Jump to content
MAINOS

Kähmivä potilas


Sistah

Recommended Posts

Kyllä monta kertaa oon miettinyt että tiettyillä aloilla ei katota ollenkaan ja kiltit hoitajat vaan sietää kaikenlaista. No sen voin myös kertoa että en kuulu näihin kiltteihin hoitajiin ja hoito loppuu siihen käpälöinnin seurauksena.

Samaa mäki miettiny. Ite en kanssa salli törkeyksiä vaikka niitä on mulle sattunut vain vähän. Ohitin miespotilaan vihjailut kuuntelematta ja reagoimatta törkeisiin puheisiin ja jatkoin asialinjoilla. Loppui pian kun ei vastakaikua saanut.

Ehkä mulla on niin paha naama jo syntyessä etten enempiin törkeyksiin ole törmännyt vaikka 20-v. töitä tällä saralla tehnyt  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 65
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mä en kyllä ymmärrä ajattelumallia, että hoitajien pitäisi hymyssä suin hyväksyä ja ottaa huumorilla potilaiden ehdottelut tai käpälöinnit. Tuskinpa kukaan baarissakaan hymyssä suin kuuntelee känniääliöiden hipelöintiä tai ehdotteluja vaikka sitä jokaisessa Suomen baarissa tapahtuukin.

... Nollatoleranssi tässäkin asiassa.

Kyllä monta kertaa oon miettinyt että tiettyillä aloilla ei katota ollenkaan ja kiltit hoitajat vaan sietää kaikenlaista. No sen voin myös kertoa että en kuulu näihin kiltteihin hoitajiin ja hoito loppuu siihen käpälöinnin seurauksena.

Mulla on kans aika nolla toleranssi. Mulle ei kiroilla, huudella, haukuta, uhkailla tai muhun ei kosketa. Näitä juttuja on sattunut ja olen terkkarina heittänyt asiakkaan pihalle. Sama juttu puhelimessa. Muutama kolleega on ihmetellyt topakkaa käytöstä,kun eivät itse uskalla.

Kyllä se siitä!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja usein vielä nämä mieshoitajat ei ole"hoitajia",vaan komeita lääkäreitä näiden mummujen mielestä  ::)

Juu, minäkin joudun vähän väliä kertomaan potilaille, että "en ole lääkäri, vaikka olenkin pitkä ja komea mies valkoisissa."

Kovin paljoa ei ole noita seksuaalisia häiriköitä kohdalle osunut. Muistan joskus opiskelijana jotain mummua kuvauspöydältä nostaessani saaneeni häneltä rakkaudentunnustuksen punastelevan aikuisen tyttären ilmehtiessä asiaankuuluvasti vieressä. Pässiäistöissä yksityisessä vanhainkodissa sain yhden synkän "mikään ei ole hyvin" mummon hymyilemään kun ehdotin hyvänyönsuukkoa iltatoimien jälkeen. Nyt diagnostiikassa epäilemättä noita juopuneita naisia tulee potilaiksi useamminkin. Onneksi ei ole ilta- eikä viikonloppupäivystystä, yöpäivystyksestä nyt puhumattakaan.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

angry.png Kyllä itsekin sairaanhoitajana (potilaiden mieleinen, erittäin hyvännäköinen ja muodokas) olen joutunut kähmimisen kohteeksi. Olen napakasti sanonut, että tuollainen ei ole sopivaa. Moinen tuntuu niin ällöttävältä ja alentavalta. Moniin miehiin vaikuttaa kun on sairaanhoitaja ja nainen, saati sitten luojan suomat edut lisäksi. [br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 10.08.07 - klo:13:18
angry.png Onko kenellekään potilaat soitellut kotinumeroon? Taikka saati sitten kyselevät työpaikoilta milloin on työvuorossa? Tälläistä tapahtuu erään potilaan kohdalla, kotinumeroon ei enää soita, kun numero ei ole luettelossa, ja määritelty salaiseksi. Taas työpaikalle soittaa kyseinen potilas jopa monta kertaa päivässä ehdotellen vaikka mitä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Näin perusarvot omaavanan miehenä (heh) meinaan että jos sanallisesti hiplaa tahi fyysisesti koittelee niin olkoot ilman hoitoa. Näin siis mikäli kyseessä on täysijärkinen henkilö.

Tapauskohtaisesti mielestäni voip miettiä sitten esim altshaimereitten kohdilla. Hiplausoikeuksia ei ole kuitenkaan.

Voisi esittää kysymyksen: saako pankkineitiä hiplata. Pohjimmiltaan kysymys ei ole yhtään eriasiasta.

Potilaalla on oikeuksia, ja voi vidu niin kyllä on hoitohenkilökunnallakin oikeus olla seksuaalisesta häirinnästä vapaita.  ;D

Be a ninja, feel no pain

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Itselleni osui taannoi tähänastisen urani ensimmäinen kähmivä potilas. Äijä yritti tunkea kättä haaroihin, mutta onneksi olin tarpeeksi kaukana. Mies lopetti yrityksensä nopeasti, kun uhkasin lepositeillä. Jälkeenpäin kuulin, että mies oli yrittänyt kopeloida muitakin hoitajia ja tähän oli suhtauduttu osastolla vain naureskellen ja tuumattu, että mies haluaa vähän puristella nuoria tyttöjä  angry.pngangry.png

Eräs vanhempi hoitaja, jota mies oli myös "taputellut", oli sitä mieltä, että miestä pitää ymmärtää, koska tämä on sekava! Sellaista käytöstä pitäisi kuulemma vain sietää ja kohteliaasti pyytää lopettamaan. No, mies oli tarpeeksi skarppi ymmärtämään mitä leposide tarkoittaa!

Mutta kuinka paljon hoitajan pitää oikein sietää ja ymmärtää??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta kuinka paljon hoitajan pitää oikein sietää ja ymmärtää??

Potilaan rajaaminen on kaiken A ja O eli kaikki tommoset heti seis ja pois

- Ei tarinoita vuodet vaihda, ne vaihtaa vain kertojat -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta kuinka paljon hoitajan pitää oikein sietää ja ymmärtää??

Jos potilas kähmii tai yrittää käydä muuten käsiksi, niin remmit ja/tai kunnon lääkitys välittömästi. Nollatoleranssi sen olla pitää. Vai suostuuko joku siihen, että kadulla kävellessä joku kävisi kähmimään ja huitomaan nyrkillä?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelin aikoinaan ravintolakoulussa ja siellä tuli puhetta siitä, että jos joku asiakas yrittää "taputella" takamukselle, kun tarjoillaan ravintolassa. Eräs opiskelija kysyi opettajalta saako siihen reagoida, jos niin käy. Opettaja käski lyömään tarjottimella kähmijöitä päähän!  :D :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelin aikoinaan ravintolakoulussa ja siellä tuli puhetta siitä, että jos joku asiakas yrittää "taputella" takamukselle, kun tarjoillaan ravintolassa. Eräs opiskelija kysyi opettajalta saako siihen reagoida, jos niin käy. Opettaja käski lyömään tarjottimella kähmijöitä päähän!  :D :)

Nuorena toimin muutaman vuoden ravintolatyössä sekä keittiön että salin puolella. Todellakin jos joku kähmi niin siihen loppui tarjoilut saman tien ja jos ei osannut itse ulos niin poket tuli apuun. Siinä tilanteessa asiakas vetosi huumorintajuun ja älä viitti loukkaantuo yms.Ei ollu mitään armoa.

Viimeinen ravintola jossa työskentelin opiskellessani jo hoitoalalle innokkaimmat seuras jo kotiovelle kun asuin vastapäätä ravintolaa. Kerran potkaisin yhden koiven siitä oven välistä pois. Onneksi poket katto näissäkin tilanteissa että selvis kotiin hengissä.Se on jos flaksi ei käynyt niin viimeinen toivo on ravintolan tarjoilija.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kotihoidossa ollessani törmäsin miespotilaaseen, jolla oli yleensä mökki täynnä alkoholisoituneita kavereita ja itekin tuhannen tuiskeessa. Siinä sitten joka ikinen kerta sai olla muistuttamassa, mitä varten siellä oon ja korostamassa sitä, että minuun ei kosketa, vaikka hoitotoimenpiteessä jouduin väkisilläkin olemaan hänen lähellä. Pyrin itse pitämään varsin neutraalin linjan keskusteluissa jne, mutta noissa tilanteissa toin kyllä napakasti esille, että minuun ei todellakaan kosketa. Vaikka tiedän olevani liian kiltti, niin nuo tilanteet sai aina sisun nousemaan..

Vein asiaa eteenpäin työporukassa ihan esimiehelle saakka. Todettiin kyllä, että käsiksi ei keneenkään saa käydä ja kaikkea ei tarvitse sietää, mutta kun pyysin vaikka työparia kotikäynnille sinne, niin sellaiseen ei kuulemma ollut resursseja ja muutenkin koin asian vain annettiin olla.. Ymmärrystä oli, mutta ei konkreettista tukea, jota nuorena, kokemattomana hoitajana olisin kaivannut.. Koetin työporukassani saada aikaiseksi toimintaohjeita ja yhteistä linjausta, että miten toimitaan tällaisissa tilanteissa jatkossa, mutta koin, että sain asiasta keskustella ihan yksinään.

(OT) Työpaikkakin kyllä vaihtui, pääosin juuri tästä työyhteisön kyvyttömyydestä keskustella mistään asiasta ja muuttaa sata vuotta käytössä olleita käytäntöjä. (OT)

Muitakin kokemuksia on ja niistä on selvinnyt ihan asiallisella keskustelulla ja ne ovat loppuneet siihen paikkaan, kun asian on vain ottanut esille. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koetin työporukassani saada aikaiseksi toimintaohjeita ja yhteistä linjausta, että miten toimitaan tällaisissa tilanteissa jatkossa, mutta koin, että sain asiasta keskustella ihan yksinään.

Selkeä linjaus tuollaisessa tilanteessa mielestäni olisi se että kohteeseen ei mennä ollenkaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Komppaan Dinoa. Itse kotihoidon harjoittelussa tätäkin asiaa sivuttiin perehdytyksessä ja ainakin mun harjoittelupaikassani oli aivan selkeä ohje, että jos kohteessa oli joko asiakas tai joku hänen vieraansa päihtyneenä, niin sinne ei menty tai poistuttiin paikalta.

Kokeneen hoitajan ja opiskelijan erotti muuten siitä, että opiskelija riisui kengät jalastaan mennessään kämppään, kokenut hoitaja laittoi kengänsuojukset...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokeneen hoitajan ja opiskelijan erotti muuten siitä, että opiskelija riisui kengät jalastaan mennessään kämppään, kokenut hoitaja laittoi kengänsuojukset...

Ja kokeneen sekä osaavan ohjaajan erottaisi siitä, että neuvoo ohjattavaansa pitämään ne kengät todellakin jalassa, suojuksilla tahi ilman :).

Ulosteet, virtsa ja muut ei lattialle kuuluvat on arkipäivää juurikin KOHO:ssa.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koetin työporukassani saada aikaiseksi toimintaohjeita ja yhteistä linjausta, että miten toimitaan tällaisissa tilanteissa jatkossa, mutta koin, että sain asiasta keskustella ihan yksinään.

Selkeä linjaus tuollaisessa tilanteessa mielestäni olisi se että kohteeseen ei mennä ollenkaan.

no tässäpä se olikin. Tappelin ihan yksin tässä asiassa, "ketään kun ei voi jättää hoitamatta", oli se linja, jota esimiestä myöten muut vetää, aika turhauttavaa joka viikkopalaverissa tuoda samaa asiaa esille, kun toiset vaan kauhistelee, mutta ei sitten saa konkreettista tukea ja apua.

Minun kokemattomuudella oli tuossakin tilanteessa paljon merkitystä, nykyisin oon jo sen verran jäärä, että en ala pompoteltavaksi, en potilaan enkä työkaverinkaan. eikä nykyisessä työssä tarvikaan.  :)

oisko tää muuten ns. arkaluontoiset asiat-topic??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eipä taida miespuolisilla hoitajilla olla tota ongelmaa.. ei mummot eikä papat hipelöi :)

Valitettavasti olen kokenut häirintää homojen osalta. Eräs miespotilas työnsi käden suoraan haaroja kohti, mutta ei onnistunut aikeissaan.  Hoitosuhde loppui muistaakseni siihen. Toinen kokemus on pikkupoikiin mieltyneestä homo/namusedästä (suljettu psykoger. osasto), joka ehdotellut usein esim: "tuutsä mun pojaksi". Potilas on kyllä lopettanut juttunsa, kun on sanonut, että ensinnäkin olen mies, ja tuollaiset jutut loppuu nyt.

Mummot on myös puhuneet melko härskejä, mutta sen nyt on melko harmitonta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eipä taida miespuolisilla hoitajilla olla tota ongelmaa..

Kaada vaan ittelles :) Mua hivels kerran naispotilas sisätautiosastolla, 50 v toipuva delikka. Habituksensa takia aiheutti lähinnä puistatuksia allekirjoittaneessa  8)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokeilkaapa ruveta hiplaamaan pankkivirkailijaa. Mitenhän käy?

Miksi hoitsujen pitäisi suostua yhtään enempään? (tottakai on töissä eroja juu juu)

Be a ninja, feel no pain

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

humalaiset naiset on kohtuu suorasukaisia kun niitä joutuu työnpuolesta roudaamaan. tyyliin kuset ja paskat housusta käydään jostain räkäkämpästä hakemassa ja pusua vonkaavat.. kyl se on hienoo!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

humalaiset naiset on kohtuu suorasukaisia kun niitä joutuu työnpuolesta roudaamaan. tyyliin kuset ja paskat housusta käydään jostain räkäkämpästä hakemassa ja pusua vonkaavat.. kyl se on hienoo!!

Heii ei pidä olla liian nipo, eksä oo kuullu et ronkelit r*nkkaa  :D Muutaman kerran tosiaan tullu näitä leidejä kateltua yhteispäivystyksessä ja täytyy sanoa että sääliks on käyny mieshoitsuu/lääkäriä kun toinen räkä poskella lirkuttelee tuhannen tuiskeessa..

Itsellä on muutaman kerran lähinnä vanhuspuolella joku papparainen yrittäny kourasta eikä tuosta oo voinu sillai pahastua. Oon toki sanonu tomerasti että tuommonen peli loppuu, mutta kyllä mulla tuommonen ennemminki huumorin piikkiin/puolelle menee. Toikin on niin subjektiivista et miten kukin kokee asian. Kyllä jos joku 'tolkku' potilas yrittäisi tuollasta niin varmasti äsähtäisin pahemmin.

- Satu

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos potilas kähmii tai yrittää käydä muuten käsiksi, niin remmit ja/tai kunnon lääkitys välittömästi. Nollatoleranssi sen olla pitää. Vai suostuuko joku siihen, että kadulla kävellessä joku kävisi kähmimään ja huitomaan nyrkillä?

Täysin samaa mieltä. Ja koskee kaikkia potilasryhmiä, niin dementikkoja kuin delikoitakin. Jokaisella on työssään oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, ja jos joku hoitaja ei noudata tätä tiukkaa linjaa, niin hän kusee todella pahasti koko ammattikunnan kengille.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Jos potilas kähmii tai yrittää käydä muuten käsiksi, niin remmit ja/tai kunnon lääkitys välittömästi. Nollatoleranssi sen olla pitää. Vai suostuuko joku siihen, että kadulla kävellessä joku kävisi kähmimään ja huitomaan nyrkillä?

Täysin samaa mieltä. Ja koskee kaikkia potilasryhmiä, niin dementikkoja kuin delikoitakin. Jokaisella on työssään oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, ja jos joku hoitaja ei noudata tätä tiukkaa linjaa, niin hän kusee todella pahasti koko ammattikunnan kengille.

Mulla itse henk.koht nousee niskavillat pystyy, jos asiaa aletaan selittämään tyylin "noh, mutta kun se o sairas jne"... Ite pidän todellakin nollatoleranssia kaikkeen kähmimiseen/ dementikon aggressiivisuus jne... Välillä vaan tulee dorka olo, kun yrittää pitää asiat tietylla tasolla ja muut sitten dissaa ihan kybällä. Huoh, angstaaminen loppuu tähän.

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sit ku mä oon vanha ja raihnas niin vähönkö mä kähmin hoitajia sielt sängyn pohjalta  ;D

Kyllä. Dementikollakin pitää olla elämänsisältöä. Mä tuun tod.näk. flirttailemaan tosi härskisti nuorten hoitajaopiskelijapoikien ja kandien kanssa. En kehtaa ihan vielä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sit ku mä oon vanha ja raihnas niin vähönkö mä kähmin hoitajia sielt sängyn pohjalta  ;D

Kyllä. Dementikollakin pitää olla elämänsisältöä. Mä tuun tod.näk. flirttailemaan tosi härskisti nuorten hoitajaopiskelijapoikien ja kandien kanssa. En kehtaa ihan vielä...

No ei se kehtaaminen aina dementiastakaan tunnu olevan kiinni. Saati sitten siitä, että hoitajaopiskelijapoika olisi nuori, komeudesta puhumattakaan.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...