Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Fiu

avopuolen mielenterveyskuntoutujat

Recommended Posts

Fiu

Olen itse työskennellyt vähän mielenterveyspotilaiden kanssa, joten kysyn nyt teiltä hieman näistä ns. avopuolella olevista mielenterveyskuntoutujista / omaan elämään sopeutumisvaiheessa olevista mt-potilaista.

Olen monesti miettinyt sitä, onko kuinka monella paikkakunnalla / psyk.sairaalalla olemassa erillisiä yksiköitä laitoshoidosta omaan elämään valmentautuville mielenterveyskuntoutujille? Tietääkseni esim. Kellokosken sairaalalla on jonkinlainen tällainen mahdollisuus. Entä minkälaisia palveluita heille tällaisissa yksiköissä tarjotaan (varmasti opetellaan erilaisia elämisen perustaitoja, kuten esim. ruuanlaittoa, kaupassa käyntiä, tms.)?

Millaista tällaisissa yksiköissä on asukkaiden tukeminen / motivointi? Entä onko heillä mahdollisuus tehdä palkallista työtä (esim. sosiaaliset yritykset, suojatyökeskus-tyyppiset paikat) ja opetetaanko heitä mitenkä työntekoon?

.:Joo joo, kello on vähän yli neljä aamulla ja mä yritän saada tästä tekstistä edes jotenkin järkevän kuuloista:.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
rhv

Hoitajana sinulla on mahdollisuus tehdä tutustumiskäynti johonkin lähelläsi olevaan kuntoutuspaikkaan. Sovit vaan ajan ko paikan henkilökunnan kanssa, he kyllä esittelevät toimintaansa mielellään.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
mielenterveyshoitaja

Kyllä se on hyvin yksilöllistä mikä sopii kenellekkin, mut mielestäni pääperiaatteena olis hyvä että kuntoutuja harjoittelee kotona eli yksilöllinen kotikuntoutus on parasta tällöin juuri ne välineet ja systeemit tulee tutuksi mitä tarvitsee.

Eli turha harjoitella osastolla imurointia vaan kotona.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
millamagiia

Esimerkiksi Jyväskylässä on mielenterveyskuntoutujille kuntoutuskoti, missä he asuvat ja hoitavat tuettuina omaa elämäänsä. En tiedä miten muissa kaupungeissa, ja eihän niitä paikkoja ole kuin murto-osa tarpeesta. Onhan  avopuolella aika kivasti tukea saatavilla, että ei sitä mielenterveyskuntoutuja sairaalasta päästyään ihan yksin jää. Näin ainakin meillä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
otto

kuntoutuskoteja hoitokoteja ja  vastaavia on pilvin pimein. Laatu vaan vaihtelee. Täällä itäisessä Suomessa jokainen lakkautettu kyläkoulu on saanut joko jonkun hippi/luomu asujansa tai jonkinmoisen hoito/säilytysfirman.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille