Jump to content
MAINOS

Turvaranneke ja "turhat" soitot..


gartsu

Recommended Posts

Mielenkiinnosta tässä kyselen teidän mielipiteitä siitä, saako turvarannekkeen ottaa pois jos laitoksessa asuva vanhus "istuu sen päällä"? Soittaa vartin välein, haluaa vessaan ja kun vessaan mennään, mitään ei tule. Asukkaalla vaipat. Ja jos huoneeseen ei mennä heti, painaa hän ranneketta koko ajan.

Millaisissa tilanteissa olette ottaneet rannekkeen pois jos näin olette tehneet?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kinkkinen kysymys onhan se riskialtista ottaa pois turvarannike kun hänelle se on annettu antamaan turvaa.  ja sit jos jotain käy eikä olekaan ranneketa ja ilmenee että otettu tarkoituksella pois joten voin vain kuvitella miten iltapäivä lehdet repii otsikoita.... :)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niimpä.. Näitä mäkin olen miettinyt mutta joskus se ranneke on pakko ottaa pois koska hän häiritsee jo muiden asukkaiden hoitoa. Hälykännykkään kun kuitenkin täytyy aina vastata.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Kellon päällä istuva" potilas on aina myös turvallisuusriski muita potilaita kohtaan sitomalla hoitajan huomiota kohtuuttomasti. Joskus vaan on pakko ottaa hälytyskellon töpseli seinästä tai turvaranneke ranteesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on tk:n lähellä sellaisia tukiasuntoja tai mitä lie.. siellä asuu vanhuksia jotka vielä kutenjoten pärjää omissa oloissaan mutta päiväsaikaan siellä on yksi työntekijä paikalla ja iltaisin käy vissiin ksh... No kuitenkin, niillä on siellä käytössä myös turvarannekkeet ja yksi muori on nyt ottanut tavaksi soittaa rannekkeella aina kun pitäs päästä vessaan, jotain tippuu lattialle jne... luulee varmaan että se on soittokello... Ei siinä muuten mitään mutta systeemi on ihan hullu, häly siitä tulee meille tk:een jonka jälkeen mä soitan sille hoitajalle joka on töissä tai illalla ksh:lle ja ne menee sitte kattomaan mitä muori on vailla. Se ihminen joka siellä on töissä ei tiedä tuon taivaallista että häly soi. Parhaimpina päivinä se hälytin huutaa taukoamatta kansliassa ja saa istua puhelimessa puoli päivää. Ollaankin nyt yritetty että eikö sitä systeemiä voi muuttaa jotenkin niin että häly menee suoraan niille jotka niiden ihmisten kanssa työskentelevät...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös tuo turvaranneke ole potilaan itse maksama kapistus, ymmärtääkseni jokaisesta hälytyksestä joka aiheuttaa hoitajan paikanpäälle tulemisen menee potilaalle lasku. Näin ainakin kotihoidossa. Tätä taustaa vasten tuntuisi epäasialliselta poistaa potilaalta tämän ranneke.  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös tuo turvaranneke ole potilaan itse maksama kapistus, ymmärtääkseni jokaisesta hälytyksestä joka aiheuttaa hoitajan paikanpäälle tulemisen menee potilaalle lasku. Näin ainakin kotihoidossa. Tätä taustaa vasten tuntuisi epäasialliselta poistaa potilaalta tämän ranneke.  >:D

Ei aina kotihoidossakaan nuin mene. :) Mä olen ollut kaupungin kotihoidossa turvapäivystäjänä. Kuukausimaksu menee rannekkeesta ja sitä saa soitella sitten niin paljon kun tahtoo. Heh.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiinnosta tässä kyselen teidän mielipiteitä siitä, saako turvarannekkeen ottaa pois jos laitoksessa asuva vanhus "istuu sen päällä"? Soittaa vartin välein, haluaa vessaan ja kun vessaan mennään, mitään ei tule. Asukkaalla vaipat. Ja jos huoneeseen ei mennä heti, painaa hän ranneketta koko ajan.

Millaisissa tilanteissa olette ottaneet rannekkeen pois jos näin olette tehneet?

Mielenkiintoisimman kommentin olen kuullut osastolla gollegalta, kun potilas jolla ei ollut mitään hätää hälyytti "miljoona kertaa tunnissa" : "Tämä ei ole mikään virtuaalilelu, lopeta soittelu" ja otti töpselin irti. Kotihoidossa esim. Esperin palveluna hälytys " ei maksa" asiakkalle mitään lisää vaan kuuluu turvapuhelimen kuukausimaksuun.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös tuo turvaranneke ole potilaan itse maksama kapistus, ymmärtääkseni jokaisesta hälytyksestä joka aiheuttaa hoitajan paikanpäälle tulemisen menee potilaalle lasku. Näin ainakin kotihoidossa. Tätä taustaa vasten tuntuisi epäasialliselta poistaa potilaalta tämän ranneke.  :o

Maksu riippuu turvapuhelimen ylläpitäjästä. Turvapuhelimen kuukausimaksuun kuuluu myös hälytyskäynnit. Riippuu miten hälytykset on sovittu hoidettavaksi. Osissa hoitaa vartiointiliike, osissa kotihoito ja osissa esimerkiksi yksityinen yöhoito.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokemusta kyllä turvarannekkeen "päällä istujista" on varmaan jokaisella. Itse olen tällaiselle soittajalle kertonut, että mikäli ei soitot lopu, niin seuraavalle kerralla joudun hiljentämään hälyn. Olen myös kertonut, että se häiritsee muiden hoitamista.Toisaalta uskallan tehdä sen vain vanhukselle, jonka tunnen hyvin ja joka tuntee minut. Keikkapaikassa en sitä ihan heti tekisi.

Helpoiten hiljentäminen käy, kun laittaa laitteen kiinni, en siis nyi johtoa irti tai ota ranneketta, vaan hälylaitteen pohjasta nappi "off"-asentoon. Silloin jos vanhus esim. on nukahtanut, saa hälyn helposti päälle herättämättä häntä. Yleensä käyn katsomassa henkilöä puolen tunnin sisällä ja laitan sitten laitteen taas päälle. Tämä tietty taas vain palvelutalossa asuvan kanssa mahdollista, harvempi lähtee hyppäämään kotihoidossa puolen tunnin sisällä vanhuksen luona, ei sitä ehdi tehdä.

Tiedän, että tuo ei tepsi kaikille, vaan soittelu alkaa uudestaan. Mutta usein tuo 15-30 min antaa aikaa rauhoittua.....ja joo, tunnen piston omassa tunnossani laittaessani hälyn pois, mutta kun ei välillä muuta voi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luullakseni nää "pois kytkennät" on mahdollista vain laitoksissa. Minun kokemuksen mukaan kotona asuvat ei "syyliisty" turhiin hälyytyksiin. Ovat turhankin huolestuneita/vaivautuneita oikeastakin hälyytyksestäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luullakseni nää "pois kytkennät" on mahdollista vain laitoksissa. Minun kokemuksen mukaan kotona asuvat ei "syyliisty" turhiin hälyytyksiin. Ovat turhankin huolestuneita/vaivautuneita oikeastakin hälyytyksestäkin.

Kyllä maar syyllistyy. Mutta varmaan prosentti on silti pieni verrattuna laitoksiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Se että jatkuvasti rimputtaa apua,  on mielestäni merkki siitä että palveluasuminen ei ehkä ole enää tarpeeksi tuettu asumismuoto. Asiakas tarvitsisi enemmän hoitoa ja hoivaa.  Omassa kunnassani on ollut tapauksia, joissa asukas soittaa yötä päivää kymmeniä kertoja/ vrk:ssa hälyyttimellä apujoukkoja luokseen. Tosin palvelutalo on yksityinen ja jokainen hälyytys maksaa erikseen. Asukas päätettiin siirtää hoivakotiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä useita vanhainkodissa useita jatkuvalla syötöllä soittelevia vanhuksia. Kiinnittää valtavasti esim. yövuorossa sen ainoan hoitajan. Jos asukas ei ymmärrä soittamisen tarkoitusta ja on sellainen ettei rannekkeen pois ottamisesta tule vaaraa (kuten kiipeää sängyn laitojen yli) olen kyllä napannut sen reilusti hetkeksi ranteesta pois. Se häiritsee jo muidenkin hoitoa kun puhelin rillaa jatkuvasti taskussa. Käypä siinä kädet tavarassa kuittaamaan hälytyksiä muutaman sekunnin välein...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Tää on vanha ketju mutta josko joku joskus tarvitsee vinkkejä...

Joidenkin vanhusten kohdalla toimii se, kun vanhus tuodaan muiden joukkoon päiväsaliin, ruokasaliin. Mikä sitten onkaan sosiaalinen tila jossa tapahtuu ja on ihmisiä.

Tämä tokikaan ei toimi aina.. tiedän tapauksen jossa potilas huutaa kuin syötävä oli sitten sängyssä tai muiden seurassa... ja auta armias jos kello on lähettyvillä. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Täälläkin on näihin turhiin soittoihin tutustuttu. Käy niin sääliksi kun ei ehdi koko ajan vieressä istumaan, ettei tarvitsisi seuraa hälytellä. Joku muu hoitaja oli hieman liian tiukkaan sävyyn käynyt komentamassa että enää et hälyttele. Ja kun oikea hätä tuli, ei asukas hälyttänyt koska oli kielletty ja hoitajat ei tykkää.. Missä on se kultainen keskitie :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se että jatkuvasti rimputtaa apua,  on mielestäni merkki siitä että palveluasuminen ei ehkä ole enää tarpeeksi tuettu asumismuoto. Asiakas tarvitsisi enemmän hoitoa ja hoivaa.

Eli laitetaan tk:n (akuutille)vuodeosastolle kun pitkäaikaispaikoissa ei ole tilaa odottamaan paikkaa, koska pt tarvitsee omaisia? Oma kokemus osasta soittelijoista on, että heillä vaan on tylsää ja he kaipaavat seuraa.. En silti ole mitkään viihdytysjoukot, eikä tehtäväni ole järjestää sirkushuveja tälle ihmiselle hänen omaan kotiinsa ja EI, minulla ei ole aikaa ottaa selvää kunnan eri järjestöjen vanhustoiminnasta, sen aikatauluista, maksuista, sinne pääsemisestä, koska tätä palvelua tarvitsisi niiiin moni. Pitäisi olla maksullisia seuralaisia, ilman mitään kaksimielistä merkitystä. Ostettavia omaisia.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rannekkeen poisottaminen on aika radikaali temppu ja pitää olla selvillä mitä tekee kun ryhtyy moiseen. Pääsääntönä niin että laitoshoidossa voi helpommin ottaa hälyttimet pois ulottuvilta ja jättää vaikka oven auki käytävään jolloin potilasta pystyy ainakin jollain teoreettisella tasolla tarkkailemaan.

Kotihoidossa en itse uskaltaisi ihan herkästi alkaa moiseen. Tosin jos asukas selkeästi tarvitsee apua puolen tunnin välein niin potilaan hoitoisuusluokka on jo sen verran korkea, että lääkäriaikaa voi alkaa sopimaan ja etsimään vanhainkoti- tai palvelutalopaikkaa. Jos taas hälytykset ovat vahinkopainalluksia, seuranhakua, pikkuaskareita varten hälyttelyä jne. pitänee keksiä jotain muita toimenpiteitä.

Yksi suuri riesa täälläpäin on nuo kotona asuvien vanhusten ovihälyttimet, jotka pärähtää aina soimaan kun potilas avaa ulko-oven. Eipä ole kukaan koskaan näistä vielä mihinkään koittanut lähteä, vaan ovea on avattu sukulaisille tai katsottu millainen ilma pihalla on jne. Joku on joskus kävellyt taloyhtiön roskikselle asti ja palannut kiltisti kotiin siihen mennessä kun turva-auttaja tavoittaa kohteen.


EI, minulla ei ole aikaa ottaa selvää kunnan eri järjestöjen vanhustoiminnasta, sen aikatauluista, maksuista, sinne pääsemisestä, koska tätä palvelua tarvitsisi niiiin moni.

En sano että itsekään olisin mikään kovin innokas järjestelemään moisia asioita, mutta sen sosiaalisen puolen ongelmien hoitaminen pois alta vapauttaisi kyllä aikaa sille perustyölle. Yksinään ei tietysti voi koko maailmaa pelastaa, mutta jos kotihoito-organisaatio ongelmien ensisijaisena havaitsijana tehokkaasti pyrkisi puuttumaan näihin epäkohtiin niin ei se välttämättä kauheasti metsään menisi. Ainakaan palvelun taso ei laskisi, en sitten tiedä mitkä sen suorat vaikutukset loppupeleissä olisivat turhaan päivstyksellisen hoidon ja turva-auttajapalveluiden pariin hakeutuvien suhteen.

Kokonaisvaltainen hoitotyö on kyllä ihan hieno ajatus, mutta se vaatii aika julmaa osaamista että se yksi ihminen pystyy kaiken tekemään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös tuo turvaranneke ole potilaan itse maksama kapistus, ymmärtääkseni jokaisesta hälytyksestä joka aiheuttaa hoitajan paikanpäälle tulemisen menee potilaalle lasku. Näin ainakin kotihoidossa. Tätä taustaa vasten tuntuisi epäasialliselta poistaa potilaalta tämän ranneke.  :o

Maksu riippuu turvapuhelimen ylläpitäjästä. Turvapuhelimen kuukausimaksuun kuuluu myös hälytyskäynnit. Riippuu miten hälytykset on sovittu hoidettavaksi. Osissa hoitaa vartiointiliike, osissa kotihoito ja osissa esimerkiksi yksityinen yöhoito.

Eipä kuulu turvapuhelimen kuukausimaksuun hälytyskäynnit, ainakaan Esperillä, mistä joku mainitsi. Kuukausimaksu on x euroa , hälytyskäynti jos kohteeseen menee yksi tupuauttaja ja on max 15 minuuttia, se on x euroa, 2 auttajaa x euroa ja jos käynti pitkittyy, niin se on aina x euroa lisää. Mutta monelle asiakkaalle käynnit maksaa kaupunki tai sossu, että hyvähän se on soitella vaikka että tulkaa nostaan mun kaukosäädin lattialta tai sammuttamaan radio. Ja sitten nää juopuneet. Niitä saatetaan käydä nostamassa neljäkin kertaa yössä. Kuuluuko se muka terveydenhuoltopalveluun? Jos minä tinttaan pullon Kossua naamaani ja jalat lähtee alta, niin siinähän makaan kunnes kantaa taas.

"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...