Jump to content
MAINOS

Miehen katetrointi


Maiju

Recommended Posts

Ei todellakaan ole mitään sydänkirurgiaa. Maallikotkin katetroivat vaikka kuinka paljon (itseään).

Ja myös toisiaan; mm. omaishoitajat.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 127
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eräässä lähi TK.ssa on "kautta aikain" ollut sääntönä, ettei perus/lähihoitajat katetroi miehiä ollenkaan, sen tekee aina sh. Kuinkas muualla?

Kirjavaa käytäntöä olen nähnyt...

Joillain HUSsin osastoilla ei ole ph/lh saanut katetrointia harrastaa (tosin ei kuulemma edes insuliinia tökätä).

Mulla ei alun harjoitteluissa koskaan tullut katetrointi eteen, joten sitten ekaa sh-sijaisuutta tehdessä viime vuonna pääsin harjoittelemaan.. Joskus se vaan menee pieleen, naisten anatomia kun on joskus hiukan kummallinen

Nimimerkillä "Ei täällä ole mitään, ei niin mitään"

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Välimeren maissa ei tule kuuloonkaan, että nainen katetroisi miehen ja jos ketään urosta ei tehtävään löydetä niin vähintään hommaan kutsutaan lääkäri! Sama pätee tosin toisinpäin, naisten alapäät ovat tutkimatonta seutua mieshoitajille. Hiukan alussa ihmetytti vaan nythän tässä itsekin toteaa, että minäkö miestä katetroimaan tai alapäätä ajelemaan!!!!  ;D 

Ilmankos kreikkalaiset olivat niin ihmeissään, kun kyselivät työstäni sh:na Suomessa, että "pesetkö sä miehiäkin työssäsi - ja pesetkö ihan jokapaikasta?" Ja minä tietenkin vastasin reippaasti, että "tottakai!". Tämä oli heille paljon isompi asia kuin esim. kysymykset lääkehoidosta ja kuka saa laittaa kanyylin jne. jne. Tuota pesemisasiaa puitiin monta päivää  ja melkein avoerokin uhkasi, ja minä kun yritin selittää, että "käsineet kädessä ja miespotilaat on yleensä tosi vanhoja ´geroksia´jne. jne." Kaikki kaikui tyhjille seinille. Mulle vaan tiukkaan sävyyn ehdotettiin, että kieltäytyisin miespotilaiden pesemisestä (+ katetroinnista tietty) ja antaisin homman hoidettavaksi toisille hoitajille.

Kyllä sitä pikkuhiljaa "liukuu" ympäröivään kulttuuriin; minustakin oli aivan ihmeellistä Suomeen palatessani, että täällähän tosiaan tanssitaankin ihan ventovieraiden miesten kanssa ilman mitään vakavampaa ajatusta....!? ...ja katsotaan silmiin ja hymyilläänkin... Maassa maan tavalla.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mie sain katetroida, kun lähäriksi opiskelin, opiskelijana melkein toisella viikolla. Nyt valmistumisen jälkeen keikalla ollessa saan sitä tehdä ihan ilman valvontaa. Tietty olen pyytänyt siihen jonkun vierelle kahtomaan, että teen oikein koska oon niin vähän katetroinut. Aina olen naisilta kysynyt, että saanko katetroida. Yleensä olen saanut ja yhden potilaan kanssa jopa tullut "tutuiksi".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Välimeren maissa ei tule kuuloonkaan, että nainen katetroisi miehen ja jos ketään urosta ei tehtävään löydetä niin vähintään hommaan kutsutaan lääkäri!

Englannissa 10-v. sitten lääkäri aina katetroi miehen, sairaanhoitajat saivat naisiakin katetroida. Samoin EKG:n otti lääkäri, ei hoitajat. Ehkä tavallista vanhoillisempi sairaala...? Viggoja hoitajat kyllä laittoivat, ja ottivat verikokeita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ollessani töissä sairaalan "akuuttiosastolla" niin meillä kyllä lähihoitajan toimeenkuvaan kuului katetrointi ja EKG:n otto. Muutenkin meillä lähihoitajilla oli aika laajat oikeudet. Paljon riippui omasta työpanoksesta mitä hommia sai tehdä. Olen kanssa sitä mieltä että naisten katetroinri on paljon vaativampaa puuhaa ja tätä katetrointia tuli yötyöläisenä tehtyä paljon molemmille sukupuolille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tottakai lh/ph katetroi sekä miehiä että naisia. Itsestään selvä asia tämä. Se joka ei osaa katetroida, ei sitten katetroi. Niin yksinkertaista. Kaikki eivät tosiaan osaa tai arastelevat sitä. Varsinkin miehen katetroinnissa kun on huomioitava suurentunut eturauhanen (mahdollisesti) ja siihen liittyvät varovaisuustoimenpiteet. No, minä ainakin katetroin, vaikka olen lh.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, minä ainakin katetroin, vaikka olen lh.

Minäkin katetroin, vaikka olen sh-opiskelija. Ei se mitään avaruusfysiikkaa ole - pitää vain ja ainoastaan tietää mitä tekee.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tuota. aikanaan täysin maallikkona, ollessani henkilökohtaisena avustajana yhdessä aspassa, jouduin kylmiltään katetroimaan miestä. Asukas vaan neuvoi mitä tehdä ja minä tyttö katetroin ohjeiden mukaan  ;D Nyt jälkeenpäin kun miettii noita aikoja niin oikeasti kauhulla ajattelen sitä missä jamassa on paljon vammaisia ihmisiä tässä maassa kun ei päteviä avustajia ole tarjolla.

Viimesimmällä hoivaosastolla jossa oon ollu työharjottelussa ph/lh:t katetroi taitojensa/halujensa mukaan mies- ja naisasukkaat ihan yhtälailla ku sh:tkin. Muutenkaan perushoivahommia ei ole jaoteltu vaan sh:t tekee niitä siinä missä ph/lh:tkin.

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Työpaikasta on riippunut, saako lähihoitajana kateroida vai ei. Katetroitavan sukupuoli ei asiaan ole vaikuttanut. Mielestäni ( tällä kokemuksella) mies on helpommin katetroitava, joillakin eturauhasen kohdalla vaatii vähän säätöä, mutta maltti on valttia tässä asiassa. Tosin nainen, jolla on ollut pidemmän aikaa kestokatetri on myös helposti katetroitava; vritsarakon pää kun mielestäni näkyy tällöin aika selvästi.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosin nainen, jolla on ollut pidemmän aikaa kestokatetri on myös helposti katetroitava; vritsarakon pää kun mielestäni näkyy tällöin aika selvästi.

Liisa

Tarkoittanet virtsaputken suuta?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Tosin nainen, jolla on ollut pidemmän aikaa kestokatetri on myös helposti katetroitava; vritsarakon pää kun mielestäni näkyy tällöin aika selvästi.

Liisa

Tarkoittanet virtsaputken suuta?

Todellakin  ;D Muuten ois voinut tulla hätä käteen tällä hoitsulla

Kiitos korjauksesta !

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Todellakin  ;D Muuten ois voinut tulla hätä käteen tällä hoitsulla

Ihan konkreettisesti  ;D

Jälleen huomasimme, että rakkaalla lapsella on monta nimeä.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä katetroi kaikki hoitotyössä työskentelevät, myös hoitoapulaiset ovat saaneet koulutuksen asiaan.

Usein sijaisista löytyy sellaisia, jotka eivät ole katetroineet ikinä, mutta silloinkin ne katetroinnit päivän aikana on hoidettu "oman porukan kesken".

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Todellakin  ;D Muuten ois voinut tulla hätä käteen tällä hoitsulla

Ihan konkreettisesti  ;D

Jälleen huomasimme, että rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Niinpä  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tuo katetrointi mitään avaruusfysiikkaa ole tosin, niin kuin joku mainitsikin. Paljon on lapsia joiden vanhemmat, ihan tavalliset pulliaiset, koulutetaan lastaan katetroimaan joissain sairauksissia. Meilläkin katetrointi kokoemusta yli 18 500 kertaa neidin isän kanssa (7Xvrk ja 365 pv/vuodessa ja lähes 7½ vuotta...)

Eli siitä kyllä suoriutuu ihan lh samallalailla kuin shkin,  kun siitä selviää kouluttamalla sähkömieskin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, pidän kiinni nimenomaan siitä "liitoskohdasta" eli siitä paksusta kohdasta katetrissa. En koske ollenkaan varsiosaan eli vaikka työstäisin katetrin kokonaan rakkoon, niin sinne ei mene kontaminoitunut osa! Ja kyllähän se katetri vähän taipuu, mutta tässä tekniikassa on se erittäin hyvä pointti, ettei katetria työnnetä voimalla vaan liu'uttamalla jolloin se ei riko limakalvoja. Peangeilla työntämällä käyttää helposti hieman voimaakin, jolloin - varsinkin suurentuneen prostatan kohdalla- voi aiheuttaa vaurion virtsaputken seinämään. Liu'uttamalla katetri menee prostatan ohitsekkin, kun penistä hieman kallistelee ja kohottaa yläviistoon. Ja pyytää jännittävää potilasta huokaisemaan/ yskäisemään, kun katetri on eturauhesen kohdalla.

Kestokatetrin laiton yhteydessä tämä tekniikka ei toimi , koska katetri on pehmeämpi.

Onko tämä "tekniikka" muillekkin ihan outoa :o

Ei outo ole. Itse opin suurinpiirtein noin myös  katetroimaan. :) Mutta jos on hankaluuksia saada katetri prostatan ohi, saatan hiukan tarvita peangeja tai muuta vastaavaa mitä on tarjolla. En rupea silloinkaan runnomaan...vaan hitkuttelen ja kitkuttelen :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten puudutatte potilaan virtsaputken (miehen ja naisen) ennen katetrointia?

Epäröinnin kynnyksellä kysy kuinka paljon rohkeutta uskallat tänään Jättää käyttämättä

-Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten puudutatte potilaan virtsaputken (miehen ja naisen) ennen katetrointia?

Xylocain-geelillä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten puudutatte potilaan virtsaputken (miehen ja naisen) ennen katetrointia?

Xylocain-geelillä.

Juu. Tarkoitan kysymyksessäni et puudutetaanko miestä katetroitaessa katetri ja ei kun menoksi vai tyhjennetäänkö koko ruutta xylocainia virtsaputkeen vai osa ruutasta? Kaikenlaisia ohjeistuksia näkyy olevan, enkä tiedä mikä on oikein. Entäs nainen? Laitetaanko puudute (3-5ml)suoraan virtsaputkeen vai miten puudutatte? Onko tietoa? Omia kokemuksia?

Epäröinnin kynnyksellä kysy kuinka paljon rohkeutta uskallat tänään Jättää käyttämättä

-Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on käytössä erilaisia katetreja. Joissakin on puuduteaine valmiina katetrin pinnassa, joissakin ei. Jos puudutetta ei ole, niin laitan Xylocain-geeliä katetrin pinnalle. En tunge sitä virtsaputken suulle, saati sitten sen sisään. Kestokatetreissa meillä ei ole puudutteita valmiina, mutta kertakatetreissa on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on käytössä erilaisia katetreja. Joissakin on puuduteaine valmiina katetrin pinnassa, joissakin ei. Jos puudutetta ei ole, niin laitan Xylocain-geeliä katetrin pinnalle. En tunge sitä virtsaputken suulle, saati sitten sen sisään. Kestokatetreissa meillä ei ole puudutteita valmiina, mutta kertakatetreissa on.

Mutta eihän se puudute ennätä puuduttamaan virtsaputkea, jos se katetrin pintaan laitetaan? Ja eikös suurin osa katetrin pintaan laitetusta puudutteesta jää virtsaputkensuun ulkopuolelle/tule ns. yli?

Epäröinnin kynnyksellä kysy kuinka paljon rohkeutta uskallat tänään Jättää käyttämättä

-Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...