Jump to content
MAINOS

määräaikainen työsuhde+sairasloma


Soltti

Recommended Posts

Tänä aamuna menin suhteellisen tehokkaana töihin ja päätin, että teen hommani tehokkaasti, vaikka osasto tulvii potilaita.No nostin sitten erästä painavaa mummoa vaa'alle tai siis kiskoin kädestä istumaan ja sitten avustin ylösnousussa. Tämä vaihe ei vielä tuntunut missään, mutta kun menin seuraavaan tai sitä seuraavaan huoneeseen alkoi selässä vihlova kipu. Tämän kivun jatkuttua sanoi, apulaisosastonhoitaja, että mene käymään lääkärissä, jos vaikka myöhemmin tulee jotain niin vakuutusyhtiö korvaa. Menin lääkäriin ja sain sairaslomaa tämän päivän ja kaksi seuraavaa.

Rupesin tässä sitten pohtimaan, että saanko palkaa sairaslomaajalta, koska olen aloittanut työt vasta 4.kesäkuuta 2007. Meillä on työehtosopinuksena Kunnallinen yleinen työehtosopimus. Sen mukaan sairasloma-ajan palkan saa jos työsuhde on kestänyt 60 vrk, mutta toisessa kohdassa sanotaan, että palkan saa kuitenkin kahdelta viikolta,vaikkatuo 60 päivää ei toteutuisi.

Tämän mukaanhan minun pitäisi palkaa saada ko. ajalta,eikö vain?

Mietin myös,että, kun kyseessä on työtapaturma niin jos selkäkipu pitkittyisi ja jouduttaisiisn tekemään kalliita tutkimuksia niin kai vakuutusyhtiö maksaisi kahden viikon jälkeen palkat ja tutkimukset? 

Enää kaksi ja puoli vuotta jäljellä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kertoisitko ystävällisesti perustelut.

työehtosopimuksesta:

2 mom. Edellytyksenä sairausajan palkan saamiselle on, että palvelussuhde

on välittömästi ennen sairauslomaa jatkunut vähintään 60 kalenteripäivää.

3 mom. Jos viranhaltijan/työntekijän palvelussuhde ei ole jatkunut 2 momentissa

edellytettyä aikaa ennen sairauslomaa, hänellä on oikeus saman

kalenterivuoden aikana saman palvelussuhteen perusteella saada

sairausloman ajalta varsinainen palkka 14 kalenteripäivän ajalta, jonka

jälkeen ei suoriteta mitään palkkaetuja.

Ymmärtäisin tästä, että saisi sittenkin.

Enää kaksi ja puoli vuotta jäljellä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aloitin työt (määraikaisena) tämä vuoden alusta ja toisella työviikolla satutin jalkani kotona ennen työhön lähtöä. Sain sairaslomaa 3 vkoa ja työnantaja maksoi 14 pvää  ja kolmannen viikon maksoi kela.  Maaliskuussa jalkani operoitiin ja sain kolmen kuukauden sairasloman (työsuhde oli jatkunut 60 pvää) , josta työnantaja maksoi täyttä palkkaa muistaakseni 60 pvä josta vähennettiin tuo aimmin sairastamani 14 pvää. Tämän jälkeen sain 2/3 palkkaa saikun loppuun. Eli mielestäni myös sinä saat sairasloma-ajan palkan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsellä iski kerran keikkavuorossa kuume päälle ja sain siltä vuorolta palkan normaalisti vaikka olin sairaslomalla.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänä aamuna menin suhteellisen tehokkaana töihin ja päätin, että teen hommani tehokkaasti, vaikka osasto tulvii potilaita.No nostin sitten erästä painavaa mummoa vaa'alle tai siis kiskoin kädestä istumaan ja sitten avustin ylösnousussa. Tämä vaihe ei vielä tuntunut missään, mutta kun menin seuraavaan tai sitä seuraavaan huoneeseen alkoi selässä vihlova kipu. Tämän kivun jatkuttua sanoi, apulaisosastonhoitaja, että mene käymään lääkärissä, jos vaikka myöhemmin tulee jotain niin vakuutusyhtiö korvaa. Menin lääkäriin ja sain sairaslomaa tämän päivän ja kaksi seuraavaa.

Rupesin tässä sitten pohtimaan, että saanko palkaa sairaslomaajalta, koska olen aloittanut työt vasta 4.kesäkuuta 2007. Meillä on työehtosopinuksena Kunnallinen yleinen työehtosopimus. Sen mukaan sairasloma-ajan palkan saa jos työsuhde on kestänyt 60 vrk, mutta toisessa kohdassa sanotaan, että palkan saa kuitenkin kahdelta viikolta,vaikkatuo 60 päivää ei toteutuisi.

Tämän mukaanhan minun pitäisi palkaa saada ko. ajalta,eikö vain?

Mietin myös,että, kun kyseessä on työtapaturma niin jos selkäkipu pitkittyisi ja jouduttaisiisn tekemään kalliita tutkimuksia niin kai vakuutusyhtiö maksaisi kahden viikon jälkeen palkat ja tutkimukset? 

Mähän näiden kanssa taistelin joku aika sitten.. Ainakin meillä menee niin, että jos työjaksosi on ehtinyt alkaa, eli olet työpaikalle saapunut, on oikeus tuohon 14 vrk:n palkkaan, sen jälkeen kelan päivärahoihille. Jos sen sijaan et ole sovittua työjaksoa ehtinyt aloittaa, vaan jäät vapailta saikulle, ei tule penniäkään (Kelalta voi tietysti hakea mutta siinäkin 1+9 arkipäivää omavastuu). Ja tuo 14 päivän maksusääntö löytyy tosiaan KVTESsistä, tosin ainakin meillä oh ei tunne kyseistä pykälää...

Itse jäin nyt suosiolla Kelan päivärahoille vaikka olisin ollut oikeutettu tuohon 14 päivän palkkaan, jätin uuden sopimuksen omasta päätöksestä tekemättä kun tiesin saikulle jääväni. En jaksanut ryhtyä asiasta tappelemaan kun edellinenkin kerta meni niin vaikeaksi. Pitäkööt tunkkinsa.  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maaria:Oletko töissä HUS:lla?

Itse olen ja tuntuu aika hurjalta, jos noin iso laitos ei noudata työehtosopimusta. Luulisi, että palkanlaskijalle se tieto sairaslomasta menee ja hän laittaa maksuun sairas päivät.

Enää kaksi ja puoli vuotta jäljellä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Mielenkiintoinen ketju... Olen nimittäin itse määräaikaisena sairaanhoitoyhtymässä kesä- ja heinäkuun. Sain hiljattain 14 vuorokauden sairasloman, joka päättyy ensi viikolla. Minua kivistää vieläkin, vaikka olen lepäillyt lähiajat ja käyttänyt aika voimakkaita lääkkeitä.

Miten siis on, jos saan vielä sairaslomaa, maksetaanko minulle palkka? Vs. osastonhoitaja oli sitä mieltä, että maksetaan. Pitäisikö vielä kysyä asiaa palkkiksesta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maaria:Oletko töissä HUS:lla?

Katohan, mulle oli kysymys täällä.. Vähän viiveellä vastaus: En ole HUS:lla vaan kunnallisella.

Rohkenin kysyä esimieheltä ja hän vastasi, että saan palkan sairasloma-ajalta eli asia selvä.

Mäkin silloin kysyin, AOH sano että maksetaan, OH sano että ei makseta, YH sano että maksetaan ja palkanlaskennasta sanottiin että ei makseta. Lopulta siis ei maksettu. Näin selkeetä se on meillä määräaikasilla..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Soitin tänään palkkikseen. Palkanlaskija oli ystävällinen, mutta pihalla kuin pöllö. Väitti ensin, että sairaslomaa ei maksettaisi. Kehotin sitten tutustumaan KVTESsiin, jonka jälkeen totesi että 14 vrk:n saikku korvataan. Mutta ei osannut sanoa mitään vuorotyölisistä. Miten on, mahtaako joku tietää kuinka tässä toimitaan? Onneksi sairasloma-aikana oli aika paljon aamuvuoroja ja lomapäiviä.  :nauraa:

Palkanlaskija tosin väitti myös, että saisin lopputilin lisät vasta ensi kuussa tai jopa syyskuussa, vaikka työsuhde loppuu 31.7. Onko tämä laillista? Käsittääkseni ei, kannattaisiko siis tehdä jotain?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Soitin tänään palkkikseen. Palkanlaskija oli ystävällinen, mutta pihalla kuin pöllö. Väitti ensin, että sairaslomaa ei maksettaisi. Kehotin sitten tutustumaan KVTESsiin, jonka jälkeen totesi että 14 vrk:n saikku korvataan. Mutta ei osannut sanoa mitään vuorotyölisistä. Miten on, mahtaako joku tietää kuinka tässä toimitaan? Onneksi sairasloma-aikana oli aika paljon aamuvuoroja ja lomapäiviä.   :)

Palkanlaskija tosin väitti myös, että saisin lopputilin lisät vasta ensi kuussa tai jopa syyskuussa, vaikka työsuhde loppuu 31.7. Onko tämä laillista? Käsittääkseni ei, kannattaisiko siis tehdä jotain?

Meillä maksetaan sairaslomalisää (tms). Se on kyllä niin vähän oikeisiin lisiin nähden, että ei paljoa lämmitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä pränttiä lienen lukenut kun muistelen että pidemmissä sijaisuuksissakin (yli 6kk tms) saisi vuorolisien menetyksistä jonkinsortin lohtulisää.... mutta vain kun takana pidempi työsuhde.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoinen ketju... Olen nimittäin itse määräaikaisena sairaanhoitoyhtymässä kesä- ja heinäkuun. Sain hiljattain 14 vuorokauden sairasloman, joka päättyy ensi viikolla. Minua kivistää vieläkin, vaikka olen lepäillyt lähiajat ja käyttänyt aika voimakkaita lääkkeitä.

Miten siis on, jos saan vielä sairaslomaa, maksetaanko minulle palkka? Vs. osastonhoitaja oli sitä mieltä, että maksetaan. Pitäisikö vielä kysyä asiaa palkkiksesta?

Tämän kertomasi mukaan sinulla on oikeus saada sairausloman ajalta varsinaista palkkaa 14 päivältä jonka jälkeen sinulle ei tarvitse maksaa sairausloman ajalta varsinaista palkkaa. Jos työsuhteesi olisi jatkunut vähintään 60 kalenteripäivää olisi sinulla oikeus saada varsinaista palkkaa sairausloman ajalta 60 päivältä.

Soitin tänään palkkikseen. Palkanlaskija oli ystävällinen, mutta pihalla kuin pöllö. Väitti ensin, että sairaslomaa ei maksettaisi. Kehotin sitten tutustumaan KVTESsiin, jonka jälkeen totesi että 14 vrk:n saikku korvataan. Mutta ei osannut sanoa mitään vuorotyölisistä. Miten on, mahtaako joku tietää kuinka tässä toimitaan? Onneksi sairasloma-aikana oli aika paljon aamuvuoroja ja lomapäiviä.  ;D

Jos sinulla on sisältynyt säännöllisenä työaikana tehtyä sunnuntaityötä, korotetaan sairausajan päiväpalkkaa vuosilomaluvun 13§ 2 mom. mukaisesti lasketulla prosenttiluvulla joka on maksimissaan 35%.

Edellytyksenä tälle em. korotetulle sairausajan päiväpalkalle on, että työsuhteesi on alkanut ennen 1.4.  Kertomasi mukaan sinulla ei olisi tuohon oikeutta joten joutuisit odottamaan seuraavan vuoden huhtikuuhun asti, jonka jälkeen saisit korotettua sairausajan palkkaa.

Tämä kertomani koskee vain kvtessiä. Sairausajan palkat ja niiden korotukset vaihtelevat jonkin verran eri tes:ssa. Kvtes on tämän suhteen huonoin mahdollinen. :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kommenteista. Tilanne on nyt niin, että en ole kuullut palkkiksesta yhtään mitään, ts. miten maksavat lisät ja lomakorvaukset jne. Onneksi ei ole myöskään tullut sairaslomia ja nyt on vain kolme yötä jäljellä, joten eräänlainen final countdown on meneillään... Toivottavasti menee hyvin ja rauhallisesti.

Mutta asiaan. Olen ollut töissä vasta tämän kesän alusta asti. KVTES on tosi huono, entisessä pitkäaikaisessa työpaikassani - joka ei siis ollut hoitoalalla! - sai jopa sunnuntailisätkin sairastaessaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

vielä rautalankaa..

sairaanhoitaja kaupungilla, työsuhde kestänyt nyt yhtämittaa elokuusta lähtien. paljon on sairasloma-ajan palkka?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos 60 työpäivää on täynnä, sairausloman palkka on 60 sairauslomapäivään asti 100%. Siitä lähtien 150 sairauslomapäivään asti 75%. Uuden vuoden vaihde "nollaa" laskurin kaupungilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Tämä ketju osuu itselleni kuin nyrkki silmään:

KVTES, määräaikainen työsuhde, kestänyt alle 60vrk.

Nyt sairis, kerkisin töihin, mutta lähdin siis oltuani vuorossa n.2h.....paperille tuli tämä(kin) päivä s-lomaa.

Jännittää ihan huominen aamu ja soitto palkkikseen.

Että saako rahaa mistään vai ei.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkärihoitaja just pari viikkoa takasin pastesi mulle ton nimenomasen kohdan kvtessistä mut en ihan sanatarkasti muista sitä.. Se meni jotenkin niin, että jos se 60 vrk työsuhdetta ei täyty, niin 14 saikkepäivältä saa ihan normaalin palkan.

Mulla itsellänihän tämmönen tilanne just oli ja ihan normaalin palkan kyllä sain. Ei oltu rokotettu saikkepäiviä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaiken jären mukaan sinä saat sairiksen ajalta palkkaa, WTF. Vai oletko ollut jo aiemmin sairauslomalla ennen tätä jaksoa?

En ole ollut. Soitan palkkikseen huomenna, kiitos :).

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt sairis, kerkisin töihin, mutta lähdin siis oltuani vuorossa n.2h.....paperille tuli tämä(kin) päivä s-lomaa.

Jännittää ihan huominen aamu ja soitto palkkikseen.

Että saako rahaa mistään vai ei.

Menee työpäiväksi normaalisti, jos kesken työpäivän lähtee yllättäen saikulle. Eli päivää ei merkata sairaslomaksi.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkärihoitaja just pari viikkoa takasin pastesi mulle ton nimenomasen kohdan kvtessistä mut en ihan sanatarkasti muista sitä.. Se meni jotenkin niin, että jos se 60 vrk työsuhdetta ei täyty, niin 14 saikkepäivältä saa ihan normaalin palkan.

Mulla itsellänihän tämmönen tilanne just oli ja ihan normaalin palkan kyllä sain. Ei oltu rokotettu saikkepäiviä.

Tarkastettu, palkkaa siis tulen saamaan tältä sarikseltakin sen aiemmin mainitun 14vrk:tta.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mutta....eikö kyse ollut työtapaturmasta. Loukkasit selkäsi työtehtävissä. Silloin ei ole mitään merkitystä sillä millaisella työsuhteella/keikkatyönä teet. Vakuutushan korvaa kaiken....huh.gif??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...