Jump to content
MAINOS

Luottamusmies


Vieras: Selma

Recommended Posts

Ajattelin ryhtyä työpaikkani luottamusmieheksi. Onko jollain kokemusta? Kannattaako, onko rankkaa, viekö paljon aikaa, kuinka pitkä se koulutus on? Kaikki tietoo kelpaa, kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mieti hyvin tarkkaan enen kuin lupaudut luottamushenkilöksi. Paikka on tosi k....nen, koska joudut olemaan työntekijä -- antajan  välimaastossa. Joudut usein ikäviin tilanteisiin ja neuvotteluihin. jos neuvottelutulos on ikävä työntekijä osapuolelle, niin melko varmaan saat "puukkoa" selkään ja selän takana riittää jupinaa. No hyviä puolia on että työnantaja kouluttaa ja saat tietyn tunti määrän viikossa tai kuukaudessa luottamus asioiden hoitoon. Itse puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä. Olin luottamusmies yli 3 v ja sitten homma alkoi kypsyttää ja erosin vielä kaiken lisäksi TEHY:stä ja siitähän se vasta riemu alkoi takin kääntäjä ja muuta mukavaa.

Eli mieti tarkkaan mihin lähdet mukaan. Muista että tämä oli vain yksi kokemus ja näkökulma asiasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulin tosiaan, että täältä olisi löytynyt enemmänkin ihmisiä, joilla kokemusta luottamusmies hommasta. Höh, taisin olla väärässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alatko työyksikkösi vai koko talon luottamusmieheksi. Työyksikössä toimiessasi, voit tehdä sitä työnohessa, mutta koko talon luottamusmiehenä joudut todennäköisesti kenttätyön jättämään. Itsellä ei kokemusta, mutta työyksikön luottamusmiehenä tarvitset runsaasti tietoa ja avoimia korvia puuttumaan epäkohtiin... yleisimmin asioina määräyskirjat, työaika laki jne jne... jotka mulle ainakin ovat vieraiita asioita...

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulin tosiaan, että täältä olisi löytynyt enemmänkin ihmisiä, joilla kokemusta luottamusmies hommasta. Höh, taisin olla väärässä.

Onhan sitä kokemusta, mutta meikäläinen ei ole juuri kerennyt koneelle ;)

Luottamusmies on ns. harmaanalueen työntekijä eli joudut todellakin tasapainolemaan työnantajan ja työntekijöiden välillä.

Saat varmasti koulutusta valitsemaasi hommaan ja kokemusta saat koko ajan lisää, joudut istumaan joskus paljonkin kokouksissa, mutta minun mielestäni luottamusmiehen tärkein rooli on puolustaa työpaikkasi työntekijöitä ja niitä jotka kuuluu liittoon, koska se on yksi syy miksi maksetaan esim. TEHYn jäsenmaksuja(tästä joku vetää herneen nenään)!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

minun mielestäni luottamusmiehen tärkein rooli on puolustaa työpaikkasi työntekijöitä ja niitä jotka kuuluu liittoon, koska se on yksi syy miksi maksetaan esim. TEHYn jäsenmaksuja(tästä joku vetää herneen nenään)!

Mistä niin arvelet ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajattelin ryhtyä työpaikkani luottamusmieheksi. Onko jollain kokemusta? Kannattaako, onko rankkaa, viekö paljon aikaa, kuinka pitkä se koulutus on? Kaikki tietoo kelpaa, kiitos.

Kuten huomaat vaatii paljon ja ottaa myös. Kokemusta saa ja tietoa tulee mutta myös pitää jakaa tietoa ja olla käytettävissä kun tulee ongelmatilanteita, sit pitäis löytää niihin jokin ratkaisu ja luovia riitojen välissä huh huh  :-[ huh.gif

Mutta koklaa onhan se yhdenlainen rankka kokemus.  ;)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, tein nyt päätökseni ja lupasin ryhtyä työpaikkani luottamusmieheksi, argh..saa nähdä kuinka käy.  :D

koko talon luottamusmiehenä joudut todennäköisesti kenttätyön jättämään. yleisimmin asioina määräyskirjat, työaika laki jne jne... jotka mulle ainakin ovat vieraiita asioita...

Olen koko talon luottamusmies, mutta en joudu kenttätyötä jättämään, ei ainakaan aikasemmatkaan ole niin joutuneet tekemään. Osaan nyt jo työehtosopimuksen aika hyvin läpikotaisin, ja olen kiinnostunut kaikista lakiasioista ja todella halukas oppimaan lisää. Joten eiköhän se siitä suju, toivon ainakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onnea valitsemallesi tielle. Sitä tulet tarvitsemaan, samoin kuin pitkää pinnaa...

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...