Jump to content
MAINOS

Neulankeräysastiat potilashuoneissa


syxid

Recommended Posts

Huomasin tuossa tullessani vapailta töihin, että meillä oli jokaiseen potilashuoneeseen viety oma neulankeräysastia. Hämmästelin asiaa kovasti ja syyksi sanottiin hygieniahenkilön suositus. Ajatus siis kaiketi on, ettei käytettyjä neuloja tarvitse kuljettaa mukanaan.

Minusta tuo on turvallisuus riski sekä potilaille, että hoitajille. Esim. dementikot saattavat hyvinkin mennä tutkimaan kirkkaan väristä astiaa. Narkomaanit taas saattavat ottaa sieltä näppärästi neuloja ja "sekopäät" taas voivat käyttää käytettyjä neuloja uhkailuvälineinä. Onko muilla osastoilla samanlaista käytäntöä? Onko ongelmia ilmennyt, vai maalailenko vain piruja seinille?

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meikussa joillakin osastoilla hygieniasyistä kyseinen käytäntö. Mielestäni oli näppärää eikä mun kohdalle vaaratilanteita ole tullut.

Se on ihan ammatinvalintakysymys...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omituiselta kuulostaa mun korvaan... Mielestäni tuollainen on ehdottomasti turvallisuusriski, tarpeeksi agressiivinen henkilö kyllä löytää neula-astiasta aseen hyvin äkkiä. Dementikot tietysti on ilman muuta vaarassa näiden astioiden kanssa.

Eikö joku voisi kehittää sairaanhoitajille "kiertorasian", jonkun hieman tulitikkurasiaa suuremman (eli taskuun menevän) neulankeräysrasian, johon neulat saisi turvallisesti kerättyä ja tyhjennettyä sitten myöhemmin isompaan neulankeräysastiaan? Päällä olisi samanlainen hole kuin normaaleissa keräysastioissa, jolla siis saa neulan irti ruiskusta turvallisesti ja kätevästi. Siinä päällä vielä kansi jollakin lukitusmekanismilla. Alhaalla olisi sitten tyhjennysluukku jollakin luotettavalla lukitusmekanismilla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö joku voisi kehittää sairaanhoitajille "kiertorasian", jonkun hieman tulitikkurasiaa suuremman (eli taskuun menevän) neulankeräysrasian, johon neulat saisi turvallisesti kerättyä ja tyhjennettyä sitten myöhemmin isompaan neulankeräysastiaan? Päällä olisi samanlainen hole kuin normaaleissa keräysastioissa, jolla siis saa neulan irti ruiskusta turvallisesti ja kätevästi. Siinä päällä vielä kansi jollakin lukitusmekanismilla. Alhaalla olisi sitten tyhjennysluukku jollakin luotettavalla lukitusmekanismilla?

Meillä kävi työmaalla joku edustaja esittelemässä näitä neulankeräysastioita ja heillä oli tuotteissaan myös tälläinen taskumalli. Harmi kun tuo muisti on yhtä pitkä kuin kananlento, niin ei ole nimeä heittää kehiin...

Muuten meidän polilla on neulankeräysastiat hoitohuoneissa. En ole havainnut, että vaaraa niistä olisi ollut. Ja muutenkin tuntuu, että narkkaritkin on nykypäivänä sen verran valveutuneita, ettei ihan millä tahansa suoniansa piikitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mmmm itse olen sitä mieltä ettei neulankeräys astiat nyt ihan potentiaalinen riski ole kellenkään millaan tavoin. Ensinnäkin suuaukko aika pieni ruveta kaivamaan sieltä mitään neuloja aseeksi saatika itseään varten piikkiä etsimään, näinä päivinä narkarit saavat puhtaita neuloja ilman että niitä tarvii metsästää esim jotkut apteekit myyvät, eivät kaikki tosin.

Se onko se eettisesti oikein on eri asia mutta tätä myöten aineskin tartunnat pienentyneet (c-hepa hiv) suomessa huumeiden käyttäjien keskuudessa.

Mutta asiaan jos kokee että neulat riskit keskustelkaa osastoilla ja ottakaa käyttöön kiertokärry jossa kulkee mukana niin neulat, kanyylyt ja sitten se neulankeräysastia.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaipa se riippuu osastosta onko keräysastia vaarallinen vai ei. Meidän osastolla on joka huoneessa astiat eikä vaaratilanteita ole koskaan ollut. Joillakin osastoilla on kuulemma käsihuuhteetkin lukkojen takana kun muuten menevät parempiin suihin.... :-)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä on vähemmän turvallista jos huoneissa EI OLE neulajäteastiaa...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä on vähemmän turvallista jos huoneissa EI OLE neulajäteastiaa...

Samaa mieltä. Neulojahan ei saisi "korkittaa" koska siinä tapahtuu eniten neulanpistotapaturmia ja paljaan neulan kuljettaminen huolestuttaa jo ajatuksenakin. Aina ei niitä kaarimaljojakaan ole käsillä. Mitä nopeammin neulan saa purkkiin sitä parempi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja80

Opiskeluaikana kirran osastolla oli neulankeräysastiat huoneissa. silloin pidin sitä hyvänä asiana mutta nykyään hämmästelen asiaa jos ne purkit siellä edelleen on. On totta että onhan se näppärää kun voi laittaa neulan keräysastiaan saman tien mutta toisaalta niinkuin joku kirjoitti, neuloilla on hyvä uhkailla jos sattuu sellainen veijari olemaan potilaana, ja kyllähän sen neulan sieltä purkista tonkii tavalla tai toisella jos asia sattuu kiinnostamaan tai jos purkki on tupaten täynnä ja kukaan ei oo sitä huomannut tyhjentää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan meillä...

Joskus on olleet sellaisissa huoneenväli-kaapeissa tai hoitotarvikekaapeissa piilossa, mikä minusta on íhan ok.

Ihan hyvin on toiminut MUTTA ei ole kamalan turvallista, kun jotkut jättävät siihen esim klexanen jätteet sillä lailla, että niitä aina täydestä pöntöstä joskus ales lentelee... ja pönttö lavuaarin kulmalla. Nou nou.

Eli siis jos niitä riittävän usein tyhjennettäisiin ja ne olisi sillä lailla ei-ihan-potilaan-silmien-alla niin ok.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse henkilökohtaisesti pidän sitä turvallisuusriskinä jos huoneissa on neulanastiat. Tosin, työelämässä olen ollut ainoastaan psykiatrian puolen suljetuilla osastoilla, että se saattaa hieman vaikuttaa asiaan!  ;D

Neulojahan ei saisi "korkittaa" koska siinä tapahtuu eniten neulanpistotapaturmia..

Miule hoitsukoulussa ja harjoitteluissa painotettiin kovasti että neulat pitää korkittaa "yhden käden tekniikalla". Eli se tuppi pöydällä ja yhdellä kädellä sorhaa neulaa sinne. Sen verran syvälle tää on näköjään onnistuttu takomaan alitajuntaan, että miule tästä on tullut ihan tapa. Itse myös sitten kuljen tämä korkitettu ruisku-neula kombinaatio kourassa suorinta tietä lääke kansliaan viemään ne turvaan.

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miule hoitsukoulussa ja harjoitteluissa painotettiin kovasti että neulat pitää korkittaa "yhden käden tekniikalla". Eli se tuppi pöydällä ja yhdellä kädellä sorhaa neulaa sinne. Sen verran syvälle tää on näköjään onnistuttu takomaan alitajuntaan, että miule tästä on tullut ihan tapa. Itse myös sitten kuljen tämä korkitettu ruisku-neula kombinaatio kourassa suorinta tietä lääke kansliaan viemään ne turvaan.

Meillä taas infektiolääkäri jaksaa siitä korkittamisen vaarallisuudesta muistuttaa että "eieieieiiiiiiii saa..."

Muistan tuon yhden käden tekniikan mutta kait olen sen verran rähmäkäpälä ettei se ikinä sujunut. Meni korkkien saalistukseksi ja aikaa tuhraantu siihen että etsiskeli niitä pöytien alta neula kädessä - turvallisuuden huippua  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kävi työmaalla joku edustaja esittelemässä näitä neulankeräysastioita ja heillä oli tuotteissaan myös tälläinen taskumalli. Harmi kun tuo muisti on yhtä pitkä kuin kananlento, niin ei ole nimeä heittää kehiin...

Ne taskumallit oli meilläkin joskus kokeilussa, mutta eivät toimineet klexane ja insuliiniruiskujen kanssa.

Itsekkin ehdotin sitä kiertokärryä, kun se olisi silti mielestäni turvallisempi. Tähän mennessä mitään kantaa mielipiteisiini/ehdotuksiini ei ole tullut.  Ehkä reagoin mahdollisiinkin turvallisuusriskeihin herkemmin, koska työskentelen lähes aina yksin.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Neulojahan ei saisi "korkittaa" koska siinä tapahtuu eniten neulanpistotapaturmia..

Miule hoitsukoulussa ja harjoitteluissa painotettiin kovasti että neulat pitää korkittaa "yhden käden tekniikalla". Eli se tuppi pöydällä ja yhdellä kädellä sorhaa neulaa sinne.

Minulle on taas opetettu koulussa, että neuloja ei korkiteta, mutta jos on pakottava tarve, niin yhden käden tekniikalla ehdottomasti. Koulussa meidät opetettiin käyttämään pahvisia kaarimaljoja tarjottimina/roskiksina, johon oli helppo tiputtaa ruisku kädestä ja sitten kaarimaljassa kantaa huuhtikseen/kansliaan ja tiputtaa neulat neularoskikseen ja muut roskat niille kuuluviin pakkoihin.

Työelämässä sitten taas pidettiin ihan urpona, kun näin tein, joten ekassa harjoittelussa kyllä kitkettiin opiskelijasta tämä kaarimaljan apuvälineenä käyttäminen kokonaan pois. En nyt usko, että osaston budjetti olisi niihin kaarmaljoihin kaatunut ja itse koin sen käteväksi, kun sai kerralla siististi kamat potilaan luokse ja siististi myös potilaan vuoteen vierestä poiskin.

Pari vuotta sitten sisätautien harjoittelussa neularoskikset löytyivät joka huoneesta. Muistan, kun osastolle tuli jatkohoitoon teholta pitkän linjan narkkari. Saatoimme hänet petiin, katsoimme ohjaajani kanssa toisiamme ja poimimme huoneen kaksi neularoskista matkaamme, kun poistuimme huoneesta. En tiedä, palasiko neularoskikset huoneeseen, kun tämä potilas poistui.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työelämässä sitten taas pidettiin ihan urpona, kun näin tein, joten ekassa harjoittelussa kyllä kitkettiin opiskelijasta tämä kaarimaljan apuvälineenä käyttäminen kokonaan pois. En nyt usko, että osaston budjetti olisi niihin kaarmaljoihin kaatunut ja itse koin sen käteväksi, kun sai kerralla siististi kamat potilaan luokse ja siististi myös potilaan vuoteen vierestä poiskin.

Menee offtopiciksi, mutta kuullostaa jotenkin tutulta tuo koulussa opetettujen tapojen "kitkeminen" opiskelijalta säästön nimissä  ;D 

Tapojen toimia tulee toki olla perusteltua ja kustannustehokastakin järkevällä tavalla, mutta harjoittelussa sain näppyjä kun sanottiin esim. jonkun lääkkeen, jota olin vetämässä ruiskuun, olevan "kallista" mutta kuitenkaan kysymykseen minkä hintaluokan tuotteesta on kysymys ei sitten osattukaan vastata edes noin suurinpiirtein (euro vai kymmenen euroa)...

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tapojen toimia tulee toki olla perusteltua ja kustannustehokastakin järkevällä tavalla, mutta harjoittelussa sain näppyjä kun sanottiin esim. jonkun lääkkeen, jota olin vetämässä ruiskuun, olevan "kallista" mutta kuitenkaan kysymykseen minkä hintaluokan tuotteesta on kysymys ei sitten osattukaan vastata edes noin suurinpiirtein (euro vai kymmenen euroa)...

Sairaala-apteekista (tai osastofarmaseutilta, jos sellainen on) saa tietoa lääkkeiden hinnoista. Jotkut lääkkeet ovat niin hinnakkaita, että niiden käyttöä seurataan erityisen tarkkaan eikä "pisaraakaan soisi menevän hukkaan" -siis kun kyse on satojen eurojen ampullasta. Lääketilauksen mukana luulisi tulevan kuitti toimitetuista lääkkeistä, siitäkin hinnat selvinnevät.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kyllä jättäis neulan keräys "astioita" potilashuoneisiin aika outo homma ;D

Koskaan ei tiedä millaisia potilaita tulee ja niitä voi tulla mille tahansa osastolle ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Naapuriosastolla on neulaastiat joka huonessa. Se on minusta outoa. Potilaat ovat dementoituneita vanhuksia, jotka voivat saada päähänsä aivan mitä tahansa. Milloin pitää korjata tuota.... tai avata tuo...tai viedä lapsille ruokaa...

Meillä on käytössä n. 2litran astiat, jotka kulkevat kätevästi mukana lääkekärryjen kanssa ja sellaisen voi napata mukaansa kun menee antamaan yksittäisen injektion potilaalle. Lääkehuone on aika keskellä osastoa, joten kävelyä ei tule liikaa.

Lääkehuoneessa on sitten oma 7,6l astia sekä tippatarjottimella omansa.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suomalaisessa yhteiskunnassa eletään vielä lintukodon aikaa. Täällä Tukholmassa etenkin ja koko Ruotsissa on valtavat määrat nistejä, jotka heti ruiskun tai neulan nähtyään pihistävät ne. Potilashuoneissa ei saa olla neuloja ja ruiskuja myös käsidesinfektioaineet on tietyillä osastoilla poistettu eli niitä saa vaan pitää mukana kuljetettavalla lääkevaunulla tai tarkkailuaparaattivaunulla.

Teen paljon työtä myös infektio-osatolla, jossa hoidetaan nimenomaan narkomaanien neuloista aiheutuvia tulehduksia. Lääkkeitä ei saa koskaan jättää pöydälle vaan potilaan pitää ottaa ne välittömästi. Etenkin Metadonipullon kanssa he yrittävät olla ovelia. Pullo on tyhjennettävä tai muuten se viedään pois. Katukauppa kun kukoistaa täällä.

Olin vuosia sitten töissä Sveitsissa Zurichissä ja jo tuolloin siellä oli valtavat määrät heroinisteja. Kun kerroin tästä Suomessa, kaikki vaan nauroivat. Nyt tilanne linee toinen, Suomen tilastot eivät vieläkään ole sellaiset kuin Euroopassa yleensä. Lähimmät suuret "narkkarimaat" ovat Ruotsi ja yllätys yllätys Norja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen tottunut siihen, että huoneissa on omat terävien jätteiden astia. Esim. eristämisen kannalta aivan välttämätöntä. En helpolla tuo teräviä ulos edes kaarimaljassa. Neulanpistotapaturma on tapahtunut kerran ja sekin ommellessa, mutta mulle se riitti.

Käsidesipulloja olen pariin otteeseen poistanut huoneesta. Kyseessä silloin alkotaustainen potilas ja tässäkin tapauksessa toimin vasta, kun epäilys oli vahvistunut.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. eristämisen kannalta aivan välttämätöntä. 

Toki eristyshuoneissa ne täytyy olla. Sieltähän ei tavaroita pidä ulos tuoda, jos ei ole aivan pakko.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli siis jos niitä riittävän usein tyhjennettäisiin ja ne olisi sillä lailla ei-ihan-potilaan-silmien-alla niin ok.

Eikö nykyään ne neulankeräysastiat ole kuitenkin sellaisia että täytetään tiettyyn viivaan saakka jonka jälkeen purkki suljetaan ja se toimitetaan minne lie sairaalan käytäntöjen mukaan? ei kai niitä ainakaan itse tarvitse ruveta tyhjentelemään minnekään? tai no, säästöä sekin tietty...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm.. opiskelijana täytyy sanoo, etten oo kertaakaan moiseen käytäntöön törmänny! Jotenkin outoa ajatella, että viiltävä jäte jäisi potilaan huoneeseen, sillä ainakin jokaisessa harjoittelupaikassa sitä on nimen omaan painotettu, että viiltävät viedään pois huoneesta, esim. takaisin lääkehuoneen jäteastiaan. Asiaa on perusteltu juuri sillä, että ne ovat turvallisinta viedä pois, jotta potilaat eivät uteliaisuuksissaan tongi niitä (esim. muistamattomat potilaat) ja ovathan ne infektioriskikin potilashuoneessa. Itse koen käytännön helpoksi viedä viiltävät pois huoneesta lähtiessäni, sillä pidän yleensä kaarimaljaa mukanani pistoksia tehdessäni.  ;D

” When life has gotten too

serious we need to laugh,

when we forget to laugh,

life becomes too serious”

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...