Jump to content
MAINOS

Kähmivä potilas


Sistah

Recommended Posts

Yäk, onpa huono olo, vaikka luulin etten välitä. Keikkapaikallani yksi herra tykkää silitellä käsillään häntä hoitavaa hoitajaa (oletettavasti vain naisia) lantion kaaresta, rinnan kohdalta, mihin ylettää. Siirrän käden pois tai siirryn itse kauemmas ja sanon, että noin ei saa tehdä, en tykkää. Mutta kyllä se pääsee näköjään suojauksieni alle koska näin illallakin vielä tekee pahaa ja mietityttää.

Läpsäisin kerran kädellekin ihan silleen perinteisen naiselliseen tyyliin, vaikkei potilasta saa lyödä! :-o

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 65
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

eikös tosta voi tehdä seksuaalinen häirintä rikosilmoitus? kyl varmasti inhottaa jos potilas alkaa kähmii... joskus olen kuullut vastaavia kun nuoria hoitajia koitetaan kähmiä.. sit ne yleensä eivät enä hoida sitä potilasta tai sit sanovat että pitääkö hakee (esim. martta 60v 100kg hoitaja paikalle) toinen hoitaja paikalle, kuulemma saattaa tepsiä ja lopettavat. mielestäni ei tollaista tarvitse sietää.. jos ei apu kelpaa saa sit pärjätä itsekseen.

eipä taida miespuolisilla hoitajilla olla tota ongelmaa.. ei mummot eikä papat hipelöi :nauraa:

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omallakin työpaikalla on kyseisiä tapauksia,ja kyllä itse oon erittäinkin napakkaan sävyyn ilmoittanut että en ole täällä tommoista varten ja kerran kans läpännyt sormille.Kaikki nämäkin tapaukset semmoisia että järki pelaa kirkkaasti,joten mielestäni tällaisilta yksilöiltä joiden olettaisi toimivan fiksusti ei tarvitsisi sietää ko.käytöstä.Mutta liiallisuuksiinkaan ei saa mennä.

eipä taida miespuolisilla hoitajilla olla tota ongelmaa.. ei mummot eikä papat hipelöi :)

Kyllä sitäkin on tullut todistettua että Alzheimeria sairastava mummo jonka seksuaalinen käyttäytyminen oli varsin räikeää kähmi (nuorten)mieshoitajien varustusta aivan surutta.Siinä oli poikien ilmeet näkemisen arvoiset  :nauraa: eihän tämä kivaa ole tietenkään,mutta harvoin näin päin.

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten te toimitte/toimisitte jos dementoitunut vanhus harrastaa tätä kopeloimista?

Itsekin olen tapauksiin törmännyt, joissa puhe ei mene dementoitumisen vuoksi perille, ja sormille läpsiminen ei tule samasta syystä kysymykseen. Asiakas löisi taatusti takaisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keikkapaikallani yksi herra tykkää silitellä käsillään häntä hoitavaa hoitajaa (oletettavasti vain naisia) lantion kaaresta, rinnan kohdalta, mihin ylettää.

Ei tommosta pidä sietää. Jos potilas on oikeustoimikelpoinen, ilmotusta peliin vaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eipä taida miespuolisilla hoitajilla olla tota ongelmaa..

Kyllä sitäkin on tullut todistettua että Alzheimeria sairastava mummo jonka seksuaalinen käyttäytyminen oli varsin räikeää kähmi (nuorten)mieshoitajien varustusta aivan surutta.Siinä oli poikien ilmeet näkemisen arvoiset  :nauraa: eihän tämä kivaa ole tietenkään,mutta harvoin näin päin.

Dementtimummujen seksijutut ja touhut on yleensä hauskoja ja harmittomia, mutta kyllä terveetkin naiset osaavat olla härskejä. Varsin huono yhdistelmä on nainen, humala ja riita poikaystävän kanssa; silloin saattaa tulla vaikka minkälaisia ehdotuksia, vilautteluita ja jopa kähmintää mieshoitajia/sairaankuljettajia kohtaan. Joskus olisi ollut aineksia viedä jotain todella härskiä esimerkkiä eteenpäin, mutta jotenkin sellainen ei kuitenkaan ole miehen luonteelle kovin helppoa ja ominaista...

Nykyään vanhuus ja harveneva tukka onneksi suojaavat naisten ylilyönneiltä - vai pitäisikö kuitenkin sanoa epäonneksi... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä ne mummelitkin osaa olla niin rakastuneita mies hoitajiin, että ne kun on vuorossa niin ei me akat kelvata mihkään..  :nauraa:

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja usein vielä nämä mieshoitajat ei ole"hoitajia",vaan komeita lääkäreitä näiden mummujen mielestä  :nauraa:

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on ollut tapana aika suoraan sanoa, että näpit irti (ennen kuin on edes millekään kähmimisasteelle päästy), jos haluaa jotain hoitoa saada tältä hoitajalta. Eli asiallisesti mutta tiukasti sanonut, että asiallista käytöstä, tai sitten jätän hoitamatta.

Ei kukaan ole sitten enää jatkanut, paitsi yksi naispuolinen potilas joka tapasi "kähmiä" ihan kähmimisen ilosta, kun tiesi että kutian kuin kirppuinen koira  :nauraa:. Mutta se oli "hiukan" eri asia, koska kyse oli vanhainkodin asukkaasta, jonka kanssa oltiin tunnettu jo muutama vuosi...

Edit: En mä siis tätä rouvaa edes kieltänyt, kun kyse ei ollut sellaisesta kähmimisestä, enkä kokenut sitä loukkaavana millään lailla..

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eipä taida miespuolisilla hoitajilla olla tota ongelmaa..

Kyllä sitäkin on tullut todistettua että Alzheimeria sairastava mummo jonka seksuaalinen käyttäytyminen oli varsin räikeää kähmi (nuorten)mieshoitajien varustusta aivan surutta.Siinä oli poikien ilmeet näkemisen arvoiset  :D eihän tämä kivaa ole tietenkään,mutta harvoin näin päin.

Dementtimummujen seksijutut ja touhut on yleensä hauskoja ja harmittomia, mutta kyllä terveetkin naiset osaavat olla härskejä. Varsin huono yhdistelmä on nainen, humala ja riita poikaystävän kanssa; silloin saattaa tulla vaikka minkälaisia ehdotuksia, vilautteluita ja jopa kähmintää mieshoitajia/sairaankuljettajia kohtaan. Joskus olisi ollut aineksia viedä jotain todella härskiä esimerkkiä eteenpäin, mutta jotenkin sellainen ei kuitenkaan ole miehen luonteelle kovin helppoa ja ominaista...

Nykyään vanhuus ja harveneva tukka onneksi suojaavat naisten ylilyönneiltä - vai pitäisikö kuitenkin sanoa epäonneksi... ;D

Demiosastoilla ei tulisisi mieleenkään pähkäillä näitä eteenpäin, muualla kerta menee huumorin piikkiin,

seuraavasta varotuksen jälkeen"kosketuseristys" :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, kiitos näkemyksistä ja henkisestä tuesta.

Ei nämä niin yksinkertaisia juttuja vaan ole. Tälläkin potilaalla josta nyt puhun, on ollut joskus aiemmin, huonommassa kunnossa ollessaan, jotain rivoja puheita tms (katsoin papereista). On osittain dementoitunut pitkäaikainen vuodepotilas. Ei se naisen muotoihin käsiksi käyminen siis välttämättä ihan tietoista tahdonalaista toimintaa ole.

Toisaalta lopettaa sen heti kun sanon, tosin kysyi tänään: "miksei saa", johon minulla olisi tietysti pitkät vastaukset mutta sanoin vain että koska se on ällöttävää ja väärin kun minä en halua. Ja uhkasin että jos vielä kerran tekee, niin kosken häneen enää kahdet hanskat kädessä ja kaukaa. Kerran sen jälkeen näin käden liikahtavan siihen malliin ja muistutin heti hanskoista, kiitos vinkistä :-D

***

TOINEN potilas pyyteli minua suihkuun kanssaan ja kehui vartaloni muotoja (joista ei edes näy oikeasti mitään koltun alta). Hän ei tehnyt sitä toista kertaa, kun sanoin että se on sopimatonta, ei kuulu mitenkään meidän hoitosuhteeseen, enkä halua kuulla semmoisia. Tämä olikin täysin asiallinen (niinkuin sanotaan) potilas.

Mutta voi hyvänen aika sentään ja huokaus. Tekeekö sairaus ihmisistä tuollaisia, vai se hoivattavan oleminen, vai sairaanhoitajan raidalliset koltut??

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Mutta voi hyvänen aika sentään ja huokaus. Tekeekö sairaus ihmisistä tuollaisia, vai se hoivattavan oleminen, vai sairaanhoitajan raidalliset koltut??

Ihminen on loppuun asti seksuaalinen olento, ei se lopu mihinkään ikään tai tautiin. Dementoituneilla seksuaalisuus saattaa joskus jopa korostua, kun se tietoinen puoli jää jalkoihin primitiivisemmälle toiminnalle.

Tiedostettuna toimintana vanhuksella taas kyse voi olla huomion kaipuusta, kosketuksen puutteesta, jota tietyn ikäinen esim. mies ei osaa pyytää muuten kuin "vonkaamalla" tms.

Kunhan nyt vaan leikin paholaisen asianajajaa ja heittelen ajatuksia ilmaan. Voihan joku olla myös vaan oikeasti niin törkeä, että saa kicksejä hoitajien kiusaamisesta ja monessa paikassa varmaan agressiivinen käytös vietäisiin helpommin eteenpäin ja tulisi troppia lääketarjottimelle. Seksuaalinen ahdistelu kuitenkin on sellainen tabu, että joku voi tietoisesti käyttää hyväkseen sitä, että hoitaja ei kehtaa viedä asiaa eteenpäin. Törkeimmät tapaukset nyt varmaan johtaa toimenpiteisiin, mutta just tuollainen pikkutuhma läpän heitto tai hipelöinti, joka kuitenkin hoitajasta on äärimmäisen epämiellyttävää ja väärin, jää monasti kirjaamatta papereihin.

Vanhusten kanssa pätee minusta usein ihan samat asiat kuin leikki-ikäistenkin kanssa. Epätoivottu käytös on yleensä aina syytä jostain; huomionkipeys, kontrollin menettämisen pelko/suru, turhautuminen omaan kyvyttömyyteensä asiassa X, Y tai Z.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhusten kanssa pätee minusta usein ihan samat asiat kuin leikki-ikäistenkin kanssa. Epätoivottu käytös on yleensä aina syytä jostain; huomionkipeys, kontrollin menettämisen pelko/suru, turhautuminen omaan kyvyttömyyteensä asiassa X, Y tai Z.

Ja tämän johdosta tulee usein näitä vanhuksia kohdeltuakin kuin pieniä lapsia: esim.uhataan viedä pois jotain heille tärkeää jos käytös ei muutu. Joidenkin kohdalla tämän nähneenä täysin oikeutettua(muiden häiriköinti,huutelu,kiroilu,lyöminen).

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja80

Itselläni on ollut pari kertaa tilanne että naispotilas on "käpälöinyt". Kummassakin tapauksessa kyseessä psykoottinen potilas joten laitoin toiminnan sairauden piikkiin. Inhottava tilanne kumpikin. Kummallakin kerralla käskin napakkaan sävyyn lopettaa moinen touhu. Toinen uskoi kerrasta mutta toinen ei.  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta voi hyvänen aika sentään ja huokaus. Tekeekö sairaus ihmisistä tuollaisia, vai se hoivattavan oleminen, vai sairaanhoitajan raidalliset koltut??

Kyllä mä väitän, että aika monella miehellä on jokin "hoitsufantasia"...  :D Kyllähän näitä kähmintäyrityksiä ja erityisesti sanallista kommentointia on tullut vuosien varrella koettua ja kuultua. Kun kyseessä on ns. terve ihminen, en oikeastaan tunne muuta kuin sääliä näitä henkilöitä kohtaan. Kyllä aikuisella, terveellä ihmisellä pitäisi riittää itsekontrollia. Itse en hyväksy hoitosuhteessa minkäänlaista koskettelua enkä mitä tahansa puhetta. Tähän mennessä on onneksi puhumalla selvitty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli kerran nuorempi naispotilas jolle yövuorossa kelpasi hoitajaksi vain minä. Välillä oli vatsa kipeä jota olisi pitänyt kokeilla mistä kohtaa on. Nais-yökkökaverini kun vastasi soittokelloon ei hän käynyt vaan potilas pyysi aina minut. Työkaverilla oli hauskaa. Aluksi se minustakin oli imartelevaa kunnes huomasin että potilas oikeasti halusi minun koskettavan häntä. Ei enää ollut kivaa :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eipä taida miespuolisilla hoitajilla olla tota ongelmaa.. ei mummot eikä papat hipelöi :D

Aikoinaan opiskelijakaverillarini ( siis mies ) vanha rouva pyysi imuroimaan kotihoidon jaksolla oikein hyvin sohvan alta ja kun kaverini teki niin kuin oli pyydetty niin rouva otti kaksin käsin kiinni takamuksista...

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta voi hyvänen aika sentään ja huokaus. Tekeekö sairaus ihmisistä tuollaisia, vai se hoivattavan oleminen, vai sairaanhoitajan raidalliset koltut??

Kyllä mä väitän, että aika monella miehellä on jokin "hoitsufantasia"...  :D

Pitänee mahdollisesti paikkaansa.

Eikä tuota fantasiaa ja vääriä käsityksiä ainakaan vähennä telkkariohjelma jonka muistan muutama vuosi sitten katsoneeni. Tässä suomalaisessa dokumentissa pitkäaikaislaitoksen hoitajat kertoivat että heidän potilaille kuuluvat seksuaaliset oikeudet siinä kuin terveillekin ja he ovat valmiita auttamaan potilaita heidän paineissaan.

Itse koen että tuossa hoitajat menevät rajan väärälle puolelle, mutta kait toisilla hoitajilla hoivavietti ja potilaan oikeudet menevät yleisten eettisten sääntöjen ylitse... :-

Eli ehkä joillakin potilailla on oikeasti vääristynyt kuva palveluista joita sairaalan vuodeosastoilta saa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:D No voi hellanlettas sentään, et oikeinko traumoja tuli tosta naispotilaan "haluista". Itse psykiatriassa kymmenen vuotta työni tehneenä ja ennen sitä somatiikassa (nainen, ja hyvännäköinen sellainen), niin voin sanoa, et tohon nyt pitää suhtautua omalla huumorilla. Muistettava on, että koskemattomuus on selviö, mutta ihmisiähän me kaikki ollaan ja tarpeita on kaikilla. Oma vika, jos lähit mukaan, etkä tajunnut homman nimeä, no kokemus kyllä aukaisee silmät. Ja kait se on niin, et luullaan, ettei mieshoitsuihin muka potilailla ole mitään fantasioita tai yritystä...no huh, huh avaa silmät!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Kaveri oli opiskelu aikana vanhainkodissa työssäoppimassa ja siellä oli eräs mummo sanonut kaverilleni saunan jälkeen, että nyt olis puhtaat vehkeet joten miten ois pienet sänkypainit. Kaveri otti tietysti asian huumorilla ja monet naurut sille jutulle naurettiin koulussa jälkeenpäin.

Ykkös vapaat ovat perseestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta voi hyvänen aika sentään ja huokaus. Tekeekö sairaus ihmisistä tuollaisia, vai se hoivattavan oleminen, vai sairaanhoitajan raidalliset koltut??

Kyllä mä väitän, että aika monella miehellä on jokin "hoitsufantasia"...  ;D

Pitänee mahdollisesti paikkaansa.

Eikä tuota fantasiaa ja vääriä käsityksiä ainakaan vähennä telkkariohjelma jonka muistan muutama vuosi sitten katsoneeni. Tässä suomalaisessa dokumentissa pitkäaikaislaitoksen hoitajat kertoivat että heidän potilaille kuuluvat seksuaaliset oikeudet siinä kuin terveillekin ja he ovat valmiita auttamaan potilaita heidän paineissaan.

Itse koen että tuossa hoitajat menevät rajan väärälle puolelle, mutta kait toisilla hoitajilla hoivavietti ja potilaan oikeudet menevät yleisten eettisten sääntöjen ylitse... :-

Eli ehkä joillakin potilailla on oikeasti vääristynyt kuva palveluista joita sairaalan vuodeosastoilta saa...

No kyllä mun kokemus vanhusten pitkäaikaispuolella on se että heti laitetaan "pupupuku päälle" jos vaippa ei pysy masturbaation vuoksi kunnolla ja kasteluongelma.Vuosia vammaispuolella työskennelleenä aiemmin kun työhon kuului apuvälineiden ostoa ja omahoitajat ostivat pattereita vaan lisää laitteisiin.Hienotunteisesti ohjattiin oman huoneeseen touhuamaan ym.Jos luonto ei sano miten homma toimii niin sen enempää ei tietenkään ohjata. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä suomalaisessa dokumentissa pitkäaikaislaitoksen hoitajat kertoivat että heidän potilaille kuuluvat seksuaaliset oikeudet siinä kuin terveillekin ja he ovat valmiita auttamaan potilaita heidän paineissaan.

Itse koen että tuossa hoitajat menevät rajan väärälle puolelle, mutta kait toisilla hoitajilla hoivavietti ja potilaan oikeudet menevät yleisten eettisten sääntöjen ylitse... :-

No eikö Suomessa ole seksipalveluiden osto jo rikollistakin. Ei perkele toi on sairasta.

Jos mun tyttöystävä olisi hoitaja ja kotiin tullessaan kertoisi purkaneensa potilaiden paineita, näkisin hänet enemmän maksullisena kuin hoitajana.

Olin aikoinaan invalidien kuntoutuskeskuksessa keikkailemassa jossa hoitajat kyllä kiltisti auttoivat kaksi asukasta toistensa huoneisiin jne, mutta loput saivat hoitaa itse. Tämä on mielesäni oikein, kuten sanottu niin tarpeet ne on kaikilla. Mutta oli tarpeet sitten minkälaisia tahansa, niin ei prkl kyllä saa yksikään hoitaja maailmassa minua vakuuttumaan siitä että niiden paineiden pirkaminen kuuluisi minun kontolleni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en kyllä ymmärrä ajattelumallia, että hoitajien pitäisi hymyssä suin hyväksyä ja ottaa huumorilla potilaiden ehdottelut tai käpälöinnit. Tuskinpa kukaan baarissakaan hymyssä suin kuuntelee känniääliöiden hipelöintiä tai ehdotteluja vaikka sitä jokaisessa Suomen baarissa tapahtuukin.

Itse pistän säännönmukaisesti tällaiset potilaat remmeillä kiinni ja sedatiivit suoneen. Nollatoleranssi tässäkin asiassa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse pistän säännönmukaisesti tällaiset potilaat remmeillä kiinni ja sedatiivit suoneen. Nollatoleranssi tässäkin asiassa.

Tämä on viisautta...  :D Suullinen häirintä on vaan hankalampaa, siihen eivät hihnat auta... [br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 08.08.07 - klo:15:00


Mahtaakohan suukapula olla Suomen lakien mukainen?  ;)

Itse olen kerran purkanut paineita ärähtämällä "kyllä te sijaisia tänne saatte minun tilalleni". Sen jälkeen meno tasoittui.  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en kyllä ymmärrä ajattelumallia, että hoitajien pitäisi hymyssä suin hyväksyä ja ottaa huumorilla potilaiden ehdottelut tai käpälöinnit. Tuskinpa kukaan baarissakaan hymyssä suin kuuntelee känniääliöiden hipelöintiä tai ehdotteluja vaikka sitä jokaisessa Suomen baarissa tapahtuukin.

Itse pistän säännönmukaisesti tällaiset potilaat remmeillä kiinni ja sedatiivit suoneen. Nollatoleranssi tässäkin asiassa.

Urani työelämässä aloitin ravintoalassa ja tarjoilijana ollessa jos joku käpälöi niin kävin sanoo vaan pokelle että heittää ulos, jos ei itse uskonut kehoituksesta lähteä. Kyllä pidettiin huumorintajuttomana moneen oteeseen, mutta kyllä siinä hymy alkoi hyytyä kun poke tuli hakeen.Ja jos ei käpälöintiä niin saatille vinkumisia oli kyllästymiseen saakka js poka ei käynyt ravintolayleisöstä niin viimeinen toivo iskeä tarjoilija.Yhtä kundia piti oikein potkaista koipeen kunnolla että sai sen koiven ulkooven välistä pois.

Kyllä monta kertaa oon miettinyt että tiettyillä aloilla ei katota ollenkaan ja kiltit hoitajat vaan sietää kaikenlaista. No sen voin myös kertoa että en kuulu näihin kiltteihin hoitajiin ja hoito loppuu siihen käpälöinnin seurauksena.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...