Jump to content
MAINOS

Uutisista bongattu

Guest Student Midwife

Recommended Posts

Guest Student Midwife

Tai no, mitään kunnon uutisia, mutta kun aamuiseen lehtikierrokseen kuuluu myös laatulehti The Sunin nettiversio, niin sieltä pisti silmään otsikko "Sairaala ei ottanut vastaan ennenaikaisena syntynyttä vauvaa".

Itse jutusta käykin sitten ilmi, että kyse oli rv 16 elävänä syntyneestä sikiöstä ja jota paikallisen sairaalan synnytysosasto ei suostunut ottamaan hoitoon vaan kehoitti ottamaan yhteyttä päivystykseen.

Eniten minua mietityttää jutun lukijoilta tulleet kommentit, joissa haukuttiin tietysti sairaalan toiminta ja vaadittiin, että lapsen olisi ehdottomasti pitänyt päästä hoitoon. Tuntuivat olevan sitä mieltä, että jos lapsi olisi saatu hoitoon, hän olisi voinut selviytyäkin.

Hoitohenkilökunta on toiminut täysin oikein, noilla viikoilla tapahtunut syntymä luokitellaan kansainvälisten kriteerien mukaan keskenmenoksi ei synnytykseksi ja rv 16 syntynyt sikiö ei selviä hengissä ei sitten mitenkäänpäin. Pituutta tuollaisella on reilu 10 senttiä ja painoa 100g, miten kukaan voi edes kuvitella, että tuossa olisi mitää elämisen mahdollisuuksia? Itse asiassa aika uskomatonta, että vauva on edes hengittänyt  syntymän jälkeen. Saati sitten, että on selvinnyt hengissä kaiken sen ajan, kun on soiteltu synnärille ja päästy vielä päivystykseenkin, jossa vauva sitten oli menehtynyt. Kuulostaa tosi uskomattomalta ja pistää miettimään, että onko nuo raskausviikot sittenkään oikein. Jutussa annettu viiden tuuman pituusmitta kuitenkin puhuu rv 16-17 puolesta.

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa. Siitä olen kuitenkin satavarma, että henkiin ei tuo pienokainen olisi voinut jäädä, ei sitten millään.

MAINOS

Eiks The Sun oo vähän niinku brittien Seiska? Eli uutisen todellisuutta ja faktoja on varmaan tutkittu pitkään ja hartaasti ennen painokoneiden pyörittämistä...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Guest Student Midwife

Lähdekritiikki kunniaan :nauraa: Faktat taatusti on puutteelliset ja jutun dramatisoinniksi varmaan pyöristetty alakanttiin.

Ehkä se, mikä minua jäi mietityttämään, oli tuo komenttien ajatusmaailma, että "hoitamalla tämäkin vauva olisi selvinnyt". Tuli mieleen se suomalainen odottaja, jonka mielestä ambulanssimiehistön olisi pitänyt tehdä hätäsektio tien päällä. Hoitohenkilökunnalta odotetaan mahdottomia ja kuvitellaan, että asioilla on Hollywood-loppu ja jos se George Clooneyn näköinen lääkäri vaan ilmaantuu näköpiiriin, niin kaikki selviää hengissä.

heh.. luin jokunen aika sitten että jossain päin maailmaa oli joku 22viikkonen? syntynyt.. oli noin kynän pituinen ja se selvis hengissä.

itse nähnyt lähinnä noin 30 viikkosia sectioissa, keskoskaappiin ne sit laitetaan. olis kiva päästä katsomaan normaalia synnytystä.. jospa siihenki tulee viel mahdollisuus.

I´am Wizard

heh.. luin jokunen aika sitten että jossain päin maailmaa oli joku 22viikkonen? syntynyt.. oli noin kynän pituinen ja se selvis hengissä.

Jep, tää oli usassa...Tarkemmin niitä viikkoja tais olla tällä pikkusella 21+6. Pikkuheppu oli ollut vain hetken koneessa ja muuten hengitellyt omin avuin ja jaksanut oikein hyvin, siis iltasanomien mukaan  :)

Kaikista eniten jutussa surutti se, että lääkärit olivat luvanneet lapsen vanhemmille että lapsesta tulee täysin terve ja kehitys etenee normaalisti. Voihan se ollakin näin, mutta oman kokemuksen mukaan melkeinpä kaikilla näillä alle 30 vk:lla on jotain ongelmaa kasvun ja kehityksen suhteen  :) Mutta mie oonkin tällänen keikkaileva noviisi! 

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Guest Student Midwife

Kyllähän niitä pieniäkin selviää. Varhaisimmilla viikoilla syntynyt henkiinjäänyt keskonen on ollut tuo 21+6 viikkoinen. Pienipainoisin henkiinjäänyt keskonen on syntynyt rv 25+ ja on painanut vain 245g syntyessään.

Jossain se raja kuitenkin tulee vastaan, milloin sikiö on niin kehittymätön, ettei se tehohoidolla(kaan) pysty selviämään kohdunulkoisesta elämästä. 16 raskausviikkoa ja 100g painoa ei riitä vielä vuonna 2007 elämän evääksi täällä mahanahan ulkopuolella.

Muistaakseni 22-viikkoisena syntyneistä joka neljäs jää eloon, 24-viikkoisista jo joka toinen. Mutta näiden viikkojen alle jäävät lasketaan keskenmenoiksi. Jossain keskenmeno-foorumilla joku kertoi saaneensa rv13 keskenmenon, jossa sikiö vaan tipahti äidin istuessa pöntöllä napanuorasta roikkuen kuin benji-hypyssä. :) Siis tätä oli tietysti edeltänyt vuoto ja kivut, mutta äiti väitti, että tuo sikiö oli elossa tipahtaessaan. (Tän takia tuo alkuperäinen tapaus ei kuulosta niin mahdottomalta ja ymmärrettäväähän on, ettei vanhemmat siinä tapauksessa VOI jäädä vaan katselemaan ja ihmettelemään. Mut ilmeisesti heille ei jälkikäteenkään selvitetty tarpeeksi hyvin, ettei mitään silti ollut tehtävissä.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Jossain se raja kuitenkin tulee vastaan, milloin sikiö on niin kehittymätön, ettei se tehohoidolla(kaan) pysty selviämään kohdunulkoisesta elämästä. 16 raskausviikkoa ja 100g painoa ei riitä vielä vuonna 2007 elämän evääksi täällä mahanahan ulkopuolella.

Keskustelin tuossa joku aika sitten yhden kokeneen lastenlääkärin kanssa tuosta rv21+6 vauvasta ja jotenkin keskustelu siirtyi sitten näihin keskosiin jotka eivät jaksa kasvaa ja taistella elon puolesta. Tästä keskustelusta jäi päällimmäisenä tän lääkärin kommentti "meidän pitäs kuitenkin muistaa aina näiden keskosten kohdalla että heitä ei ole tarkoitettu syntymään ennen ku täysiaikaisena, joten aina kaikki hoidotkaan eivät riitä"... Kutakuinkin noin... Toi taas vähän nöyryyttä lisää työhön  :)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Olivatpa isoja 24 viikkoisiksi kaksosiksi. Hienoa, että tällaisia onnistumisiakin on.

Ystävälleni syntyi 28 raskausviikolla 998g poika, joka on pärjännyt alun vaikeuksien jälkeen hyvin. On jo "iso" ja aloittaa nyt syksyllä 7 lk:n.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

• 3 months later...

Kyllä 16-viikkoinen voi hyvinkin hengittää itse vähän aikaa.  Joskus keskeytyksissäkin noilla viikoilla syntynyt voi tunninkin sinnitellä elossa.

Kohti ääretöntä-ja sen yli

Valitettavasti alle 20 viikkoinen keskeytyssikiö saattaa jopa itkeä ja huutaa pitkäänkin.

Tässä keskustelussa on puhuttu 22-viikoisten sikiöitten selviytymisestä. Mikä katsotaan selviytymiseksi? Riittääkö, että on hengissä vai olisiko muitakin kriteerejä mm. aivojen kunto.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Missä menee lääkäreillä (no, hoitohenkilökunnalla yleensäkin) raja lain/etiikan puolesta siinä että kuinka pientä ennenaikaisesti syntynyttä ruvetaan pitämään kynsin hampain elävien kirjoissa? Ensimmäistä lasta odottaessa prenalla kätilön kanssani jutellessa hän sanoi että periaatteessa lääkäreillä on aina velvollisuus yrittää kaikkensa jos lapsi osoittaa pienintäkin elonmerkkiä. Itse en haluaisi, jos lapseni syntyisi ennenaikaisesti esim. viikolla 21-23, että sitä ruvettaisiin ehdoin tahdoin hengissä pitämään, juuri sen takia että vammautumisen riski on niin järjettömän suuri eikä selviytymisestä siltikään ole takeita..

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Missä menee lääkäreillä (no, hoitohenkilökunnalla yleensäkin) raja lain/etiikan puolesta siinä että kuinka pientä ennenaikaisesti syntynyttä ruvetaan pitämään kynsin hampain elävien kirjoissa? Ensimmäistä lasta odottaessa prenalla kätilön kanssani jutellessa hän sanoi että periaatteessa lääkäreillä on aina velvollisuus yrittää kaikkensa jos lapsi osoittaa pienintäkin elonmerkkiä. Itse en haluaisi, jos lapseni syntyisi ennenaikaisesti esim. viikolla 21-23, että sitä ruvettaisiin ehdoin tahdoin hengissä pitämään, juuri sen takia että vammautumisen riski on niin järjettömän suuri eikä selviytymisestä siltikään ole takeita..

- Satu L.

Vastasyntyneiden Tehohoito(Duodecim 2006) -kirjassa on seuraavat elvytyssuositukset:

-Kansainväliset suositukset ohjaa päätöksiä (ILCOR laatinut).

-Hyvin ennenaikaisten elvytyksissä noudatetaan samoja periaatteita kuin täysiaikaisilla

-Kaikilla vastasyntyineillä on oikeudet elvytystoimiin

-Aktiivisesta elvytyksestä voidaan luopua erikoistilanteissa, mm:

-"Lapsella on ennalta tiedetty vaikea malformaatio"

-"Lapsella on trisomia 13 tai 18"

-"Raskauden kesto on alle 23 viikkoa"

-"Jos elvytyksestä luovutaan, lapselle on taattava inhimillinen loppuelämä ja perheelle hyvä henkinen, sosiaalinen, hengellinen ja kulttuurin mukainen tuki."

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Oma käytännön kokemukseni on, että Suomessa yritetään yliopistosairaaloissa hoitaa kaikki elinvoimaiset yli 23 rv vauvat. Käytännössä tuollaisia 23+ viikkoisia vauvoja tulee todella harvoin vastasyntyneiden teho-osastolle asti, ja jos niin käy niin usein on kyse siitä että todelliset raskausviikot eivät ole tiedossa tai epäselvät. Noilla viikoilla sillä, onko vauva yksi/kaksi viikkoa nuorempi/vanhempi on todella olennainen merkitys. Esim. iho on alle 24 viikkoisella varsin epäkypsä, läpikuultava ja olemattoman ohut, jolloin vauvan tehohoito on todella vaikeaa (kanylointi ja esim. intubaatiotuubin teippaus ongelmallista, infektioalttius valtava). Em. seikkojen takia suhtaudun suurella varauksella näihin legendoihin 21+6 viikkoisista keskosista joista tulee sitten lopulta "ihan hyviä".

Hollannissa muuten teho-hoitoon otettavien vauvojen raskausviikot tulee olla vähintään 25-26, joten siellä jää pöydälle useampi vauva kuin Suomessa. Kuulemma osa äideistä, joilla on uhkana varhainen synnytys noin rv24 lähtevät Saksaan, jossa viikkoraja on suurinpiirtein sama kuin Suomessa.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

-"Lapsella on trisomia 13 tai 18"

Siis mitä noi on? Jotain superkehareita?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...