Jump to content
MAINOS

Synnytyksen vaiheista kysymys


Lottastiina

Recommended Posts

Minua on jäänyt mietityttämään eräs asia ja toivon, että joku melkein-valmis-kätilö osaisi minulle vastata...8)

Osaisiko joku sanoa, onko sillä synnytyksen vaiheella omaa nimeä, jossa kohdunsuu on 10 cm auki, mutta lapsi ei ole vielä ollenkaan laskeutunut, joten ponnistaa ei voi? Kuuluuko tämä "laskeutumisvaihe" myös avautumisvaiheeseen (näin oletan) vai onko sillä joku oma nimi?

Tietääkö joku, onko se kovinkin yleistä, että vauva ei laskeudu kohdunsuun avautumisen aikana vaan vasta sen jälkeen? Mstä se voi johtua, johtuuko se siitä, että kohdunsuu avautuu tosi nopeasti ja vauva ei jotenkin "ehdi" mukaan vai jostain muusta? Liittyykö tähän jotain riskejä?

Kuinka kauan tätä "laskeutumisvaihetta" voi kestää? Mikä vaikutus on tässä vaiheessa laitetulla oksitosiinitipalla, voimistaako se vain supistuksia vai onko sillä joku muukin vaikutus?

Olen kiitollinen, jos täällä on joku, joka osaa vastata. Minun synnystietämykseni ei kaikilta yksityiskohdiltaan vielä ole kovin perusteellinen...>:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos kohdunsuu on täysin auki ja vauva ei lähde laskeutumaan, on syytä alkaa epäilemään lantion ja sikiön koon epäsuhtaa eli isokokoinen sikiö suhteessa lantioon tai tarjontavirhe.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niih, itselläni oli kyseinen tilanne. Eli kätilö sanoi: "kohdun suu on auki, saat alkaa ponnistelemaan, mutta lapsen pää ei ole vieläkään laskeutunut". Tulipa tuo pieni poikani (4090g) pää väärässä asennossa, eikä siten oikein mahtunutkaan..

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen ollut yhdessä synnytyssaliharjoittelussa ja siellä huomasin, että kyllä se aika yleistä on, että kohdunsuun ollessa täysin auki vauva on vielä suht ylhäällä. Varsinkin ensisynnyttäjillä joudutaan usein odottelemaan, että vauva supistusten voimasta lasekutuisi alaspäin, jotta päästäisiin ponnistelemaan. Periaatteessa ponnistella voi jo, kun k-suu on sen 10 cm auki ja vauva ylhäällä, mutta se vaan vie kovin äidiltä voimia ja on sinänsä höhlää, jos ei vielä tunne ponnistamisen tarvetta.

Ja oksitosiini nimenomaan laitetaan supistuksia jouduttamaan. Tämä vaihe, jossa siis k-suu 10 cm auki eikä vielä ponnistella, lasketaan avautumisvaiheeseen. Ponnistusvaihe alkaa, kun aletaan oikeasti ponnistelemaan.  :-/

A lot of fellows nowadays have a B.A., M.D. or Ph.D. Unfortunately they don't have a J.O.B. -Fats Domino-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tuosta vaiheesta, kun kohdunsuu on 10cm auki, mutta vauvan pää ei ole tarpeeksi laskeutunu tai ei muuten vaan oo ponnistamisen tarvetta, käytetään jossakin kirjallisuudessa nimitystä "siirtymävaihe" tai "tasannevaihe". Ajallisesti kyllä lasketaan avautumisvaiheeseen ku minuutteja ja tunteja ynnätään. Tosin tasanne- tai latenssivaihe -termejä voidaan käyttää siitä vaiheesta, kun synnytys on ollut käynnissä, mutta tuleekin sitten hiukan rauhallisempi vaihe ennenkuin taas lähtee uudestaan kunnolla jylläämään.

On se mun käsityksen mukaan aika yleistä, että pää ei oo tarpeeks laskeutunu. Sillon pystyasento voi esimerkiks auttaa laskeutumiseen. Turhan aikasin ei kannata ruveta aktiivisesti ponnistelemaan, menee äkkiä voimat. Meillä harjottelussa neuvottiin joskus, että jos vauvan pää on korkeella, ja on hiukan työntämisen tarvetta, niin ei kannata ponnistaa hirveesti, vaan hiukan "ähkiä" sen verran että helpottaa, se työntää vauvaa synnytyskanavassa pikkuhiljaa alaspäin. Ja parempi sellanen pikkuhiljaa "liukuminen" ku rytinällä tuleminen, vauvakin voi säikähtää tai paikat revetä pahemmin jos sieltä kovaa tullaan.

Ja sitten kun on aikansa ähkinyt, ja rupee pää näkymään niin voi alkaa aktiivisesti työntämään, oli mun jonkun ohjaajan ohje opiskeluaikana. Voimatkin säästyy siinä, eikä tartte olla jossain tyhmässä asennossa niin pitkään. Ite en oo opiskelujen jälkeen synnytyksiä hoitanut, niin ei oo niin hyvässä muistissa toi synnytyksen hoito..

Muokkaus:sanamuotoja

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...