Jump to content
MAINOS

Kysymys kirjaamisesta.


Sari-Helena

Recommended Posts

Kun kirjataan asiakkaan papereihin päivän tapahtumista, saako vai eikö saa tekstissä esiintyä omaisen nimi? Olen saanut tästä asiasta ristiriitaista tietoa  ;D

Itsestään selvää on, ettei toisen asiakkaan nimeä saa esiintyä toisen papereissa, mutta saako esim. lukea näin: "Matti-poika vieraillut ja toivonut äitinsä hoitoon liittyen blaablaablaablaa."

??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Miksi ei saisi? En heti keksi mitään perustetta miksei omaisen tai kenen tahansa muun nimeä voisi sinne laittaa jos tieto on oleellista hoidon kannalta tms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi ei saisi? En heti keksi mitään perustetta miksei omaisen tai kenen tahansa muun nimeä voisi sinne laittaa jos tieto on oleellista hoidon kannalta tms.

Nimenomaan näin, jos on oleellista, että juuri Matti-poika toivoi, sitä ja tätä tms. se kirjataan,

epäoleellisissa riittänee "poika".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja varsinkin silloin, kun omaisen kanssa sovitaan joistain asioista, on hyvä että papereissa lukee se "Matti-poika". Niitä poikia kun voi olla useampia.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin olen muuten joskus kuullut tän saman, että ei saisi potilaan omaisen nimeä mainita kirjaamisessa. En kyllä ole saanut asialle mitään tyydyttävää selitystä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin olen muuten joskus kuullut tän saman, että ei saisi potilaan omaisen nimeä mainita kirjaamisessa. En kyllä ole saanut asialle mitään tyydyttävää selitystä.

Joskus jossain kirjaamiskoulutuksessa asia perusteltiin tietosuojalla. Kirjaamisessa ei saa näkyä muiden nimiä, koska ko. ihmisellä ei ole mahdollisuutta tarkistaa, mitä tietoja hänestä on kirjattu. Esimerkkinä silloin mainittiin tilanne, jossa potilasta oli pahoinpidellyt toinen potilas. Pahoinpidellyn asiakirjoihin ei saa nimetä pahoinpitelijää vaan käytetään kiertoilmaisua "huonekaveri" tmv. ja toisaalta pahoinpitelijän potilasasiakirjoihin ei saa merkitä pahoinpidellyn nimeä. Samassa tilaisuudessa sanottiin, ettei myöskään omaisten nimiä saa päivittäiseen kirjaukseen merkitä tyyliin "omainen XX teki sitä ja sitä". Tietosuojaperusteet siinäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin olen muuten joskus kuullut tän saman, että ei saisi potilaan omaisen nimeä mainita kirjaamisessa. En kyllä ole saanut asialle mitään tyydyttävää selitystä.

Joskus jossain kirjaamiskoulutuksessa asia perusteltiin tietosuojalla. Kirjaamisessa ei saa näkyä muiden nimiä, koska ko. ihmisellä ei ole mahdollisuutta tarkistaa, mitä tietoja hänestä on kirjattu. Esimerkkinä silloin mainittiin tilanne, jossa potilasta oli pahoinpidellyt toinen potilas. Pahoinpidellyn asiakirjoihin ei saa nimetä pahoinpitelijää vaan käytetään kiertoilmaisua "huonekaveri" tmv. ja toisaalta pahoinpitelijän potilasasiakirjoihin ei saa merkitä pahoinpidellyn nimeä. Samassa tilaisuudessa sanottiin, ettei myöskään omaisten nimiä saa päivittäiseen kirjaukseen merkitä tyyliin "omainen XX teki sitä ja sitä". Tietosuojaperusteet siinäkin.

Saman perustelun olen kuullut jossain kirjaamiskoulutuksessa. Mutta nimien käyttäminen on sallittua jos siihen on selkeät perustelut. Esimerkiksi tilanteet joissa potilaalla on useita lapsia ja sieltä suunnalta tulee reilusti eroavaa näkökulmaa esim. jatkohoidoista.

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse sain sellaiset ohjeet, että potilaan hoitoon liityvät kirjaamiset omaisten kohdalta ok "(Asuu Matti-pojan kanssa omakotitalossa jossa ei mukavuuksia") Mutta ei " Matti-poika ei voinut tulla sovitusti saattamaan potilasta pkl:lle, koska on saanut sydäninfarktin ja on hoidettavana kriittisessä tilassa TAYS:ssa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Meillä omaisten yhteystiedot tulee ehdottomasti lukea potilaspapereissa ja koneella. Omaisen nimi mainitaan aina, kun hänen kanssaan on keskusteltu potilaaseen liittyvistä asioista ja mielellään hyvin tarkasti vielä että kuka omainen on mitäkin mieltä. Usein kun sattuu niin että omaiset ovat keskenään eri mieltä asioista ja niistä sitten väännetään. Mikäli potilaalla ei ole omaisia, sekin kirjataan ylös. Uusien kirjaamissääntöjen mukaisesti koneelta tulee näkyä potilaan oma tahto hoitonsa suhteen. Mikäli potilas on dementoitunut, niin koneelta tulee näkyä omaisten tahto hoidon suhteen ja tarkkaan vielä, että kuka omainen sen tahdon on lausunut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...