Jump to content
MAINOS

Aggressiivinen vanhus pienkodissa


Mimmu

Recommended Posts

Kyseessä siis dementti mummeli jolla ei aiemmin ole väkivaltaisuutta ollut. Hänellä ei siis ole mitään tarvittaessa rauhoittavaa lääkettäkään. (pienkodissa ei omaa lääkekaappia). Mitä ihmettä sellaisen kanssa tekee ? Puhe ei mene perille vaikka kuinka yrittää puhua, potilas on hyvin määrätietoinen ja uhkaa mennä vaikka lasista läpi jos ei päästetä ulos. Lääkäriä ei tietenkään saa paikalle kun on viikonloppu. Soittaako piipaa auto vai mitä ? Kertokaa kokemuksia.  :-

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä soittaisin päivystävälle lääkärille ja pyytäisin jotain rauhoittavaa. Ja ehkä antaisin mummelin olla ihan hiljaisuudessa jonkin aikaa. Siis tietty turvallisessa paikassa, mut niin ettei koita selittää mitään vaan rauhoittuu itse ja jos mahdollista niin antaa hänen vain olla.

Dementikko voi kuvitella olevansa vaikka missä, eikä varmaan ymmärrä kun selitetään, että olet nyt tässä. Jos hän vaikka luulee olevansa sodan keskellä ja kuvittelee teitä vihollisen upseereiksi, jotka kuulustelevat häntä sotavankina, niin puhuminen ei kauheasti auta ;D

Ja äkillinen levottomuus saattaa olla oire sairaudesta. Kannattais tutkia onko mummelilla pissatulehdus.

Rauhaa peliin, nämä vaistoavat "yli hyvin" hoitajan mielialan.

eikku

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Usein tällaisiin dementikkojen käytösoireisiin ei löydy helpotusta purkista, eli lääkkeillä ei vastetta...

Minäkin lähtisin siitä, että onko tulehduksia, kipuja, epämiellyttävää oloa. Onko joku tapahtuma vaikuttanut levottomuutta lisäävästi (esim. muutokset kodissa, uusi asukas, uusi työntekijä...). Tuoko esimerkiksi vuodenaika jotain muistoja mieleen (elämänhistorian tunteminen).

Vaikeita nämä käytösoireet. Pitäisi vaan hoitajan yrittää toimia levollisesti ja määrätietoisesti ja antaa olemuksellaan vaikutelman, että kaikki on hyvin ja turvallista. Kyllä nämä dementikot on tosi haasteellisia

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kivut ja tulehdukset tuntuvat sekoittavan nämä dementikkomummelit 90%. Olen tällä hetkellä töissä pienessä dementiakodissa, jossa jaksetaan aika kiitettävästi hakea vastausta käyttäytymiseen käytännön seikoista ennen kuin neuvotellaan lääkärin kanssa mahdollisesta lääkkeestä. Toisaalta tähän syyn etsimiseen ei saisi sutata kamalasti aikaa, jos vanhus kärsii kovasti tilanteesta. Välillä vain tuntuu, ettei mikään auta ja on pakko turvautua siihen pilleriin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen juuri tässä kohdannut dementiamummun joka oli meille tullessa levoton. Lääkitys saatiin kohilleen ja mummeli alkoi nukkua yöt todella rauhallisesti. Nyt on noin viikon verran puuttunut vahva särkylääke, joka menee (pitäisi mennä) aamulla ja illalla. Mummeli alkanut taas aika levottomaksi. Kun ei nuo dementikot oikeen osaa ilmaista omia kipujaan..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...