Jump to content
MAINOS

Exitus yöllä


Omenakaneli

Recommended Posts

Mikä käytäntö sinun työpaikallasi on öiseen aikaan tapahtuneen exituksen sattuessa? Vainaja toki laitetaan "valmiiksi" jne., mutta pitääkö lähteä roudaamaan kylmään/kappeliin tms.?? Kuka kuljettaa? Itse ole vanhainkodissa töissä, jossa ei mtn lääkintävakseja yöllä ole. Yhteensä yökköjä on 4.  Ihan käytännön varalle kyselen kun ensi yöksikin olen töihin menossa ja pari varsin terminaalivaiheessa olevaa asukasta löytyy....  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tervehdys Milla!

Työskentelen Terke:n akuuttisairaalaosastolla ja yöllisen exituksen sattuessa on osastollamme käytäntönä soittaa tietty ensin omaiselle/yhteyshenkilölle, elleivät ole toisin toivoneet. Vainajan laittamisen jälkeen, ohjeena on että häntä pidetään osastolla kaksi tuntia hoitajan todettua exituksen.

Kahden tunnin jälkeen viemme exituksen naapuriosastolla valvovan yökön kanssa kappelliin, jos tilanne sen vaan sallii. Vasta aamulla osaston lääkärin tai viikonloppuisin aamupäivällä päivystävän lääkärin toteamisen jälkeen siirrämme vainajan kylmään.

t. burre =)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä työskentelen myös terkkarin vuodeosastolla. Yöllä ei lähdetä viemään, jo syystä että meillä ruumishuone on vähän hankalan matkan päässä osastolta. Muutoin meilläkin pätee tuo kahden tunnin sääntö, eli on osastolla sen ajan kuoleman toteamisesta. Jos on tulossa omaisia katsomaan vielä, niin voi olla pidempäänkin. Meillä ei ole lääkäriä virka-ajan ulkopuolella, joten hän käy sitte siel ruumishuoneella toteemassa. Omaisiin otetaan yhteyttä svitun perusteella, eli soitetaanko yöllä vai ei soiteta. Jos ei ole mitään sovittu yöllisestä ilmoittamsiesta, niin itse mieluummin ilmoitan kuin jätän ilmoittamatta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yliopistollisessa keskussairaalassa: Exituksen toteaa päivystävä lääkäri, vainaja laitetaan kuntoon ja hautaustoimiston pojat tulevat ja vievät vainajan kylmiöön. Tunti-pari siinä menee koko prosessissa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yliopistollisessa keskussairaalassa: Exituksen toteaa päivystävä lääkäri, vainaja laitetaan kuntoon ja hautaustoimiston pojat tulevat ja vievät vainajan kylmiöön. Tunti-pari siinä menee koko prosessissa.

Hautaustoimiston väki yölläkin??

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yliopistollisessa keskussairaalassa: Exituksen toteaa päivystävä lääkäri, vainaja laitetaan kuntoon ja hautaustoimiston pojat tulevat ja vievät vainajan kylmiöön. Tunti-pari siinä menee koko prosessissa.

Hautaustoimiston väki yölläkin??

Hautaustoimiston väki nimen omaan yöllä. Virka-aikana vainajat kuljettaa talon huoltomiehet. Ei meillä hoitajat kuljettele vainajia yöaikana mihinkään. Hölmöltähän se tuntuu, että hautaustoimiston työntekijät hakevat vainajan osastolta ja kuljettavat sen kellarissa olevaan kylmiöön, mutta siihen hommaan ei ole haluttu tuhlata hoitajien työpanosta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä päin vainajan päiväsaikaan vie ruumishuoneelle lääkintävaksit ja öiseen aikaan vartija. Edellisessä yöpaikassa (=vanhainkoti) vainaja "odotti" aamuun osastolla ja omaiset hautaustoimiston kera kävi hakemassa vainajan paikalliseen kappeliin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omaisiin otetaan yhteyttä svitun perusteella, eli soitetaanko yöllä vai ei soiteta. Jos ei ole mitään sovittu yöllisestä ilmoittamsiesta, niin itse mieluummin ilmoitan kuin jätän ilmoittamatta.

Mulla on tapana potilaan iästä päätellä omaisten (yleensä siis lasten) iät, jos arvaukset menee yli 70v, niin jätän kyllä yöllä ilmoittamatta kuolemasta. Tuntuu jotenkin karmaisevalta soittaa klo 3 aamuyöllä vanhalle ihmiselle ja ilmoittaa moisesta asiasta. Jo siksikin, että nykypäivänä noita sydänongelmaisia on niin paljon, että pelko omaisenkin - järkytyksen aiheuttamasta - exaamisesta on suuri.

Ennemmin siis ilmoitan vasta aamulla (jos siis muuta ei ole sovittu). Ei se kuolemasta tietäminen keskellä yötä vaikuta vainajaan enää mitenkään. Eikä omaisillakaan siinä vaiheessa ole mitään tehtävissä.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä päin vainajan päiväsaikaan vie ruumishuoneelle lääkintävaksit

Mielenkiintoinen perinne tuo miespuolisten hoitajien käyttäminen vainajankuljetukseen. Voimaahan tuossa lajissa ei tarvita, eli jostakin muusta on kyse... huh.gif
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä päin vainajan päiväsaikaan vie ruumishuoneelle lääkintävaksit

Mielenkiintoinen perinne tuo miespuolisten hoitajien käyttäminen vainajankuljetukseen. Voimaahan tuossa lajissa ei tarvita, eli jostakin muusta on kyse... huh.gif

Kyllä mä ainakin tunnen useemmankin naispuolisen lääkintävaksin.

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä päin vainajan päiväsaikaan vie ruumishuoneelle lääkintävaksit ja öiseen aikaan vartija. Edellisessä yöpaikassa (=vanhainkoti) vainaja "odotti" aamuun osastolla ja omaiset hautaustoimiston kera kävi hakemassa vainajan paikalliseen kappeliin.

Vartija!! Todella kuuluukin niiden työnkuvaan..  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä päin vainajan päiväsaikaan vie ruumishuoneelle lääkintävaksit

Mielenkiintoinen perinne tuo miespuolisten hoitajien käyttäminen vainajankuljetukseen. Voimaahan tuossa lajissa ei tarvita, eli jostakin muusta on kyse... huh.gif

Kyllä mä ainakin tunnen useemmankin naispuolisen lääkintävaksin.

Dino hyiiiiiii, stereotypioita  :P
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä päin vainajan päiväsaikaan vie ruumishuoneelle lääkintävaksit ja öiseen aikaan vartija. Edellisessä yöpaikassa (=vanhainkoti) vainaja "odotti" aamuun osastolla ja omaiset hautaustoimiston kera kävi hakemassa vainajan paikalliseen kappeliin.

Vartija!! Todella kuuluukin niiden työnkuvaan..

Miksi ei kuuluisi? Työnantaja määrittää toimenkuvan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä päin vainajan päiväsaikaan vie ruumishuoneelle lääkintävaksit

Mielenkiintoinen perinne tuo miespuolisten hoitajien käyttäminen vainajankuljetukseen. Voimaahan tuossa lajissa ei tarvita, eli jostakin muusta on kyse... huh.gif

Kyllä mä ainakin tunnen useemmankin naispuolisen lääkintävaksin.

Dino hyiiiiiii, stereotypioita  ;D

En puhunut pelkästään vakseista, on meillä soitettu miespuolista sairaanhoitajaakin (siis polilta) kuskaamaan osastolta vainajaa kylmiöön...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä päin vainajan päiväsaikaan vie ruumishuoneelle lääkintävaksit

Mielenkiintoinen perinne tuo miespuolisten hoitajien käyttäminen vainajankuljetukseen. Voimaahan tuossa lajissa ei tarvita, eli jostakin muusta on kyse... huh.gif

Kyllä mä ainakin tunnen useemmankin naispuolisen lääkintävaksin.

Dino hyiiiiiii, stereotypioita  ;)

En puhunut pelkästään vakseista, on meillä soitettu miespuolista sairaanhoitajaakin (siis polilta) kuskaamaan osastolta vainajaa kylmiöön...

Siis tilaaja, soittaja, luo perinteen...ja soittaja on..??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä päin vainajan päiväsaikaan vie ruumishuoneelle lääkintävaksit

Mielenkiintoinen perinne tuo miespuolisten hoitajien käyttäminen vainajankuljetukseen. Voimaahan tuossa lajissa ei tarvita, eli jostakin muusta on kyse... huh.gif

En puhunut pelkästään vakseista, on meillä soitettu miespuolista sairaanhoitajaakin (siis polilta) kuskaamaan osastolta vainajaa kylmiöön...

Siis tilaaja, soittaja, luo perinteen...ja soittaja on..??

Vuodeosaston hoitajathan ne soittaa, tekee niin kuin "aina on tehty". Toki paljon on sitten näitä oma-aloitteisia hoitajia jotka saavat vainajan omatoimisesti kylmään, eli ei tuokaan toimintamalli mikään säännönmukainen ole.

Vanhoja jäänteitä on sairaalamaailma täynnä, osa huvittavia, osa järkeviä ja osa sellaisia joille ei oikein järkiperäistä selitystä löydy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä vanhainkodilla osaston (öiseen aikaan ainut) hoitaja vie vainajan kylmiöön. Vainaja siis osastolla vain sen kaksi tuntia ja tämän jälkeen aina kappeliin, oli vuorokaudenaika mikä tahansa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yliopistosairaala: Lääkäri käy totetamassa exituksen (joko päivystävä tai osaston oma lääkäri).

Vainaja laitetaan kuntoon ja sopimuksen mukaan ilmoitetaan omaisille (pyrimme sopimaan etukäteen omaisten kanssa, siitä soitetaanko yöllä vai odotetaanko aamuun).

Sitten soitetaan vainajan hakuun (ensiavun vaksi) ja he käyvät noutamassa vainajan osastolta.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä meillä terken akuutilla tilanteesta riippuen(yhden hoitajan on jäätävä osastolle) roudataan vartijan kanssa vainaja kylmään,kunhan päikkäri on ensin aamulla(jos on exannu klo02-06) käynyt viel toteamassa.

Koskaan ei ole liian myöhäistä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...