Jump to content
MAINOS

Sairaankuljetuksen keikkalaisen työajat


Ensihoitajanhoitaja

Recommended Posts

Tässä syntyi keskustelua, että tuntityöläisenä (keikkalaisena) voi tehdä vaikka vuorokauden ympäriinsä töitä samalle palkanmaksajalle ilman, että heittäytyy ylitöiksi.

Oliskos jollain joku järkeenkäypä ajatus siitä, että mitenkäs tää asia ihan oikeasti menee. Sopimuskirjaa tietysti voi lukea, mutta missä välissä sitä ehtii kun töitä...  :)

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllä sillä tuntityöläiselläkin alkaa ylityöt juoksemaan. Itse asiassa helpommin kuin vakityöntekijällä jolla on kaikenmaailman tasausjaksoja ja kolmen viikon listoja yms. KVTESin alaisissa paikoissa ylityöt alkaa juoksemaan muistaakseni 7,75 tunnin jälkeen, joten keikkalaiset saavat ihan kivasti ylityökorvausta ihan tavallisesta yövuorosta. Samansuuntaisesti se taitaa sairaankuljetuspuolellakin mennä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä sillä tuntityöläiselläkin alkaa ylityöt juoksemaan. Itse asiassa helpommin kuin vakityöntekijällä jolla on kaikenmaailman tasausjaksoja ja kolmen viikon listoja yms. KVTESin alaisissa paikoissa ylityöt alkaa juoksemaan muistaakseni 7,75 tunnin jälkeen, joten keikkalaiset saavat ihan kivasti ylityökorvausta ihan tavallisesta yövuorosta. Samansuuntaisesti se taitaa sairaankuljetuspuolellakin mennä.

Mutta kun se yö jakautuu kahden vuorokauden puolelle niin määräyskirja on pakko tehdä kahdelle työpäivälle eli sillon yövuoro ei mene sinne ylitöitten puolelle  ;D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta kun se yö jakautuu kahden vuorokauden puolelle niin määräyskirja on pakko tehdä kahdelle työpäivälle eli sillon yövuoro ei mene sinne ylitöitten puolelle  ;D

Ja jos työnantaja koskaan tuollaisen tempun onnistuu tekemään ja työntekijä vielä hymyssä suin asian hyväksyy, niin sitten on peli menetetty.  :D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sanotko sinä että minua ja varmasi useampaa kanssa ihmistä ns. kustu silmään?  angry.png

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sanotko sinä että minua ja varmasi useampaa kanssa ihmistä ns. kustu silmään?  angry.png

Tähän saakka mä olen elänyt siinä käsityksessä, että noista yksittäisistä ylitöistä on maksettu ylityökorvausta. Loogisesti olen ajatellut, että jos työvuoro alkaa edellisen vuorokauden puolella ja jatkuu seuraavalle vuorokaudelle ja tunteja tulee paljon, niin ylitöiksihän se menee. Siis jos on keikkalainen jolla ylityöraja on n. kahdeksan tuntia.

Muutenhan työnantaja voisi kiertää ylitöistä maksamisen siten, että työt alkaisivat vaikka klo 17 illalla ja loppuisivat seuraavana aamuna klo 6. Silloin ei kummankaan vuorokauden puolelle olisi tullut yli kahdeksan tunnin työjaksoa.

Siis kyllä, mun oikeustajun mukaan tuntityöläinen joka tekee yövuoron saa ylityökorvausta. Joku korkeammin oppinut sitte voi pudottaa mut maailman pinnalle ja kertoa miten asia oikeasti menee.  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis kyllä, mun oikeustajun mukaan tuntityöläinen joka tekee yövuoron saa ylityökorvausta. Joku korkeammin oppinut sitte voi pudottaa mut maailman pinnalle ja kertoa miten asia oikeasti menee.  ;D

Ainakaan HUS ei maksa ylitöitä keikkalaisen yövuorosta, ilmeisesti juuri tämän vuorokauden katkeamisen takia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis kyllä, mun oikeustajun mukaan tuntityöläinen joka tekee yövuoron saa ylityökorvausta. Joku korkeammin oppinut sitte voi pudottaa mut maailman pinnalle ja kertoa miten asia oikeasti menee.  ;D

Ainakaan HUS ei maksa ylitöitä keikkalaisen yövuorosta, ilmeisesti juuri tämän vuorokauden katkeamisen takia.

Ok, näin se sitten menee. Ei kai siinä kuitenkaan kahta määräyskirjaa tehdä yhtä yövuoroa varten?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osa keikkafirmoista maksaa ylityökorvauken yli 9 tunnin yöstä. esim Seure maksaa, mutta MedOne ja Mediverkko ei. Jos tee suoraan ns. määräyskirjalla tehdään sopimus tosiaan useammalle päivälle ja näin ollen ei ole oikeutta ylityökorvauksiin. Laillista hommaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaha.

Selvä. Pitääpä ottaa muuten asia keskusteluun tämän putiikin kirjanpitäjän ja palkanlaskijan (sama tyyppi) kanssa.

Siis esimerkkinä mainittakoon työvuoro 8-18 = 8 h 100% ja 2 h 150% palkkaa (100% = normaali tuntipalkka; huom varallaolo on s 26%).

Entäs kun töitä on sovittu esimerkiksi viikoksi (norm ta 38 tai jotain sinnepäin) ja tunteja tuleekin 85, eikä tasoitusta voida antaa aikana sen listan puitteissa missä se on sovittu.  Onhan tuossa  jo vähän ylitte tuplasti viikkotyötunteja 8)  Vai onko SakuTES sitten erilainen kuin muualla ?

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis kyllä, mun oikeustajun mukaan tuntityöläinen joka tekee yövuoron saa ylityökorvausta. Joku korkeammin oppinut sitte voi pudottaa mut maailman pinnalle ja kertoa miten asia oikeasti menee.  8)

Ainakaan HUS ei maksa ylitöitä keikkalaisen yövuorosta, ilmeisesti juuri tämän vuorokauden katkeamisen takia.

Ok, näin se sitten menee. Ei kai siinä kuitenkaan kahta määräyskirjaa tehdä yhtä yövuoroa varten?

Ei ei.. Vaan kun määräys kirjotetaan kahdeksi työpäiväksi niin silloin se ylityöraja on siellä 16 tunnin kieppeillä... Joku oh on joskus mulle selittänyt näin, sillon ainakin kuulosti loogiselta ja oon pitänyt totena tähän asti. Todellakin jos joku tietää miten asia on oikeesti niin kertokoon  :)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis kyllä, mun oikeustajun mukaan tuntityöläinen joka tekee yövuoron saa ylityökorvausta. Joku korkeammin oppinut sitte voi pudottaa mut maailman pinnalle ja kertoa miten asia oikeasti menee.  8)

Ainakaan HUS ei maksa ylitöitä keikkalaisen yövuorosta, ilmeisesti juuri tämän vuorokauden katkeamisen takia.

Ok, näin se sitten menee. Ei kai siinä kuitenkaan kahta määräyskirjaa tehdä yhtä yövuoroa varten?

Ei ei.. Vaan kun määräys kirjotetaan kahdeksi työpäiväksi niin silloin se ylityöraja on siellä 16 tunnin kieppeillä... Joku oh on joskus mulle selittänyt näin, sillon ainakin kuulosti loogiselta ja oon pitänyt totena tähän asti. Todellakin jos joku tietää miten asia on oikeesti niin kertokoon  :)

Itse sain kyllä vielä keikkalaisena ollessani Helsingin kaupungilta ihan ok ylityökorvaukset, kun keikkalaisena valvoin kolme yötä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaha.

Selvä. Pitääpä ottaa muuten asia keskusteluun tämän putiikin kirjanpitäjän ja palkanlaskijan (sama tyyppi) kanssa.

Siis esimerkkinä mainittakoon työvuoro 8-18 = 8 h 100% ja 2 h 150% palkkaa (100% = normaali tuntipalkka; huom varallaolo on s 26%).

Entäs kun töitä on sovittu esimerkiksi viikoksi (norm ta 38 tai jotain sinnepäin) ja tunteja tuleekin 85, eikä tasoitusta voida antaa aikana sen listan puitteissa missä se on sovittu.  Onhan tuossa  jo vähän ylitte tuplasti viikkotyötunteja 8)  Vai onko SakuTES sitten erilainen kuin muualla ?

Eikös vo vaikuta jotenkin noihin ylityötuntien kertymiseen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli sakutes ja työaikalaki kannattaa lukaista. Sieltä käy ilmi, että jos palkka maksetaan tunneittain (olet siis tuntipalkkalainen, et kuukausipalkkalainen) tulee ylityöraja vastaan 8h kohdalla. Seuraavat 2h menee +50% ja siitä eteenpäin 100%. Sairaankuljetuksessa vuorokausi katkeaa aina vuorokauden vaihteeseen ja tunnit alkavat juosta alusta. Eihän sitä kovin moni tuntilainen ole töissä aktiiveilla yöaikaan sakussa ja varallaoloistahan ei muodostu ylitöitä. Pelan puolen 24h vuoroista en osaa sanoa, koska niitä koskee jonkunmoinen poikkeustyöaikalaki, eli tuskin ylityöraja sama kuin yksityisen tes mukaan.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jepjep.

Lukaisin TESin ja soittelin palkanlaskijalle joutessani. Asia on aika yksinkertainen.

Tässä putiikissa käytössä on malli, jossa keikkalaisen listatyöaika lasketaan aloitettujen työvuoron sisätävien päivien määrällä (listaa kohden niitä on 15) ja katsotaan TESin taulukosta (7§) kulloisenkin listan tuntimäärä = joka on keikkalaisen perustuntimäärä kulloisellekin listalle. Ylityörajat on määritelty päivälle, viikolle ja tasoittumisjaksolle. Nämä korreloivat keskenään. Päätoimisella päivittäinen työaika on 7tuntia 39 minuuttia ja osa-aikaisella se 8 tuntia (homma keikahtaa päätoimisen puolelle kun kuukausittain on työpäiviä 13 tai enemmän). Tasoittumisjakso on 3 viikkoa.

SakuTES löytyy täältä: http://www.finlex.fi/data/tes/stes1582-PT70sairkulj0502.pdf

Eli käytännössä, jos tekee 24 h vuoron 18-18, on työpäiviä kaksi ja keikkalaisen työaika 16 h. Ylitöille menee 2 h 50%  ja 6 h 100% korotettuna. Joten palkka on ptp*16+ptp*2*0,5+ptp*6*1 +vuorolisät.

Aijee, sitten vielä ne pitämättömät mutta tuntien mukaan ansaitut lomapäivät.... Ihme että firmat on vielä pystyssä.  :nauraa:

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...