Jump to content
MAINOS

Miehen katetrointi


Maiju

Recommended Posts

Se on huono homma kun sairaanhoitajat tekee niin paljon sellaisia asioita joihin lähihoitajatkin on koulutettu. Unohtuu asiat helposti jos niitä ei tee pitkään aikaan. :-

Ja toinen ikävä puoli on se, että halutaan vain työllistää sairaanhoitajia koska ensin on kielletty lähihoitajia tekemästä mitään (vaikka siihen on saanutkin valmiudet koulussa) niin vedotaan siihen että LH on ihan turha kyseisessä paikassa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 127
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Meillä kans uusi ohje että 2tuubia xylocainia.. Itse ohjetta noudatan, mutta niitäkin löytyy jotka sanoo, että ei meillä oo ennenkään  kahta laitettu  :-

Mä käytän yleensä yhdistelmää tuubi lidokaiinia ja hieman ennen toimenpidettä oksikodonia 2-5 mg tai fentanyyliä 25-50 mikrog i.v. :nauraa:

..eikö se Lidocain riitä... ei kait nyt sentään opiaatteja tarvita katetrointiin??? Kun malttaa antaa sen geelin vaikuttaa, niin eihän se edes tunnu... tai näin mulle ovat ne muutamat sadat (vai olisko niitä kertynyt peräti tuhansia näinä vuosina) miehet sanoneet, joita olen joutunut katetroimaan...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..eikö se Lidocain riitä... ei kait nyt sentään opiaatteja tarvita katetrointiin??? Kun malttaa antaa sen geelin vaikuttaa, niin eihän se edes tunnu... tai näin mulle ovat ne muutamat sadat (vai olisko niitä kertynyt peräti tuhansia näinä vuosina) miehet sanoneet, joita olen joutunut katetroimaan...

Ja joskus olen pyytänyt potilasta yskäisemään ja samalla hetkellä saanut tuikattua katetrin ilman vastustusta paikoilleen. Erinäisiä temppuja joutuu noille miehille kokeilemaan mutta eihän se hauska toimenpide ole kellekkään  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

kyllä minäkin olen katetroinut miehen vaikka olen "vain" sh-opiskelija. ja ilman mitään sen kummempia kokemuksia kun mitä nyt koulussa niiitä nukkeja katetroidaan. en pitänyt sitä nyt mitenkään ihmeellisenä ja mielestäni naisen katetrointi voisi olla vaikeampaa. vaikka tälläkin miehellä oli suurentunut eturauhanen niin kaikki sujui kuitenkin ihan ongelmitta. vähän kummastuttaa ajatus että katerointi olisi jotain niin ydin fysiikkaa että siihen tarvittaisiin lääkäriäkin paikalle..... :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokin aika sitten yritettiin katetroida juopunutta miestä, jolla oli epäselvä trauma, takapuoli ja perineum oli kipeä. Katetrointia yritti niin hoitajat, kandit ja päivystävä lääkärikin. Eipä onnistunut. Myöhemmin kävi ilmi että oli virtsaputki mennyt poikki trauman seurauksena.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä minäkin olen katetroinut miehen vaikka olen "vain" sh-opiskelija. ja ilman mitään sen kummempia kokemuksia kun mitä nyt koulussa niiitä nukkeja katetroidaan. en pitänyt sitä nyt mitenkään ihmeellisenä ja mielestäni naisen katetrointi voisi olla vaikeampaa. vaikka tälläkin miehellä oli suurentunut eturauhanen niin kaikki sujui kuitenkin ihan ongelmitta. vähän kummastuttaa ajatus että katerointi olisi jotain niin ydin fysiikkaa että siihen tarvittaisiin lääkäriäkin paikalle..... :-

meillä kyllä tarvittiin kerran lääkäri paikalle, kun ei yrityksistä huolimatta saatu katetroitua. Lääkäri tutki aikansa ja sieltä löytyi toinen "reikä" mistä katetri oikein sujahti sisään. Vaikea tässä selittää, mutta se toinen reikä oli piilossa ja sitä ei huomannut, jos ei osannut etsiä ;) Lääkärikin oli vähän ihmeissään moisesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Meillä kans uusi ohje että 2tuubia xylocainia.. Itse ohjetta noudatan, mutta niitäkin löytyy jotka sanoo, että ei meillä oo ennenkään  kahta laitettu  :-

Mä käytän yleensä yhdistelmää tuubi lidokaiinia ja hieman ennen toimenpidettä oksikodonia 2-5 mg tai fentanyyliä 25-50 mikrog i.v. :)

Jos joutuisin jostain syystä katetroitavaksi niin kyllä Focce sen saisi tehdä. :)

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä tapaus nyt koskee naisen katetrointia, mutta....

Oli tässä viime viikolla keikkapaikassa sellainen tilanne, että yhtä naispotilasta ei saatu millään katetroitua. Kaksi hoitajaa oli sitä yrittänyt pidemmän aikaa. Oli anatomia sen verran hankala. Minut pyydettiin siihen sitten yrittämään, kun "olet kätilöopiskelija, niin vois onnistua paremmin paikkojen hahmottaminen". Kyllähän se katetri sinne virtsaputkeen sujahti. Ei välttämättä ollut anatomian tuntemuksesta mitää hyötyä, vaan tuuria enemmänkin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...

Tännekin tuli eksyttyä näin yövuoron viihdykkeeksi ja yksi tilanne tk-osaston keikalta tuli mieleeni-siinä oli sellainen kertakatetrointi, etten ikinä unohda...

Eli menin keikalle ylipaikoille ahdistetulle tk:n osastolle. tosi ihme. Aamuvuoro sitten kertoi, että mummu on huutanut koko aamun-voisitteko katsoa onko residuaalia...Luulenpa hyvinkin, että aamuvuoro oli jo todennut tilanteen mahdottomaksi ja nakittanut jutun meille...

Eli residuaalia oli ihan mahdottomasti ja dementoitunut mummu huusi kovaäänisesti kärsimyksissään.. Huuto oli sietämätön ja ihmettelimme kollegan kanssa, että miksi asialle ei oltu aikaisemmin tehty mitään... Mutta totuus valkenisi meille pian..

Siirsimme obeesin mummun toimenpidehuoneeseen ja pyjamahousuja laskiessamme kohtasimme jalkapallon kokoisen kohdunlaskeuman, joka jonkin verran asetti meille haastetta katetroimisen onnistumiseen..Mutta, jotain oli tehtävä potilaan tuskan lopettamiseksi..

Eli kollega yritti kaksi käsin saada tätä pientä visuaalista ongelmaa tunkemalla sinne päin mistä se oli tupsahtanutkin pois edestä näkyvyyyttä haittaamasta,kun minä yritin katetroida. Molemmilla tuskanhiki valui pitkin selkää.. Ja minä yritin löytää sitä pientä määränpäätä sen kaiken keskeltä...

Kun vihdoin viimein löysimme tarvitsemamme määränpään, sorsa olikin minun puolellani olevalla instrumenttipöydällä. Hienolla oikean puoleisella jalkapöytäpotkulla sain potkaistua pöydän kollegan puolelle potilaan päätypuolen kautta...ja hän otti sen vastaan vasemmalla jalkapöytästopilla .Ja sitten se huuto loppui.

Olimme kaikki kolme hyvin onnellisia saavuttamastamme onnen satamasta ja kollegan kanssa hiljaista naurua hytkyen saattelimmme onnellisen mummun omaan huoneeseensa. Ja meiltä hoitajilta valuivat onnenkyyneleet silmistä ja sitä naurua jatkettiin vielä pitkään kahvihuoneessa. Se oli elämäni onnistunein kertakatetrointi. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin itsekin hämmästynyt kuinka helppoa miehen (kerta) katetroiminen olikaan, kun olen kuullut siitä kauhu skenaarioita. Mutta..niissä paikoissa joissa olen keikkaa tehnyt, on minulle opetettu että katetri täytetään hanavedellä (koskaan en ole nähnyt  kenenkän käyttävän steriiliä vettä).

Ja pesettekö "paikat"steriilit hanskat kädessä? Itse olen pessyt tehdaspuhtailla (yleensä suihkuttanut ensin ja vielä pessyt niillä taitoksilla) ja vasta kun olen ryhtynyt itse toimenpiteeseen, olen vaihtanut steriilit käsineet.  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiakkaan kotona, eli myös palvelukotikonseptin mukaisessa asumisessa toimenpide ei ole välttämättä steriili, mutta sairaalaolosuhteissa se tehdään aina steriilisti.

Steriilisti tehtäessä luonnollisesti käytetään keittosuolaa tai steriiliä vettä lofriccien liukastamiseen ja käytetään myös steriileitä hanskoja.

Em. on niin kuin minä olen asian oppinut, työpaikkani/työharjoittelupaikkani sijaitsevat satakunnan alueella. Jossain voi olla asiat toisinkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Steriilisti tehtäessä luonnollisesti käytetään keittosuolaa tai steriiliä vettä lofriccien liukastamiseen ja käytetään myös steriileitä hanskoja.

Yhtälailla voi käyttää myös tehdaspuhtaita hanskoja, tällöin katetri laitetaan sisään steriileillä peaneilla. Itse teen näin ja eipähän Lofric lipsu sormien välissä.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläpäin opetetaan jotta pestään hanskalla jolloin ne paketissa olevat "pihdit" pysyy steriilinä katetrin uittamista varten tai toisinpäin.

Eikö se tarvitte kahdet pihdit että pystyy toimittamaan toimenpiteen steriilinä alusta loppuun ellei halua käyttää steriilejä hanskoja? Ja silti täytyisi jollain steriilillä pitää kiinni vehkeestä työn ajan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö se tarvitte kahdet pihdit että pystyy toimittamaan toimenpiteen steriilinä alusta loppuun ellei halua käyttää steriilejä hanskoja? Ja silti täytyisi jollain steriilillä pitää kiinni vehkeestä työn ajan.

Juu-u.

Mä teen kanssa niin notta pesen tehdaspuhtailla+bänkseillä ja katetrin otan steriileillä. Minusta sellain helpompaa, parempi tuntuma katetriin kun ottaa sormilla kiinni ennemmin kun bänkseillä.

Mutta jokainen taaplaa tyylillään, kunhan lopputulos on oikein niin ei tekotavalla väliä  ;)

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä teen kanssa niin notta pesen tehdaspuhtailla+bänkseillä ja katetrin otan steriileillä. Minusta sellain helpompaa, parempi tuntuma katetriin kun ottaa sormilla kiinni ennemmin kun bänkseillä.

Mutta jokainen taaplaa tyylillään, kunhan lopputulos on oikein niin ei tekotavalla väliä  ;)

Saman olen itse huomannut. Liukkaan katetrin liikuttelu bänkseillä on suorastaan infernaalista

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö se tarvitte kahdet pihdit että pystyy toimittamaan toimenpiteen steriilinä alusta loppuun ellei halua käyttää steriilejä hanskoja? Ja silti täytyisi jollain steriilillä pitää kiinni vehkeestä työn ajan.

Meinasitko pitää sillä  toisella steriilillä peangilla kiinni vehkeestä? AUTSCH!  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta joku kolmas steriili siinä pitää olla että saa pidettyä kiinni.

Mut eihän sen jortikkaa kiinnipitävän käden (olipa lääketieteellinen ilmaisu  8)) tarvii olla steriili, jos ei koske siihen virtsaputken päähän?

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunhan kaikki tämän lukevat muistatte, että miehelle ei tarvitse sitä suurinta kokoa valita katetroidessa. Varoitus johtuu omasta kokemuksesta paikallisessa keskussairaalassa, jossa koin itse katetroinnin ihanuuden. Itse tapaan valita sen pienimmän, ellei ole odotettavissa tuhdimpaa tavaraa virtsaputkesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta joku kolmas steriili siinä pitää olla että saa pidettyä kiinni.

Mut eihän sen jortikkaa kiinnipitävän käden (olipa lääketieteellinen ilmaisu  ;D) tarvii olla steriili, jos ei koske siihen virtsaputken päähän?

En osannut ottaa huomioon sitä vaihtoehtoa. Ehkä käytännön työelämä sitten aikanaan osoittaa mullekkin mahdollisuuksia soveltaa ja ajatella itse. Näin opettajien/ohjaajien arvioidessa minua opiskelijana/vakkareiden kyylätessä minua keikkalaisena en viitsi soveltaa moisia.

Pienemmissäkin asioissa saa jo vihat päälleen koska 150 vuottakin sitten on tehty niinkuin muutkin tekee tänään.

Mutta periaatteessahan kroonisesti toistokatetrointia tarvitsevilla ei tarvitse siis minkään muun olla steriiliä kuin katetrin ja sen liukastukseen käytetyn nesteen. Lofricin kun saa paikoilleen ihan sieltä päästä käsin jos virtsaputki on jo dilatoitunut sopivasti. Pesuissakaan ei varsinaisesti tarvitse koskea virtsaputken suuhun kuin klorhexolilla kostutetuilla lapuilla. Riskithän siinä aina kasvaa mutta ammatillisen varmuuden ja osaamisen kehittyessä ehkä löytyy se järkevyys ja kohtuus kaikessa..myös aseptiikassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pesuissakaan ei varsinaisesti tarvitse koskea virtsaputken suuhun kuin klorhexolilla kostutetuilla lapuilla.

Auts. Jospa se virtsaputken suu pestään kuitenkin jollain muulla. Jollain joka ei kirvele niin s*tanasti.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä koulussa opetettiin pesut tekemään ihan (steriilillä) vedellä vaan.

Käytetäänkö sitten kentällä jotain aineita puhdistukseen? En itse ole päässyt toistaiseksi vielä harjoitteluissa/työssä katetroinnin pariin niin saattaa olla tyhmäkin kysymys ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pesuissakaan ei varsinaisesti tarvitse koskea virtsaputken suuhun kuin klorhexolilla kostutetuilla lapuilla.

Auts. Jospa se virtsaputken suu pestään kuitenkin jollain muulla. Jollain joka ei kirvele niin s*tanasti.

Toi pitää kyllä minunkin tarkistaa het ma, mun mielestä tuo Klorhexol on vanhaa juttua jo.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Travahex

http://www.ecomm.baxter.com/ecatalog/browseCatalog.do?lid=10016&hid=10009&cid=10010&key=84deb99f397a67e7164c4f8e9e8d9d

Kertakatetrointiin, kun liukastamiseksi tarvitaan vettä, käytän 20ml:n pulloa steriiliä Aquaa. Näistä meidän putkistoista kun ei tiedä.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...