelit nimen mieleen!

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"meillä" merkitään (ja minä merkitsen, oli sitten se "meillä" missä vaan) jos erikseen jonnekin merkkaan B-gluc, ja jos toiveissa on saada verensokereita seurattua kertaa X, niin toiveena on GM x haluttu määrä--

Semmottis meillä.

Pitää ihan katsoa, mitä siinä valmiissa kaavakkeessa lukee.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäpäs olen aina nähnyt nimityksen HCT,en nyt muista mistä tuli lyhenne.

Jaa, mulle toi tuo mieleen lähinnä hematokriitin. Toki silläkin on merkitystä sokerin mittauksessa, mutta ihan eri asia...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...