Jump to content
MAINOS

Kysymyksiä synnytyksistä ja naistentaudeista.


Mimmu

Recommended Posts

sanokaapa kätilöt onko yleistä että heti spinaalipuudutuksen laiton jälkeen vauvan sydänäänet romahtaa. Toisessa synnytyksessäni näin kävi ja koin kauhun hetkiä kun mut äkkiä käskettiin kontalleni ja huone tuli yhtäkkiä täyteen väkeä. Pikkuhiljaa sydänäänet luojan kiitos palautuivat ja lääkäri tais puhua jotain vasovagaalisesta heijasteesta. Osaisko joku selittää tarkemmin? Mikä merkitys on konttausasennolla ?

Muokkaus: Muutettu otsikko, jotta kaikki alan kysymykset voidaan kasata samaan ketjuun.

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 206
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Jenkki dokkarissa yrittivät kääntää perätilassa olevaa sikiötä ympäri vastanpeitteiden läpi, onko tämä normaalia noissa tapauksissa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Itselläni on vasta kirjaviisautta, mutta tiedetään, että epiduraali- ja spinaalipuudutukset vaikuttavat sikiön sykkeeseen, ja siksi niitä ei anneta ilman, että sikiön sydänääniä voidaan monitoroida tarkasti. Mitenkään yleistä sikiön voinnin romahtaminen puudutuksen jälkeen ei ole, mutta se on kuitenkin tiedossa oleva komplikaatio.

Sikiön bradykardian ensimmäinen ensiapu on äidin autaminen kontalleen, koska tällöin kohdistuu vähiten painetta alaonttolaskimoon ja aorttaan ja minimoidaan vena cava superior-syndrooman mahdollisuus tai sen vaikutus. Toinen syy sikiön bardykardiaan on myös napanuoran joutuminen puristuksiin, jolloin tietysti sikiön hapensaanti häiriintyy ja johtaa pulssin hidastumiseen. Tähän tilanteeseen ensiapuna on myös äidin saaminen kontalleen, koska tällöin napanuoraan kohdistunutta painetta saadaan vähennettyä.

Synnytyksessä käytettävät opiaattijohdannaiset voivat aiheuttaa sikiön bradykardiaa estämällä sikiön sydämessä adrenaliinireseptoreja toimimasta kunnolla. Adrenaliini, kuten tiedämme, stimuloi sykettä.

Jos sinulle jäi tapahtuneesta jotain pohdittavaa, voit edelleen ottaa yhteyttä synnytyssairaalaan ja pyytää päästä keskustelemaan asiasta joko synnytystä hoitaneen kätilön tai sitten synnytyslääkärin kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jenkki dokkarissa yrittivät kääntää perätilassa olevaa sikiötä ympäri vastanpeitteiden läpi, onko tämä normaalia noissa tapauksissa?

Perätilan ulkokäännöksen tekee synnytyslääkäri yleensä 36-37 raskausviikolla. Ultraäänellä ja KTG:llä varmistetaan sikiön asento ja vointi ennen ulkokääntöä ja sen jälkeen(tarvittaessa myös useammin).  Vähän alle puolet ulkokäännöistä onnistuu yleensä(eli sikiö saadaan kännettyä). Pieniä riskejä toimenpiteessä on.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Jenkki dokkarissa yrittivät kääntää perätilassa olevaa sikiötä ympäri vastanpeitteiden läpi, onko tämä normaalia noissa tapauksissa?

Jos äiti on suostuvainen, niin kyllä, perätiloja koetetaan kääntää vatsanpeitteiden läpi. Ihan riskitöntä se ei kuitenkaan ole, siksi käännöksiä tehdään vain arkisin äitipoleilla, jolloin on täysi valmius kiireelliseen tai hätäsektioon. Lääkärin hommaa, kätilö ei näitä tee. Edellytyksenä on, että sikiö ei ole laskeutunut liian alas lantioon. Komplikaationa voi olla synnytyksen käynnistyminen ja vakavampana komplikaationa istukan irtoaminen, siksi hätäkeisarinleikkausvalmius.

Vaihtoehtohoitoihin kuuluu moksautus, joka on akupisteitä hyväksikäyttävä lempeämpi keino yrittää saada perätilassa oleva sikiö kääntymään. Siinä vauvaa ei muljautella vatsanpeitteiden läpi laisinkaan, vaan hoitaja stimuloi tiettyjä akupisteitä lämmittämällä niitä erityisellä moksasikarilla. Muita lempeitä käännöskeinoja on mm. tavallinen akupunktio, homeopatia, kylmä-kuuma-terapia ja asentohoito.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Kertokaapa asiantuntijat miksi uudelleensynnyttäjille suositellaan spinaalia epiduraalin sijaan? Onko tähän olemassa jokin lääketieteellinen peruste? Mietin vain kun ensimmäinen synnytys meni hyvin epiduraalilla ja toisen synnytys sitten vähän persiilleen spinaalin tai ehkä jostain muusta syystä. Onko tavallista että koko kroppa kutisee aivan hillittömästi spinaalin laiton jälkeen vai onko mulla puudutusaineallergia ?

Tiedoista kiitollinen  :-

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaapa asiantuntijat miksi uudelleensynnyttäjille suositellaan spinaalia epiduraalin sijaan? Onko tähän olemassa jokin lääketieteellinen peruste? Mietin vain kun ensimmäinen synnytys meni hyvin epiduraalilla ja toisen synnytys sitten vähän persiilleen spinaalin tai ehkä jostain muusta syystä. Onko tavallista että koko kroppa kutisee aivan hillittömästi spinaalin laiton jälkeen vai onko mulla puudutusaineallergia ?

Tiedoista kiitollinen  :-

No, ammatillisesti en osaa sanoa, mutta kehottaisin olemaan tiukkana että saat epiduraalin jos sen haluat. Jos kerran spinaalista tuli ongelmia, ja epiduraalista ei, niin en näe syytä mikset epiduraalia saisi.

Mulla tuli semmonen elämääkin kauheampi kutina kuopuksen sektion jälkeen, ilmeisesti johtui juuri puudutusaineista. Kamalinta oli että vaikka kuinka raapi niin ei helpottanut! (  no ihme, kun oli vielä kaikki paikat niin puutuneet  :nauraa: ) Sain siihen kyllä Ataraxia joka helpotti vähän.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaapa asiantuntijat miksi uudelleensynnyttäjille suositellaan spinaalia epiduraalin sijaan? Onko tähän olemassa jokin lääketieteellinen peruste? Mietin vain kun ensimmäinen synnytys meni hyvin epiduraalilla ja toisen synnytys sitten vähän persiilleen spinaalin tai ehkä jostain muusta syystä. Onko tavallista että koko kroppa kutisee aivan hillittömästi spinaalin laiton jälkeen vai onko mulla puudutusaineallergia ?

Tiedoista kiitollinen  :-

No, ammatillisesti en osaa sanoa, mutta kehottaisin olemaan tiukkana että saat epiduraalin jos sen haluat. Jos kerran spinaalista tuli ongelmia, ja epiduraalista ei, niin en näe syytä mikset epiduraalia saisi.

Tuntuu olevan sairaala- ja lääkäri/kötilökohtaisia mitä lievityksiä suositellaan. Joissain paikoissa pihtaavat epiduraalia etenkin jos on kohdunsuu enemmän kuin 4cm auki. NKL:lla tarjosivat vaihtoehdoksi epiduraalin vielä viime hetkillä ennen ponnistusvaihetta. Vaikka narkkari ehti paikalle heti, niin sen väkertäessä mun selkään niit härveleitään mua alkoi jo ponnistuttamaan. (Mut hampaat irvessä odottelin, että puudutus alkaa vaikuttamaan.)

Pelkopolilla lääkäri suostutteli mua kovasti spinaaliin ja olin melko vastahakoinen.Perusteli muistaakseni sillä, että olen uudelleen synnyttäjä. Olin. Ja kun pelkopolilla vikisin sitä, etten halua odotella kahta tuntia puudutuksen lakkaamista, että pääsee ponnistamaan... (Kävi noin ekassa synnytyksessä epiduraalin kanssa.) Kolmannen osasin synnyttää sit epiduraalin kanssakin. (Toka meni superluomusti, en suosittele. Vauva ei ollu sen virkeämpi, eikä sydänäänet sen paremmat kuin muissakaan synnytyksissä ja musta tuli pelkopolin pitkäaikainen asiakas.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, oon kuullu myös että todella sairaala/lääkäri/kätilökohtaista näiden puudutusen kanssa. Mulla oli ekan kanssa niin että kävin pelkopolilla juttelemassa ennen synnytystä ja siellä luvattiin kiinnittää kivunlievitykseen huomiota synnytyksen aikana koska pelkäsin kipuja todella paljon. Noh, synnytyksessä sitten sain kyllä epiduraalin, mutta... Kun vaikutus lakkasi ja pyysin lisäannosta niin kätilö vaan tokaisi että "ei voi antaa, se syntyy ihan näillä minuuteilla". Meni tunteja, ja häilyin kipujeni kanssa jossain hämärän rajamailla koska vauva oli pikkusen väärässä tarjonnassa. Loppujen lopuksi mun mies kävi melkeen lääkärin riveleihin kiinni että nyt annatte sille jotain. Sitten antoivat toisen annoksen...

Toisen kanssa sitten marssin pelkopolille ja sanoin että ilman sektiopäätöstä en täältä lähde. Sain sen ja kaikki meni loistavasti. esikoinen syntyi Jorvissa, kuopus NKL:lla. Muuten olin ihan tyytyväinen henkilökuntaan molemmissa paikoissa, mutta Jorvin lääkärit ja pari kätilöä olivat kyllä pettymys :nauraa:

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaapa asiantuntijat miksi uudelleensynnyttäjille suositellaan spinaalia epiduraalin sijaan? Onko tähän olemassa jokin lääketieteellinen peruste? Mietin vain kun ensimmäinen synnytys meni hyvin epiduraalilla ja toisen synnytys sitten vähän persiilleen spinaalin tai ehkä jostain muusta syystä. Onko tavallista että koko kroppa kutisee aivan hillittömästi spinaalin laiton jälkeen vai onko mulla puudutusaineallergia ?

Spinaalia suositellaan, koska uudelleen synnyttäjällä synnytys (avautumisvaihe ja ponnistusvaihe) on yleensä nopeampi. Eli käytännössä epin kanssa ongelmaksi voi koitua, ettei puudute ehdi vaikuttaa ennen ponnistusvaihetta ja äiti on ponnistusvaiheessa edelleen liian puutunut ponnistaakseen. Toinen käytännön ongelma on ettei äiti saa toisessa tai useammassa synnytyksessä epistä riittävää kivunlievitystä. Jos se ensimmäisellä kerralla onkin tuonut taivaallisen avun, niin toisella kerralla siitä ei välttämättä ole juurikaan apua nopeamman synnytyksen vuoksi. Usein uudelleen synnyttäjä saa paremman avun spinaalista tai kohdunkaulan puudutuksesta ja siksi niitä mielellään suositellaan. Lääketieteellisiä viittetä minulla ei ole antaa. Esim. Finnanest-lehti (löytyy netistä) on käsitellyt jonkin verran synnytyskivun lievittämistä.

Jos puuduteseos on sisältänyt Fentanyliä kutina on melko yleinen haittavaikutus eikä johdu allergiasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Jos sf-mitta mitataan supistuksen ollessa päällä, vaikuttaako se tulokseen? Onko sf-mitta supistuksen aikana normaalia suurempi/pienempi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaapa asiantuntijat miksi uudelleensynnyttäjille suositellaan spinaalia epiduraalin sijaan? Onko tähän olemassa jokin lääketieteellinen peruste? Mietin vain kun ensimmäinen synnytys meni hyvin epiduraalilla ja toisen synnytys sitten vähän persiilleen spinaalin tai ehkä jostain muusta syystä. Onko tavallista että koko kroppa kutisee aivan hillittömästi spinaalin laiton jälkeen vai onko mulla puudutusaineallergia ?

Spinaalia suositellaan, koska uudelleen synnyttäjällä synnytys (avautumisvaihe ja ponnistusvaihe) on yleensä nopeampi. Eli käytännössä epin kanssa ongelmaksi voi koitua, ettei puudute ehdi vaikuttaa ennen ponnistusvaihetta ja äiti on ponnistusvaiheessa edelleen liian puutunut ponnistaakseen.

Epiduraalikin saa toimimaan nopeasti kun käyttää oikeaa puudutetta ja tarpeeksi paljon. Jotenkin tuntuisi järkevämmältä käyttää epiduraalia, annostelu turvallisempaa ja paremmin titrattavissa. Ja motorinen blokki lienee paremmin kontrolloitavissa, ei häviä yhtä helposti kuin spinaalissa. Mutta empä näistä gynen jutuista mitään tiedä, kait niil on ihan hyvät perusteet.

Jos puuduteseos on sisältänyt Fentanyliä kutina on melko yleinen haittavaikutus eikä johdu allergiasta.

tai sufentaniilia, tai morfiinia... sama vaikutus kaikilla opiaateilla. Setronipaukku auttaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko joku syy miks multa ei ole mittailtu SF-mittaa kuin kerran raskauden aikana, nyt vko 32 menossa? Onko se jäänyt pois mittauksista kokonaan vai vaan uudelleen synnyttäjiltä vai...?

Kyllä mulla ainakin mitattiin s/f-mitta aina neuvolassa. (Uudelleensynnyttäjä viime keväänä) Ympärysmittaa ei enää mitata.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli mieleen tuosta epiduraalista. Kätilö pakotti minut pysymään pitkällään puudutuksen jälkeen vaikka jalat pelasivat mitä mainioimmin. Hetken aikaa sain seisoa sängyn reunaa vasten mutta kätilön toiveesta/vaatimuksesta siirryin pitkälleen.

Nyt anestesialääkärin luennolla lääkäri sanoi että on täysin mahdollista olla jalkeilla epiduraalin laiton jälkeen. (toki riippuen puutumis asteesta) Mikä lie siis ollut tämän kätilön motiivi...helpompi tutkia/hoitaa vai wtf ??

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kävin ainakin pari kertaa vessassakin epiduraalin laiton jälkeen kun rupes niin pissattamaan. Kätilö oli toki tukena, mutta kävellä pystyin hyvin. Spinaalista menin totaalisesti jalattomaks, enkä tuntenu enää supistuksiakaan. ponnistaminen piti siis tehdä vähän arviolta, mutta ainakin olin kivuton.  ;D

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Student Midwife

AC-mitta on Abdominal Circumference eli vatsan ympärysmitta, ja se on tärkein mitta, jota käytetään sikiön painoarviota tehdessä. Moni ultralaite laskee näitä suhteita (pään ympärysmitta vs. vatsan ympärysmitta) automaattisesti ja antaa siten koneellisen painoarvion.

Jos odottajalla on jo raskauteen lähtiessä verenpainelääkitys, raskaus katsotaan jo heti alkujaan riskiraskaudeksi. Lähtötasona pidetään lääkityksellä saatua verenpainetasoa ja verenpaineen tulisi lääkityksellä pysyä ennen raskautta olleissa lukemissa. Jos koroonista RR-tautia sairastavan odottajan virtsaan ilmestyy proteiinia ja muut syyt (lähinnä oireeton VTI) on poissuljettu, niin vähäinenkin määrä, jos sitä on virtsassa koko ajan, riittää pre-eklampsian diagnosointiin.

Krooninen RR-tautihan saattaa vaikuttaa jo ihan alkuraskaudessa siten, että istukan verisuonisto kehittyy huonommin ja saattaa johtaa siten sikiön hapetuksen huononemiseen, joka näkyy mm. sikiön kasvun hidastumisena.

Aikaisemmin pre-eklampsian diagnosointiin vaadittiin mm. turvotuksia ja subjektiivisia oireita, mutta nykyään kohonut RR ja proteinuria riittävät pre-eklampsian diagnosointiin. Jos paineet pysyvät lääkityksellä about raskautta edeltävällä tasolla ja proteiinien määrä ei ole suuri, kyseessä on lievä pre-eklampsia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos koroonista RR-tautia sairastavan odottajan virtsaan ilmestyy proteiinia ja muut syyt (lähinnä oireeton VTI) on poissuljettu, niin vähäinenkin määrä, jos sitä on virtsassa koko ajan, riittää pre-eklampsian diagnosointiin.

Joo, ja jos haluaa tarkkoja termejä kehiin, niin kyse on liitännäis-pre-eklampsiasta, jos on ennen raskautta olemassaoleva hypertensio ja sitten tulee raskauden aikana noita muita pre-eklampsian oireita, kuten proteinuria, subjektiiviset oireet jne.

Muuta en nyt tähän hätään jaksa kommentoida.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Onkos täällä sellaisia kätilöitä jotka tekee ultria? Kun meillä oli tuossa reilu viikko sitten rakenneultra, jossa saatiin oikeen loistava kuva näytölle pikkuisen virtsarakosta, siis edestä päin sikiö kuvattuna, ei siellä kyllä näkynyt mitään hilavitkuttimia, niin voiko tästä päätellä tämän tulokkaan olevan suurella todennäköisyydellä tyttö? Minä kun kuvittelisin että edes jotain pientä uloketta näkyisi samassa tasossa virtsarakon kanssa, mutta siinä ei kyllä ollut mitään  ;) Samaan kiinnitti mies huomiota  :-X

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Onkos täällä sellaisia kätilöitä jotka tekee ultria? Kun meillä oli tuossa reilu viikko sitten rakenneultra, jossa saatiin oikeen loistava kuva näytölle pikkuisen virtsarakosta, siis edestä päin sikiö kuvattuna, ei siellä kyllä näkynyt mitään hilavitkuttimia, niin voiko tästä päätellä tämän tulokkaan olevan suurella todennäköisyydellä tyttö? Minä kun kuvittelisin että edes jotain pientä uloketta näkyisi samassa tasossa virtsarakon kanssa, mutta siinä ei kyllä ollut mitään  :P Samaan kiinnitti mies huomiota  *nolona*

Mä en kyllä ite olis poikasikiötä tunnistanu pojaks edes rv 32 tehdyssä 4D-ultrassa. :o Muistelen pojan rakenneultrassa nähneeni virtsarakon, mutta en tunnistanu ympäriltä mitään mistä oisin älynnyt pojaksi, ennen kuin kätilö asian kertoi. Ja sittenkin kun kuvasi vehkeet todisteeks, niin en kyllä todellakaan älynnyt kuvaa, että miten päin ja mistä suunnasta edes... Eiks kätilö voinu kommentoida mitenkään sukupuolta? (Jorvissa rakenneultrassa kerrotaan sukupuoli, jos vanhemmat toivoo. NKL:lla ei kuulemma kerrota rakenneultrassa, mut ite sain kyllä tietää rv 24 lähtien joka lääkäriltä sukupuolen. Jopa kiireessä tehty ultraus rv 28.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en kyllä ite olis poikasikiötä tunnistanu pojaks edes rv 32 tehdyssä 4D-ultrassa. >:D Muistelen pojan rakenneultrassa nähneeni virtsarakon, mutta en tunnistanu ympäriltä mitään mistä oisin älynnyt pojaksi, ennen kuin kätilö asian kertoi. Ja sittenkin kun kuvasi vehkeet todisteeks, niin en kyllä todellakaan älynnyt kuvaa, että miten päin ja mistä suunnasta edes... Eiks kätilö voinu kommentoida mitenkään sukupuolta? (Jorvissa rakenneultrassa kerrotaan sukupuoli, jos vanhemmat toivoo. NKL:lla ei kuulemma kerrota rakenneultrassa, mut ite sain kyllä tietää rv 24 lähtien joka lääkäriltä sukupuolen. Jopa kiireessä tehty ultraus rv 28.)

Kiitos vastauksesta! Jorvissahan myö oltiin mutta en jostain syystä kehdannut kysyä! tai siis muistelin ettei siellä sanottaisi, mutta käsitykseni oli siis ilmeisesti väärä.. No, meilläkin tarkoitus vielä käydä tuolla 4D-ultrassa, jospa siellä sitten.. Ei tuon nyt muuten väliä, mutta olisi kiva hankkia jo "oikean" värisiä vaatteita ym. nyt vielä kun on aikaa kierrellä kaupoilla ja kirppareilla..  :D

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Miksi synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa (n.5-12 vk synnytyksestä) virtsasta stiksataan sokrut ja proteiinit? Mitä tuolla tiedolla enää tekee siinä vaiheessa, tuskin ainakaan raskausmyrkytys uhkaa enää..?  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa (n.5-12 vk synnytyksestä) virtsasta stiksataan sokrut ja proteiinit? Mitä tuolla tiedolla enää tekee siinä vaiheessa, tuskin ainakaan raskausmyrkytys uhkaa enää..?  ;D

Jos on edelleen raskaustiapeetteksen jälkiä? Jos raskaustiapeettes on muuttunut "oikeaksi" tiapeetteksesi. En minä tiedä, kunhan päätäni auon. Onneksi täällä on jotain ammattilaisiakin kuulemma..  :D

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa (n.5-12 vk synnytyksestä) virtsasta stiksataan sokrut ja proteiinit? Mitä tuolla tiedolla enää tekee siinä vaiheessa, tuskin ainakaan raskausmyrkytys uhkaa enää..?  ;D

Ei multa ainakaan stiksattu! Ehkä niiltä, joilla on ollut raskausaikana sokeria ja proteiineja virtsassa. En tiedä. En ole ammattilainen minäkään näissä asioissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa (n.5-12 vk synnytyksestä) virtsasta stiksataan sokrut ja proteiinit? Mitä tuolla tiedolla enää tekee siinä vaiheessa, tuskin ainakaan raskausmyrkytys uhkaa enää..?  ;)

Ei multa ainakaan stiksattu! Ehkä niiltä, joilla on ollut raskausaikana sokeria ja proteiineja virtsassa. En tiedä. En ole ammattilainen minäkään näissä asioissa.

Varmaan paikkakohtasta, koska ei mullakaan stiksailtu, vaikka eka raskaus oli raskausdiabetes ja tokassa seuranta...

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa (n.5-12 vk synnytyksestä) virtsasta stiksataan sokrut ja proteiinit? Mitä tuolla tiedolla enää tekee siinä vaiheessa, tuskin ainakaan raskausmyrkytys uhkaa enää..?  ;)

Tarkastetaan, että sokeriaineenvaihdunta on palautunut normaaliksi eikä ole tullut diabetestä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...