Jump to content
MAINOS

Raportointi sairaankuljetukselle


OldOne

Recommended Posts

Toisekseen he todennäköisesti hoitivat potilasta, aloittivat nitroinfuusiota, antoivat spesicooria, morkkua jne. Kyse ei välttämättä ole intoilusta vaan potilaan hoidosta.

Kyseessä oli (yksityinen) perustason yksikkö, joka ajaa pääasiassa vain kiireettömiä siirtoja. Eli en usko, että kovin paljoa enempää lääkitsivät, mitä osastolla lääkäri oli jo aloittanut.
No siinä on käynyt kyllä häkellä riskinarviossa jonkinnäköinen moka, tai autot on ollu loppu. Tuohan täyttää jo aatamisiirron kriteerit. Ja ilmeisesti kyseessä oli helsingin privaatti. Meillä saa hoitaa kyllä potilasta, autosta löytyy morkut, perlinganiitit yms, joita saa tentin suorittaneet konsultoiden käyttää.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

potilas pitää aina tutkia huolella,oli sitten mikä siirto tahansa,miten muuten saa selville onko lääkkeen tai lisäavun tarve?jopa hoitopaikka voi muuttua.kyllä näitä on nähty terv.asemilla istuvia ami potilaita.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

potilas pitää aina tutkia huolella,oli sitten mikä siirto tahansa,miten muuten saa selville onko lääkkeen tai lisäavun tarve?jopa hoitopaikka voi muuttua.kyllä näitä on nähty terv.asemilla istuvia ami potilaita.

Puhut ilmeisesti siirroista, joissa ei ole potilaan mukana lääkärin lähetettä?

Mutta jos lääkäri on asiallisesti tutkinut potilaan ja minulla on minuutin vanha lähete kourassani, niin enpähän viitsi siinä enää suurempia tutkimuksia tehdä. Johan sellainen olisi toisen ammattitaidon aliarvioimista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jos potilaan hoito sitä vaatii,kyllä näitä kädettömiä mahtuu lekureihinkin.jos se on aliarvioimista,niin olkoon.potilaita istuu aulassa ami päällä ja lähetteessä lukee että suost.koht.arvioon.

hoida potilasta niinkuin haluaisit itseäsi hoidettavan.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

palkkakuitissa on joskus lukenut palomies ja jopa paloesimies, mutta en päivääkään ole niitä hommia tehnyt tai saanut palomiehen koulutusta, en edes VPK:ssa.

Asian vierestä, mikä olet koulutukseltasi?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä Dino kirjottaa mielestäni asiaa. Täytyy oasata arvioida myös aikaa. Onko järkeä alkaa tutkii potilasta, jonka siirtää samassa ajassa (tutkimuksiin menevässä ajassa) jatkohoitopaikkaan, etenkin jos potilas on just tutkittu. Toisaalta onhan se hyvä harjoittelun ja oman toiminnan kehittämisen kannalta tutkia, jos mielenkiintoa riittää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tarkoitin että pitää olla "silmää" potilaille,en tarkoita että jokaiselle autossa skopioita tehdään.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tarkoitin että pitää olla "silmää" potilaille,en tarkoita että jokaiselle autossa skopioita tehdään.

Aikaisemmin vain ohjeistit että: "potilas pitää aina tutkia huolella, oli sitten mikä siirto tahansa", sitä kritisoin.

"Kliininen silmän" merkityksestä olen samaa mieltä; kokenut hoitaja huomaa ne oikeasti kipeät potilaat, siihen ei välttämättä aina tarvita mittareita eikä tutkimuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oskulle:

LVSK ja vanhamuotoinen anest.erik.sh (nyk. narkosköt. i ambulans och akutmottagning)

ex-L4 ei kai oo mikään koulutus....?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä tulee väistämättä mieleen, kun lukee ensihoitotyötätekevien vastauksia. Sitä ollaan aina niin tietävää, että...

Pistetään morkut, spesicorit yms, mutta minne se liotus jäi? Ja kaikki muu. Ei aian arvauskeskus ole se tietämätön paikka. Mistähän se johtuu, kun alkon vaikutuksen alaisella on rintakipua, ei filmistä tietoakaan, selitys kuuluu; oltiin niin lähellä. (siis näitä laitapuolen kavereita) Sitten kyllä pikkasen "parempi" kansalainen saa hyvinkin tarvitsemansa hoidon??

Juuri näissä tilanteissa tulee se esiin; paa nimes paperiin, jotta päästään jatkamaan töitä ja pelastamaan, ei puhettakaan kunnollisesta raportista.

Toki ensihoitajat tekee arvokasta työtä, mutta niin tekée muutkin, ja yhteistyössä on voimaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä tulee väistämättä mieleen, kun lukee ensihoitotyötätekevien vastauksia. Sitä ollaan aina niin tietävää, että...

Pistetään morkut, spesicorit yms, mutta minne se liotus jäi? Ja kaikki muu.

Joo, jos minulle tuon piikin tarkoitit, niin varsin hyvin tiedät että tarkoitus ei ollutkaan pitää mitään esitelmää AMI-potilaan hoidosta.

Työskentelen itse molemmilla puolilla tiskiä, joten olen nähnyt yli/alilyöntejä puolin ja toisin. Mutta ei, minä en edelleenkään ole mikään kaikkitietäväinen, enkä näin ole koskaan väittänyt olevanikaan. Minusta on ihmeellistä, että jos ihminen osallistuu aktiivisesti keskusteluun, heti tulee leimaa otsaan. Niinkuin nytkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta on vielä vuosienkin jälkeen liikuttavaa kun hoitoalan ihmiset käyttää juoposta sanaa "alkon vaikutuksen alainen".

Suloisen kuuloista....

Jurri on jurri, oli se sitten parempaa tai huonompaa väkeä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Medi on hyvin oikeassa kirjaamisen suhteen. Kirjaamisesta on olemassa säädöksensä ja niitä noudatetaan, oli kyseessä mikä terveydenhuollollinen organisaatio tahansa - poli, vuodeosasto tai lanssi. Pointti on että mitä ei ole kirjattu, ei ole tehty tai havainnoitu. Tässä ei pelkästään puhuta nyt siitä, että siinä vaarannettaisiin potilasturvallisuus tai oltaisiin laiskoja - kirjaamatta jättäminen asettaa henkilökunnan melkoiseen vaaraan juridisesti. Jos sitten jotakin sattuu tapahtumaan ja potilas heittää lusikan nurkkaan, siinä ollaankin korviaan myöten nesteessä. Tosin kirjaamista ei voi kiistää - korjauslakan käyttöhän on täysin laitonta.

Ja sitten siitä toisesta asiasta. Itse olen työskennellyt yhdessä Helsingin terveyskeskussairaaloista mm. kuntoutusosastolla, jolta aina välillä pelastuslaitoksen sakut hakevat potilaita Meikkuun. Se on oikeasti hupaisaa katseltavaa, kun äijät marssivat sisään ja sekä sairaanhoitaja että päivystävä lääkäri seisovat haavi auki, eivätkä sano mitään - minä siinä sitten edes jotakin ensihoidosta ja yhteistoiminnasta tietävänä alan pitämään sakuille raporttia potilaan tilasta ja siitä, mitä ollaan tehty.

Kuvaava esimerkki oli joulukuussa yhden potilaan epilepsiakohtaus. Iltavuoro, vahvuutena 1 sh, 2 phta, joista minä olin toinen. Voitte arvata kaksi kertaa, kuka hoiti potilaan, kuka vaati lääkäriltä potilaalle stesolidia ja kuka brieffasi niin sakut kuin Lauri 4:nkin. Potilas saatiin eteenpäin kohtalaisen siivosti, vaikka kohtaus kestikin 1h 23minuuttia - hengissä on vieläkin.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikaisemmin vain ohjeistit että: "potilas pitää aina tutkia huolella, oli sitten mikä siirto tahansa", sitä kritisoin.

"Kliininen silmän" merkityksestä olen samaa mieltä; kokenut hoitaja huomaa ne oikeasti kipeät potilaat, siihen ei välttämättä aina tarvita mittareita eikä tutkimuksia.

Itseasiassa säädökset ovat eri mieltä. Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin, on ambulanssi yhtälailla hoitoa antava yksikkö siinä missä vuodeosastokin tai poli ja sitä koskevat saman säännöt kuin mitä tahansa muuta hoitoa antavaa yksikköä. Tietenkin voidaan miettiä, onko järkeä ottaa potilaasta kaikkia mahdollisia arvoja 2 minuutin matkan aikana, mutta toisaalta niiden jättämättä ottaminen voi joskus johtaa ikäviin yllätyksiin. Kuten kirjaamisen suhteen totesin, mitä ei ole kirjattu, ei ole tehty eikä havaittu. Jos jokin sitten menee pieleen, vaikkapa polin ovella tai jopa sisäpuolella, kun potilasta ei ole vielä kuitattu sisään polille, vastuu on sakuilla. Minä en ainakaan haluaisi ottaa sitä riskiä, että suhteellisen hyväkuntoinen potilas yht'äkkiä potkaisee tyhjää paareilla maatessaan, kun tuuppaat sen ovesta sisään, ihan vain siksi, että se vaikutti hyväkuntoiselta ja jätit perustutkimukset tekemättä.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sille, joka kyseli tabishommia Ruotsista ja lähetti mulle pikaviestin (johon vastasin, poistin ja nimet mä unohdan aina) niin Svedun tilannetta, myös työpaikkojen osalta sun kannattaa kollata osotteesta:

www.ambulans.se

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

palataan nyt vielä tähän ohjeistamiseen:Helsingissä ohjeistuksen suorittaa HUS ensihoitoyksikkö ja herrat Määttä ja Kuisma.Ohjeistus kuuluu että verenpaine mitataan pääsääntöisesti kaikilta.Myönnän että en ole mitannut paineita kaikilta,yleensä käveleviltä hyväkuntoisilta vaikuttavilta potilailta.Joku voi kysyä"mitä tekemistä heillä on ambulanssin kyydissä?"vastaus on että malli Helsinki nyt vain on semmoinen.Näistä suuri osa on erilaisten hoitolaitosten välisiä siirtoja ja täällä ei hoito kulttuuri yleensä salli hyväkuntoisenkaan potilaan taksiin panoa siirron ajaksi,poikkeuksena Hussin pari virka-aikana toimivaa invataxia,joita kyllä yleensä ajelee sairaankuljettajat.

Se vois olla että työt loppuisivat viikossa jos näitä hoitolaitoskyytejä äksäilee,kahdessa viikossa jos äksäilet kävelevät kotikyydit.

Ei ole tarkoitus sen kummemmin valittaa työnpaljoutta,mutta välillä ihmettelee miksi yhteiskunta ja Kela ovat järjestelmässä mukana,onko tämä ambulanssien perimmäinen tarkoitus?

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Niin Oskun alkuperäinen viesti taisi olla siitä raportoinnista SAKU-yksikölle. Raportointi on erittöin tärkeä juttu, jotta kuljetuksen / siirron aikana potilas saa kurranttia hoivaa ja hoitoa.

Mutta asiassa oli pieni ristiriita, eli toki sairaankuljettajat ovat osaltaan vastuussa potilaasta kuljetuksen aikana.... MUTTA lähettävä lääkäri on AINA vastuussa potilaastaan siihen asti kun potilas saavuttaa määränpään. Eli jos lähettävä lääkäri haluaa jotain varmistusta omalle toiminnalleen hänen tulisi antaa riittävät tiedot potilaasta ja mahdollisista hoidoista kuljetuksen / siirron ajaksi..... SIIS lääkäri on VASTUUSSA.... En onneksi ole koskaan joutunut siitä varmistumaan...... vielä.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Vaikka vastuu potilaasta A:n ja B:n välillä on ambulanssiväellä ja vaikka amppari työ onkin välillä stressaavaa (oon tehnyt ittekin sitä ) niin kyllä ampparilla olisi oltava jotain järkeä potilasta haettaessa . Tiedän yhden tapauksen jossa vanhahkoa , aika maistissa olevaa deekua siirrettiin sairaalasta toiseen . Potilas oli yltä päältä kusessa ja oksennuksessa . Amppareilla ei ollut järkeä sanoa lähettäville hoitajille , että potilas olisi kannattanut pestä ennen 100 km siirtoa . potilas oli jo ollut lähettävässä sairaalassa 3 tuntia . Hänet oli tutkittu ja huomattu , että hän kuuluisi toisen sairaalan piiriin . Niinpä hänet lähetettiin "omaan" sairaalaansa todella likasena . Ampparit vain siirsivät potilaan ja lähtivät äkkiä pois .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jos ei lähettävä sairaala oo tajunnut siivota pokaa niin en minäkään sitä rupea tekemään enkä pitkään odottele.jos siirettävä matka on lyhyt niin ei muuta kuin poka kroppalakanaan tiukasti ja ikkunat auki menoks.

paskasimmat jääköön sairaalaan ja haetaan uudestaan sit kun vähän siivottu.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka vastuu potilaasta A:n ja B:n välillä on ambulanssiväellä ja vaikka amppari työ onkin välillä stressaavaa (oon tehnyt ittekin sitä ) niin kyllä ampparilla olisi oltava jotain järkeä potilasta haettaessa . Tiedän yhden tapauksen jossa vanhahkoa , aika maistissa olevaa deekua siirrettiin sairaalasta toiseen . Potilas oli yltä päältä kusessa ja oksennuksessa . Amppareilla ei ollut järkeä sanoa lähettäville hoitajille , että potilas olisi kannattanut pestä ennen 100 km siirtoa . potilas oli jo ollut lähettävässä sairaalassa 3 tuntia . Hänet oli tutkittu ja huomattu , että hän kuuluisi toisen sairaalan piiriin . Niinpä hänet lähetettiin "omaan" sairaalaansa todella likasena . Ampparit vain siirsivät potilaan ja lähtivät äkkiä pois .

No huh-huh. Eikös se ole lähettävän yksikön tehtävä huolehtia että potilas on siirtokunnossa? Vai pitääkö saku-yksikön ruveta huolehtimaan siitä että sairaalassa tehdään asiaankuuluvat työt? Toki siitä olisi voinut mainita vaikkei se todellakaan sairaankuljettajille kuulu, mutta todennäköisesti siitä ei olisi muuta seurannut kuin avautumista puoleen ja toiseen...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitus ei ole mitenkään moittia sairaankuljettajia vaan kyse oli enemmänkin juuri siitä mistä Telaketju kirjoitti eli ampparit olisivat voineet kieltäytyä siirtämästä potilasta ennenkuin potilas olisi ollut edes siedettävässä ( sekä itselleen , että hoitohenkilökunnalla ) kunnossa .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Menee hieman off topicksi.

Olen vienyt likaisen potilaan,jolla oli omat vaatteet ja eritteet alla teholta takaisin ensiapuun.Ymmarran kylla,etta EA:ssakin varmaan oli kiire mutta niin oli tehollakin ja henkilökuntaa vahan yövuorossa.Minulla oli 2 raskasta teho-potilasta.(tama siis Suomessa viime vuonna).

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...
Vieras: Rantatohtori

'Ei mitään tietoa potilaasta kuin hänen nimensä, suljettu kirjekuori, koko elämänkerta= Mitä milloinkin ovat antaneet  ;D Tartuntavaara potilaista olen kyllä kerran avautunut hoitajien kansliassa niin että varmaan muistavat, uskomatonta touhua. Ei kerrota edes että kantaa jotakin tarttuvaa tautia, voivaan kuvitella miten heikoilla on muut kuljetuksia tekevät tahot kuten taksi että eivät varmaan saa mitään tietoa esimerkiksi mrsa:sta ja heillä ei ole edes desinfiointiaineita eikä kertakäyttökintaita. Mrsa:ta nyt on joka paikassa että sen puoleen mutta kuitenkin.. Yksi hyvä syy miksi mrsa leviää on kun potilaita siirretään ilman että kaikki osapuolet ei ole tietoisia mitä siirtää!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä Taysissa oli ainakin ohje, että taksien ei tarvitse tietää että potilas on mrsa-kantaja. Ensinnäkään taksikuskeilla ei ole ammattitaitoa kuitenkaan suojautua, ja jos potilas on siinä kunnossa että eritteitä valuu sinne sun tänne, niin häntä ei taksilla voida siirtää. Taksillahan siirretään vain potilaat jotka ovat hyväkuntoisia. Ja terveille ihmisille mrsa:sta ei ole haittaa.

Viitaten tuohon Pilen off topiciin: vietiinpä mekin ensiavun tarkkailuosastolta potilas psykiatriseen sairaalaan vuorokauden vanhat p*skat housuissa. Ei oltu edes sairaalan housuja voitu vaihtaa. Mukava ilmoittaa psyk. vastaanotossa että on sitten lööperiä pöksyt täynnä... saatte ekana alkaa pesemään kun osastolle pääsee. Potilas kun oli muuten siisti ja itse käveli autoon, niin vasta siinä matkalla huomattiin että persaus on ruskeana... kuivaahan se jo oli, eikä enää viitsinyt alkaa sanoa että mennääs takaisin pesulle. Sama juttu nämä tapaukset, joilla on vaippa ääriään myöten täynnä, paidannapit napaan asti auki, aamuiset mustikkakeitot otsalla asti... välillä olen kyllä ääneen sanonut että pyyhitääs vähän ettei ihan tämän näköisenä lähdetä. Ja vaipan vaihdatan taatusti.

Sitten vielä tuosta kirjaamisesta: tapanani on ollut ainaki rad+ ja glascow´t merkitä hyväkuntoisesta potilaastakin, ja lisäksi vielä tila tavattessa muutamalla sanalla kuvailla. Vähän sen mukaan kirjaan, että mistä potilas on haettu. Jos on ollut monitoripaikalla tai valvonnassa, niin sitten tarkempi monitorointi ja seuranta myös matkalla, jos on haettu vuodeosastolta ja potilas on kävellyt vastaan, niin rad+ riittää varpisti.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...