Jump to content
MAINOS

Nälkäiset potilaat


paksunainen

Recommended Posts

Hei haloo! Jos potilas karsii aliravitsemuksesta ei kyse varmaankaan ole siita, etta hoitajat olisivat jattaneet antamatta ruokaa. Suurin osa koti- ja laitoshoidon huonosti syovista potilaista kieltaytyvat syomasta omasta tahdostaan, koska heilla ei ole ruokahalua lainkaan. Kenellekaan ei voi vakisin tyontaa ruokaa suuhun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kenellekaan ei voi vakisin tyontaa ruokaa suuhun.

Voi, toki voi. Sillälailla saadaan aikaiseksi satoja/tuhansia aspiraatiopneumonioita. Että kannattanee siinä tuputtaessa huomioida myös se, että kykeneekö se ruokahaluton vanhus edes nielemään kunnolla.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä taas olen törmännyt siihen, että kun potilas on hidas syömään ni jotkut hoitajat eivät vain viitsi istua siinä vanhuksen vieressä ja syöttää häntä loppuun  ;D. Ruoka siis maistuisi, vaikka hitaasti vanhus söisikin.

Olen jopa törmännyt yhdellä osastolla siihen, että vuodepotilaille ei saanut antaa ollenkaan leipää kun voivat kuulemma vetää sitä henkeen (eikö sitten kukaan liikkuvapotilas voi sitä vetää henkeensä?). Arvatkaa vaan kuka kuskasi salaa öisin näille immeisille leipiä, kun niin kauniisti niitä pyysivät *en tosin ollut ainut kuka vei salaa niitä leipiä vuodepotilaille*...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Arvatkaa vaan kuka kuskasi salaa öisin näille immeisille leipiä, kun niin kauniisti niitä pyysivät *en tosin ollut ainut kuka vei salaa niitä leipiä vuodepotilaille*...

Oikein toimittu. :) Olisin tehnyt ihan saman. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Minua kiellettiin antamasta lounaalla näkkileipää sitä pyytävälle. Perusteluna se että "se on koko ajan mankumassa jotain". Kyseessä solakka ja koko ajan liikkeellä oleva asukas. Määräyksen antanut hoitaja muisti kyllä hyvin pitää huolta omasta syömisestään. Olin opiskelija enkä uskaltanut tehdä omia ratkaisuja, mikä nyt jälkikäteen harmittaa. Mutta valitettavasti näyttää olevan sellaisiakin hoitajia, jotka saavat nautintoa päästessään käyttämään valtaa heikompiosaisia kohtaan. :angry:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta valitettavasti näyttää olevan sellaisiakin hoitajia, jotka saavat nautintoa päästessään käyttämään valtaa heikompiosaisia kohtaan. :angry:

Pikkuhitlereitä löytyy miehistä, naisista ja kaikista ammattiryhmistä. Jos näiden annetaan mellastaa niin se kertoo ennen kaikkea johtamisesta mutta myös siitä että työyhteisöstä puuttuu kollektiivinen rohkeus puuttua asiaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kuulin itsekkin vasta kuinka tuttu oli ollut ruoka-aikana omaistaan katsomassa ja naapurin huono kuntoiselle potilaalle oli ruoka myös tuotu. ruokailun päätyttyä oli hoitaja vienyt koskemattoman annoksen pois ja todennut että ei näköjään ruoka taaskaan maistunut. vaikka kys. pot ei itse kyennyt siis syömään..

että näin meillä :shock:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkse nyt sitten noloa vaikka muut syöttäis 15 siihen kun sä itse yhden? Minusta se on ihan kammottavaa katsottavaa kun jotkut lusikoi tulikuumaa puuroa väkisin vanhuksen suuhun. Ajatelkaa nyt ite miltä tuntuu syödä liian kuumaa ruokaa, minä en ainakaan pysty. Ei pysty ne vanhuksetkaan; ei se tuntoaisti mihinkään katoa vaikka ollaankin oltu laitoksessa vuosia ja ollaan vuodepotilaita ja kenties dementoituneita.

Inhimillisyyttä kehiin.

"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivoisin että ruokailuun käytettäisiin se aika mikä kullekkin asukkaalle tarvitaan. Jostain muusta voisi ehkä nipistää aikaa?

Kyllä meillä hoitajilla on tässä asiassa kun monessa muussakin syytä katsoa peiliin ja miettiä ketä/mitä varten siellä työssä ollaan...

Ei saa olla hyvän hoitajan mittari se miten nopeasti työstään suoriutuu vaan miten hyvin asukas on hoidettu!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos joku vanhus syökin vaikka viidessä minuutissa, niin eikö se tarkoita että hitaammalle jää sitten esim 15 ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman työpaikan pitkäaikaisosastolle on hankittu lämmitettävä ruoanjakokärry. Annokset siis jaetaan keskitetysti. Ruoka-annokset otetaan sieltä kärrystä sitä mukaa, kun potilaat syötetään. Jokainen potilas saa siis ruoan lämpimänä ja saa syödä tasan niin kauan kuin aikaa tarvitsee. Hyvä järjestelmä.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman työpaikan pitkäaikaisosastolle on hankittu lämmitettävä ruoanjakokärry. Annokset siis jaetaan keskitetysti. Ruoka-annokset otetaan sieltä kärrystä sitä mukaa, kun potilaat syötetään. Jokainen potilas saa siis ruoan lämpimänä ja saa syödä tasan niin kauan kuin aikaa tarvitsee. Hyvä järjestelmä.

Tosi hyvältä kuulostaa! Itseasiassa yhdellä keskussairaalan sydänosastolla, jolla olin aikoinaan harjoittelussa, oli samanlainen systeemi. Siellä nyt tosin kaikki potilaat söi itse, että ei ollut tätä suuhuntunkemisongelmaa, jolla psykohoitajat pääsee näyttämään hitlerimäisyytensä.

"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo kuulostaaki ihan hyvältä systeemiltä. Sitten on tää uus (?) kylmä-lämpökärry. Kaikki ruoat jaetaan kerralla (koska laitsari auttaa) ja sitten lähdetään joko järjestyksessä syöttöreissulle mikä _ehkä_ toimii, tai kaikki syöttää päivän "omat" potilaansa. No ihan kiva kun on 3-4 syötettävää. Väkisinkin viimeinen saa ruokansa kylmänä. :angry:

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yhden ainoan kerran olen törmännyt "nälkäkuolemaan", tosin potilaan omasta tahdosta. Hän ei kertakaikkiaan suostunut syömään yhtään mitään. Alussa oli vielä "järjissään" ja kieltäytyi, jossain vaiheessa kunto meni niin huonoksi, ettei olisi edes pystynyt syömään. Hoitotahto oli ja siinä kiellettiin kaikki keinotekoinen ravitseminen. Ei siinä mennyt kuin nelisen viikkoa, niin hiipui pois. Jotenkin oli mun mielestä aika järkyttävää, vaikka se nyt olikin potilaan oma tahto (vai oliko? oliko kyseessä kuitenkin vakava masennus tms.?)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei haloo! Jos potilas karsii aliravitsemuksesta ei kyse varmaankaan ole siita, etta hoitajat olisivat jattaneet antamatta ruokaa. Suurin osa koti- ja laitoshoidon huonosti syovista potilaista kieltaytyvat syomasta omasta tahdostaan, koska heilla ei ole ruokahalua lainkaan. Kenellekaan ei voi vakisin tyontaa ruokaa suuhun.

Näin on! Eikä ketään voi myöskään väkisin laittaa nielemään, vaikka suunsa aukaisisikin; paljon on sellaisiakin vanhuksia.

Sillä keinolla vanhus kuolisi suuremmalla todennäköisyydellä tukehtumalla kuin nälkään. Ja aliravitsemustila on useimmiten isompi ongelma kotona

asuvalla muistisairaalla vanhuksella kuin laitoshoidossa olevalla. Näin ainakin tällä paikkakunnalla, jossa asun. Omalla työpaikallani huonosti syöville tulee lisäravintoa, ja soseutettu ruoka on rikastettua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäkin olen kohdannut "nälkäkuolemia" omassa työssäni, mutta ei niissä tietenkään ole ollut kyse ravinnonsaannin puutteesta, vaan ihan yksinkertaisesti vaan siitä, että on jokseenkin luonnollista, että kuolemisprosessin aikana syöminen ei ole enää ollut potilaalle mielekästä vaan enemmänkin tuskallista. Lisäksi oon havainnit pitkälle edenneiden muistisairaiden kohdalla sen, että joillakin syöminen (tai tarkemmin sanottuna suun aukaiseminen, puremisliikkeen tekeminen ja nieleminen) toimivat ikään kuin refleksinomaisesti. Jotkut hyvin dementoituneet alkavat hoitajan tullessa vuoteen vierelle tekemään em. eleitä, vaikka hoitajalla ei olisi tuoksuvaa ruokalautasta lähelläkään, mikä saattaisi stimuloida ruokahalun hajuaistimuksen kautta liikkeelle. Siinä oon joskus miettinyt, että syöttääkö vai?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Tuossa muutama vuosi sitten tein muutaman keikan yhteen vanhainkotiin, jossa syötettäviä asukkaita oli kai päälle 10. Meitä oli iltavuorossa kolme hoitajaa, ja kun iltapalaa alettiin jakamaan ja syöttämään, niiden kanhden vakkarihoitajan tahti oli uskomaton. Ehdin itse syöttää ruuat yhdelle mummolle, kun vakituiset saivat syötettyä muut. Sain toiselta hoitajalta luonnollisesti huudot käytettyäni niin paljon aikaa. Ajattelin, ettei siinä kai sitten mitään, jos kerran kiire on. Mutta kappas vaan, seuraavaksi olikin vuorossa hoitajien tauko, joka kesti PUOLITOISTA TUNTIA, eli koko loppuvuoron ajan. Ei sillä, täytyyhän meillä nyt taukoja olla, mutta tarkoitan vain sitä, että jos joku mummo on hidas syömään, vaikka ruokahalua riittääkin, ei ehkä aina ehditä/haluta/viitsitä/keretä/jne syöttää loppuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa muutama vuosi sitten tein muutaman keikan yhteen vanhainkotiin, jossa syötettäviä asukkaita oli kai päälle 10. Meitä oli iltavuorossa kolme hoitajaa, ja kun iltapalaa alettiin jakamaan ja syöttämään, niiden kanhden vakkarihoitajan tahti oli uskomaton. Ehdin itse syöttää ruuat yhdelle mummolle, kun vakituiset saivat syötettyä muut. Sain toiselta hoitajalta luonnollisesti huudot käytettyäni niin paljon aikaa. Ajattelin, ettei siinä kai sitten mitään, jos kerran kiire on. Mutta kappas vaan, seuraavaksi olikin vuorossa hoitajien tauko, joka kesti PUOLITOISTA TUNTIA, eli koko loppuvuoron ajan. Ei sillä, täytyyhän meillä nyt taukoja olla, mutta tarkoitan vain sitä, että jos joku mummo on hidas syömään, vaikka ruokahalua riittääkin, ei ehkä aina ehditä/haluta/viitsitä/keretä/jne syöttää loppuun.

Ihanaa että joku muu on kokenut saman kuin minäkin... Vanhusten puolesta (ja omastakin) tulee tos tilantees paha mieli.

Minäkin sairaalan puolella kuulin potilailta usein miten täällä koko ajan syödään (sitten vielä omat herkut omassa huoneessa päälle).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa muutama vuosi sitten tein muutaman keikan yhteen vanhainkotiin, jossa syötettäviä asukkaita oli kai päälle 10. Meitä oli iltavuorossa kolme hoitajaa, ja kun iltapalaa alettiin jakamaan ja syöttämään, niiden kanhden vakkarihoitajan tahti oli uskomaton.

Potilaat hyvin tuntevat hoitajat syöttää nopeammin yleensä. He tuntevat potilaan tahdin niellä ja osaavat kikkoja jouduttaa osastonruokailua.

Samassa huoneessa voi hyvin 1 hoitaja syöttaa 2-3 potilasta jos on tarvis.Hoitaja syöttää kutakin potilasta hetken ja siirtyy seuraavan luokse ja edellinen potilas voi rauhassa syödä suunsa tyhjäksi ennen seuraavaa ruoka-annosta.

Joku potilas syö nopeammin kun saa puoli lusikallista ruokaa suuhun kerrallaan, toinen taas kun saa juomamukin käteensä, nämä henkilökohtaiset ominaisuudet kun tuntee, niin syöttäminen nopeutuu.

Olen töissä sairaalassa ja varmaankin reilu puolet potilaista on sitä mieltä, että ruokaa tarjotaan liikaa. 2 lämmintä ateraa+ aamu- ja iltapalat sekä päiväkahvit on liikaa monille. Ravitsemuksen asiantuntijat taas ovat toista mieltä. Ruokaa menee paljon hukkaan kun sitä ei jakseta syödä. Meillä on myös paljon potilaita, jotka sairauden vuoksi eivät saa riittävästi ravintoa kun ei ole lainkaan ruokahalua.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa muutama vuosi sitten tein muutaman keikan yhteen vanhainkotiin, jossa syötettäviä asukkaita oli kai päälle 10. Meitä oli iltavuorossa kolme hoitajaa, ja kun iltapalaa alettiin jakamaan ja syöttämään, niiden kanhden vakkarihoitajan tahti oli uskomaton.

Potilaat hyvin tuntevat hoitajat syöttää nopeammin yleensä. He tuntevat potilaan tahdin niellä ja osaavat kikkoja jouduttaa osastonruokailua.

Samassa huoneessa voi hyvin 1 hoitaja syöttaa 2-3 potilasta jos on tarvis.Hoitaja syöttää kutakin potilasta hetken ja siirtyy seuraavan luokse ja edellinen potilas voi rauhassa syödä suunsa tyhjäksi ennen seuraavaa ruoka-annosta.

Joku potilas syö nopeammin kun saa puoli lusikallista ruokaa suuhun kerrallaan, toinen taas kun saa juomamukin käteensä, nämä henkilökohtaiset ominaisuudet kun tuntee, niin syöttäminen nopeutuu.

Olen töissä sairaalassa ja varmaankin reilu puolet potilaista on sitä mieltä, että ruokaa tarjotaan liikaa. 2 lämmintä ateraa+ aamu- ja iltapalat sekä päiväkahvit on liikaa monille. Ravitsemuksen asiantuntijat taas ovat toista mieltä. Ruokaa menee paljon hukkaan kun sitä ei jakseta syödä. Meillä on myös paljon potilaita, jotka sairauden vuoksi eivät saa riittävästi ravintoa kun ei ole lainkaan ruokahalua.

Minusta tuossa on kamala liukuhihnameininki, jos syötetään kahta tai kolmea potilasta yhtä aikaa. Eikö yksi vuodepotilas olisi ansainnut hoitajan jakamattoman huomion edes sen ruokailun ajaksi? Harvassa paikassa vuodepotilaiden vierellä muuten istutaan seurustelemassa, joten edes sen ruokailun voisi sille ihmiselle omistaa.

Vanhuksille on tärkeää että he saavat ravintoa tasaisesti pitkin päivää, usein annoskoot ovat vain liian suuria (ja ravitsemuksellisesti tyhjänpäiväisiä). Mieluummin siis pieniä määriä se viisi kertaa päivässä, eikä yöllä saisi tulla liian pitkää taukoa. Ja ravitsevaa ruokaa, usein varsinkin proteiinia saadaan aivan liian vähän kun puurotkin keitetään veteen. En esimerkiksi ymmärrä miksi siinä vanhainkodissa, jossa vakituisesti teen keikkaa, on tarjolla rasvatonta jogurttia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän sitä iltavuoron aikana tulee useinkin tilanne että joutuu syöttämään useemman potilaan peräkkäin ja kun on tuttu potilas käyttää syöttäminen nopeampaa kun tietää potilaan tavat. Sitä en pidä kohteliaana käytöksenä jos useampi potilas syötetään oikeasti yhtä aikaa, eli hoitaja kävisi aina antamassa lusikallisen ruokaa potilaalle A ja sitten potilaalle B ja vielä potilaalle C,onko tuommonen edes mahdollista, ihmiset kun syövät niin eri tahtiin. :unsure: Vaikka usein sitä kiirettä on, oon pyrkinyt siihen että jokainen potilas tulis syötettyä hänen tahtiinsa.

Mitä siihen ruoanlaatuun tulee niin olisiko ne eurot taas jotka asiaan vaikuttaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mitä siihen ruoanlaatuun tulee niin olisiko ne eurot taas jotka asiaan vaikuttaa?

Usein rasvaton vaihtoehto on normaalia kalliimpaa! Mielestäni on myös ihan turhaa syöttää laihalle/aliravitulle ihmiselle rasvattomia tuotteita.

Mutta tuleehan se toki halvemmaksi keittää puuro veteen kuin maitoon. Puuro vielä monesti jouduttaisiin keittämään monelle laktoosittomaan maitoon ja se se vasta on kallista. Vaikka puuro on veteen keitettyä niin mikään tuskin estää hoitajaa lotaisemasta puuron päälle kunnon nokareen voita/margariinia.

Yeah. Cheers. Thanks a lot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...