Jump to content
MAINOS

Kähmivä potilas


Sistah

Recommended Posts

Mulle eräs työkaveri kertoi, että häntä eräs asukas on kähminnyt. Sen jälkeen opiskelija kertoi, että asiakas yrittää ottaa häntä syliin. Molemmat ovat siinä tilanteessa sanoneet asukkaalle, että tuo ei ole sopivaa ym. Kyseinen asukas ei kähmi kaikkia hoitajia.

Miten voin puuttua kyseiseen asiaan, kun opiskelija on ohjauksessani? Kannattaako minun jutella asiasta asukkaan kanssa vai mennä ihan esimiehen puheille? Olisiko tässä asiassa opiskelijan kannalta parempi, että hän joutuisi tuollaisiakin tilanteita itsenäisesti hoitamaan, kuten hän voi joutua tulevissa työpaikoissa vai onko asukkaan kohdalla yleisesti sovittava, että hänen luokse opiskelijat menevät aina jonku matkassa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 65
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mulle eräs työkaveri kertoi, että häntä eräs asukas on kähminnyt. Sen jälkeen opiskelija kertoi, että asiakas yrittää ottaa häntä syliin. Molemmat ovat siinä tilanteessa sanoneet asukkaalle, että tuo ei ole sopivaa ym. Kyseinen asukas ei kähmi kaikkia hoitajia.

Miten voin puuttua kyseiseen asiaan, kun opiskelija on ohjauksessani? Kannattaako minun jutella asiasta asukkaan kanssa vai mennä ihan esimiehen puheille? Olisiko tässä asiassa opiskelijan kannalta parempi, että hän joutuisi tuollaisiakin tilanteita itsenäisesti hoitamaan, kuten hän voi joutua tulevissa työpaikoissa vai onko asukkaan kohdalla yleisesti sovittava, että hänen luokse opiskelijat menevät aina jonku matkassa?

Opiskelijan ohjaajana sinun tulee puuttua tilanteeseen. Samalla näytät opiskelijalle, että kyseinen käytös ei ole hyväksyttävää ja sitä ei tarvitse sietää. Keskustelet asiasta sekä asukkaan että esimiehen kanssa. Silloin ei jälkikäteen tule epäselvyyksiä ja esimies voi jatkossa helpommin puuttua asiaan.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

muistan n. 20 vuotta sit,kun pot. kähmi n.puolista työkaveria,hoitaja löi lusikalla päähän ja sano tsot tsot.pot. innostu ja sano et anna lusikka tänne niin syön sun vitun.likka tuli vedet silmissä puhumaan mulle ja mieskollegalleni.annettiin vartin "täkkihoito",röökit viikoks pois.pari vaippakiertoa jäi myös tekemättä,eli niin makaat kuin petaat.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mä laitoin meidän vastaavan sh:n puhumaan asukkaan kanssa, kun hän ei ole päivittäin asukkaan kanssa tekemisissä ja hän on napakka. Sh osasi myös tosi hyvin opiskelijan kanssa puhua asiasta. Asukas otti kyllä nokkiinsa - "jaa, minusta on juoruttu". Luultavasti asia meni kuitenkin asukkaalle perille asti, kun asukas vielä viikonkin päästä oli asiasta suutuksissaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Itse olen töissä yksityisessä hoitokodissa, osastollamme sekä vuodepotilaita ja yksi ns. vanhainkoti kuntoinen ja kaikkea siltä väliltä. Eräällä potilaalla on tapana taputella käsivartta sekä lantiota hoitotoimien yhteydessä sanoen että "ei pieni taputtelu haittaa" tai "mä taputtelen vähän.". Myös välillä yleisissätiloissa ollessa kyseinen potilas saattaa tuijottaa varsin pitkään ja tuijottelusta tulee jotenkin irstas olo.. Mies on päästään melko tervejärkinen ja meillä muista syistä. Osa hoitajista on sanonutkin että heillä on oma mies kotona ja taputteluluvat vain hänellä. Itse siirryn pois kädenulottuvista ja katson hieman pahasti enkä kiinnitä sen enempää asiaan huomiota. Ei potilas kuitenkaan ole koskaan taputtelua pidemmälle yrittänytkään. Tiedä sitten mikä on taputtelun takana, houkuttaako nuoret hoitajat sitten enemmän kuin oma vaimo.

Työporukassa ollaan puhuttu että asiasta miehelle pitäisi puhua kun kaikki kokevat taputtelun inhottavana, mutta ongelmana on se, ettei asiaan ole heti hänen taloon tultuaan puututtu, joten nyt kun taputtelua on salittu 5kk on lähtökohta kuitenkin hieman eri.. Itsekin olen suht uusi työntekijä talossa, joten en heti alkuun viitsinyt puuttua asiaan mutta nyt kun paikkani on talossa on vähän vakiintunut aion kyllä ottaa asian puheeksi seuraavssa osastokokouksessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onks se ny ihme jos potilaat kähmii tai lähentelee, jos lääkäritkin vislaa hoitajien perään läpi koko terveysaseman...?  :)

Suvi_: Todellakin nollatoleranssi tollasessa, yök. Mä ottaisin kädestä kiinni ja sanoisin jämptisti, että mua ei potilaat taputtele, piste. En tod oottaisi mihkään kokouksiin. Katsoa saa, sillehän nyt ei voi mitään, mut koskemattomuuteen on oikeus, koska potilaalla ei pitäis olla muutenkaan tarvetta ihokontaktiin omasta aloitteestaan. Sitä paitsi, vaikkei potilasta pieni taputtelu haittaa, niin sua SAA haitata.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

humalaiset naiset on kohtuu suorasukaisia kun niitä joutuu työnpuolesta roudaamaan. tyyliin kuset ja paskat housusta käydään jostain räkäkämpästä hakemassa ja pusua vonkaavat.. kyl se on hienoo!!

Heii ei pidä olla liian nipo, eksä oo kuullu et ronkelit r*nkkaa  :)

- Satu

Todellakin nollatoleranssi tollasessa, yök.

Tasa-arvoa? Tässä huomaamme yhteiskuntamme kieroutumisen. Kun miestä ahdistellaan mitä hirveimmin tavoin, on se korkeintaan hauskaa. Kun naista taputetaan, niin se on jo etovaa ja todella paheksuttavaa.

ps. Ehkä tää on puoliksi provo ja puoliksi vitsi, mutta tuli vaan mieleen kun lueskelin ketjua, tullut muuallakin vastaan sama tilanne :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten kun oon ruma, ryppyinen ja rääväsuinen vanha ukonkääkkänä, kähmin jokaikistä naishoitajaa sängyn pohjalta.

Ja kun saan lusikasta päähän tai mua survaistaan kuumemittarilla munille, tahti eikun kiihtyy

Leparit oottaa...

Lanssissa tulee kuskattua keski-ikäisiä ryypyllä olleita naisia, kyllä meikäpoikakin saa huomiota kun parin promillen taika vaikuttaa. Olis niinsanotusti kysyntää. Vaan vielä minä tyhmä en oo tilaisuutta käyttänyt. Tiedän että jotkut on kun vaimo ei anna tarpeeksi. Mutta se on toinen juttu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille tuli uusi asiakas, mies. Oltiin työkaverin kanssa kahdestaan juuri tulleet hänen taloonsa, koppasi työkaveria takaapäin rinnoista kiinni. Työkaveri pyristeli itsensä vapaaksi, mutta ei pystynyt pelästykseltään mitään sanomaan. Sanoin heti, että näpit irti, meihin ei kosketa. Kun asiakas pääsi pöydän viereen ja me toiselle puolelle keskustelimme hoitajien koskemattomuudesta. Ainakin siinä tilanteessa tuntui ymmärtävän.

Nyt viikko tapahtuneen jälkeen keskustelin hänen lähimmän omaisensa kanssa asiasta. Hän hieman hämmästyi, mutta sanoi, että potilaalla/asiakkaalla on ollut viimeaikoina seksuaalisia juttuja enemmän. Hän oli sairaalassa toista kuukautta ja hänen lääkitystään muutettiin. Voiko jotkut mielialalääkkeiden muutokset tehdä myös seksuaalisia mielikuvia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille tuli uusi asiakas, mies. Oltiin työkaverin kanssa kahdestaan juuri tulleet hänen taloonsa, koppasi työkaveria takaapäin rinnoista kiinni. Työkaveri pyristeli itsensä vapaaksi, mutta ei pystynyt pelästykseltään mitään sanomaan. Sanoin heti, että näpit irti, meihin ei kosketa. Kun asiakas pääsi pöydän viereen ja me toiselle puolelle keskustelimme hoitajien koskemattomuudesta. Ainakin siinä tilanteessa tuntui ymmärtävän.

Nyt viikko tapahtuneen jälkeen keskustelin hänen lähimmän omaisensa kanssa asiasta. Hän hieman hämmästyi, mutta sanoi, että potilaalla/asiakkaalla on ollut viimeaikoina seksuaalisia juttuja enemmän. Hän oli sairaalassa toista kuukautta ja hänen lääkitystään muutettiin. Voiko jotkut mielialalääkkeiden muutokset tehdä myös seksuaalisia mielikuvia?

Tulee ekana mieleen että sairastaako mies jotain dementiasairautta, joissakinhan muistaakseni ilmenee tällaista yltiöpäistä seksuaalisuutta jopa läheisiä kohtaa..?

Tosi harmittava tapaus, toivottavasti ymmärsi mistä puhuitte ja hienoa että omaiset ovat tietoisia. Toivotaan ettei tällainen toistu :/

Cats know how we feel, they just don't care.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tasa-arvoa? Tässä huomaamme yhteiskuntamme kieroutumisen. Kun miestä ahdistellaan mitä hirveimmin tavoin, on se korkeintaan hauskaa. Kun naista taputetaan, niin se on jo etovaa ja todella paheksuttavaa.

ps. Ehkä tää on puoliksi provo ja puoliksi vitsi, mutta tuli vaan mieleen kun lueskelin ketjua, tullut muuallakin vastaan sama tilanne :)

Mun mielestäni se ei ole lainkaan vitsi. Se on todellisuutta. Sitä vain niin moni elää laput silmillä ja ajattelee, että tasa-arvosta puhuttaessa puhutaan nimenomaan naiseen kohdistuvasta epäoikeudenmukaisuudesta suhteessa miehiin. Monesti asia menee juuri päin vastoin. Onneksi miehet ovat vähitellen heräämässä ja rohkenevat ottaa asian esille. Minäkään en olisi ymmärtänyt ongelmaa, ellei puolisoni olisi sitä minulle moneen otteeseen valottanut. Esimerkiksi juuri tuo, että miehen pitäisi ottaa seksuaalinen häirintä tyytyväisenä vastaan, suorastaan olla siitä ylpeä. Miksi mies ei saisi olla ihminen ja suuttua yksityisyyteen kajoamisesta siinä missä nainenkin? "Ronkelit runkaa" -lausahdus oli varmasti vitsi, mutta se kertoo silti siitä, miten epätasa-arvoinen meidän ajatusmaailma pohjimmiltaan on. Kuka sanoo naiselle: "Ronkelit masturboi"?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän aikaa sitten eräs miespotilas alkoi osoittaa "kiinnostustaan", kun kävin potilaan huoneessa. Käytin miestä myös wc:ssa, jossa äijä sitten kysäisi, että mitä tuumaisi, jos hän pussaisi minua. Äijän käytös alkoi niin paljon ärsyttämään, että tuumasin rauhallisesti, jotta voihan sitä kokeilla, mutta varmasti sinä tulet katumaan yritystä aika kauan  :). Ehkä vastaukseni ei ollut kovin "eetteinen", mutta ei kai sitä tarvitse töissä kuunnella ihan mitä tahansa!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestäni se ei ole lainkaan vitsi. Se on todellisuutta. Sitä vain niin moni elää laput silmillä ja ajattelee, että tasa-arvosta puhuttaessa puhutaan nimenomaan naiseen kohdistuvasta epäoikeudenmukaisuudesta suhteessa miehiin. Monesti asia menee juuri päin vastoin. Onneksi miehet ovat vähitellen heräämässä ja rohkenevat ottaa asian esille. Minäkään en olisi ymmärtänyt ongelmaa, ellei puolisoni olisi sitä minulle moneen otteeseen valottanut. Esimerkiksi juuri tuo, että miehen pitäisi ottaa seksuaalinen häirintä tyytyväisenä vastaan, suorastaan olla siitä ylpeä. Miksi mies ei saisi olla ihminen ja suuttua yksityisyyteen kajoamisesta siinä missä nainenkin? "Ronkelit runkaa" -lausahdus oli varmasti vitsi, mutta se kertoo silti siitä, miten epätasa-arvoinen meidän ajatusmaailma pohjimmiltaan on. Kuka sanoo naiselle: "Ronkelit masturboi"?

Totuuden sanoja. Listaa epäkohdista voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Mutta suurin osa näistäkin asioista on etikettiin kuuluvia ja perustuu vanhaan käsitykseen sukupuolirooleista, joissa nainen on se herkästi vaurioituva ja näinollen miehen suojeltava. Itse olen tottunut esim olemaan luokan tyttöjen käsilaukkuteline välitunneilla kun jotain pitää kaivaa jostain taskusta tms. tai avata ovea vanhemmille naisille. Lakin sisällä pitäminen, ostosten tms kantaminen jne jne. En koe mitenkään loukkaavaksi sytyttää naiselle tupakkia tai pitää sitä käsilaukkua, varsinkaan omasta aloitteestani, niin kauan kun minulta pyydetään pientä palvelusta, olen sen yleensä valmis tekemään. Minua saavat sitten käskyttää pelkästään OH ja poliisi.

Välillä on tullut sanottua joillekin että menevät ostamaan omat sytkärinsä jos sitä kovaan ääneen alkavat vaatia niinkuin se olisi perustuslakiin kirjoitettu, yksi suurimmista elämäniloista on nähdä kuinka isän prinsessan pilvilinnat romahtavat kun heitä kohdellaan kuten kuolevaisia :) Tässä kohtaa mentiin sen verran ohi aiheesta että hoitoalalla näitä prinsessoja on aika niukasti ainakin näin noviisin näkökulmasta. Ihminen joka käsittelee päivittäin kaikkia ihmisen eritteitä on todennäköisesti pudonnut maanpinnalle jossain kohtaa.

Mutta on kyllä asioita jotka ovat jostain käsittämättömästä syystä jääneet elämään naisten oikeuksina. Esimerkkinä ehkä kävisi tämä edellämainittu ahdistelusta suuttuminen.

Parempi esimerkki joka voidaan kunnolla käytäntöön kuvastaa on joihinkin ammatteihin vaadittavat kuntotestit. Olkoonkin niin että miessukupuolen edustajat ovat oletusarvolta keskimäärin voimakkaampia kuin naiset, mutta jos se kuntotesti tehdään, jotta voidaan todeta henkilön olevan riittävän hyvässä kunnossa kyseiseen työnkuvaan, niin eikö naisella ole sama rasitusmäärä kuin miehelläkin? Vai ovatko naisten työt 80 % kevyempiä kuntotestien lailla? Muistaakseni joku vastasi tähän jotenkin fiksusti mutta olen senkin unohtanut.

Jälleen se post scriptum:

Nainen saa nähdä aina tissit kun haluaa, sekä heidät on siunattu moninkertaisilla orgasmeilla. Miesten kuuluu täten saada olla sikoja :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nainen saa nähdä aina tissit kun haluaa, sekä heidät on siunattu moninkertaisilla orgasmeilla. Miesten kuuluu täten saada olla sikoja :)

Mieskin voi saada moninkertaisia orgasmeja, jos ei päästä itteänsä laukeamaan ensimmäisellä. Nyt meni just väärään suuntaan tämä ketju kyllä alkuperäisestä aiheesta :-D

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mieskin voi saada moninkertaisia orgasmeja, jos ei päästä itteänsä laukeamaan ensimmäisellä. Nyt meni just väärään suuntaan tämä ketju kyllä alkuperäisestä aiheesta :-D

-Pessimisti ei pety-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Komppaan Dinoa. Itse kotihoidon harjoittelussa tätäkin asiaa sivuttiin perehdytyksessä ja ainakin mun harjoittelupaikassani oli aivan selkeä ohje, että jos kohteessa oli joko asiakas tai joku hänen vieraansa päihtyneenä, niin sinne ei menty tai poistuttiin paikalta.

Pitää nyt ihan kysyä että eikö kotonaan saa olla kännissä?

Mistä lähtien päihtymys on ollut este hoidon saamiselle?  Silloin ymmärrän jos asiaan liittyy uhkaava tai törkeä käytös, mutta eihän se nyt ole sama asia kuin känässä olo.

Quiquid in Latine dictum sic, altum profundum.

(mitätahansa sanot latinaksi, se kuulostaa aina syvälliseltä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...