Jump to content
MAINOS

Miehen katetrointi


Maiju

Recommended Posts

Meillä on käytössä erilaisia katetreja. Joissakin on puuduteaine valmiina katetrin pinnassa, joissakin ei. Jos puudutetta ei ole, niin laitan Xylocain-geeliä katetrin pinnalle. En tunge sitä virtsaputken suulle, saati sitten sen sisään. Kestokatetreissa meillä ei ole puudutteita valmiina, mutta kertakatetreissa on.

Mutta eihän se puudute ennätä puuduttamaan virtsaputkea, jos se katetrin pintaan laitetaan? Ja eikös suurin osa katetrin pintaan laitetusta puudutteesta jää virtsaputkensuun ulkopuolelle/tule ns. yli?

Tätä minäkin olen miettinyt, mutta olen toiminut niin kuin on opetettu perehdytyksessä. Tavat ovat vähän vaihdelleet myös sen mukaan missä on töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 127
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Esim. Lofric:ssä ei  ole mitään puuduteaineita vaan ihan puhdasta vettä... ja suolaa joka sitoo vettä ja toimii liukasteena PVP pinnalla...  ::) Eli Lofricillä katetroitaessa ei puudutteita käytetä... 30 sek. annetaan muhia NaCl... onko sitten muilla katetroitaessa esim. Xylocain vain liukasteena... Eikä tarkoitus olekkaan edes puuduttaa? Kuitenkin koulussa opetettiin "puutumis mielessä" Xylocain käyttöä mutta niin siellä opetettiin lofricistäkin että siinä olisi puuduteainetta.... :-

Tässä faktaa: http://www.lofric.com/Library/116516.pdf

Valaiskaa viisaammat  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No miten se miehen ja naisen virtsaputki puudutetaan ja kuinka isolla määrällä puudutetta?

Epäröinnin kynnyksellä kysy kuinka paljon rohkeutta uskallat tänään Jättää käyttämättä

-Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miehelle koko tuubi xylocainia virtsaputkeen ja annetaan vaikuttaa väh puoli minuuttia

katetrinpään voi kostuttaa ensin pienellä määrällä puudutetta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on käytössä erilaisia katetreja. Joissakin on puuduteaine valmiina katetrin pinnassa, joissakin ei. Jos puudutetta ei ole, niin laitan Xylocain-geeliä katetrin pinnalle. En tunge sitä virtsaputken suulle, saati sitten sen sisään. Kestokatetreissa meillä ei ole puudutteita valmiina, mutta kertakatetreissa on.

Voi voi... Erittäin tuoreella katetrointi-koulutuksella voin kertoa, että Xylocainia laitetaan juurikin virtsaputken suulta sisään n. 1ml/cm. Eli miehen virtsaputki on noin 15-20 cm (riippuen tietysti miehestä  ;D), niin Xylocain-tuubi työnnetään virtsaputken suulle ja hitaasti painamalla tyhjennetään koko tuubi plus lisäksi toisesta tuubista virtsaputkeen. Yhteensä siis 15-20ml Xylocainia. Ja puutumista tulisi odotella 2-3min, joten katetrin puuduttamisen voitte unohtaa. Katetreissa ei ole valmiina puudutetta pinnassa, vaan se on liukastetta. Tosin en mene takuuseen kaikista merkeistä, mutta noin yleensä.

Sic transit gloria mundi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysyn nyt ehkä väärässä paikassa naisen katetroinnista? Voisiko joku tietävä tai vaikka sinä Lauri tuoreella katetrointikoulutuksella kertoa, miten naisen virtsaputki puudutetaan?Jos virtsaputken suu on näkyvillä, niin laitetaanko puudute"ruiskun" kärki virtsaputken suulle ja puudutetta puristetaan 3-5ml? Jos virtsaputkensuuta ei näy, niin miten se puudutetaan?? Epätoivoisen epätietoiselle kertokaa joku huh.gif

Epäröinnin kynnyksellä kysy kuinka paljon rohkeutta uskallat tänään Jättää käyttämättä

-Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä kai koko ajan puhutaan kestokatetrin laitosta. Kertakatetroinnissa ei yleensä käytetä puudutetta ja katetroinnin voi potilas opetella tekemään itselleen.

Kestokatetrin laitossa laitan puuduttetta ensin katetrin kärjen päälle liukasteeksi ja loput virtsaputken suun kautta sisään. Joskus koko ruiskun, joskus puolet. Naisella virtsaputki on sen verran lyhyt, että puutuu pienemmälläkin määrällä.

äshoo2:lle sen verran, että jos et löydä virtsaputken suuta puudutettavaksi, niin miten ajattelit katetroida :(

Naisella anatomia voi olla hankala, niin ettei poimuista tunnu löytyvät virtsaputken suuta. Silloin kannattaa kurkata emättimeen, joskus virtsaputken suu löytyy emättimen yläreunasta.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon naisen katetrointiin tuppaa yleensä kaipaamaan avuksi kolmatta kättä ja taitavaa intiaaniopasta tai opaskoiraa.

Ainakin minä. Sen verran harvoin noita tulee vastaan.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. Lofric:ssä ei  ole mitään puuduteaineita vaan ihan puhdasta vettä... ja suolaa joka sitoo vettä ja toimii liukasteena PVP pinnalla...  :( Eli Lofricillä katetroitaessa ei puudutteita käytetä... 30 sek. annetaan muhia NaCl...

Lofricit on loistavia; ei tarvitse tuubien ja geelien kanssa pelata vaan pelkkä vesi riittää. Varsinkin kenttäolosuhteissa en ole muita tullut enää käytettyä kun tuohon tutustuin muutama vuosi sitten.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysyn nyt ehkä väärässä paikassa naisen katetroinnista? Voisiko joku tietävä tai vaikka sinä Lauri tuoreella katetrointikoulutuksella kertoa, miten naisen virtsaputki puudutetaan?Jos virtsaputken suu on näkyvillä, niin laitetaanko puudute"ruiskun" kärki virtsaputken suulle ja puudutetta puristetaan 3-5ml? Jos virtsaputkensuuta ei näy, niin miten se puudutetaan?? Epätoivoisen epätietoiselle kertokaa joku huh.gif

xylogen geeli auttaa siinä, jos et ole varma missä kohtaa virtsaputken suu on niin geeliä "mahdollisiin" kohtiin sillä virtsaputken suu aukee kun geeliä menee siihen päälle. itse oon huomannut sen auttavan, kun päivittänin tulee katetroitua pari kertaa (nkl, los), jos en löydä suuta niin geeliä vaa avuksi :)

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis eikö miestä tai naista kertakatetroitaessa käytetä puudutetta, vaikka sillä liukastuvalla Lofricilla katetroisikin?Puhun nyt sairaalaolosuhteista. Miksi kestokatetrin laitto olisi enemmän kivuliasta kuin kertakatetrin?Nyt olen totaalisesti ymmälläni...

Epäröinnin kynnyksellä kysy kuinka paljon rohkeutta uskallat tänään Jättää käyttämättä

-Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sini: minä ainakin puhuin kertakatetroinnista ja meidän osastolla ei kukaan laita puudutetta jos Lofricilla katetroi. Pelkkää vettä vaan, että katetri liukastuu. Minä olen luullut että se myös aktivoi puudutteen katetrin pinnasta, mutta vissiin niin ei olekaan, vaikka meillä talon omassa koulutuksessa niin opetetaankin. Niillä toisilla katetreilla, joiden nimeä en nyt muista (ovat vihreissä folioissa) on liukaste valmiina eikä niihin lisätä vettä. Niistä olen myös luullut, että niissä on myös puudute valmiina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Duada...nostamalla lantiota enemmän ylöspäin, siis ristiselästä ja vetämällä polvet taakse....auttaisko se?

Nämä huomiot siis vain vaatimattomalla harj.jaksolla.

Sama nainen, sama rakenne, eri päivä...korjaa asento ja avot, virtsaputki näkyvissä.

terv. nainen itsekkin

ps Guldanin ohje myöskin varsin käypä?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Urologin ohjeen mukaan: Miestä katetroitaessa (kestokatetri siis), vähintään 2 tuubia Xylocainia virtsaputkeen. Tätä olen toteuttanut ja kiitosta olen saanut. Varsinkin noilla prostata hyperplasia potilailla toi puuduttaminen on ensiarvoisen tärkeää. Turhaa kipua vältän, aina kun pystyn itse asiaan vaikuttamaan. Muutama minuutti vaikutusta ja avot, menee se katetri isommankin prostatan ohi.

Vasta tuossa korjailin kolleegan jälkiä, vajaa tuubi puudutetta, ei riittävästi aikaa puutua, ei liukastetta virtsaputkessa riittävästi, tuloksena vertavuotava virtsaputki, katetri tukossa ja sain vaihtaa 20 ch:n huuhtelukatetrin setälle.

Käytän kyllä miehen kertakatetroinnissakin Xylocainia, virtsaputkeen vähintään se 1 tuubi, mutta kun ei mokoma ole minun palkastani pois, hövelisti menee kaksikin tuubia.

Naista katetroidessa en ole juur puudutteita tarvinnut. Tosin naisten katetrointi onkin olut lähinnä kertakatetrointia.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kans uusi ohje että 2tuubia xylocainia.. Itse ohjetta noudatan, mutta niitäkin löytyy jotka sanoo, että ei meillä oo ennenkään  kahta laitettu  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kans uusi ohje että 2tuubia xylocainia.. Itse ohjetta noudatan, mutta niitäkin löytyy jotka sanoo, että ei meillä oo ennenkään  kahta laitettu  :-

Mä käytän yleensä yhdistelmää tuubi lidokaiinia ja hieman ennen toimenpidettä oksikodonia 2-5 mg tai fentanyyliä 25-50 mikrog i.v. 8)

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kans uusi ohje että 2tuubia xylocainia.. Itse ohjetta noudatan, mutta niitäkin löytyy jotka sanoo, että ei meillä oo ennenkään  kahta laitettu  :-

Mä käytän yleensä yhdistelmää tuubi lidokaiinia ja hieman ennen toimenpidettä oksikodonia 2-5 mg tai fentanyyliä 25-50 mikrog i.v. ;D

vähän eri teillä, ko vuodeosastolla. Olosuhteet hieman poikkeaa toisistaan.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vihreässä foliossa olevat kertakatetrit on coloplastin katetreja, joku niiden nimeä kun mietti..

Joo kertakatetrointiin ei puudutteita, kertakatetrit on suunniteltu niin että niissä on hydrofiilinen pinta eli se pinta imee nesteen(joka on koti oloissa ihan kraanavettä ja sairaalassa me käytetään steriiliä vettä) ja katetri liukastuu niin ettei siinä ole kitkaa ja se liukuu rakkoon ilman että se aiheuttaa kipua. Tämä liukas pinta pysyy katetrissa niin että se tulee liukkaasti uloskin.

Kestokatetreissa ei kyseistä hydrofiilistä pintaa ole ja siksi tarvitsee erillisen liukasteen. ja kestokatetroinnissa xylocain-geeliä virtsaputken suulle varovasti  mutta runsaasti ja vielä lisäksi katerin pintaankin niin että varmasti katetri liukuu hyvin rakkoon.

Me ollaan käytetty lofricin kertakatetreita, mutta nyt ajateltiin kokeilla reissussa coloplastin speedycath compactia.

Meillä katetrointi kokemusta reilun 18 500 kerran osalta kun muksua katetroitu 7 kertaa päivässä yli 7 vuotta.. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysyn nyt ehkä väärässä paikassa naisen katetroinnista? Voisiko joku tietävä tai vaikka sinä Lauri tuoreella katetrointikoulutuksella kertoa, miten naisen virtsaputki puudutetaan?Jos virtsaputken suu on näkyvillä, niin laitetaanko puudute"ruiskun" kärki virtsaputken suulle ja puudutetta puristetaan 3-5ml? Jos virtsaputkensuuta ei näy, niin miten se puudutetaan?? Epätoivoisen epätietoiselle kertokaa joku huh.gif

Naisilla puudutus hoidetaan samalla tavalla kuin miehillä; puudutetuubin pää varovasti virtsaputken päästä sisään ja hidas painanta männästä. Niinku sanoin, tarkoituksena laittaa 1ml puudutetta virtsaputken pituus cm kohden: 1ml/cm. Jos virtsaputkesi on todella 3-5cm pitkä, niin silloin sen verran, mutta veikkaan että se on lähempänä 10cm:ä.  ::) Tosiaan, virtsaputken suun löytäminen voi olla melko hankalaa, muttet voi myöskään katetroida, jollet löydä sitä..

Sic transit gloria mundi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos virtsaputkesi on todella 3-5cm pitkä, niin silloin sen verran, mutta veikkaan että se on lähempänä 10cm:ä.  ::)

En ehkä ymmärtänyt vitsiä mutta mistä vedit tuon 10 cm:n?

Sairaanhoitajan käsikirja kertoo miehille käytettävän 20 ml ja naisille 10 ml puudutetta. Naisen virtsaputken pituus on n. 3-5 cm ja miehen 20-25 cm pitkä. "Tutkitummalta" mun korviin tuo 1 ml/cm -ohje kuitenkin tuntuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos virtsaputkesi on todella 3-5cm pitkä, niin silloin sen verran, mutta veikkaan että se on lähempänä 10cm:ä.  ;)

En ehkä ymmärtänyt vitsiä mutta mistä vedit tuon 10 cm:n?

Sairaanhoitajan käsikirja kertoo miehille käytettävän 20 ml ja naisille 10 ml puudutetta. Naisen virtsaputken pituus on n. 3-5 cm ja miehen 20-25 cm pitkä. "Tutkitummalta" mun korviin tuo 1 ml/cm -ohje kuitenkin tuntuu.

Ehkä jolla kulla voi todella olla se kolmen sentin virtsaputki, mutta oikeammin lähempänä viitta tai kymppiä. Muistin virkistykseksi esim tämähttp://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_anatomia#Naisen_sukupuolielimist.C3.B6

Sic transit gloria mundi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä jolla kulla voi todella olla se kolmen sentin virtsaputki, mutta oikeammin lähempänä viitta tai kymppiä. Muistin virkistykseksi esim tämähttp://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_anatomia#Naisen_sukupuolielimist.C3.B6

Muisti on kyllä virkeä, sun kannattaa hakea myös tietoa jostain muualta kuin wikipediasta. Näin nopeasti vilkaistuna Illustarated Clinical Anatomy ja Clinically oriented anatomy kertovat urethran pituudeksi 4 senttiä, suomalainen klassikko Ihmisen fysiologia ja anatomia kertoo sen pituudeksi 3-5 cm.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä jolla kulla voi todella olla se kolmen sentin virtsaputki, mutta oikeammin lähempänä viitta tai kymppiä. Muistin virkistykseksi esim tämähttp://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_anatomia#Naisen_sukupuolielimist.C3.B6

Muisti on kyllä virkeä, sun kannattaa hakea myös tietoa jostain muualta kuin wikipediasta. Näin nopeasti vilkaistuna Illustarated Clinical Anatomy ja Clinically oriented anatomy kertovat urethran pituudeksi 4 senttiä, suomalainen klassikko Ihmisen fysiologia ja anatomia kertoo sen pituudeksi 3-5 cm.

No niin, olkoon, voitit. Hyvä, taptap  :D. Mutta itse alkuperäistä asiaa se ei muuta, mistä nämä viestit ovat jo harhautuneet melko paljon.

Sic transit gloria mundi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on huono homma kun sairaanhoitajat tekee niin paljon sellaisia asioita joihin lähihoitajatkin on koulutettu. Unohtuu asiat helposti jos niitä ei tee pitkään aikaan. :-

Hymyä huuleen, vaikka virtsaat vastatuuleen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...