Jump to content
MAINOS

Nälkäiset potilaat


paksunainen

Recommended Posts

Kyllä kauhistuin kun olin sairaalassa harjoittelussa, ei ihme että potilaat kuolevat, kun eivät saa edes ruokaa.

Yksikin potilas joka todella mielellään söi mutta kun oma syöminen oli vähän niin ja näin voimavarojen puuttuessa

kukaan ei vaivautunut syöttämään hoitajat puhuivat vaan omia asioitaan käytävällä kuinka ihan kanarian reissu oli ollut.

Heti kun tälle potilaalle antoi nokkamukista nestepitoista ruokaa tai kahvia tai teetä niin potilas söi ja joi kyllä kaiken ja varmasti olisi mennytkin enemmänkin jos olisi ollut.

Eikös kuitenkin perus edellytys hyvinvoinnille ole ruoka vesi pelkästään sen tilanteen korjaamalla moni asia olisi taatusti osastolla toisin

Muokkaus: Otsikko pienennetty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

ei ihme että potilaat kuolevat, kun eivät saa edes ruokaa

En tiedä mikä tilanne on muualla maailmassa, mutta harvemmin sitä nykyisin Suomessa kuollaan nälkään sairaalassa. Vai onko tästä olemassa jotain faktatietoa?

Työ on nälän aiheuttamaa pakkoliikettä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin mutta voihan olla nälkä vaikka ei nälkään kuolisikaan. Kyllä mä oon nähnyt että jokainen saa sen mitä tuodaan, eikä lisää saa ennen kuin seuraavalla aterialla...no, joku iso skandinaavinen viikinki äijä kun ei tule täyteen ihan pienestä ateriasta, joten kyllä nälkääkin nähdään..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omat kokemukset rajoittuvat tämän aiheen osalta täysin Katriinan sairaalaan, mutta siellä ainakin tilattiin hyvällä ruokahalulla varustetuille potilaille isommat annokset/kaksi annosta. Ja leipää lisäksi jos jäi nälkäiseksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin mutta voihan olla nälkä vaikka ei nälkään kuolisikaan. Kyllä mä oon nähnyt että jokainen saa sen mitä tuodaan, eikä lisää saa ennen kuin seuraavalla aterialla...no, joku iso skandinaavinen viikinki äijä kun ei tule täyteen ihan pienestä ateriasta, joten kyllä nälkääkin nähdään..

Kyllä sairaalan ruoka-annokset aika isoja ja ravitsevia on. Muutenkin otetaan toki potilaan sairaudet ym. huomioon.

Jonku olisi pitänyt mun mummulle näyttää tämä aihe kun nyt vasta sairaalassa joutui olemaan *nolona* Se kun valitti sitä hirveää ruoan määrää ja kun kokoajan pitää syödä :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin mutta voihan olla nälkä vaikka ei nälkään kuolisikaan. Kyllä mä oon nähnyt että jokainen saa sen mitä tuodaan, eikä lisää saa ennen kuin seuraavalla aterialla...no, joku iso skandinaavinen viikinki äijä kun ei tule täyteen ihan pienestä ateriasta, joten kyllä nälkääkin nähdään..

Kyllä sairaalan ruoka-annokset aika isoja ja ravitsevia on. Muutenkin otetaan toki potilaan sairaudet ym. huomioon.

Jonku olisi pitänyt mun mummulle näyttää tämä aihe kun nyt vasta sairaalassa joutui olemaan *nolona* Se kun valitti sitä hirveää ruoan määrää ja kun kokoajan pitää syödä :o

En epäile, enkä halunnut yleistää..

Kerran vaan olen törmännyt tapaukseen jossa kaveri oikeesti koki nälkää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräs sairaalaan joutunut tuttavani valitti minulle siitä, kuinka kylmäkiskoiset ja piittaamattomat hoitajat eivät edes huomaa, onko potilas koskenut ruokaansa vai ei, ja että herkkä potilas jolle mauton sairaalaruoka ei maistu voi kuihtua pois nopeastikin koska hoitajat eivät välitä. Siihen vastasin että "kyllä hoitajat huomaavat ja kyllä hoitajat välittävät" mutta sisimmässäni ajattelin että aikuisella suht hyväkuntoisella ja täysin omatoimisella potilaalla on itselläkin joku vastuu omasta syömisestään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkälaisella osastolla olet ollut?

Aika monta osastoa on tullut opiskelijana ja keikkalaisena nähtyä, mutta yhdessäkään paikassa ei ole nälkäkuolemia sattunut. Jos potilas ei ole itse pystynyt syömään, paikasta riippumatta on käytäntönä ollut että sitten syötetään. Tietenkin on potilaita jotka ovat muutenkin elämänsä ehtoopuolella eivätkä enää oikeasti jaksa eivätkä halua syödä, mutta kyllä siinä vaiheessa kuolema johtuu ihan jostain muusta kun nälästä.

Paljon enemmän olen kuullut kommenttia siitä, että annokset ovat liian isoja ja koko ajan pitää olla syömässä.

Jos on jotain valittamista, voitte mennä sanoon mun iskälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen törmännyt yhteen hoitajaan joka jätti vanhuksen nälkään. ;D Monesti. Tosin itse en koskaan tapahtumaa nähnyt joten en myöskään voinut puuttua siihen millään tapaa. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä ole vielä sattunut omalle kohdalle tilannetta jossa potilas olisi jätetty nälkää näkemään. Jos omatoimintakyky ei riitä itsenäiseen ruokailuun -> syötetään. Jos kädet pelaa mutta keskittymiskyky hakusessa -> ohjataan ensin ja sitten avustetaan. Jos potilaalla on potentiaalia syödä itse niin sitä on ensin yritettävä näin. Toki ei tarvitse odottaa siihen saakka että sapuska on jääkylmää ja puoliksi sylissä. Joskus potilas voi olla yksinkertaisesti niin huonokuntoinen ettei syöminen onnistu esim. nielemisvaikeudet tai sitten esim. kuoleman lähestyessä ruokahalua riittää vaan yhteen lusikalliseen. Yleensä nämä jotka kärsii jatkuvasta nälästä ovat esim. kortisonin syöjiä joille ei mikään ruokamäärä riitä. Siinä vaiheessa voi vaan miettiä mikä on sitten järkevää, antaa potilaan syödä koko ajan vai pitää joku kohtuus ruokamäärissäkin.

Omat kokemukset rajoittuvat tämän aiheen osalta täysin Katriinan sairaalaan, mutta siellä ainakin tilattiin hyvällä ruokahalulla varustetuille potilaille isommat annokset/kaksi annosta. Ja leipää lisäksi jos jäi nälkäiseksi.

Näinpä se menee meilläkin. Tähän pitäisi ehkä kiinnittää ihan yleisesti enemmän huomiota, erityisesti pitkäaikaispuolella. Eihän 40 kg vuodepotilas tarvitse samaa kalorimäärää kuin 90 kg liikkuva kuntoutuja. Yksilöllisyyttä ja joustavuutta.

Niin kuin joku sanoi jo tuolla niin suurimmaksi osaksi potilaat valittavat kun koko ajan pitää syödä ja kun annokset on niin isoja  :)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Suomessa asiaa on tutkittu ja valitettavasti tutkimus osoittaa, että kolmasosa laitoshoidossa olevista vanhuksista kärsii aliravitsemuksesta, kotona asuvilla luku on 5-10%.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen törmännyt yhteen hoitajaan joka jätti vanhuksen nälkään. :) Monesti. Tosin itse en koskaan tapahtumaa nähnyt joten en myöskään voinut puuttua siihen millään tapaa. :o

Mistä sitten tiedät, että tuollasta on tapahtunut?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä töissä keittiön henkilöstö sanoo, että jos ei saada syötettyä määrätyn kokoisia annoksia vanhuksille, ovat he aliravittuja. Vaan milläs syötän, jos toinen ei syö? Ei ihmistä saa nielemään väkisin.

Ja vitsi: Kysymys: mikä on loppukevennys?

Vastaus: Dietti vanhainkodissa  :)

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ei ole kokemusta kuin kahdesta työpaikasta, ja harjoitteluista kyllä useista, enkä kyllä ole missään törmännyt, etteikö olisi avustettu syömisessä/syötetty. Välillä ongelma on ollut jopa päinvastainen, eli joidenkin hoitajien henki ja elämä tuntuu olevan, että syödä pitää että jaksaa, vaikka potilas olisi puolitajuton, ei jaksa niellä, ja tuleva elinaika korkeintaan muutamia päiviä. Ettei sitten ainakaan nälkään kuole. angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

en tarkoittanut nyt kyllä ihan niin että nälkään kuolisivat :) mutta varmasti aliravitsemus tekee tehtävänsä.

Musta vaan ei ole oikein että vaaditaan lisää palkkaa ja sitten kuitenkin vaan juorutaan käytävällä,eli kyllä siellä aikaa oli.

Sitten noudetaan tarjoittimet pois ja sillä selvä, siellä ei ainakaan pahemmin syötetty.

Itse asun aika pienellä paikkakunnalla, voi olla esim. muualla tilanne on toinen ja että näkemykseni on suppea, mutta kyllä ainakin pisti miettimään.

Jos mietin ihan itse kanssa kun jouduin potilaan asemaan niin kun olin kolme päivää pelkän tippaletkun varassa olin todella

voimaton tunsin ihan jaloissa miten heikot ne olivat ja miten heikko olo itselläni oli.

Oli täysi työ selvitä kotiin sellaisessa epävakaassa olossa eikä se kotonakaan ohi mennyt päivässä:o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uskon kyllä, että esimerkkisi kaltaisia tilanteita on oikeasti olemassa, mutta omalle kohdalle ei ole sattunut. Ja kuntoutuville/toipuville potilaille jossain määrin ymmärrän tuon ruuan tuputtamisenkin, mutta kuolevien potilaiden hoidon näkökulmasta, joka on mulle itselle tärkeä asia, potilaan pakottaminen syömään on vain kärsimysten lisäämistä.  Siksi mua ottaa erittäin kovasti kupoliin, kun jotkut hoitajatkin puhuvat potilaan nälkään/janoon kuolemisesta. Joo, aiheen vierestä meni, ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen, SORRY!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tehtiin hiljattain osastolla potilaille ravitsemustilan arviointeja ja todettiin noin 5 kpl vajaaravitsemuksesta kärsivää potilasta sekä monia muita vajaaravitsemuksen uhan alla olevia. Siispä saimme ohjeet, että noille testin mukaan vajaaravituille tilattiin runsasenegistä ruokaa ja lisäämme energian saantia mm. laittamalla leivän päälle, muusiin ja puuroon voita, punaista maitoa käytetään, salaattiin laitetaan salaatinkastiketta sekä ihan ruokaöljyä lisätään moneen ruokaan. Lisäravinteiden käyttö on lisääntynyt selkeästi meidän osastollamme. Itse ruuan annoskokoa ei lisätä, vain energian määrää.

Nälästä ei kukaan meidän osastolla varmasti kärsi, se on sitten potilaan oma valinta, jos ei halua syystä tai toisesta syödä. Aina on ruokaa tarjolla ja sen syömisessä avustetaan tarvittaessa. Pakkosyöttämistä kammoan, se on mielestäni eettisesti väärin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen törmännyt yhteen hoitajaan joka jätti vanhuksen nälkään. ;D Monesti. Tosin itse en koskaan tapahtumaa nähnyt joten en myöskään voinut puuttua siihen millään tapaa. :)

Mistä sitten tiedät, että tuollasta on tapahtunut?

Työpaikalla muut hoitajat valittivat asiasta usein. Eivät uskaltaneet puuttua. Kyseinen henkilö teki paljon muutakin, eikä minun mielestä sovellu edes hoitoalalle.. Johtaja ei vaan anna potkuja, ei uskalla..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika kattavasti on tuota vajaaravitsemusta täällä Suomessakin tutkittu ainakin ikääntyneiden osalta. Muutaman vuoden takaa löytyy ainakin seuraavia selvityksiä asiasta:

Rintala R. 2000. Laitoksissa asuvien vanhusten aliravitsemus. Pro gradu –tutkimus, Jyväskylän yliopisto.

Muurinen S., Soini H., Suur-Uski I., Peiponen A., Pitkälä K. Vanhainkotien asukkaiden ravitsemustila 2003. Helsingin kaupungin sosiaalivirasto. Tutkimuksia 2003:6.

Onhan tuo ravitsemus monisyinen juttu, mutta ikävää luettavaa kieltämättä oli tuossa Helsingin tutkimuksessa, että vain 11 %:lla tutkituista (N=2036) oli hyvä ravitsemustila. Tutkimuksessa käytettiin MNA –lomaketta (mini nutritional assessment), asukkaiden taustatietolomaketta ja osastojen toimintaa selvittävää lomaketta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tehtiin hiljattain osastolla potilaille ravitsemustilan arviointeja ja todettiin noin 5 kpl vajaaravitsemuksesta kärsivää potilasta sekä monia muita vajaaravitsemuksen uhan alla olevia. Siispä saimme ohjeet, että noille testin mukaan vajaaravituille tilattiin runsasenegistä ruokaa ja lisäämme energian saantia mm. laittamalla leivän päälle, muusiin ja puuroon voita, punaista maitoa käytetään, salaattiin laitetaan salaatinkastiketta sekä ihan ruokaöljyä lisätään moneen ruokaan. Lisäravinteiden käyttö on lisääntynyt selkeästi meidän osastollamme. Itse ruuan annoskokoa ei lisätä, vain energian määrää.

Millä systeemillä teillä kartoitettiin tuota ravitsemustilaa?? Kuinka henkilökunta suhtautui uusiin ohjeisiin??

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tehtiin hiljattain osastolla potilaille ravitsemustilan arviointeja ja todettiin noin 5 kpl vajaaravitsemuksesta kärsivää potilasta sekä monia muita vajaaravitsemuksen uhan alla olevia. Siispä saimme ohjeet, että noille testin mukaan vajaaravituille tilattiin runsasenegistä ruokaa ja lisäämme energian saantia mm. laittamalla leivän päälle, muusiin ja puuroon voita, punaista maitoa käytetään, salaattiin laitetaan salaatinkastiketta sekä ihan ruokaöljyä lisätään moneen ruokaan. Lisäravinteiden käyttö on lisääntynyt selkeästi meidän osastollamme. Itse ruuan annoskokoa ei lisätä, vain energian määrää.

Millä systeemillä teillä kartoitettiin tuota ravitsemustilaa?? Kuinka henkilökunta suhtautui uusiin ohjeisiin??

Meillä käytettiin juuri noita aiemmin mainittuja MNA-lomakkeita http://www.gernet.fi/ohjeet/mna_uusi.pdf sekä meillä käytössä oleva RAI -ohjelma muistaakseni antaa kanssa jonkinlaisen arvion vajaaravitsemuksen uhasta.

Henkilökunta on suhtautunut oikein hyvin asiaan ja ravitsemukseen pyritään entistä enemmän kiinnittämään huomiota. Jotain nurinoita on kuulunut ainoastaan siitä, että lisäravinteilla yritetään 'lihottaa' sellaisia potilaita, jotka ovat koko ikänsä olleet laihoja. Miksipä ne enää siitä muuttuisivat ruumiinrakenteeltaan.. Vanhukset on ainakin tykänneet muutoksesta, punainen maito kun tuntuu maistuvan heille paremmin.  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se on myös syöttäjästä kiinni potilailla, jotka eivät itse pysty syömään. Joillekin se vaan on helpompaa kuin toisille. Tässäkin asiassa kokemus tuo lisää varmuutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valitettavasti minäkin olen törmännyt siihen että potilaita on pidetty nälässä. Osastonhoitaja oli sitä mieltä että potilaiden (vanhusten) piti laihduttaa ettei tule lihavuudesta vaivoja. Yöllä meikä sitten teki urakalla leipiä kaikille jotka jäivät nälkäisiksi...

Tästä on tosin aikaa. Tuskinpa sellaisia "hirmuhallitsijoita" enää on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...