Jump to content
MAINOS

rokotuksen antaminen


Vieras: Hoitaja80

Recommended Posts

Vieras: Hoitaja80

Kertokaa mulle jotka tiedätte että mihin perustuu se että sh ei saa antaa rokotuksia ilman erillista lupaa, kun kuitenkin injektioita annamme tuon tuosta. meillä jos potilaalle on annettava rokotus, sen tekee lääkäri. (olen psyk.osastolla työssä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tässäpä varmaan hieman selventävä lainaus KTL:n sivuilta:

"Rokotuksia saa antaa lääkäri ja lääkehoitoon ja rokotuksiin liittyvän asianmukaisen koulutuksen saanut terveydenhuollon ammattihenkilö (esim. terveydenhoitaja, kätilö tai sairaanhoitaja) lääkärin valvonnassa. Tartuntatautiasetuksen (31.12.2003/1383 § 9) määrittelemä lääkärin valvonta ei tarkoita konkreettista läsnäoloa rokotushetkellä, mutta lääkäri on vastuussa siitä, että rokottaja on saanut asianmukaisen koulutuksen rokottamiseen, että hänen ammattitaitonsa on ajan tasalla ja että käytettävissä on asianmukainen välineistö paitsi rokottamiseen myös mahdollisten rokotuskomplikaatioiden kuten anafylaktisen reaktion hoitamiseen."

Joten teidän lekurinne ei joko usko teidän osaavan rokottaa tai sitten hän saa siitä toimenpidepalkkion...  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Kyllä meilläpäin rokotuksia antavat niin sairaanhoitajat kuin terveydenhoitajatkin! (tk-vastaanotossa sekä kotisairaanhoidossa...)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän sh:t osastoillakin antavat rokotuksia toisinaan, esim. pernan poistoon liittyvät.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Heh, mä rokotan jopa meitin hevoset kotona joka vuosi influenssaa ja joka toinen vuosi tetanusta vastaan. Rokotteet saan eläinlääkäriltä  ;D. Tosin olen hänen opissaankin ollut, että en ihan kylmiltään ole noita alkanut pisteleen.

Ja päivystyksessä / vastaanotoilla työskennellessä tuli myös pisteltyä (esim. tetanus tehosteita haavapotilaille, jne.).

Ja koulutukseltani olen lähihoitaja...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eihän käsittääkseni enää kukaan saa antaa mitään ilman lupaa,

paitsi p.o. tai p.r. jne.

Koulutus antaa valmiudet ja sitten hankittava lupa/näyttö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä ainakin iv-koulutuksen käyneet saa muiden lupien ohessa luvan myös rokotusten antamiseen..

to be right is only half the battle, to convince the doctor is more difficult

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ainakin annetaan kokoajan paljon vaarallisempia lääkkeitä iv ja im kuin rokotteet, joten en ymmärrä miksi siihen pitäisi erillinen lupa olla.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ainakin annetaan kokoajan paljon vaarallisempia lääkkeitä iv ja im kuin rokotteet, joten en ymmärrä miksi siihen pitäisi erillinen lupa olla.

Hyvä pointti. Ei niiden rokotteiden kanssa juurikaan ongelmia tule. Paljon enemmän niitä vaaratilanteita syntyy (ja voi syntyä) ihan muiden lääkkeiden kanssa.

Tuntuu oudolta, että minulla pitäisi olla jokin erityinen koulutus ja lupa sille, että voisin antaa tetanus-boosterin kun samalla voin antaa mitä tahansa i.v.-lääkettä ihan tällä talon i.v.-koulutuksella. Rokotusten anto tuntui olevan sairaanhoitajakoulussakin jokin erityisen ihmeellinen asia, sillä rokotusasioista kyllä puhuttiin. Pitipä oikein käydä kolmen opintoviikon mittainen kurssi, että sai pätevyyden rokottaa lapsia. Aikuisille riitti yhden opintoviikon mittainen kurssi.

No, joku vanha jäännehän tämä rokotusasia on. Todennäköisempää on, että i.v.-lääkkeiden kanssa potilaalle saa helpommin ongelmia aikaan kuin rokotusten kanssa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...