Jump to content
MAINOS

Tutkimus: Terveydenhuollossa liikaa henkilöstöä


pekka

Recommended Posts

Aina muutos kirpaisee, ainakin jotakuta, vaikka olisi hyväkin.

Mutta vaikka miten asioita ja mistä tahansa näkökulmasta ja kenen kanssa tahansa (paitsi poliitikot) asioita kattelen, niin aina tulen samaan johtopäätökseen siitä, että Suomessa on liian vähän hoitohenkilökuntaa ja rakenteissakin mättää pahasti ja hallintoa pitäisi rationalisoida jne. jne....

Mutta kuntapolitiikoilla on yllättävän paljon päätösvaltaa myös niissä asioissa, joista he eivät tiedä.... Eli kannustan kyllä kaikkia terveysalan ihmisiä hakeutumaan kuntapäätöksentekoon mukaan vaikuttamaan...

Sä saat kaiken mun OT mesoomisen mahtumaan paljon selkeämmin muutamaan riviin  :nauraa: Eli joo, olen tosta hoitohenkilökunnan riittämättömyydestä edelleen samaa mieltä.

Ja aivan samaa ajoin takaa myös tolla hoitajien vaikuttamisella. "Tarttis tehrä jotai." Ja nimenomaan itse mukaan päätöksentekoon muutenkin kuin kuulumalla liittoon.

Mun pointti vaan tais hävitä jo ajat sitten muilta ihmisiltä, sanoisinko jo siinä vaiheessa kun kirjauduin tälle foorumille  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 54
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ja aivan samaa ajoin takaa myös tolla hoitajien vaikuttamisella. "Tarttis tehrä jotai." Ja nimenomaan itse mukaan päätöksentekoon muutenkin kuin kuulumalla liittoon.

Mun pointti vaan tais hävitä jo ajat sitten muilta ihmisiltä, sanoisinko jo siinä vaiheessa kun kirjauduin tälle foorumille  ;)

Eikös kunnallisvaalit ole jo ihan kohta? Ei muuta kuin ehdokkaaksi! Ja sitten lautakuntiin aukomaan päätä ja pitämään mahdolisimman kovaa mekkalaa - semmonen on pelin henki kuntapäätöksenteossa (ja aikapaljolti myös valtakunnan politiikassakin ja valitettavasti myös ulkopolitiikassa esim. joku hövelisti menee ihan julkisesti lupaamaan asevientiä Afganistaniin ilman neuvotteluja oman taustaorganisaationsa kanssa).

Välillähän tässä pointit häviää itsekullakin ja menee ihan OT:ksi, mutta sådant är livet - ei sitä pidä ottaa turhan vakavasti!  :nauraa:

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luonnollisesti tämä aihe herätti suuria tunteita. Itse olen nähnyt asian siten, että terveydenhuollossa on paikoin resursointi- ja organisointiongelmia. Toisaalla työtä saadaan painaa tappotahdilla juosten pää kolmantena jalkana, kun taas toisaalla tilanne voi olla hieman toinen. Asia ei siis suinkaan ole niin mustavalkoinen kuin monet antavat ymmärtää.

Nykyisessä työpaikassani tahti on sopiva, mutta muistanpa sellaisenkin paikan, jossa työvuorot oli jaettu aivan ihmeellisesti. Toisina päivinä työtä tehtiin alimiehityksellä, kun taas toisina päivinä porukkaa riitti töissä niin paljon, että aika meni turhaan lörpöttelyyn, lehtien selailuun ja kahvilla istuskelemiseen. Välillä oli pakko yrittää näyttää jollain tavalla tehokkaalta. Tilanne ei johtunut siitä, että työn määrä olisi vaihdellut hirveästi. Kaikki johtui vain siitä, että tuossa paikassa oli aivan liikaa ihmisiä töissä. Esimies ei osannut suhteuttaa lainkaan työntekijöiden määrää oikeaksi tuolloiseen työtilanteeseen nähden.

Keikkaillessa olen kuitenkin huomannut senkin, että ne paikat, joissa työtä saa tehdä oikein kunnolla, eivät yksinkertaisesti edes vedä työntekijöitä puoleensa. Tuolla viimeiset hoitajaressut sitten nääntyvät, kun a) sijaisia ei saa ottaa cool.png kukaan ei tulisi muutenkaan töihih pompoteltavaksi. Sijaisia kohdellaan ikävästi ja työilmapiiri on surkea johtuen siitä, että henkilökuntaa on liian vähän. Mutta kun toisaalla ihmiset eivät töihin  huku, niin miksipä silloin kannattaisi valittaakaan?

En sanoisi, että terveydenhuollossa on liikaa henkilöstöä. Sanoisin, että työvoima on jakautunut hyvin epätasaisesti. Organisointiongelmat ovat yleisiä. On siis työpaikkoja, joissa työntekijät saavat raataa itsensä hengiltä ja työpaikkoja, joissa riittää aikaa tyhjänpäiväiseen lasikopissa löpisemiseen. Delegointi ei toimi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja aivan samaa ajoin takaa myös tolla hoitajien vaikuttamisella. "Tarttis tehrä jotai." Ja nimenomaan itse mukaan päätöksentekoon muutenkin kuin kuulumalla liittoon.

Mun pointti vaan tais hävitä jo ajat sitten muilta ihmisiltä, sanoisinko jo siinä vaiheessa kun kirjauduin tälle foorumille  :)

Eikös kunnallisvaalit ole jo ihan kohta? Ei muuta kuin ehdokkaaksi! Ja sitten lautakuntiin aukomaan päätä ja pitämään mahdolisimman kovaa mekkalaa - semmonen on pelin henki kuntapäätöksenteossa (ja aikapaljolti myös valtakunnan politiikassakin ja valitettavasti myös ulkopolitiikassa esim. joku hövelisti menee ihan julkisesti lupaamaan asevientiä Afganistaniin ilman neuvotteluja oman taustaorganisaationsa kanssa).

Välillähän tässä pointit häviää itsekullakin ja menee ihan OT:ksi, mutta sådant är livet - ei sitä pidä ottaa turhan vakavasti!  :nauraa:

Kuntapolitiikan roolista hoitohenkilökunnan palkkauksessa ym.tismalleen samaa mieltä. Itse mukaan vaikuttamaan menosta kuitenkin voi tulla hankalaa jos esim. sattuu olemaan ko.kaupungin/kunnan palveluksessa, vaikka hoitotyössäkin niin väitetään liian jääviksi hakemaan esim. sosiaali- ja terveyslautakuntaan - ikään kuin olisi rivityöntekijänä päättämässä siitä kuinka paljon vaikkapa Vantaan kaupunki hoitajilleen maksaa palkkaa...Ei taida olla vielä tähän päivään mennessä yksittäisellä sairaanhoitajalla paljon vaikutusmahdollisuuksia päättää soster-budjetista oman työnantajansa puolesta; siksi tämä tuntuu niin oudolta, se jääviys nimittäin.  :(

Toisaalta tietysti kannattaisi yrittää lobata tuttuja tai vähemmän tuttuja kunnallispoliitikoita, jotka vaikka soster-lautakunnassa istuu/kansanedustajat eduskunnassa. Jos menisi viesti perille sitä kautta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja aivan samaa ajoin takaa myös tolla hoitajien vaikuttamisella. "Tarttis tehrä jotai." Ja nimenomaan itse mukaan päätöksentekoon muutenkin kuin kuulumalla liittoon.

Mun pointti vaan tais hävitä jo ajat sitten muilta ihmisiltä, sanoisinko jo siinä vaiheessa kun kirjauduin tälle foorumille 

Eikös kunnallisvaalit ole jo ihan kohta? Ei muuta kuin ehdokkaaksi! Ja sitten lautakuntiin aukomaan päätä ja pitämään mahdolisimman kovaa mekkalaa - semmonen on pelin henki kuntapäätöksenteossa (ja aikapaljolti myös valtakunnan politiikassakin ja valitettavasti myös ulkopolitiikassa esim. joku hövelisti menee ihan julkisesti lupaamaan asevientiä Afganistaniin ilman neuvotteluja oman taustaorganisaationsa kanssa).

Välillähän tässä pointit häviää itsekullakin ja menee ihan OT:ksi, mutta sådant är livet - ei sitä pidä ottaa turhan vakavasti!  :nauraa:

Kuntapolitiikan roolista hoitohenkilökunnan palkkauksessa ym.tismalleen samaa mieltä. Itse mukaan vaikuttamaan menosta kuitenkin voi tulla hankalaa jos esim. sattuu olemaan ko.kaupungin/kunnan palveluksessa, vaikka hoitotyössäkin niin väitetään liian jääviksi hakemaan esim. sosiaali- ja terveyslautakuntaan - ikään kuin olisi rivityöntekijänä päättämässä siitä kuinka paljon vaikkapa Vantaan kaupunki hoitajilleen maksaa palkkaa...Ei taida olla vielä tähän päivään mennessä yksittäisellä sairaanhoitajalla paljon vaikutusmahdollisuuksia päättää soster-budjetista oman työnantajansa puolesta; siksi tämä tuntuu niin oudolta, se jääviys nimittäin.  :o

Toisaalta tietysti kannattaisi yrittää lobata tuttuja tai vähemmän tuttuja kunnallispoliitikoita, jotka vaikka soster-lautakunnassa istuu/kansanedustajat eduskunnassa. Jos menisi viesti perille sitä kautta?

No, ainakin parissa kunnassa (ja varmaan useammassakin) on valtuustojen puh.johtajina sairaanhoitajia.

Mutta eihän toki yksittäinen ihminen voi sos.terv.budjettia laatia. Mutta, jos olis useampia terv.alan ihmisiä puhaltamassa yhteen hiileen; tekemässä aloitteita jne., niin kyllä olis pakko saada jotain aikaiseksi. Johtavat virkamiehet voivat esim. tehdä esityksen henkilökuntalisäyksestä, mutta valtuusto voi joko hyväksyä tai hylätä sen...

Onhan se vähän hankalaa, jos on omassa kotikunnassa töissä, niin olla sitten myös ko kunnan luottamuselimissä...  :-

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...