Jump to content
MAINOS

Perifeerinen kanylointi, ongelmia


turbiini

Recommended Posts

Täältä varmasti löytyy konkareita neuvomaan aloittelijaa: mua on alkanut vaivaamaan kanyloinnissa, kun suoni ns. spasmaa. Eli kaikki näyttää menevän loistavasti, mutta siinä vaiheessa kun vedän neulaa taaksepäin ja alan sujuttelemaan kanyylia paikalleen, tuleekin totaalistop eikä kanyyli ui mihinkään. Ja joka kerta tässä vaiheessa puhkaisen suonen. Muutaman kerran on näin käynyt >:D

Onko tuo tilanne mitenkään vältettävissä ja mitä siinä voisi tehdä kun noin käy. Harmittaa joka kerta, kun joudun pistämään uudestaan, potilasparka :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Pari mahdollisuutta:

1) Neula on kyllä ollut suonessa mutta kanyyli ei, eli et ole pistänyt suonta myöten tarpeeksi pitkälle. Eli kun vedät neulan pois, kanyylin muoviosa ei olekaan suonessa. Ongelma korostuu pienissä suonissa joissa pelivaraa ei ole, ja sitten isoilla kanyyleillä joissa neulankärjen ja kanyyliosan alkamisen välillä on enempi.

2) Olet pistänyt jo kättelyssä läpi, eli vaikka sait verta kammioon se ei vielä todista mitään. Onko kanyylissä verta kun vedät neulan pois? Jos ei, kokeile Chicago-tekniikkaa.

3) Läppä tai sitten ihan haara suonessa, jonka läpi kanyyli ei helposti ui. Keittosuolalla voi kokeilla auttaa.

Kanyylihän pitäisi uittaa kantaa myöten, mutta sehän ei sen käyttöä estä jos se ei aina menekkään niin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo ykkös-vaihtoehto saattais olla se ongelma mulla nyt. Olen tosi varovainen pistämään syvälle, pelkään että menee suonen läpi. Suurimmalla osalla mun asiakkaista on ohuet ja hennot suonet. Mikä on chicago-tekniikka?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä on chicago-tekniikka?

Pistetään suonen läpi, vedetään neulaa poispäin, sitten vedetään kanyyliä poispäin kunnes se on suonessa (täyttyy verellä) ja uitetaan sisään suoneen.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ekan kerran tänään törmäsin  tuolla Veripalvelussa verta luovuttaessa semmoiseen tekniikkaan, että kun hän (hoitsu) ujutti neulan suoneeni, se suoni luiskahti pois alta. Hoitsu kertoi, että näin kävi, mutta pyysi uudestaan kiristämään käden nyrkkiin, kiristi staassin jälleen ja sitten odotettiin. En laskenut kauanko(villi veikkaus että 20sek-½min), mutta hetken päästä tarttui taas neulaan ja sinne meni. Ei ronkkimista, ei uutta reikää, ei kipua...aavistuksen omainen vihlasu uudessa korjauksessa, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin.

Te, jotka noista ymmärrätte, tietänette tuonkin tekniikan. Minä en ymmärrä mitään mutta oli kokemuksena oikein positiivinen :nauraa:. Vaikken neuloja kammoakkaan.

Liekö OT?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Voiko olla mahdollista että normaalilla kanylointitekniikalla saisi periferisen kanyylin valtimoon?

On mahdollista.

Käytännössähän valtimokanyylin voi laittaa ihan samalla tekniikalla kuin laskimokanyylin, eli ongelma on olemassa. Itse jos pistän vena amanuenssukseen tai kyynärtaipeeseen, palpoin ensin suonesta pulssin. Taipeessa voi osua valtimoon helpostikin (ja olen osunutkin) juuri sen sokkomaisen luonteen vuoksi, ja joillain taas rannevaltimo kiertää siihen kandisuonen kohdalle, pullottaen juuri samaan tapaan kuin laskimo voisi pullottaa.

No joskushan tuo ei mitään haittaa vaikka tulisi valtimo kanyloitua, lyö siihen painesetin ja voilá, meillä on verinen paineenmittaus ja hyvä verinäytteiden ottomahdollisuus.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vena carotis jugularista käyttäessä varsinkin pitää olla varovainen.jos poka tajuissaan käske sen vetää keuhkot täyteen ja pidättää hengitystä,silloin pullistuvat hyvin.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voiko olla mahdollista että normaalilla kanylointitekniikalla saisi periferisen kanyylin valtimoon?

On mahdollista.

Käytännössähän valtimokanyylin voi laittaa ihan samalla tekniikalla kuin laskimokanyylin, eli ongelma on olemassa. Itse jos pistän vena amanuenssukseen tai kyynärtaipeeseen, palpoin ensin suonesta pulssin. Taipeessa voi osua valtimoon helpostikin (ja olen osunutkin) juuri sen sokkomaisen luonteen vuoksi, ja joillain taas rannevaltimo kiertää siihen kandisuonen kohdalle, pullottaen juuri samaan tapaan kuin laskimo voisi pullottaa.

No joskushan tuo ei mitään haittaa vaikka tulisi valtimo kanyloitua, lyö siihen painesetin ja voilá, meillä on verinen paineenmittaus ja hyvä verinäytteiden ottomahdollisuus.

Että ihanko totta palpoit venasta pulssin  ::) ;) :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voiko olla mahdollista että normaalilla kanylointitekniikalla saisi periferisen kanyylin valtimoon?

On mahdollista.

Käytännössähän valtimokanyylin voi laittaa ihan samalla tekniikalla kuin laskimokanyylin, eli ongelma on olemassa. Itse jos pistän vena amanuenssukseen tai kyynärtaipeeseen, palpoin ensin suonesta pulssin. Taipeessa voi osua valtimoon helpostikin (ja olen osunutkin) juuri sen sokkomaisen luonteen vuoksi, ja joillain taas rannevaltimo kiertää siihen kandisuonen kohdalle, pullottaen juuri samaan tapaan kuin laskimo voisi pullottaa.

No joskushan tuo ei mitään haittaa vaikka tulisi valtimo kanyloitua, lyö siihen painesetin ja voilá, meillä on verinen paineenmittaus ja hyvä verinäytteiden ottomahdollisuus.

Että ihanko totta palpoit venasta pulssin  :-X ;D ;D

Lukiko tuossa niin? Palpoin suonesta pulssin, eli jos sellainen tuntuu se luultavammin ei ole vena.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Eli kaikki näyttää menevän loistavasti, mutta siinä vaiheessa kun vedän neulaa taaksepäin ja alan sujuttelemaan kanyylia paikalleen, tuleekin totaalistop eikä kanyyli ui mihinkään. Ja joka kerta tässä vaiheessa puhkaisen suonen. Muutaman kerran on näin käynyt :(

Mä olen päässyt nyt harjoittelussa kanyloimaan useempaan kertaan ja mulla on käyny tolla lailla kans. Indikaatiokammioon tulee verta ja lupaavalta vaikuttaa, mutta sitten kanyyli ei ui kunnolla suoneen / tai jos meneeki nii se ei lähde vetämään.

Millaisessa kulmassa te pistätte kanyylin? Eka niin enemmän kohtisuoraan et se menee ihon läpi ja sit vasta suonensuuntasesti loivemmassa kulmassa vai et heti jo loivemmassa kulmassa?

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millaisessa kulmassa te pistätte kanyylin? Eka niin enemmän kohtisuoraan et se menee ihon läpi ja sit vasta suonensuuntasesti loivemmassa kulmassa vai et heti jo loivemmassa kulmassa?

Noin 45 asteen kulmassa suonen läpi kunnes kammioon tulee verta, sitten neulaa pikkaisen pois ja työnnetään kanyyli suoneen hieman loivemmassa kulmassa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millaisessa kulmassa te pistätte kanyylin? Eka niin enemmän kohtisuoraan et se menee ihon läpi ja sit vasta suonensuuntasesti loivemmassa kulmassa vai et heti jo loivemmassa kulmassa?

Noin 45 asteen kulmassa suonen läpi kunnes kammioon tulee verta, sitten neulaa pikkaisen pois ja työnnetään kanyyli suoneen hieman loivemmassa kulmassa.

Sama.

Oon tässä miettinyt että miten ihmeessä meille koulussa opetettiin sitä kanylointia, kun muistan että joku korkki otettiin pois ja veret valui käsille joka tapauksessa. Ja vaikeelta tuntui. huh.gif Nykyään teen niin, että vedän neulaa taaksepäin sen verran että näen verta nousevan kanyyliin ja sitten jätän siihen. Jos potilas pysyy paikallaan, siinä voi irrottaa vaikka molemmat kädet, avata staasin ja ottaa tippaletkun hollille. Sitten vaan neula pois ja letku tilalle, vaihtelevasti sitä siinä kohtaa joskus tulee käsille, mutta kun pitää hanskat niin ei haittaa. Kiireisessä päivystyksessä aikanaan joutunut opettelemaan tipanlaiton ilman apukäsiä ja nytkin lähinnä ärsyttää jos joku lykkää käpäliään sinne sekaan. Avaa vaan tippateipit valmiiks potilaan päälle tai sänkyyn ja tippaletkun päästä korkki valmiiksi pois sekä teippi hollille niin ei siinä mitään apulaista tartte.

Samoin juttelin tässä yhden kandin kanssa, joka otti sen korkin sieltä perästä pois. Selitys oli jotakuinkin se, että sen voi laittaa sitten kanyylin päähän, jos siihen ei heti laitetakaan mitään tippumaan. Whaat?!? Koitin hienovaraisesti kertoa, että ihan pelkkää kanyylia en ole suonessa nähnyt koskaan, vaan aina sinne tulee joko mandriini tai sitten hepariinihäntä...  Muistan kyllä ennenkin taivastelleeni kun kandit menee kanyloimaan ilman nesteitä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samoin juttelin tässä yhden kandin kanssa, joka otti sen korkin sieltä perästä pois. Selitys oli jotakuinkin se, että sen voi laittaa sitten kanyylin päähän, jos siihen ei heti laitetakaan mitään tippumaan. Whaat?!? Koitin hienovaraisesti kertoa, että ihan pelkkää kanyylia en ole suonessa nähnyt koskaan, vaan aina sinne tulee joko mandriini tai sitten hepariinihäntä...  Muistan kyllä ennenkin taivastelleeni kun kandit menee kanyloimaan ilman nesteitä.

Päikissä ane toimi juuri niin eli kanyyli suoneen ja valkoinen korkki päähän. Sitten päällä olevasta korkista aneaineet sisälle. Helpompi laittaa unta, kun voi jättää Propo-ruiskun kiinni ja painaa lisää aina tarvittaessa.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon tässä miettinyt että miten ihmeessä meille koulussa opetettiin sitä kanylointia, kun muistan että joku korkki otettiin pois ja veret valui käsille joka tapauksessa. Ja vaikeelta tuntui. huh.gif Nykyään teen niin, että vedän neulaa taaksepäin sen verran että näen verta nousevan kanyyliin ja sitten jätän siihen.

Meille opetettiin koulussa silleen, et samalla ku työntää kanyylia suoneen niin neulaa pitää vetää samaa tahtia ulos. Perusteluna tähän oli se, ettei neula vaan puhkaise suonta. Mut tässä tulee se ongelma, et siihe tarvii kaks kättä ja sitte ei sitä ihoa saa pidettyä sillee kireellä. Hankala saada sitä kanyylia sit uitettua suoneen... Ja muutenki kädet loppuu kesken.

Toi tekniikka mitä MVT:ki sano käyttävänsä on paljon parempi... Kentälläki sanovat mulle et unohda toi mitä koulussa opettivat. Enkä oo kenenkään nähny laittavan kanyylia tolla "kahden käden tekniikalla"

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon tässä miettinyt että miten ihmeessä meille koulussa opetettiin sitä kanylointia, kun muistan että joku korkki otettiin pois ja veret valui käsille joka tapauksessa. Ja vaikeelta tuntui. huh.gif Nykyään teen niin, että vedän neulaa taaksepäin sen verran että näen verta nousevan kanyyliin ja sitten jätän siihen.

Meille opetettiin koulussa silleen, et samalla ku työntää kanyylia suoneen niin neulaa pitää vetää samaa tahtia ulos. Perusteluna tähän oli se, ettei neula vaan puhkaise suonta. Mut tässä tulee se ongelma, et siihe tarvii kaks kättä ja sitte ei sitä ihoa saa pidettyä sillee kireellä. Hankala saada sitä kanyylia sit uitettua suoneen... Ja muutenki kädet loppuu kesken.

Liekö ollut juurikin tuosta sitten kyse. Kyllä sen suonen saa puhki pelkällä kanyylin pillilläkin, nimim. kokemusta on  :( Enpä ole kenenkään nähnyt laittavan kanyylia kaksin käsin. Sen muistan että neulaa kiellettiin työntämästä takaisinpäin, mutta sitäkin tulee tehtyä, joskaan ihan loppuun asti en työnnnä, koska perusteluna oli että neula voi leikata palan kanyylin kärjestä ja se sitten joutuu verenkiertoon.

Ihan turhaa mystiikkaa siellä koulussa liitetään moniin juttuihin muutenkin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyään teen niin, että vedän neulaa taaksepäin sen verran että näen verta nousevan kanyyliin ja sitten jätän siihen. Jos potilas pysyy paikallaan, siinä voi irrottaa vaikka molemmat kädet, avata staasin ja ottaa tippaletkun hollille.

Yksin kun yleensä kanyloin niin teippaan kanyylin kiinni ihoon ennen letkun kiinnittämistä; se kun on pimeessä mökissä tai liikkuvassa autossa se vaihe jossa helposti kämmää kanyylin suonesta pois.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Hepariinivalmisteiden käyttö, ja oikea perhoskoko suoneen-, potilaan painoon/ikään katsoen.

Marianne T.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen päässyt nyt harjoittelussa kanyloimaan useempaan kertaan ja mulla on käyny tolla lailla kans. Indikaatiokammioon tulee verta ja lupaavalta vaikuttaa, mutta sitten kanyyli ei ui kunnolla suoneen / tai jos meneeki nii se ei lähde vetämään.

Kun kanyylin pää on suonessa niin hanat auki ja edellä menevä nestevirtaus auttaa kanyylia pysymään hieman etäämmällä suonen reunoista. Ei toimi mielestäni kovin hyvin ihan pienellä kanyylilla.

Millaisessa kulmassa te pistätte kanyylin? Eka niin enemmän kohtisuoraan et se menee ihon läpi ja sit vasta suonensuuntasesti loivemmassa kulmassa vai et heti jo loivemmassa kulmassa?

Haurassuoniselle, 50 vuotta kortisonia syöneelle potilaalle, isossa kulmassa aluksi. Luulisin, että tuo toimii hyvin sen takia, että mitä isommassa kulmassa lävistät ensin suonen, sitä vähemmän suonen seinämään tulee venyttävää kuormitusta

Jos on hyvät suonet niin pistän heti alusta asti melko loivalla kulmalla, jolloin taas suonen molemminpuolisen puhkaisun riski on huomattavasti pienempi. Yleensä koitan tätä aina aluksi ennenkuin siirryn tuohon edempänä mainittuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...