Jump to content
MAINOS

Lyhennetty työaika


Heddy

Recommended Posts

Onko kokemusta lyhennetystä työajasta? Esim.75%?

Mietin lähinnä millaisia työlistoja lyhennetyllä työajalla joutuu tekemään vuorotyössä. Onko ollut mahdollisuutta vaikuttaa vapaa päivien paikkaan? Onko vapaat saanut esim. peräkkäin vai onko vaarana joutua tekemään "joka toinen päivä töitä ja joka toinen vapaa" -tyylisiä työviikkoja? Listan tekijä ei halua lyhentää tasaisesti joka työpäivää, koska olen 2-vuorotyössä.

Haluaisin aloittaa 75% työajalla ensi syksynä, kun lapseni menee kouluun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä tehdään osittainen hoitovapaa 30h/vko työajalla eli käytännössä yksi "ylimääräinen" vapaapäivä viikossa. Riippuu täysin listan tekijästä, miten hän vapaan laittaa, mutta osastonkin toiminnan kannalta on järkevää, että ainakin kaksi päivistä on peräkkäin. Työkaverini, jotka ovat olleet tai ovat edelleen osittaisella, ovat olleet tyytyväisiä.

Itselläni sama tilanne kuin sinulla ja olen aloittamassa osittaista syksyllä.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kokemusta lyhennetystä työajasta? Esim.75%?

Mietin lähinnä millaisia työlistoja lyhennetyllä työajalla joutuu tekemään vuorotyössä. Onko ollut mahdollisuutta vaikuttaa vapaa päivien paikkaan? Onko vapaat saanut esim. peräkkäin vai onko vaarana joutua tekemään "joka toinen päivä töitä ja joka toinen vapaa" -tyylisiä työviikkoja? Listan tekijä ei halua lyhentää tasaisesti joka työpäivää, koska olen 2-vuorotyössä.

Olin joskus kun aikoja sitten kun toinen lapsista lähti kouluun "puolikkaalla" eli osa-aikalisällä. Systeemi oli hyvä; tein 6 yövuoroa 3 vk:n listassa, tienasin lähes saman kuin ennenkin ja vapailla kuitenkin 2/3 ajasta. Harmi kun nykyään tuolle jääminen ei ole käytännössä vaihtoehto tiukkojen sääntöjen takia, eli tuuraajalta vaaditaan pitkä työttömyysjakso ja sehän ei meidän alalla ole terveen kirjoissa olevalle juurikaan mahdollista tänä päivänä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tammikuussa aloittelen osittaista hoitovapaata...mutta miten kannattaisi tehdä yövuoroja ettei listaan tulisi niitä "piilovapaita". Joskus olen kuullut että jos tekee kaksi yötä perkkäin niin piilovapaitakaan ei tulisi... huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä on täällä joskus muistaakseni jotain kirjoiteltukin..

Osittainen hoitovapaa on käytännössä 78 (ja risat)% taikka sit 30h/vko riippuen työpaikasta. Vaikuttamisen mahdollisuus vapaapäivien paikkaan ja työvuoroihin vaihtelee yhtä paljon kuin on maassamme työpaikkoja. Ei varmaan löydy tuohon mitään yleispätevää ohjetta. Kannattaa kysyä sieltä omasta työpaikasta. Jos lyhennettyjä päiviä ei teetetä, niin sehän on vain plussaa koska saat silloin enemmän kokonaisia vapaapäiviä  ;D

Itse olen osittaisella ja meinaan jatkaa vastakin, kun siihen on näin "pienten" lasten kanssa vielä lakisääteisesti oikeus! Olen maksimoinut sekä raha- että aikakorvauksen tekemällä pelkkiä öitä, jolloin mulla on peräkkäin yleensä 3-4 yötä ja sitten 3-7 vapaata.. Lisiä tulee ihan mukavasti myös.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mie oon ollu kohta vuoden osittaisella hoitovapaalla ja aion olla vielä vuoden. Eli alotin kun lapsi lähti kouluun ja  oon siihen asti kun saa olla eli kunnes lapsi lopettaa toisen kouluvuotensa.

Itse teen pääsääntöisesti pelkkää yötä. Tässä listassa pari vapaata, 4 yötä,  6 vapaata, 5 yötä ja pari vapaata. Ite oon tykänny kauheessti. Alun perin olisin halunnut tuolle dinon mainitsemalle osa-aikalisälle, mutta ei ollu tekijöitä. No saanpahan olla pidempään "vajailla tunneilla".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...