Jump to content
MAINOS

Terveyspalveluissa supistuksia tänä kesänä ennätysmäärä - henkilökunta kovilla


OldOne

Recommended Posts

TEHYn tekemän selvityksen mukaan terveyspalveluja joudutaan supistamaan sijaispulan vuoksi aiempaa tuntuvammin tänä kesänä. Selvityksen mukaan lähes 70 prosenttia sairaaloista ja terveyskeskuksista rajoittaa palvelujaan. Eniten supistukset nakertavat erikoissairaanhoitoa. Siellä supistetaan erityisesti kirurgian, psykiatrian, lastentautien, silmätautien tai korva-, nenä- ja kurkkutautien aloilla. Perusterveydenhuollossa supistusten kohteina ovat muun muassa neuvolat, mielenterveystoimistot ja hammashoito.

-Työnantajat näyttävät nyt ottavan isoja riskejä, jos toimintaa joudutaan pyörittämään tuplavuoroin ja vajaamiehityksellä. Työnantaja käyttää hoitohenkilöstön ammattietiikkaa ja -vastuuta hyväkseen tilanteessa, jossa työpaikalla on jatkuva epävarmuus siitä, onko seuraavaan vuoroon tulossa ketään. Tämä on vakava uhka jaksamiselle ja se näkyy jo kunta-alan työolobarometrissä pitkien sairaslomien lisääntymisenä, toteaa Tehyn Jaana Laitinen-Pesola tiedotteessaan.

Tuplavuorot ja äkkihälytykset kuormittavat hoitajia

- On jo lähtökohtaisesti väärin rakentaa toimintaa tuplavuorojen tai vajaan henkilöstön varaan. Tällaiset keinot ovat huonoimpia henkilöstön jaksamisen ja perhe-elämän kannalta. Kysymys on myös hoitohenkilöstön oikeusturvasta ja potilasturvallisuudesta, josta vastuu kuuluu työnantajalle. Ennakkosuunnittelua on ehdottomasti parannettava ja henkilöstömitoitus on saatava vastaamaan todellista tarvetta, Tehyn työvoimapoliittinen asiantuntija Kirsi Markkanen korostaa TEHYn tiedotteessa.

Lisää tietoa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ka niin. Juuri kuulin että meidän sairaanhoitopiirissä ei ole pulaa sijaisista. Näin on sairaalan johto ja ylihoitajat ilmoittaneet. Edelleen linja että sijaisista EI pidetä kiinni, kohdellaan miten sattuu. Käytännössä keikkaillessa tuolla osastoilla todellisuus ihan toista. Potilaita ei ehditä hoitamaan henkilökunta vajeen vuoksi ja keikkalaisena saa olla todella tarkka ettei ylitä toimilupiaan. Ts. tehdä sais kiireen vuoksi ihan mitä tahtoo, iv-lääkkeistä alkaen  angry.png sitten kun kieltäytyy kunniasta on hankala. Mietinpä vaan että miten pitkälle tilanne menee ennenkuin täällä perähikiällä myönnetään mikä tilanne oikeasti on.

Olen aina ajatellut että olen omalla alallani ja todella tykkään tehdä hoitotyötä, mutta tämän kevään aikana olen alkanut oikeasti miettimään onko järkeä lukea vielä kahta vuotta lisää ja valmistua, mihin?

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ka niin. Juuri kuulin että meidän sairaanhoitopiirissä ei ole pulaa sijaisista. Näin on sairaalan johto ja ylihoitajat ilmoittaneet. Edelleen linja että sijaisista EI pidetä kiinni, kohdellaan miten sattuu. Käytännössä keikkaillessa tuolla osastoilla todellisuus ihan toista. Potilaita ei ehditä hoitamaan henkilökunta vajeen vuoksi ja keikkalaisena saa olla todella tarkka ettei ylitä toimilupiaan. Ts. tehdä sais kiireen vuoksi ihan mitä tahtoo, iv-lääkkeistä alkaen  angry.png sitten kun kieltäytyy kunniasta on hankala. Mietinpä vaan että miten pitkälle tilanne menee ennenkuin täällä perähikiällä myönnetään mikä tilanne oikeasti on.

Olen aina ajatellut että olen omalla alallani ja todella tykkään tehdä hoitotyötä, mutta tämän kevään aikana olen alkanut oikeasti miettimään onko järkeä lukea vielä kahta vuotta lisää ja valmistua, mihin?

Alottelin jo tuossa pari tuntia sitten kirjoittamaan jäähyväiskirjettä tänne, ajattelin että nyt loppu koulut ja työnteko mutta päätin vielä yrittää jaksaa ja jatkaa. Saas nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ka niin. Juuri kuulin että meidän sairaanhoitopiirissä ei ole pulaa sijaisista. Näin on sairaalan johto ja ylihoitajat ilmoittaneet.

Meillä HUSissakaan ei näytä olevan pulaa sijaisista, koska kesätyöpaikkojen haku on päättynyt...  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Husissa on tasan tarkkaan pulaa sijaisista, kun osastojakin suljetaan sijaispulan takia. Turha kai kesäsijaisien hakua on auki pitää,kun ei sinne kukaan hae.

Enää kaksi ja puoli vuotta jäljellä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuitenkin kaikissa medioissa toitotetaan, että "potilaitten hoito ei tule kärsimään" hoitajapulan takia... Niin sitä vaan uskotellaan että kyllä ne töissä olevat tekevät mielellään pitkää päivää ihan kutsumuspohjalta. Syö vähän uskottavuutta tältä meidän palkkavaatimus asialta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ka niin. Juuri kuulin että meidän sairaanhoitopiirissä ei ole pulaa sijaisista. Näin on sairaalan johto ja ylihoitajat ilmoittaneet. Edelleen linja että sijaisista EI pidetä kiinni, kohdellaan miten sattuu. Käytännössä keikkaillessa tuolla osastoilla todellisuus ihan toista. Potilaita ei ehditä hoitamaan henkilökunta vajeen vuoksi ja keikkalaisena saa olla todella tarkka ettei ylitä toimilupiaan. Ts. tehdä sais kiireen vuoksi ihan mitä tahtoo, iv-lääkkeistä alkaen

Eli kuullostaa siltä, että sijaisista ei ole pulaa, mutta ammattitaitoisista sijaisista on!

Monilta tuttaviltani olen kuullut, että loma-aikoina osastoilla on melkoinen järkkääminen työvuoroissa, kun on paljon epäpäteviä sijaisia ja joka vuoroon pitäisi kuitenkin tiettyjä hoitotoimenpiteitä ja lääkehoitoa varten saada päteviä hoitajia...

Kyllä epäpätevän (sijais)henkilökunnan, kiireen, tuplavuorojen, väsymyksen ja hoitajapulan takia taas potilasturvallisuus vaarantuu. Toivottavasti säästytään isommilta vahingoilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Itse tein viime viikolla iltavuoron, jonka jälkeen ihmettelin, että miten hyvissä voimissa onkaan työvuoron jälkeen, vaikka potilaita oli ylipaikoilla ja puuhaa oli riittänyt koko vuoroksi. Kotona tajusin, että työparina oli ollut vakiväkeen kuuluva perushoitaja, jolloin kummankaan ei ollut tarvinnut toisen tekemisiä tarkistella vaan työt sujuivat.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sijaispula on kyllä ollut ihan kamala tänä kesänä ainakin talossa jossa olen kesän töissä ollut. On enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että aamuvuorossa on vain 5 hoitajaa joista ainoastaan 1 on sairaanhoitaja ja illassa 4 joista taas 1 sairaanhoitaja. Potilaita on kuitenkin reilu kolmekymmentä. Muutaman henkilön vaje on vähintään vuoroa kohti ja kaikki tekevät niin paljon pitkiä vuoroja ylitöinä kun vain ehtivät, että edes tämä henkilökuntamäärä on mahdollista. Näin siis psykogeriatrisella osastolla, jossa turvallisen ympäristön takaamiseksi tuollainen porukka ei missään tapauksessa riitä. Asiaa on viety eteenpäin joka suuntaan, mutta sijaisia ei vaan mistään irtoa yhtään enempää. Ei voi muuta todeta kun kiva että koulu jatkuu taas kohta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Työnantajat näyttävät nyt ottavan isoja riskejä, jos toimintaa joudutaan pyörittämään tuplavuoroin ja vajaamiehityksellä. Työnantaja käyttää hoitohenkilöstön ammattietiikkaa ja -vastuuta hyväkseen tilanteessa, jossa työpaikalla on jatkuva epävarmuus siitä, onko seuraavaan vuoroon tulossa ketään. Tämä on vakava uhka jaksamiselle ja se näkyy jo kunta-alan työolobarometrissä pitkien sairaslomien lisääntymisenä, toteaa Tehyn Jaana Laitinen-Pesola tiedotteessaan.

Tuplavuorot ja äkkihälytykset kuormittavat hoitajia

- On jo lähtökohtaisesti väärin rakentaa toimintaa tuplavuorojen tai vajaan henkilöstön varaan. Tällaiset keinot ovat huonoimpia henkilöstön jaksamisen ja perhe-elämän kannalta. Kysymys on myös hoitohenkilöstön oikeusturvasta ja potilasturvallisuudesta, josta vastuu kuuluu työnantajalle. Ennakkosuunnittelua on ehdottomasti parannettava ja henkilöstömitoitus on saatava vastaamaan todellista tarvetta, Tehyn työvoimapoliittinen asiantuntija Kirsi Markkanen korostaa TEHYn tiedotteessa.

Noista tuplavuoroista mä oon samaa mieltä. Pidetään normaalina että porukka niitä tekee ja todella työvuorolistat rakennetaan niiden varaan. Näyttää kai hyvältä pomojen silmissä että vähällä henkilömäärällä pärjätään  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...