Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Duuri

Dextro

Recommended Posts

Duuri

Miten teidän osastoilla merkataan papereihin verensokerin pikatesti ? Merkataanko vs vai dex (eli verensokeri vai dextro?) , tai onko teillä aiemmin merkitty dex ja milloin käytäntö on mahdollisesti muuttunut? Tällaista täällä miettivät pari eri ikäistä hoitajaa... :-

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
tuulia

Meillä näkee kahta merkintätyyliä: joko vs tai sitten gm (glucometer). Tuommoisesta dextrosta en oo ikänä kuullukaan. On kai vastaava ku tuo glucometer eli mittarin nimi? Vai kuinka?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
jobi

Joo itse käyttänyt milloin missäkin paikassa hyvin erilaisia tapoja. Vs varmaan aika monessa paikassa, b-gluck ja sit Hgt (Hemoglucotest) joissain paikoisa. Talossa ja osastolla talon tavoilla:)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Cardina

Milloinkahan päästäis yhtenäiseen kirjaamiseen ja yhtenäisiin termeihin, olis kaikille helpompaa ja potilaille turvallisempaa.  Jos näkisin potilaan tiedoissa dex 6,5, niin varmaankin ensialkuun ihmettelisin, että mikä juttu oikealla on 6,5 ...  mutta kyllä se varmaan asiayhteydestä aika pian selviäis...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-emmi-

Toisessa paikassa DX, toisessa GM ja toisessa VS. Ihanasti eri tapoja niin kun monessa muussakin asiassa.. mutta ah, miten ihanasti on porukka pihalla, et mikä toi on?  ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
gartsu

Ikinä kuullutkaan mistään Dextrosta.  ;D

Vs on ollut joka paikassa käytössä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Cardina

mutta ah, miten ihanasti on porukka pihalla, et mikä toi on?  ;D

VS? en ole koskaan nähnyt, vaikka ihan looginenhan tuo olisi...

Kun sotilassairaalauralta palasin vuosien jälkeen keuhko-os:lle, niin ihmettelin, että mikä hemmetin COPD (sotilassairaalassa ei ollut COPD-potilaita). Ensimmäiseksi tuli mieleen joku peritoneaalidialyysi-muodoista (niitäkään ei hoidettu sotilassairaalassa) ja huh miten jännitti ja höh - sehän oli se tauti, jota "ennen vanhaan" sanottiin kr.keuhkoputken tulehdus + emphyseemaksi... Muutaman vuoden, kun on pois, niin huomaa  miten termit muuttuvat, vaikka asia pysyy samana...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

Dextro oli yleinen verensokerimittari 80-luvulla,vaikeakäyttöinen ja epäluotettava.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
gartsu

Dextro oli yleinen verensokerimittari 80-luvulla,vaikeakäyttöinen ja epäluotettava.

No ilmankos en moisesta mittään tiedäkkään.  ;D

80-luvulla taputtelin paskaa hiekkalaatikolla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
tuulia

No ilmankos en moisesta mittään tiedäkkään.  ;D

Sama juttu täällä  :nauraa:

Mutta ei olla taidettu jäädä mistään paitsi

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Meidän osastolla merkitään verensokeri kohtaan "Verensokeri"

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Annastiina

Verensokeri

=verensokeri, b-gluk, fb-gluk, ot, vs...

Rakkaalla lapsella monta nimeä, ite olin täysin pihalla nykyisessä työssä tästä ot:stä (tulee mittarin nimestä, mutta enpä muista että mikä se oikeesti on...)  ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
gartsu

No ilmankos en moisesta mittään tiedäkkään.

Sama juttu täällä

Mutta ei olla taidettu jäädä mistään paitsi

Kjeh Kjeh. Ei vissiin niin. :nauraa: Ja aina on kiva oppia uutta.  ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lauha

Rakkaalla lapsella monta nimeä, ite olin täysin pihalla nykyisessä työssä tästä ot:stä (tulee mittarin nimestä, mutta enpä muista että mikä se oikeesti on...)  ;D

Taitaa olla kyse OneTouch -mittarista. Itsekin olen joskus hieman naureskellut näitä mittarin merkistä vedettyihin lyhenteisiin. Silloin luulin vielä, että nää oli vaan oman sairaalan metkuja. Aika on avartanut silmiä!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

B-gluck. on ns pikasokeri.fb.gluck on paasto sokeri,joka otetaan ihan putkesta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sari-Helena

DX, never seen muita nimityksiä duunipaikallani.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hulivili

Minäpäs olen aina nähnyt nimityksen HCT,en nyt muista mistä tuli lyhenne.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Annastiina

B-gluck. on ns pikasokeri.fb.gluck on paasto sokeri,joka otetaan ihan putkesta.

Jeah, mutta entisessä työpaikassa fb-gluk. merkattiin aamusokrut ja tavan b-gluk oli nää esim. ennen päivällistä sokrut  ;D

Rakkaalla lapsella monta nimeä, ite olin täysin pihalla nykyisessä työssä tästä ot:stä (tulee mittarin nimestä, mutta enpä muista että mikä se oikeesti on...) 

Taitaa olla kyse OneTouch -mittarista. Itsekin olen joskus hieman naureskellut näitä mittarin merkistä vedettyihin lyhenteisiin. Silloin luulin vielä, että nää oli vaan oman sairaalan metkuja. Aika on avartanut silmiä!

Kyllä näin...Kiitos kun palauttelit nimen mieleen!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sukunajo

"meillä" merkitään (ja minä merkitsen, oli sitten se "meillä" missä vaan) jos erikseen jonnekin merkkaan B-gluc, ja jos toiveissa on saada verensokereita seurattua kertaa X, niin toiveena on GM x haluttu määrä--

Semmottis meillä.

Pitää ihan katsoa, mitä siinä valmiissa kaavakkeessa lukee.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Minäpäs olen aina nähnyt nimityksen HCT,en nyt muista mistä tuli lyhenne.

Jaa, mulle toi tuo mieleen lähinnä hematokriitin. Toki silläkin on merkitystä sokerin mittauksessa, mutta ihan eri asia...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Piiu

Sotkempa soppaa. Harjoittelupaikassa merkattiin vs-pika tai sitten vaan vs.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lh/Eh

B-gluc, dextro, vs, hgt. Näitä näkee usein. Merkintä tuntuu olevan osasto- /päivystyskohtainen. Saku-kaavakkeessa lyhenne b-gluc.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
_masa_

Meidän osastolla merkitään verensokeri kohtaan "Verensokeri"

Samoin.. :nauraa:

Mutta kaikki ei silti osaa siihen aina täyttää niin näkee myös VS.  ;)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lääkärihoitaja

hgt ja vs tai b-gluc

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille