Jump to content
MAINOS

Lääkkeiden ostaminen


mendax

Recommended Posts

Kuinka usein olette olleet tekemisissä sellaisten potilaitten kanssa, joilla ei oikeasti ole ollut varaa ostaa kaikkia tarvitsemiaan lääkkeitä?

Olen tässä miettinyt, miten toimitaan silloin, kun käytössä on paljon sellaisia lääkkeitä, joita kela ei korvaa, joten omavastuuosuuksia ei kerry lääkekattoa varten.

Kaikki eivät saa sossustakaan apua, eikä esim. eläkkeensaajan hoitotuki kata kaikkia. Kuinkahan paljon tarpeellisia lääkkeitä ihmisiltä jää hankkimatta rahan puutteen vuoksi?

"Kun tulee risteykseen, pitää kääntyä sinne, minne on menossa."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ensinnäkin koen että sossusta saa kaiken minkä tarvitsee, jos on tarpeeksi papereissa allekirjoituksia. Mieleen nyt tulee omillaan toimeentulevalle opiskelijalle sandostatin lar:sta se KELA:n omavastuu. Sitten tietysti B-lausuntoja vetämään jos niistä on hyötyä.

Seurakunnan diakoniatyö auttaa usein hetkellisesti...

Sitten vaan lääkevaihtoja ja -tarkistuksia kehiin.

Jos ei siltikään löydy tukijaa, en osaa enää sanoa mitään  :)

nimimerkki krampitonta samalla annoksella kuin epilääkettä- epilepsiaan- kiniini tekee nannaa

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ottaisin ensimmäiseksi yhteyttä sossuun. Maksetaanhan sieltä silmälasejakin.

Ja terveyskeskuksissa on usein lääkefirmojen näytepakkauksia. Niitä voisi ensihätään pyytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja terveyskeskuksissa on usein lääkefirmojen näytepakkauksia. Niitä voisi ensihätään pyytää.

Esim Cymbaltasta (kallis kallis!) oli 100 kpl pakkauksia. Ja muistetaas kirjata ts. tarkistaa että LÄÄKÄRI kirjaa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen törmännyt liian usein tilanteisiin, joissa ihminen ei saa ostettua lääkkeitään.

Sosiaalitoimistosta ei anneta lääkeostositoumusta, kun ei täyty kriteerit toimeentulotukeen. laskelmissa ei huomioida esim. velkoja. Ikäihmisissä on paljon naisia, jotka ikänsä työskennelleet kotona, työeläkettä ei ole kertynyt, omaisuutta on saattanut olla, mutta perilliset voivat pitää huolen, että mummolla ei raha jää pyörimään nurkkiin.

Hankala on siis kotihoidon asiakkaalle tehdä lääkejakoa, jos ei ole lääkkeitä, mitä jakaa, kaikenlaisia viritelmiä on keksitty: pääsääntöisesti katsotaan, että on halvimmat mahdolliset lääkkeet, joskus "lainataan" esim. kotihoidon muilta asiakkailta jääneistä lääkkeistä, (meillä pientä varastoa on säilytetty sellaisista lääkkeistä, joita jaetaan toimistolla ja tulee lääkemuutos ja kyseinen lääke jää tarpeettomaksi), onpahan puolitettu annoksia ja pahimmillaan ihminen kärsii esim. kivuista sen vuoksi, ettei yksinkertaisesti ole varaa ostaa kipulääkettä. Apteekki antaa velaksi kyllä kotihoidon asiakkaille ja siinä on parin viikon maksuaika/pelivara.

Kyllä nämä tilanteet ovat surkeimpia, mihin työssäni törmään. Moni on ihan ilman oaa syytään sellaisessa taloudellisessa loukossa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen törmännyt ilmiöön että ei ole ollut varaa ostaa diabetes tai verenpainelääkkeitä ym.....    ollenkaan ja sitten tulee hoitoon kohoneiden rr arvojen takia tai verensokeri sitä sun tätä mutta promillet lähempänä 2.4% sitten ihmettelen kun poka sanoo ettei ole varaa ostaa lääkkeitä, mutta viinaan löytyy jostain aina rahaa kummasti.

No selityksenä on että kaverit sitä viinaa mulle on tuonut en minä sitä itse ;) haen. Kas kummaa ettei kaverit tois joskus niitä lääkkeitä tahi kunnon ruokaa sieltä sen viinan sijasta.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen törmännyt ilmiöön että ei ole ollut varaa ostaa diabetes tai verenpainelääkkeitä ym.....    ollenkaan ja sitten tulee hoitoon kohoneiden rr arvojen takia tai verensokeri sitä sun tätä mutta promillet lähempänä 2.4% sitten ihmettelen kun poka sanoo ettei ole varaa ostaa lääkkeitä, mutta viinaan löytyy jostain aina rahaa kummasti.

No selityksenä on että kaverit sitä viinaa mulle on tuonut en minä sitä itse ;) haen. Kas kummaa ettei kaverit tois joskus niitä lääkkeitä tahi kunnon ruokaa sieltä sen viinan sijasta.

Mullakin kävi mielessä lähinnä nää tapaukset, jotka tarvis vaan pientä priorisointia rahan käyttöön... Mutta sehän ei sit enää oo ku potilaan oma vika.

Sit mietin, kun joku sanoi, että sossu ei huomioi velkoja? Millä tavalla? Mun tietääkseni laskelmissa huomioidaan tiettyjen velkojen takaisinmaksu. Mutta tietenkin velat myös lasketaan tuloiksikin. Jos laskelmallisesti jää toimeentulotuen ulkopuolelle (niihinhän lääkemenot kuitenkin hyväksytään) niin miten ei oo varaa lääkkeitä maksaa? Tietty jos mummo syynää rahaa lapsiinsa ja lapsenlapsiin, niin ei kai sitä lääkkeisiin rahaa jää.

Myönnän hieman olevani kyyninen sen suhteen, etteikö muka sossun laskelmiin voisi luottaa. Ite kuitenkin melko paljon oon nähny sitä, ettei sitä lääkitystä vaan koeta tarpeeksi tarpeelliseksi, jotta se vähäinenkin raha tuhlattaisiin lääkkeisiin vaan mieluummin sit lapsenlapsiin, viinaan, huumeisiin ja KAIKKEEN muuhun. Miten paljon onkaan kiinni siinä, että lääkitys on vaan liian kaukana tärkeysjärjestyksessä?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä varmaan lääkkeiden ostaminen on kallista, ja kun joku sitä ihmetteli miten on varaa viinaan..niin eikös se viina ole joskus halvempaa kuin ne lääkkeet...

Toinen ongelma on kotihoidon asiakkailla haavanhoitotuotteet. Nekin on todella kalliit ja niihinkään ei kaikilla ole varaa, ainakaan parhaaseen mahdolliseen hoitoon. Ollaan kokeiltu Elmukelmut, voipaperit yms. joista voisi olla hyötyä....

Tasan ei käy onnenlahjat!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä varmaan lääkkeiden ostaminen on kallista, ja kun joku sitä ihmetteli miten on varaa viinaan..niin eikös se viina ole joskus halvempaa kuin ne lääkkeet...

Toinen ongelma on kotihoidon asiakkailla haavanhoitotuotteet. Nekin on todella kalliit ja niihinkään ei kaikilla ole varaa, ainakaan parhaaseen mahdolliseen hoitoon. Ollaan kokeiltu Elmukelmut, voipaperit yms. joista voisi olla hyötyä....

Tasan ei käy onnenlahjat!!

Tuosta haavanhoidosta on mulla sellaisia kokemuksia, että joskus tk tai ksh antaa haavanhoitotuotteita ilmaiseksi. Tuolloin asiakkaan ei tarvitse käydä hoidattamassa haavojaan tk:ssa, vaan se hoituu kotona joko itsenäisesti tai kotiavun toimesta. Jonkinlaista resurssien säästämistä...?

Sellaisiinkin tapauksiin olen törmännyt, että kun ei ole itsellä varaa astmalääkkeisiin, mennään päivystyksen kautta spiiralle tai jos ei ole varaa tukisidoksiin apteekista, käydään valittamassa särkyä tk:ssa ja siellä laitatetaan sidokset jalkaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellaisiinkin tapauksiin olen törmännyt, että kun ei ole itsellä varaa astmalääkkeisiin, mennään päivystyksen kautta spiiralle tai jos ei ole varaa tukisidoksiin apteekista, käydään valittamassa särkyä tk:ssa ja siellä laitatetaan sidokset jalkaan...

Asfaltti-ihottumatkin käydään pesettämässä tk:ssa... Kun onhan siellä nyt IHAN magic-vettä. 8)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellaisiinkin tapauksiin olen törmännyt, että kun ei ole itsellä varaa astmalääkkeisiin, mennään päivystyksen kautta spiiralle tai jos ei ole varaa tukisidoksiin apteekista, käydään valittamassa särkyä tk:ssa ja siellä laitatetaan sidokset jalkaan...

Asfaltti-ihottumatkin käydään pesettämässä tk:ssa... Kun onhan siellä nyt IHAN magic-vettä. 8)

Vai onko se hoitsun hellä ja ihmeitä tekevä kosketus... Ennenkin kaikki pipit parani jos äiti puhalsi ;D ;D

Nykyään ne käydään näyttämässä vähintäänkin lastenlääkärille...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos selvästi vanhusta käytetään avuttomuutensa vuoksi hyväksi tai rahat ei riitä ruokaan, on ainakin meidän kunnassa järjestetty edunvalvoja vanhukselle. Muutamissa tapauksissa on ollut omainen (lapsi) joka on käyttänyt vanhuksen rahat, joissakin tapauksissa "ystävälliset ja avuliaat" tuttavat ovat käyttäneet viinaansa vanhuksen rahat. Silloin kun huomataan, että selkeästi joku muu kuin vanhus itse käyttää rahoja on saatu edunvalvoja. Myös näin on voitu tehdä vakituisessa asiakassuhteessa olevalle alkkikselle, joka ei itse kykene raha-asioitaan hoitaan niin, että raha riittää jokapäiväiseen elämään.

Viikossa annetaan asiakkaalle käyttöraha, jonka hän voi sitten käyttää alkoon ja tupakkaan. Yleensä sitä ei hirveästi jää lääkkeiden ja ruuan ja vuokran jälkeen, mutta sitten voi ostaa hiivaa ja sokeria ja niin edelleen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Just out of curiosity: paljonko tuo viikkoraha tupakkiin ja alkoholiin noin niinkuin Euroina

ilmoitettuna on sosiaalitanttojen nykykäsityksen (tai ao. viraston soveltamisohjeen & taulukon) mukaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mieleen tulee joitakin tapauksia, joissa lääkkeet ovat jääneet hankkimatta niiden hinnan vuoksi. Vanhuksia jokunen, mutta muutama mielenterveyspotilas. Vanhuksilla lääkkeen ollessa kallis niitä voidaan ostaa harvemmin, eli väliin jäänee sitten taukoja, jolloin lääkettä ei käytetä, tai sitä käytetään vähemmän tai epäsäännöllisesti. Mt-puolella 112-koodilla saa toki monta lääkettä, mutta siellä on tullut vastaan muutamiakin ihmisiä, joilla ei oikein toimi muu kuin hintavin vaihtoehto, ja jos siitä ei enää saa kelan korvausta hinnan vuoksi, niin...

Joku aika sitten tuli vastaan henkilö, jolla yksi vaihtoehtoisista lääkkeistä aiheutti niin voimakkaat sivuvaikutukset, että hän lopetti erään lääkkeen käytön. Melkoinen bingo, kun kyseessä pitäisi olla sama vaikuttava aine, sama määrä ja esim. liukoisuuskäyttäytyminen tietyn marginaalin sisällä. Mutta näin vain kävi hänen kohdallaan.

Tällaisia väliinputoajia.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joops.. Täytyy apteekin edustajana sanoa, että aika pirun monet ihmiset jättää lääkkeitään pois rahatilanteen vuoksi. Prosentteja en osaa sanoa, mutta aika moni. Meidän hommanahan on ylläpitää "hoitomyönteisyyttä" kun ne teidän (hoitajien) näpeistä karkaa ja alkaa elämään ns. oikeaa elämää.

Ei ole yks kerta kun olen törmännyt tyyppiin, jonka lääkityksestä tiedän, että pitää syödä säännöllisesti tiettyjä troppeja. Yhtäkkiä onkin joku niistä hävinnyt kuvioista.

Ei auta muu, kun pikku small talk, mistä mahtaa olla kysymys.

Ohjaus sossuun tai sitten neuvo mahdollisimman nopeasti saada kasaan lääkkeiden kattokorvaussumma, vähän yli 600 euroa, on yleisimmät neuvot. Kun se vähän yli 600 euroa on läjässä, loppuvuoden kaikki lääkärin määräämät KELA-korvatut lääkkeet on ilmaiset. Eli alkuvuodesta on tietty hyvä alkaa....Ongelma on se, että 600 euroa= 3600 markkaa eli varsi tekemätön paikka suurelle osalle ihmisiä.

Surullista katsoa sivusta moisia asioita, mutta ne on niiin yleisiä....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun se vähän yli 600 euroa on läjässä, loppuvuoden kaikki lääkärin määräämät KELA-korvatut lääkkeet on ilmaiset. Eli alkuvuodesta on tietty hyvä alkaa...

Kuka sen maksukaton täyttymiseen reagoi? Kela seuraa, juu, mutta lähettääkö Kela ne maksukattolaput suoraan potilaalle, vai täytyykö myös potilaan itsensä olla kärryillä siitä milloin katto täyttyy ja hakea "vapaakorttia" omatoimisesti? KSH:ssa muistan niitä asiakkaitten kanssa täytelleeni, mutten enää kuolemaksenikaan muista.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuka sen maksukaton täyttymiseen reagoi? Kela seuraa, juu, mutta lähettääkö Kela ne maksukattolaput suoraan potilaalle, vai täytyykö myös potilaan itsensä olla kärryillä siitä milloin katto täyttyy ja hakea "vapaakorttia" omatoimisesti? KSH:ssa muistan niitä asiakkaitten kanssa täytelleeni, mutten enää kuolemaksenikaan muista.

Käsittääkseni KELA seuraa ja lähettää kirjeen asiakkaalle, että kattoraja on täyttynyt. Viivettä kuitenkin onpi ilmeisesti useita viikkojakin. Raja on KELA:n sivujen mukaan 627,47 e (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100801100348EH?openDocument).

Asiakas voi itse seurailla, onko katon täyttyminen lähellä, tai jos on käynyt vain yhdessä ja samassa apteekissa, voipi siellä näkyä myös kertymä. Jos kattorajan täyttyminen on todennäköistä, kannattaa säilytellä kuitit ja pyytää ns. laskelma apteekista.

Asiakas voi maksaa jatkossa lääkkeet kokonaan itse, ja hakea korvauksen jälkikäteen kelasta, kuitit tai miinuskirjat mukaan ja käsittääkseni mielellään laskelmat. Suurten lääkekustannusten hakemiseen on oma lomake. Kelan kirjeessä tosin tulevat asiakkaalle tarkemmat ohjeet. Toinen vaihtoehto on tehdä sopimus jonkin apteekin kanssa, jolloin lääkkeet saa 1,50 e/osto -omavastuuhintaan. Ostokertojen yhteydessä asiakas allekirjoittaa valtakirjan, jolla apteekki hakee erotuksen kelasta - apteekki ikäänkuin "lainaa" asiakkaalle rahaa, jonka kela sitten maksaa apteekille takaisin - jos kaikki on kunnossa.

Kuviota hieman sekoittavat ei-korvattavat lääkkeet, jotka eivät kuulu kattokorvauksen piiriin, eli ne asiakas maksaa edelleen itse. Toisekseen katon ylityttyä kela on erittäin tarkka lääkkeiden käytön määrästä eli tiukasti pitää lääkkeiden olla melkein loppu, ennenkuin ne saadaan kattoon. Lisäksi on hyvä varmistaa, onko asiakkaalla mm. erityiskorvaushakemuksia. Näissähän on se juoni, että jos asiakas hakee vaikka joihinkin verenpainelääkkeisiin erityiskorvausta, hän saattaa saada takautuvasti erityiskorvauksen lääkkeistä, jotka on ostettu hakemuksen jättämisen jälkeen. Näin asiakas voi saada ilmoituksen maksukaton täyttymisestä, vaikka summasta jälkikäteen vähennetäänkin erityiskorvauksen osuus, ja todellisuudessa katto ei ole täyttynyt.

Kotisairaanhoidossa joskus ongelma ovat asiakkaat, joiden luona käydään vaikka viikon välein, tai joille haetaan lääkkeet viikon välein - ja jos apteekki ei voi antaa lääkkeitä kattoasiakkaalle liian aikaisin. Moni kotisairaanhoito taitaa säilytellä mukavasti kuitteja ainakin jonkin aikaa.

Edit: ennen taisi systeemi olla se, että asiakas sai ilmoituksen, että kattoraja on mahdollisesti täyttynyt, ja sen jälkeen kun asiakas haki rajan ylittävistä ostoksista kattokorvauksen, tuli kelalta varsinainen päätös, että on ylittynyt, ja maksetaan rajan ylittäviä ostoksia. Tällä päätöksellä sai sitten tehdä apteekin kanssa kattokorvaussopimuksen. Ilmoitus kai tulee aika nopeasti, mutta tuo päätös sitten vie paikoin jonkun viikon. Tarkastelevat juuri noita erityiskorvaushakemuksia sun muita kaiketi.

Tai jotain tuonne päin, farmanautti varmasti korjaa/täydentää tarvittaessa...  ;D

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun se vähän yli 600 euroa on läjässä, loppuvuoden kaikki lääkärin määräämät KELA-korvatut lääkkeet on ilmaiset. Eli alkuvuodesta on tietty hyvä alkaa...

Kuka sen maksukaton täyttymiseen reagoi? Kela seuraa, juu, mutta lähettääkö Kela ne maksukattolaput suoraan potilaalle, vai täytyykö myös potilaan itsensä olla kärryillä siitä milloin katto täyttyy ja hakea "vapaakorttia" omatoimisesti? KSH:ssa muistan niitä asiakkaitten kanssa täytelleeni, mutten enää kuolemaksenikaan muista.

En nyt niin paljoa tuosta käytännön jutusta tiedä, mutta käsittääkseni helpointa on asioida samassa apteekissa, jolloin apteekki osaltaan hoitaa tuon seurannan. Ja eiköhän ne apteekissa osaa asiakasta neuvoa, luulen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aivan varma jos kela seuraa viive on useita viikoja ellei jopa kuukausia sillä valtion myöntää kelalle vuosittain määrärahat ja mitä vähemmän tulee näitä tapauksia sitä edukkaanpaa se on kelalle.

Kela on kyllä sellainen laitos että voi veljet ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime kädessä se ympäri maata tasapuolisesti kerätty porukka Arkadianmäellä taitaa olla vastuussa.

Onpi muutamassa muussakin systeemissä mielenkiintoisuus, että periaatteessa hyviä pykäliä, mutta kun rahaa ei ole, niin ruohonjuuritason päättäjät joutuvat tosissaan käyttämään verbaaliakrobatiaa voidakseen olla tekemättä myönteistä päätöstä. On säädöksissäkin kummallisuuksia, mt-potilaat ovat hoidossaan paikoin eriarvoisessa asemassa muihin potilaisiin nähden, kun heidän hoitonsa on paikoin ns. "harkinnanvaraista kuntoutusta", jota ei ole pakko antaa. Eri sektoreilta tarinoita tulee ajoittain kelan päätöksistä kuntien sosiaalilautakuntiin, vammaisjärjestöistä kunnalliseen terveydenhuoltoon.

Mutta kolikon kääntöpuolena on myös se, että eivät kaikki terveydenhuollon tai sosiaalipuolen menot voi kasvaa myös täysin hallitsemattomasti, koska järjestelmä... No, 1990-luvun alussa valtion menot olivat yhtäkkiä puolitoista kertaiset tuloihin nähden, ja silloinhan se meno vasta raa'aksi ja hallitsemattomaksi muuttui.

Hm, opintotukijärjestelmämmekin tuntui pelaavan oletuksilla, ettei opiskelija tee mitään, lukee kymmeniä vuosia koululla, hänet pitäisi patistaa opiskelemaan, mutta työnteosta pitää rangaista, ettei etuutta saataisi turhaan. Kela toimi eduskunnan päätösten toimeenpanijana, mutta kyllähän sitä on välillä ihmetellyt, kun katsoo verokorttiaan, että isot eivät tulot ole, opintoviikkomääriä, että paljon niitä on tehty - ja opintotukilain perusteella maksaa könttäsummana edellisen vuoden opintotuet takaisin, vaikka harjoitteluiden yms. aikana tukien maksu oli keskeytetty...  huh.gif

Noo, nämä kuuluvat jo enemmän ihmettelypalstalle...  ;) Mutta tuo kattosysteemi on sinänsä ihan hyvä ajatus ja looginen, ja nykyisessä lääkekorvausjärjestelmässä on kuulemma järkeviäkin osia vanhaan verrattuna. Vanha järjestelmä kannusti ostamaan paljon kerralla tarvitsi tai ei, ja kattojärjestelmän tiukan lääkeseurannan ymmärtää, ettei sama henkilö ostaisi vaikka vuonna 2007 lääkkeitä 1,50 euron hintaan myös koko vuodelle 2008. Kuitenkin kelan henkilöresursseja kohdennetaan valvonnan osalta tiettyihin osiin, eikä Stasin kokoinen porukka käy läpi ihan kaikkea mahdollista. Yli 600 euroa on kuitenkin pienituloisille kova summa. Sen oikeudenmukaisuudesta on käyty julkistakin keskustelua.

Edit: kela kai aika ripeästi kuitenkin laittaa sen ilmoituksen siitä katon mahdollisesta ylittymisestä. Apteekeistä lähtee dataa muutaman päivän välein, ne kai ajetaan melko nopeasti läpi, ja veikkailisin ilmoituksen lähtemisen olevan sitten aika automatisoitua: tietokone printtaa kirjeen, toinen kone laittaa sen kuoreen ja sitten kirje onkin laatikossa valmiina lähtemään? Sitten kun lähdetään tehdystä ostoksesta hakemaan sitä korvausta, niin se on sitten ihmisten tekemää työtä, muutamien tarkastusten tekemistä, ja siinä kai sitä viivettä tulee sitten viikkoja? Moni valtion virasto kai on hajauttanut päätöstentekoa, eli hakemuksia skannataan, ja sitten sähköisestä järjestelmästä mm. verojuttujani näyttää pyöritelleen verovirastot ympäri maata. Nytpä en tiedä, onko kattojuttujen tekeminen miten keskitettyä, kelan aluetoimistoissa käsittääkseni on yleensä noin yksi ihminen selaamassa noita muita lääkeratkaisuja. Ja yhden tällaisen ihmisen olen joskus tavannut. Hän kertoi myös kattopäätösten tekemisestä, mutta enpä enää muista miten ne käytännössä tapahtuivat, käsittelikö sama ihminen nekin? Vai oliko se keskitetympää ja "virallisempaa"... Pitääpä vilkaista, kun joskus kattokorvauspäätöksen taas ehkä näkee.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aivan varma jos kela seuraa viive on useita viikoja ellei jopa kuukausia sillä valtion myöntää kelalle vuosittain määrärahat ja mitä vähemmän tulee näitä tapauksia sitä edukkaanpaa se on kelalle.

Kela on kyllä sellainen laitos että voi veljet ;)

Kyllä Kelasta tulee tieto asiakkaalle aika pian kun katto ylittyy. Vaikeutena kuitenkin on (varsinkin dementikkojen kanssa) että liikaa maksetun takaisin saamiseksi Kelaan täytyy toimittaa tositteet lääkeostoista (vaikka Kelalla periaatteessa tieto ostetuista lääkkeistä jo on...?). Ja jos apteekin laskuasiakkaalla on myös suoraveloitussopimus pankin kanssa, vaatii Kela myös tiliotteita varmistaakseen, että kaikki lääkkeet on todellakin maksettu!

Helpointa meillä kotihoidossa on suositella asiakkaalle aina saman apteekin käyttöä, tiliasiakkuutta ja jo tammikuusta asti kaikki mahdolliset tositteet talteen! Mieluiten kotihoidon talteen :P

Oma lukunsa sitten on veteraanit, joiden lääkekulut korvaa Valtiokonttori... Sinnekkään ei riitä pelkät ostokuitit, vaan joka lääkesatsista mikä apteekista haetaan on muistettava pyytää yhteenveto ostoista ja siihen liitteeksi kuitti... Ja paperi kiertää!

Ja kyllä mahdollisuuksien mukaan käytetään hyväksi kattokorvauksen ylittymistä loppuvuodesta. Joulukuun lopulla herkästi ostetaan lääkkeet, mitä vain suinkin resepteillä irti saadaan. Mutta vaikuttaahan se tietysti seuraavan vuoden ostoihin, eli jos lääkitys pysyy samana, kattokorvauksen ylittyminen taas seuraavana vuonna siirtyy myöhemmäksi, eli säästö loppuvuoden "hamstrauksesta" ihan olematon kokonaisuutta ajatellen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...