Jump to content
MAINOS

Vanhus ja unilääke


gartsu

Recommended Posts

Farmanautti, sinä sen tällä kertaa sanoit  :(

Jos mummo on 90-vuotias, ja tulee unilääkkeistä riippuvaiseksi loppuelämäkseen.. niin voi kyllä sanoa, että mitä se haittaa?! Sama se on kunnon kipulääkkeiden kanssa, mutta parasetamolilla vaan pitäisi jatkaa hamaan tuskalliseen loppuun asti vaikka vanhuksella olisi kuinka kovia kipuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

.Periaatteessahan se menee niin,että jos lääke on "listalla" niin vanhus täytyy herättää ottamaan unilääke jos sattuu nukkumaan.

huudat potilas huoneeseen mennessä klo 22: " HERÄTYS!!!! unilääkkeiden otto aika!!!!!!".

:P

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

.Periaatteessahan se menee niin,että jos lääke on "listalla" niin vanhus täytyy herättää ottamaan unilääke jos sattuu nukkumaan.

huudat potilas huoneeseen mennessä klo 22: " HERÄTYS!!!! unilääkkeiden otto aika!!!!!!".

:P

Äläpäs rienaa,näin se lääkärin sanojen mukaan pitää tehdä jos unilääke on lääkelistalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nämä on taas niin henk.koht asioita, siis mietittävä jokaisen vanhuksen kohdalla erikseen. Missä kohtaa vetää se raja milloin ei ole enää väliä, onko vanhus lääketokkurassa lopun elämäänsä vai ei? Alkaako se eläkkeelle jäätyä vai alkaako vasta kun on 90 täyttänyt? Mistä me tiedetään, kuinka kauan kukakin tulee elämään. Itse mietin näitä asioita jokaisen kohdalla uudestaan, mutta yleisesti ottaen, mielummin ilman lääkkeitä kuin lääkkeiden kanssa. Lääkkeitä vain oikeasti tarvittavaan vaivaan. Parantaako se elämänlaatua, jos ottaa joka ilta unilääkkeen, joka saattaa vaikuttaa seuraavaan päivään huimauksena, kuin että koittaisi niitä luonnollisia keinoja ensin ja saisi seuraavana päivänä kävellä ilman että pelkää kaatumista huimauksen vuoksi..?

P.s. Ei minua ainakaan tarvitse kenenkään alkaa pelkäämään.. Kiikutan kyllä lääkkeen kuin lääkkeen, jos se on oikeeseen vaivaan ;) Ihmisiä oppii kuitenkin kumman hyvin tuntemaan monen vuoden ajalta (niin, meillä vanhukset asuvat monia vuosia...) ja tietää mikä on sitä oikeaa vaivaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

.Periaatteessahan se menee niin,että jos lääke on "listalla" niin vanhus täytyy herättää ottamaan unilääke jos sattuu nukkumaan.

huudat potilas huoneeseen mennessä klo 22: " HERÄTYS!!!! unilääkkeiden otto aika!!!!!!".

:)

Äläpäs rienaa,näin se lääkärin sanojen mukaan pitää tehdä jos unilääke on lääkelistalla.

ei vaan mee minun jakeluun... :D

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juujuu,tottakai järkeä käytetään.Mutta eikös ole helpompaa jos se nukkulääke on siellä tarvittavissa,antaa jos on tarvis ja ei jos nukutaan?Kyllä minusta ainakin on mukavampi niin,eikä sitten tarvitse laittaa poistoihin niitä käyttämättömiä unilääkkeitä (meillä lääkkeet pussissa,jos kuullostaa oudolta ettei laiteta takasin purkkiin).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lottanen.. Sitä tarkoitin että vaikka lääkäri sen unilääkkeen on määrännyt, niin ei se oli pakko antaa. *nolona* Eli kun mummo kuorsaa onnellisesti peiton alla, ei aleta herättelemään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lottanen.. Sitä tarkoitin että vaikka lääkäri sen unilääkkeen on määrännyt, niin ei se oli pakko antaa. *nolona* Eli kun mummo kuorsaa onnellisesti peiton alla, ei aleta herättelemään.

Toi mun kommentti oli hieman karrikoitu,mä en todellakaan herätä mummua unilääkkeen takia,tarkoitin että periaatteessa niin kuitenkin tars tehä jos lääke menee listalla.Hmm,taidan toistaa itseäni.Toivottavasti nyt edes joku hiffas mun pointin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Voisiko unilääkityskäytäntöä muuttaa jotenkin? Lyhyempiä reseptien voimassaoloaikoja? Minuakin ihmetyttää, kun samat pillerit menevät vuodesta toiseen... onko niillä enää todellista vaikutusta vai se kuuluisa plasebo? Muuttuuko unilääkkeen vaikutus plaseboksi ajan kuluessa vai mikä sitten saa unen tulemaan? Vastatkaa viisaammat?? Silti unilääkkeen haitat vaikuttavat elimistössä, vaikka nukahtamisteho voi heiketä, siksi unilääkereseptien kestot lyhyemmiksi... huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en tiedä mitä kummaa meidän osastolla on tapahtunut, kun tuossa katselin potilaiden lääkelistoja. Tällä hetkellä säännöllisesti unilääkettä menee ainoastaan kahdelle potilaalle. Potilaita meillä on 34, suurin osa yli 80-vuotiaita. Yhteen aikaan niitä meni joka toisella. Toki niitä tarvittaessa annettavissa lääkkeissä menee joillekin satunnaisesti. Yöt on ollu viime aikoina tosi rauhallisia, eli ei mummut ja vaarit silti valvoskelekaan liiemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...