Jump to content
MAINOS

Työskentely lanssissa


Hipa

Recommended Posts

Olisiko kuitenkin parempi, että koulu tarjoaa mahdollisuuden mm. simulaatio harjoitteluun ettei keikalle tartte sitten lähtee pelkästään "rohkeesti ja maltilla" asenteella? Potilaat kentällä kun on oikeita.  :o

Mitäpä muuta se tutkintotodistus oikeastaan on kuin kirjallinen lupa harjoitteluun elävällä materiaalilla? Toki parempi on, jos aivan vastavalmistuneella on joku kokeneempi kaitsemassa.  :)

niin no eikähän toi sama juttu oo niin lanssissa kun tiilien sisäpuolellakin et vastavalmistunutta on silmällä pidettävä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: IsostaSairaalasta

Aina mollataan, ettei sh koulussa opi lanssitaitoja. Ihan p...puhetta. Itse olen sairaanhoitaja ja hyvin pärjännyt lanssissa. Tärkeintä oli oma mielenkiinto alaan ja itsenäinen tiedon hankinta. Itse ainakin pysytyin hyödyntämään lähes kaikissa harjoitteluissa opittuja asioita myös kentällä.

Miltei kaikki sairaanhoitajat joiden kanssa olen työskennellyt, ovat sanoneet että sh koulussa ei lanssissa toimimista opi, joten lienee syytä korostaa itseopiskelun ja oman motivaation merkitystä lopputuloksen kannalta. Toki tämä itseopiskelu ja motivaatio ovat tärkeitä kaikissa koulutuksissa.

Kun terveydenhoitoalalle opiskellaan, perustahan on aina sama! Jos ei ole niin tuleeko jommasta kummasta lh tai sh sitten kokki kenties tai jokin muu ammattilainen.  Ensihoito on varmaan kaikkein monipuolisen erikoistuminen parhaimmillaan ja myös pahimmillaan sen takia kun kaikkea ei voi osata ja kukaan ei edes opeta kaikkea. Ehkä suurinta ammattitaito ensihoidossa on se potilaan (täysin tuntematon jne) arviointi että missä kunnossa hän on, pitääkö heti lähteä kuljettamaan vai  hoidetaanko hieman ja sitten kuljetetaan vai tarviiko kuljettaa ollenkaan. Tuohon väliin mahtuu se että kuinka paljon osaat ja mitä lisäapua on saatavilla ja missä ajassa. Ei varmaan opi näitä asioita koulussa eikä opi kentälläkään viikossa. Aika monta lanssia myös kolaroi vuosittain, sekin se oma osaaminen että osaa ajaa vaarantamatta muiden terveyttä ja omaansa. Sitäkään ei opi autokoulussa jos siellä tunnu nykyään oppivan enää yhtään mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Heh. Yleensäkin tungen opiskelijoille ja kesäkissoille nykyisessä työpaikassa eli polilla manuaalimittarin ja stetarit kouraan ja totean, että mittaahan noilla.

Ja voih niitä hölmistyneitä ilmeitä... "Mutta mutta, onhan tuossa tuo automaattimittarikin...??!"  ::)

Opiskelijat tosiaan ihmettelevät sitä, että vieläkö pitää osata manuaalisesti mitata. Meillä on autoissa automaattisten lisäksi myös manuaaliset mittarit. Sitä kun ei tiedä koska laitteet sanovat sopimuksen irti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina mollataan, ettei sh koulussa opi lanssitaitoja. Ihan p...puhetta. Itse olen sairaanhoitaja ja hyvin pärjännyt lanssissa. Tärkeintä oli oma mielenkiinto alaan ja itsenäinen tiedon hankinta. Itse ainakin pysytyin hyödyntämään lähes kaikissa harjoitteluissa opittuja asioita myös kentällä.

Miltei kaikki sairaanhoitajat joiden kanssa olen työskennellyt, ovat sanoneet että sh koulussa ei lanssissa toimimista opi, joten lienee syytä korostaa itseopiskelun ja oman motivaation merkitystä lopputuloksen kannalta. Toki tämä itseopiskelu ja motivaatio ovat tärkeitä kaikissa koulutuksissa.

Joo ei opi suoranaista lanssitoimintaa, mutta kyllä oppii potilaan kohtaamaan, haastattelemaan, ymmärtämään ja yhdistelemään mistä vaiva voisi johtua. Samat opinnothan ne perusopinnot on ensihoitaja AMK:ssakin, mutta ne vaan kohdennetaan suoraan lanssimaailmaan. Niin voi tehdä itse sh-opinnoissakin. Niin ainakin itse tein, joskin taisin saada puolet luokasta ja opettajat hermostumaan, mutta opinpahan itse. Virvet ja paarit ym oppii kyllä työelämässä ja ei kait missään uusi tekijä työskentele kokemattoman parin kanssa. Toisaalta tulevaisuudessa entistä enempi sh tulee lansseihin, koska hoitotasolle on ainakin täällä päin vaatimus sh tutkinto eikä eh amk riitä joka nollaan.

Tietenkin oma mielenkiinto ja itseopiskelu ovat välttämättömiä, mutta pohja itseopiskelullekin syntyy peruskoulutuksessa saadusta tiedosta. Aika vaikea on opiskella itsenäisesti, jos ei perusasiatkaan ole hallussa. Itse näin aikanaan aloitin, koska yo pohjalta kaupunki työllisti kesäduuniin amppariin (kolmanneksi) ja siellä sitten koetin itsekseni lukea Kinnusen raamattua, kun en edes verenpainetta osannut mitata.  *pyhimys*

Näin tietämättömänä tekkee mieli kysellä... Miten sitte sää Ensihoitaja opiskelujen aikana sovelsit opetusta ensihoidon puolelle? Pystyitkö rakentamaan opintosuunnitelmaa eh-tutkinnon suuntaan vai pitikö sulla mennä hoitotyön koulutusohjelman ja sh:n suuntautumisvaihtoehdon mukaan? Ite oon just tilanteessa, että pitää arpoa kannattaako mulla jatkaa akuutti-sh:n suuntautuminen loppuun asti vai vaihtaa ensi syksyksi ensihoidon koulutusohjelmaan (sh tutkintoa olis takana sitten 1,5 vuotta). Ja teille jo työelämässä oleville: onko ensihoitajan nimikkeellä työskentelevillä parempi palkka vai nouseeko se edes merkittävästi?

Sic transit gloria mundi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

onko ensihoitajan nimikkeellä työskentelevillä parempi palkka vai nouseeko se edes merkittävästi?

Ensihoitaja vakanssilla työskentelee pääasiassa hoitotasolla olevia ihmisiä, joilla palkka paikasta riippuen on korkeampi. Esim. Keski-Uudenmaan pelalla lvsk:n (perustaso) vakanssilla palkka on  n.1730€ ja ensihoitajan (hoitotaso) vakanssilla n.1860€, kun taas muualla voi olla että kaikkien vakanssi on LVSK ja palkka n.1730€. Molempien titteleiden alla työskentelee henkilökuntaa lähihoitajasta ensihoitaja-AMK:hon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina mollataan, ettei sh koulussa opi lanssitaitoja. Ihan p...puhetta. Itse olen sairaanhoitaja ja hyvin pärjännyt lanssissa. Tärkeintä oli oma mielenkiinto alaan ja itsenäinen tiedon hankinta. Itse ainakin pysytyin hyödyntämään lähes kaikissa harjoitteluissa opittuja asioita myös kentällä.

Miltei kaikki sairaanhoitajat joiden kanssa olen työskennellyt, ovat sanoneet että sh koulussa ei lanssissa toimimista opi, joten lienee syytä korostaa itseopiskelun ja oman motivaation merkitystä lopputuloksen kannalta. Toki tämä itseopiskelu ja motivaatio ovat tärkeitä kaikissa koulutuksissa.

Joo ei opi suoranaista lanssitoimintaa, mutta kyllä oppii potilaan kohtaamaan, haastattelemaan, ymmärtämään ja yhdistelemään mistä vaiva voisi johtua. Samat opinnothan ne perusopinnot on ensihoitaja AMK:ssakin, mutta ne vaan kohdennetaan suoraan lanssimaailmaan. Niin voi tehdä itse sh-opinnoissakin. Niin ainakin itse tein, joskin taisin saada puolet luokasta ja opettajat hermostumaan, mutta opinpahan itse. Virvet ja paarit ym oppii kyllä työelämässä ja ei kait missään uusi tekijä työskentele kokemattoman parin kanssa. Toisaalta tulevaisuudessa entistä enempi sh tulee lansseihin, koska hoitotasolle on ainakin täällä päin vaatimus sh tutkinto eikä eh amk riitä joka nollaan.

Tietenkin oma mielenkiinto ja itseopiskelu ovat välttämättömiä, mutta pohja itseopiskelullekin syntyy peruskoulutuksessa saadusta tiedosta. Aika vaikea on opiskella itsenäisesti, jos ei perusasiatkaan ole hallussa. Itse näin aikanaan aloitin, koska yo pohjalta kaupunki työllisti kesäduuniin amppariin (kolmanneksi) ja siellä sitten koetin itsekseni lukea Kinnusen raamattua, kun en edes verenpainetta osannut mitata.  *pyhimys*

Näin tietämättömänä tekkee mieli kysellä... Miten sitte sää Ensihoitaja opiskelujen aikana sovelsit opetusta ensihoidon puolelle? Pystyitkö rakentamaan opintosuunnitelmaa eh-tutkinnon suuntaan vai pitikö sulla mennä hoitotyön koulutusohjelman ja sh:n suuntautumisvaihtoehdon mukaan? Ite oon just tilanteessa, että pitää arpoa kannattaako mulla jatkaa akuutti-sh:n suuntautuminen loppuun asti vai vaihtaa ensi syksyksi ensihoidon koulutusohjelmaan (sh tutkintoa olis takana sitten 1,5 vuotta). Ja teille jo työelämässä oleville: onko ensihoitajan nimikkeellä työskentelevillä parempi palkka vai nouseeko se edes merkittävästi?

No, kun minä opiskelin ei vielä ollut ees keksitty sellasta, kun eh-amk. Opistotasollakin opiskelin. Oma aktiivisuus auttoi saamaan tietoja ensihoidon näkökulmasta, varsinkin kun muu luokka oli hiljainen niin minäpä kyselin itselleni tärkeitä asioita. Meillä ei juuri opetussuunnitelmaan tuon opistotason takia muuteltu. Mutta ihan perusopinnoista sai aika paljon irti, kun tiesi mitä halusi. Samaahan se hoitotyö on missä tahansa, ensihoidossa on sitten ne omat juttunsa. Mä olin jo ennen opiskeluja ollut kesän kolmantena lanssissa, joten viestiliikenne ja sen semmoiset oli tuttuja. Hoitamista, kun en osannut vielä yo pohjalta niin sitten lähinnä huolehdin tavaroiden kantelusta ja radiosta. Eli tietty tää kesä autto mua kyselemään tarvitsemiani asioita koululla. Sitten vielä toinen kesä kolmantena ja sitten kouluharjoittelu niin kyllähän siinä sai soveltaa. Mutta luulen, että kannattaa ensihoitoon vaihtaa, jos se on mahdollista. Kaikilla ei ole tuollaista roikkumismahdollisuutta, kuin mulla oli.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

täälläpäin ainakin pitää olla 2 vuotta työkokemusta perustason työstä lanssissa ennenkuin voi edes yrittää suorittaa hoitotason lupia. siinä ei valitettavasti auta eh-amk tutkinto tai työkokemus esim päivystyspolilta eikä auta vaikka kuinka osaisit hoitotason tentin 100% läpi, koska siihen vain ei pääse. hieno homma sinänsä, että oppiipahan jokainen hoitotasolle päätyvä kantapäänkautta kaikki lanssihommat, mutta silti ihmettelen. ihan positiivisessa mielessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä on tällä hetkellä tilanne, miten hyvin pääse lanssiin töihin sh- tutkinnolla? Paikassa jossa olin harjoittelemassa piti olla joko ensihoitaja amk tai Arkada käytynä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

täälläpäin ainakin pitää olla 2 vuotta työkokemusta perustason työstä lanssissa ennenkuin voi edes yrittää suorittaa hoitotason lupia. siinä ei valitettavasti auta eh-amk tutkinto tai työkokemus esim päivystyspolilta eikä auta vaikka kuinka osaisit hoitotason tentin 100% läpi, koska siihen vain ei pääse. hieno homma sinänsä, että oppiipahan jokainen hoitotasolle päätyvä kantapäänkautta kaikki lanssihommat, mutta silti ihmettelen. ihan positiivisessa mielessä.

Sinänsähän tuo järkevää, eipä päädy hoitotason lansseihin ihan no-can-do-tyyppinä. Sitte vielä työelämässä olevat tiiätte varmasti...onko sh koulutus vajavaisempi verrattuna eh:aan, esim saako sh:t intuboida, onko heillä adrenaliinilupia? Ja tiiän, että monille sh:lle ei oo opetettu intraosseaali piikittelyä...en tiiä miten usein sitä ees tarvitaan eh-hommissa...?

Sic transit gloria mundi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

täälläpäin ainakin pitää olla 2 vuotta työkokemusta perustason työstä lanssissa ennenkuin voi edes yrittää suorittaa hoitotason lupia. siinä ei valitettavasti auta eh-amk tutkinto tai työkokemus esim päivystyspolilta eikä auta vaikka kuinka osaisit hoitotason tentin 100% läpi, koska siihen vain ei pääse. hieno homma sinänsä, että oppiipahan jokainen hoitotasolle päätyvä kantapäänkautta kaikki lanssihommat, mutta silti ihmettelen. ihan positiivisessa mielessä.

Sinänsähän tuo järkevää, eipä päädy hoitotason lansseihin ihan no-can-do-tyyppinä. Sitte vielä työelämässä olevat tiiätte varmasti...onko sh koulutus vajavaisempi verrattuna eh:aan, esim saako sh:t intuboida, onko heillä adrenaliinilupia? Ja tiiän, että monille sh:lle ei oo opetettu intraosseaali piikittelyä...en tiiä miten usein sitä ees tarvitaan eh-hommissa...?

Saa ja on.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

onko sh koulutus vajavaisempi verrattuna eh:aan, esim saako sh:t intuboida, onko heillä adrenaliinilupia? Ja tiiän, että monille sh:lle ei oo opetettu intraosseaali piikittelyä...en tiiä miten usein sitä ees tarvitaan eh-hommissa...?

Kaikki luvat ja velvoitteet riippuu tenteistä ja testeistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä on tällä hetkellä tilanne, miten hyvin pääse lanssiin töihin sh- tutkinnolla? Paikassa jossa olin harjoittelemassa piti olla joko ensihoitaja amk tai Arkada käytynä.

Uutena ei Uudellamaalla pääse töihin hoitotasolle kuin Arcadan kurssin käyneenä tai EH-AMK papereilla.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä on tällä hetkellä tilanne, miten hyvin pääse lanssiin töihin sh- tutkinnolla? Paikassa jossa olin harjoittelemassa piti olla joko ensihoitaja amk tai Arkada käytynä.

Uutena ei Uudellamaalla pääse töihin hoitotasolle kuin Arcadan kurssin käyneenä tai EH-AMK papereilla.

Koskee vain yksityisiä, pelastuslaitoksen vaativat työkokemusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä on tällä hetkellä tilanne, miten hyvin pääse lanssiin töihin sh- tutkinnolla? Paikassa jossa olin harjoittelemassa piti olla joko ensihoitaja amk tai Arkada käytynä.

Uutena ei Uudellamaalla pääse töihin hoitotasolle kuin Arcadan kurssin käyneenä tai EH-AMK papereilla.

Koskee vain yksityisiä, pelastuslaitoksen vaativat työkokemusta.

Riipuu muuten siitä, kuinka uusi sopimus palvelun tuottamisesta on kyseessä. Uusiin kirjataan automaattisesti tämä kohta niin kunnallisella kuin privallakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

En viittinyt uutta topiccia aiheesta aloittaa, joten laitanpa tähän samaan... Eli oon menossa täs parin viikon sisäl työharjoitteluun pelastuslaitokselle ja ainoa varuste mikä käskettiin ottaa mukaan niin oli omat kengät. Millaiset kengät on parhaat? Ihan normi lenkkarit vai sitten kevyet turvakengät (sellasetkin löytyy kyllä)? Mahtaisko aiheuttaa suurta hilpeyttä jos Crocseissa marssis ekana päivänä (VITSI VITSI!!!)?  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En viittinyt uutta topiccia aiheesta aloittaa, joten laitanpa tähän samaan... Eli oon menossa täs parin viikon sisäl työharjoitteluun pelastuslaitokselle ja ainoa varuste mikä käskettiin ottaa mukaan niin oli omat kengät. Millaiset kengät on parhaat? Ihan normi lenkkarit vai sitten kevyet turvakengät (sellasetkin löytyy kyllä)? Mahtaisko aiheuttaa suurta hilpeyttä jos Crocseissa marssis ekana päivänä (VITSI VITSI!!!)?  ;D

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=6158.0

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En viittinyt uutta topiccia aiheesta aloittaa, joten laitanpa tähän samaan... Eli oon menossa täs parin viikon sisäl työharjoitteluun pelastuslaitokselle ja ainoa varuste mikä käskettiin ottaa mukaan niin oli omat kengät. Millaiset kengät on parhaat? Ihan normi lenkkarit vai sitten kevyet turvakengät (sellasetkin löytyy kyllä)? Mahtaisko aiheuttaa suurta hilpeyttä jos Crocseissa marssis ekana päivänä (VITSI VITSI!!!)?  ;D

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=6158.0

Aa... Kiitoksia!  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...