Jump to content
MAINOS

Dynaaminen patja


gannet

Recommended Posts

Aina joku asia on sellainen, että mistä ei työpaikalla päästä samalle linjalla ja kukin taaplaa tyylillään. Tällä kertaa kinastelemme dynaamisesta patjasta. Mitä mieltä te olette siitä, että kun potilaalla on dynaaminen patja, niin tarviiko/saako häntä silloin laittaa välillä kylkiasentoon? Itse suosin kylkiasentoa, koska minun mielestä siten eniten tietyiltä alueilta (mm. takamuksesta ja kantapäistä) voi vähentyä paine. Työkaverini taas on ehdoton sen suhteen, että potilasta ei saisi laittaa kylkiasentoon. Tämän hän perustelee siten, että kun potilas laitetaan kylkiasentoon tyynyä käyttäen, niin se heikentää patjan tehoa. Valmistajan näkemys tähän asiaan on se, että kykiasentoon laittaminen ei ole välttämätöntä, mutta vaihtelun vuoksi niin voidaan tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Millainen on dynaaminen patja?  huh.gif

Samaa ihmettelen minä. Mutta miusta asentohoidot on pop, oli mikä patja vaan. En minäkään aina haluais selälleen nukkua. Puutuu paikat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä ihmepatja se semmoinen dynaaminen on  huh.gif

Mulle opetettu että vuodepotilaille paras asento olisi ns. puolikyljellään, ei ihan selällään vaan tyyny kylkiluiden tienoilla tukemassa. Ja polvien väliin tyyny ja ylemmän käsivarren alle myös.

Minkälaisia oppeja olette saaneet?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle opetettu että vuodepotilaille paras asento olisi ns. puolikyljellään, ei ihan selällään vaan tyyny kylkiluiden tienoilla tukemassa. Ja polvien väliin tyyny ja ylemmän käsivarren alle myös.

Minkälaisia oppeja olette saaneet?

Samat on opit täällä. Ja monet vuodepotilaat itse neuvoneet myös millaiseen asentoon haluavat. Ja selällään ollessa tyynyt nilkkojen alle niin että kantapäät ovat ilmassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Staattinen (passiivinen), painetta jakava apuväline on tavallisesti tarkoitettu matalasta korkeintaan keskiriskisille. Staattisuus ilmenee ihoon kohdistuvana jatkuvana kuormana.

Dynaaminen (aktiivinen), painetta poistava apuväline on tarkoitettu keskiriskisistä erittäin korkeariskisille sekä hoitamaan jo syntyneitä haavoja. Dynaamisuus ilmenee ihon nollakuormituksena. Vaihtuvapaineiset (pulsoivat) patjat ovat kuitenkin tavallisesti vain ehkäisyyn tarkoitettuja."

http://icf.fi/group/tuotteet/painehaavapatjat/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Staattinen (passiivinen), painetta jakava apuväline on tavallisesti tarkoitettu matalasta korkeintaan keskiriskisille. Staattisuus ilmenee ihoon kohdistuvana jatkuvana kuormana.

Dynaaminen (aktiivinen), painetta poistava apuväline on tarkoitettu keskiriskisistä erittäin korkeariskisille sekä hoitamaan jo syntyneitä haavoja. Dynaamisuus ilmenee ihon nollakuormituksena. Vaihtuvapaineiset (pulsoivat) patjat ovat kuitenkin tavallisesti vain ehkäisyyn tarkoitettuja."

http://icf.fi/group/tuotteet/painehaavapatjat/

No linkin avulla selvisi! Onhan meilläkin noita "ilmapatjoja", en vaan ole tuota dynaaminen-nimitystä koskaan kuullut.

Itse olen sitä mieltä, että eipä noilla patjoilla makoilevan ihmisen pakosti tarvitse olla kyljellään, mutta jos on esim. pitkäaikaispotilas tai muuten pitkään joutuu vuodelevossa olemaan, niin varmasti asennonvaihdos tuntuu potilaasta itsestään mukavalta. Painumia noilla patjoilla ei minun kokemuksellani kovinkaan herkästi tule, vaikka jonkin aikaa paikoillaan makoilisikin, kunhan vaan lakanat on suorassa potilaan alla.

Meillä noita patjoja käytetään erityisesti koneessa olevien neurologisilla potilailla, joiden pitäisi se min. 24 h pötkötellä ihan paikallaan. Niin ja tietysti elvytetyillä ja kontrapulsaattoripotilailla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep. Molemmat keinot ovat siis kyllä sallittuja. Mä en kyllä ymmärrä, että miten potilaan selän alle laitettu tyyny voi heikentää patjan tehoa. Sen perustelun perusteella en aijo lopettaa sitä potilaan kääntämistä kylkiasentoon. Arvelen, että se voi olla rikkauskin, kun eri ihmiset toimivat erilailla ja täten potilaat saavat vaihtelua. Tietysti jotku asiat ovat sellaisia, että ne voivat heikentää potilaan tilannetta, jos hoitajat eivät keskenään ole sopineet yhteistä linjausta. Toimiiko muuten patja tehokkaammin, jos sen asetukset on laitettu painavemman potilan mukaan kuin mitä potilas itse on? Näin meillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep. Molemmat keinot ovat siis kyllä sallittuja. Mä en kyllä ymmärrä, että miten potilaan selän alle laitettu tyyny voi heikentää patjan tehoa. Sen perustelun perusteella en aijo lopettaa sitä potilaan kääntämistä kylkiasentoon. Arvelen, että se voi olla rikkauskin, kun eri ihmiset toimivat erilailla ja täten potilaat saavat vaihtelua. Tietysti jotku asiat ovat sellaisia, että ne voivat heikentää potilaan tilannetta, jos hoitajat eivät keskenään ole sopineet yhteistä linjausta. Toimiiko muuten patja tehokkaammin, jos sen asetukset on laitettu painavemman potilan mukaan kuin mitä potilas itse on? Näin meillä.

Periaatteena tallaisissa ilmapatjoissa on, etta siina on ilmakennoja, joista joka toinen tayttyy enemman ja toinen on hieman "lotkompi". Elikka paine ihoa vasten vuorottelee n. 10-20 min valein eri kohdissa. Tyynyn laittaminen selan alle periaatteessa kumoaa patjan toiminnan, koska tyyny staattisesti painaa selkaa ykdesta kohtaa. Mina yleensa laitan sen tyynyt sinne patjan alle ja kallistan potilaan silla tavoin. Potilas silti tarvitsee kaantelyja, vaikka onkin ilmapatjalla. Jos asettaa koneeseen liian suuren painoasetuksen, ilmakennot ovat vain kovempia ihoa vasten. Patjan toiminta siis huononee, koska silloin on liian kova patja.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...