Jump to content
MAINOS

Miehen katetrointi


Maiju

Recommended Posts

Eräässä lähi TK.ssa on "kautta aikain" ollut sääntönä, ettei perus/lähihoitajat katetroi miehiä ollenkaan, sen tekee aina sh. Kuinkas muualla?

Miten se sh muka tekis sen "paremmin" kuin lh/ph?

The Ämmä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 127
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mielestäni on aivan sama kuka sen tekee, kunhan on asiansa osaava. Taitamattomalla toiminnalla tosin voi saada vahinkoakin aikaan, joten toimenpide täytyy olla hallussa, oli sitten ph/lh tai sh. Eli ainoastaan koulutettu (myös ph/lh on toimenpiteeseen koulutettu) ja asiansa osaava...tutkinnolla ei mielestäni merkitystä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Erikoinen käytäntö. Eikös katetrointi, sekä miehen että naisen, kuitenkin opeteta myös lähihoitajille? Saavatko lh/ph:t kuitenkin katetroida naispotilaita? Mielestäni naispotilaan katetroiminen on usein vaikeampaa kuin miehen, jos miehellä nyt ei aivan valtavaa eturauhasta ole tiellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No aika outo sääntö tosiaan. Kyllä meillä katetroi lähi/perus tai sh kaikkia potilaita Ei väliä onko kyseessä mies tai nais potilas. Poikkeus on mikäli potilas esim. nuori nainen tarvitsee katetroida ja hän aivan selvästi arastelee ( koska olen mies hoitsu)niin silloin ilman muuta naishoitaja katetroi potilaan mikäli se vain käytännön syistä on mahdollista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meitillä katetroinnin suorittaa sh, aina, en tiedä mistä peräisin moinen työnjako.

Lienee näitä vanhakantaisia työyhteisöön liittyviä "meillä on aina tehty näin" juttuja. Toisissa paikoissa perushoitajat eivät koske lääkkeisiin tai litkuihin, toisessa paikassa taas sairaanhoitajat keskittyvät pääasiassa potilaan papereihin eiivätkä niinkään osallistu käytännön työhön.

Vanhanaikaista ja joustamatonta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Tervehdys!

Miehen katetrointi taitaa olla niitä toimenpiteitä minkä osaa suorittaa kesy apinakin.... Olkoot se sitten vaikka naapurin jaska. Ehdottaisinkin että pienin kortti ratkaisee ....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moniko täällä kirjoittavista mieshoitajista (ja miksei naisistakin) on kokeillut katetroida itsensä?

Itse kokeilin opiskekuaikana sellaista koti-katetrointi settiä, ei se ihan niin kamalaa ollut kun kuvittelin mutta riittävän ikävää ettei ihan tavaksi viitsinyt ottaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moniko täällä kirjoittavista mieshoitajista (ja miksei naisistakin) on kokeillut katetroida itsensä?

Itse kokeilin opiskekuaikana sellaista koti-katetrointi settiä, ei se ihan niin kamalaa ollut kun kuvittelin mutta riittävän ikävää ettei ihan tavaksi viitsinyt ottaa...

-Olen meinannut kokeilla vasta sitten kun hätä on suurin. Siihen asti mielummin muita.. Tuttu naiskollega kertoi kuitenkin kokeilleensa "virallisella" os. mallin katetrilla kotonaan eikä kehunut hommaa nautittavaksi MUTTA sai siitä pot. lähtöistä perspektiiviä.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikinä en ole itse itseäni katetroinut, mutta kertaalleen olen kateroinnin uhriksi joutunut sairaalassa potilaana maatessani. Ei ollut miellyttävimpiä kokemuksia se...

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En minäkään itseäni katetroisi pelkän mielenkiinnon tai kokemuksen vuoksi...

"Uhrina" olen saanut olla, mutta katetrointi oli "pala kakkua" kaiken muun rinnalla. Oli osaavia hoitajia ja kävi tosi nopeasti. Ajattelin lähinnä, että "tehkää mitä vaan kunhan äkkiä pääsis leikkaukseen ja eroon näistä kivusta..."

Riippuu kaiketi tilanteestakin miten potilas toimenpiteet  kokee?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En katetroisi itseäni mielenkiinnosta!  ::)

Katetroitavaksi olen sairaalassa joutunut pyelonefriitin takia. Siinä vaiheessa oli niin kipeä, että suunnilleen pyysin että TEHKÄÄ NYT JOTAIN.. Ei ollut tosiaan kivaa ja sattui.  Mutta ainakin tietää itse miltä se tuntuu kun katetroi muita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Norjassa ollessani ei sairaanhoitajatkaan saaneet katetroida miehiä vaan sen teki lääkäri tai hommaan koulutettu tiimi  :)

En tiedä onko käytäntö edelleen voimassa, Pile varmaan tietää tarkemmin.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa olla, Sini, paikasta kiinni. Sairaalassa, jossa minä aikoinani työskentelin Norjassa oli kyllä sairaanhoitajilla vapaat kädet katetroida miehiäkin( ja ottaa myöskin arteria astruppeja :). -tästä on toisaalla täällä foorumissa ollut keskustelua...)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moniko täällä kirjoittavista mieshoitajista (ja miksei naisistakin) on kokeillut katetroida itsensä?

Olen kertaalleen katetroinut itseni kir.osastolla leikkauksen jälkeen. Kainona miehenä en halunnut nuoren sairaanhoitajattaren tekevän sitä. Helpotus taisi olla molemminpuolinen. Silkkaa uteliaisuuttani en hommaan olisi ryhtynyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Norjassa ollessani ei sairaanhoitajatkaan saaneet katetroida miehiä vaan sen teki lääkäri tai hommaan koulutettu tiimi  :D

En tiedä onko käytäntö edelleen voimassa, Pile varmaan tietää tarkemmin.

Eipa ole viela tullut vastaan tuollaista minun tyopaikoillani. Kaikissa aikaisemmissa Norjan tyopaikoissani hoitsut kylla katetrisoi. Missa tuli tallainen ihmeellisyys vastaan?

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kertaalleen katetroinut itseni kir.osastolla leikkauksen jälkeen. Kainona miehenä en halunnut nuoren sairaanhoitajattaren tekevän sitä. Helpotus taisi olla molemminpuolinen. Silkkaa uteliaisuuttani en hommaan olisi ryhtynyt.

Kätevää!  ::)  Pitäsköhän seuraavan kerran, kun kundi vastustelee katetrointia, niin antaa hänelle setti itselleen. Kiitos vinkistä!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kertaalleen katetroinut itseni kir.osastolla leikkauksen jälkeen. Kainona miehenä en halunnut nuoren sairaanhoitajattaren tekevän sitä. Helpotus taisi olla molemminpuolinen. Silkkaa uteliaisuuttani en hommaan olisi ryhtynyt.

Kätevää! ::) Pitäsköhän seuraavan kerran, kun kundi vastustelee katetrointia, niin antaa hänelle setti itselleen. Kiitos vinkistä!

Ihan käypä idea silloin kun potilaan järki on tallella ja kädet toimivat tarpeeksi, mutta ei suoraan sovellu kaikille.. Ja hei, mikä ihmeen setti? Vieläkö sellaisia on?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kertaalleen katetroinut itseni kir.osastolla leikkauksen jälkeen. Kainona miehenä en halunnut nuoren sairaanhoitajattaren tekevän sitä. Helpotus taisi olla molemminpuolinen. Silkkaa uteliaisuuttani en hommaan olisi ryhtynyt.

Kätevää! ;D Pitäsköhän seuraavan kerran, kun kundi vastustelee katetrointia, niin antaa hänelle setti itselleen. Kiitos vinkistä!

Ihan käypä idea silloin kun potilaan järki on tallella ja kädet toimivat tarpeeksi, mutta ei suoraan sovellu kaikille.. Ja hei, mikä ihmeen setti? Vieläkö sellaisia on?

Joo siis joillain osastoilla näitä settejä löytyy.. mielestäni lähinnä osastoilla missä katetrointeja on sillai tiuhemmin, eikös ne nyt oo kuitenkin ihan hyvä juttu?huh.gif?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja hei, mikä ihmeen setti? Vieläkö sellaisia on?

On, mutta kun en tietenkään ole nyt työpaikkalla,niin en voi tarkistaa, että mikä firma niitä tekee (useampikin firma)... Ja äkkiäkös sellaisen "setin" itsekin tekee...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kertaalleen katetroinut itseni kir.osastolla leikkauksen jälkeen. Kainona miehenä en halunnut nuoren sairaanhoitajattaren tekevän sitä. Helpotus taisi olla molemminpuolinen. Silkkaa uteliaisuuttani en hommaan olisi ryhtynyt.

Kätevää! ::) Pitäsköhän seuraavan kerran, kun kundi vastustelee katetrointia, niin antaa hänelle setti itselleen. Kiitos vinkistä!

Ihan käypä idea silloin kun potilaan järki on tallella ja kädet toimivat tarpeeksi, mutta ei suoraan sovellu kaikille.. Ja hei, mikä ihmeen setti? Vieläkö sellaisia on?

Joo siis joillain osastoilla näitä settejä löytyy.. mielestäni lähinnä osastoilla missä katetrointeja on sillai tiuhemmin, eikös ne nyt oo kuitenkin ihan hyvä juttu?huh.gif?

Niissä seteissä mitä olen tavannut on aina ollut jotain lörppiä kertakäyttöatuloita mukana, ei tiedä mihin ne laittas... Ja kaiken maailman vihreitä liinoja, höh.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niissä seteissä mitä olen tavannut on aina ollut jotain lörppiä kertakäyttöatuloita mukana, ei tiedä mihin ne laittas... Ja kaiken maailman vihreitä liinoja, höh.

Toi kuullostaa tosi 80-lukulaiselta. Ootko kattonut sterilointipäivämäärää?  ::)  80-luvullahan katetrointi oli kuin pieni leikkaus, heh-heh! Joskus kun tulee vastaa sellainen setti, missä on vihreä liina mukana, niin tottamaar mä käytän sen. Siihen voi laskea tavaroita (kestokatetria laittaessa) Jos ei muuta, niin eipä ole potilaalla niin alaston olo...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Vieras: zippadippaduidaa

Tervehdys!

Miehen katetrointi taitaa olla niitä toimenpiteitä minkä osaa suorittaa kesy apinakin.... Olkoot se sitten vaikka naapurin jaska. Ehdottaisinkin että pienin kortti ratkaisee ....

Moniko täällä kirjoittavista mieshoitajista (ja miksei naisistakin) on kokeillut katetroida itsensä?

Itse kokeilin opiskekuaikana sellaista koti-katetrointi settiä, ei se ihan niin kamalaa ollut kun kuvittelin mutta riittävän ikävää ettei ihan tavaksi viitsinyt ottaa...

Tuli mieleen kun kerran alkutaipaleella tämän työ, oli työkaveri menossa naimisiin ja järjestettiin sitten polttarit. Sidottiin kaveri pyörätuoliin kiinni, kipsattiin tuoppi käteen, laitettiin nenämahaletku ja tippapulloon lantrattua pirtua (resepti saatiin tutulta lääkäriltä) , laitettiin vaaleanpunainen naisten potilasasu, possupuku päälle... Vieläkin harmittaa ettei oltu niin rohkeita että olis laitettu virtsakatetri ja pussi pisteeksi iin päälle. Kaveri on tänään K-Sks:n sydänvalvonnassa.  ;) (Terveisiä vaan jos tunnistat itsesi. Baari johon sinut vietiin se hullunkurinen asu ja vehkeet päällä, on nykyään suljettu.)Heh. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli mieleen kun kerran alkutaipaleella tämän työ, oli työkaveri menossa naimisiin ja järjestettiin sitten polttarit. Sidottiin kaveri pyörätuoliin kiinni, kipsattiin tuoppi käteen, laitettiin nenämahaletku ja tippapulloon lantrattua pirtua (resepti saatiin tutulta lääkäriltä) , laitettiin vaaleanpunainen naisten potilasasu, possupuku päälle...

Voi miten noin omaperäiseen ratkaisuun päädyitte? ^-^

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...