Jump to content
MAINOS

Vanhus ja unilääke


gartsu

Recommended Posts

Kiehuu sappi täällä.

Kertokaahan mielipiteitä.

Jos laitoksessa asuva vanhus haluaa unilääkkeen klo 20.30-21 jolloin se kuuluu iltahoitajan antaa, niin onko se mielestänne ok? Vai onko se ok että vanhuksen täytyy odottaa klo 21.30-22 jolloin yökkö vie sen?

Miksi pitää vanhusta väkisin hereillä jos hän haluaa nukkumaan? Eikös nyt hemmetti vanhuksellakin oikeus päättää siitä koska haluaa nukkumaan? Kyllä kiehuu sappi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Parashan olisi että ihminen (myös vanhus) nukkuisi ilman tuota nukahtamislääkettä. Itselle käynyt monesti niin että kun potilas on pyytänyt tuota lääkettä ja olen kertonut että saat sen hetken päästä, niin tämä onkin nukahtanut ilman lääkettä..

Eikä se mielestäni väärin ole hieman venyttää illalla sitä nukkumaanmenoaikaa, jos tämä takaisi sen että tämä vanhus nukkuisi hieman pidempään. On parempi että hän herää kun aamuvuoro on paikalla ennemmin kuin vain yökön ollessa paikalla. Yököllä ei riitä aika näiden aamuherääjien kaitsemiseen yksin kun nykyään vissiin pitää tehdä paljon muutakin näissä laitoksissa yöaikaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Parashan olisi että ihminen (myös vanhus) nukkuisi ilman tuota nukahtamislääkettä. Itselle käynyt monesti niin että kun potilas on pyytänyt tuota lääkettä ja olen kertonut että saat sen hetken päästä, niin tämä onkin nukahtanut ilman lääkettä..

Eikä se mielestäni väärin ole hieman venyttää illalla sitä nukkumaanmenoaikaa, jos tämä takaisi sen että tämä vanhus nukkuisi hieman pidempään. On parempi että hän herää kun aamuvuoro on paikalla ennemmin kuin vain yökön ollessa paikalla. Yököllä ei riitä aika näiden aamuherääjien kaitsemiseen yksin kun nykyään vissiin pitää tehdä paljon muutakin näissä laitoksissa yöaikaan.

Kyseiset vanhukset ovat omatoimisia ja nukkuvat aamulla pitkään. Siksi en näe estettä miksi ei voisi viedä sitä pilleriä kun vanhus pyytää. Ja kun ilman eivät nuku. Ja minähän se yökkö olen ja tiedän mihin mulla täällä aikaa. :( Ja tosiaan kun näitä kahta tapausta ei tarvitse kaitsea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa mieltä kuin Kops.. Ite duunailen yökkönä myös ja tällaset asukkaat, joilla on tapana heräillä aamuyöstä ja lähteä esim. herättelemään toisia asukkaita, saavat sen mahdollisen unilääkkeensä yököltä, että unta riittäisi aamuun.. Eihän sekään aina toimi mutta tavoite toki on, että jokainen saisi yönsä nukkua rauhassa.

I believe in one thing forevermore

to live is to love the pain

- Poisonblack

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä ymmärsin sun pointin ja olen ehdottomasti myöskin sitä mieltä, että iltavuoron ois tarttenu se nappi antaa kun sitä on pyydettykin.. Mun duunipaikoissa muutoinkin iltavuoro antaa säänöllisesti jaettavat unilääkkeet.

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jes, hyvä Emmi. :(

Jos kyseessä on dementikkovanhus joka vaeltaa jne niin toki mie vien sen pillerin vasta myöhemmin. Mutta kun kyseessä kaksi lähes täysin omatoimista mummoa jotka ei apuja kaipaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, huomasin et pointti hukku :( toki jos on semmonen asukas joka ei oo muistamaton, häiriöksi muille tms ni tottakai sais saada troppinsa sillon kun tykkää. :(

I believe in one thing forevermore

to live is to love the pain

- Poisonblack

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä itse henk.koht. en pidä unilääkkeistä ollenkaan kun eivät mitään haitattomia ole. Mielummin hankin vanhukselle puuhaa ja samanlaiset iltarutiinit ja sänkyyn vasta silloin kun nukuttaa..  Minä mielummin "istutan" vanhusta telkkarin ääressä vähän pidempään, jolloin unilääkettä ei välttämättä tarvitse, kuin annan unilääkkeen aikaisin illalla että uni tulee. Minusta se on enemmänkin opittu tapa. (Olen pitemmän aikaa taistellut vanhuksen kanssa, joka ennen nukahti heti kun saa jonkun napin suuhunsa, mutta ilman ei sitten mitenkään. Nyt se uni tulee jo ilman nappiakin).

Ymmärrän niitä vanhuksia jotka haluavat aamulla nukkua pitkään. Mutta jos käyttää unilääkettä, niin miksei voisi kokeilla, että nousisi aamulla hiukan aikaisemmin, niin se unikin tulisi illalla aikaisemmin - ja ehkä ilman lääkettä. Mutta jos kärsii oikeasti univaikeuksista, niin miksipä sitä nappia ei voisi antaa hieman aikaisemmin..jos vaan sitten nukkuu koko yön aamuun asti. Sama se, onko se iltahoitaja joka sen lääkkeen antaa, vai onko se yökkö.

Päivällä nukkumiset pois, vain pieni päivälepo. Tekemistä päivälle, hyvä peti ja mukava väsynyt olo illalla - siinä minun lääkkeeni :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikkiin ei nuo "luonnolliset" tavat tehoa..

Onko se oikein myöskään sitten tainnuttaa nukahtamislääkkeellä? Eikö pitäisi hoitaa sairautta eikä oiretta? Eli pitäisi hakea syy tälle käytökselle ennemmin kuin antaa nappi ja toivottaa hyviä öitä.

Myös tästä aikaisemmasta keskustelusta; ihmisten omatoimisuus ja "järkevyys" ei tullut esille. Kritisoin aina liikaa lääkitystä ja pyrin saamaan ihmiset ajattelemaan näiden todellista tarvetta. Nukahtamislääkkeet ovat erinomainen esimerkki tästä liiallisesta lääkityksestä. Lähes jokaisen nukahtamislääkkeen kohdalla lukee Pharmacassa ettei niitä saisi käyttää pitkäaikaisesti, silti näitä käytetään rutiininomaisesti laitoshoidossa.

Kun noita lääkkeitä kerran aletaan käyttämään, syntyy riippuvuus näihin lääkkeisiin, ja kierre on valmis. Tämän takia - varsinkin ensialkuun - muut keinot käyttöön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos laitoksessa asuva vanhus haluaa unilääkkeen klo 20.30-21 jolloin se kuuluu iltahoitajan antaa, niin onko se mielestänne ok?

Kiinnitin huomiota tuohon iltahoitajan kuuluu antaa yölääke.Mitenniin kuuluu?Onko se johonkin kirjoihin ja kansiin merkitty sääntö vai mitähäh?

Eikä se mielestäni väärin ole hieman venyttää illalla sitä nukkumaanmenoaikaa, jos tämä takaisi sen että tämä vanhus nukkuisi hieman pidempään. On parempi että hän herää kun aamuvuoro on paikalla ennemmin kuin vain yökön ollessa paikalla. Yököllä ei riitä aika näiden aamuherääjien kaitsemiseen yksin kun nykyään vissiin pitää tehdä paljon muutakin näissä laitoksissa yöaikaan.

Totaalikomps.Ei mitään lisättävää  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikkiin ei nuo "luonnolliset" tavat tehoa..

Niin ei, mutta onko siitä unilääkkeen ottamisesta tullut tapa..? Aikaisemmin jo totesin tuosta mummosta, joka nukkui ennen vaan unilääkkeen kera. Pikkuhiljaa annostusta alettiin vähentämään ja lopulta mummelille annettiin kokeeksi joku muu pieni tabletti (vitamiinitabletti). Hyvin nukkui vitamiinien avulla. Sitten luovuttiin siitäkin, sanottiin että koitahan nukkua ilman. Muutamana yönä soitteli että ei saa unta, käytiin aina välillä kehoittelemassa 'laskemaan lampaita´. Ihanaa, että nyt uni tulee ilman mitään vippaskonsteja.

Ainakin tällä mummolla se tabletti oli saatava, tai muuten ei nukuta. Eli kelasi ajatusta "nyt ei uni tule, kun en saanut tablettia, nyt ei uni tule kun en saanut tablettia"...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs muuten noitten placebo lääkkeiden kanssa siis? Jos potilaalle annetaan ja sanotaan, että tässä on hänen unilääkkeensä, mutta se onkin jotakin muuta...? Omassa työpaikassani (tk:n vuodeos) yllättävän monelle menee ihan säännöllisesti unilääke Zopinox tms, jonka hän siis ottaa tai jättää ottamatta. Onneks muutaman kohdalla on kyetty luopumaan unilääkkeestä kokonaan tai se on siirretty sitten tarvittaviin...

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta kaikki unilääkkeet saisi siirtää tarvittavien listalle.Periaatteessahan se menee niin,että jos lääke on "listalla" niin vanhus täytyy herättää ottamaan unilääke jos sattuu nukkumaan.Meillä menee aika paljon tarvittavissa lääkkeissä unitabuja,illalla kun lähtee kierrolle,ottaa koriin mukaan tenox ja zopinox-putelit ja pistää ylös kuka on saanut ja mitä.Minusta toimii aika mukavasti noin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valitettavasti en voi yksin päättää näitä "lopetetaan unilääke" juttuja.. Mun työpaikalla kun ei ole mitään yhteistä linjaa. Kun jotain sovitaan niin aina on niitä jotka lipsuu. Tässä vaiheessa huokaisen isoon ääneen: Onneksi minulla on enää 4 yötä kyseisen firman palveluksessa ja se on siinä.

Placeboja meillä on mutta kun nämä kaksi mummoa ei mene siihen halpaan, valitettavasti. Ennen oli ihan Tenoxin näköjä Placeboja, enää ei kuulemma niitä saa.. Apteekista sain tämmöisen vastauksen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Äitini ei nuku ilman unilääkettä (nyt 73 v.) , vaan tarvitsee 2 Imovanea. Reseptillä hänelle on määrätty  1½ tbl, joten joutuu valvomaan sen väliajan kun taas saa reseptillä lisää. Sellainen ihminen jolla ei ole unihäiriötautia ei voi tietää millaista on kun uni ei tule. Jos äitini joutuisi teidän "en tykkää unilääkkeistä"-hoitajien hoidettavaksi niin kyllä olisi todella kamalaa hänelle. cry.png Äitini suree nyt jo etukäteen että  jos joutuu vanhana vanhainkotiin eikä saa unilääkettä niin kyllä on karmea tulevaisuus odotettavissa. Hän ei siis todellakaan nuku ilman unilääkettä. Tenoxin hän sanoo vaikuttavan seuraavan päivän vireystilaan mutta Imovanella tällaista vaikutusta ei ole.

Hän oli tässä joku aika sitten sydänvalvonnassa sairaalassa ja siellä oli annettu tuo tarvittava 2 pilleriä, kiitos heille !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun 25-vuotias kaveri joutuu myös syömään lopun elämää unilääkkeitä. Ja toivon myös että ei tule hoitajaa joka sanoo että nukut sä ilmankin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

niih, ei näitä juttuja voi TAASKAAN lähtee yleistämään.

minäkin kannatan nukkumista ilman unilääkettä. en siis ole niitä hoitajia jotka esim. vanhainkodillakin ollessani ekana on tunkemassa nappia huuleen kun alkaa huutamaan. ensin kokeillaan muut jutut.. evästä, asennonvaihtoa, kuivitusta jne jne. mut onhan se ihmisen saatava nukkua. mä ainankin oon ihan v****n äkänen jos en oo saanu nukuttua..  :nauraa:

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika arveluttavaa eettisesti jos lähdetään placebolinjalle vanhusten unilääkeasiassa. Ihmettelen myös sitä, kuinka kukaan pystyy ennustamaan tulevaisuutta unilääkkeiden tarpeen osalta tai muutenkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos on tullut siihen ikään,että taulu on täynnä  ja makoilee jollain osastolla, missä tulee lopun ikänsä makoilemaan, niin mikä hiivatin juttu se on, että varjellaan mummoa unilääkkeiltä??

Eikös se ala olla jo aivan saaterin sama?

Minun mielestä hyvä ja syvä uni pelastaa aika monelta pahalta.

Kun olen vanha ja autettavissa, haluan nukkua hyvin ja ottaa konjakkinaukit halutessani. Mikä hemmetissä siinä on väärin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos on tullut siihen ikään,että taulu on täynnä  ja makoilee jollain osastolla, missä tulee lopun ikänsä makoilemaan, niin mikä hiivatin juttu se on, että varjellaan mummoa unilääkkeiltä??

Eikös se ala olla jo aivan saaterin sama?

Minun mielestä hyvä ja syvä uni pelastaa aika monelta pahalta.

Kun olen vanha ja autettavissa, haluan nukkua hyvin ja ottaa konjakkinaukit halutessani. Mikä hemmetissä siinä on väärin?

Saisinko tän huoneentauluksi kaikkien Suomen vanhainkotien lääkekaappien oveen.

Muistelen lämmöllä lääkäriä, joka totes saattohoidossa olevan potilaan kohdalla, että on ihan OK, että potilas haluaa huumata itsensä, kun tietää ja ymmärtää mitä on tulossa. Meidän hommana on vaan varmistaa ettei ne lääkkeet huononna hengitystä tai muuten vaikeuta potilaan olo vielä lisää.

Hiukka OT, mutta samaan kategoriaan menee mielestäni nää pitkiksellä olevien potilaiden

"laihduttamiset".

Syöminen, mikäli siitä nauttii, alkaa olla ainuita iloja joillekkin, kun ei kellään ole kuitenkaan aikaa

järjestää muita virikkeitä, kärrätä ulos jne.

Ja en nyt tarkoita, etteikö voi katsoa, ettei ahmi ähkyyn saakka kermaleivoksia, vaan kun ruvetaan suht terveellistä

laitosruokaakin säännöstelemään ei edes sairaalloisen lihavilla potilailla :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...