Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Manta

Asiakas puhuu itsemurhasta.

Recommended Posts

Manta

Mitä voin tehdä?

Toistuvasti on hän minulle sanonut, että jos ei tuota vaimoa olisi, niin hän lopettaisi päivänsä.

Hän on vaimonsa omaishoitaja. vaimo on dementoitunut, eikä tule toimeen yksinään. Hoitolaitokseen mies ei vaimoaan anna, vaikka voisi olla vaimon kannalta inhimillisempi ratkaisu kuin kotona olo. Palvelutalossa olivat "kokeilulla" muutaman kuukauden. Semmoseen eivät mene, ainakaan kunnalliseen.

Mies on monisairas, väsynyt, pettynyt kaikkiin hoitoihin, hoitajiin, yhteiskuntaan, kaikkeen. Valituksia hoitajien, lääkäreiden, pankkien, yleensä kaikkien muiden ihmisten tekemistä virheistä on koko ajan menossa. Ajan kuluessa niitä saatetaan perua tai selitellä "mielenterveyshäiriössä" tehdyiksi.

Sanon mitä tahansa sitä saatetaan huomenna käyttää minua vastaan, mutta tänään olin vielä hyvä hoitaja.

Olen surullinen hänen puolestaan, en osaa auttaa. Kuuntelen ja haluan olla mahdollisimman rehellinen. Kysyn kaikki mitä aion heidän kotonaan tehdä, että voinko tehdä.  :nauraa:

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Oinaspässi

Miten ois, jos puhuisit vaimoa hoitavan lääkärin kanssa? Lienee tietää historiaa? Siinä voi miettiä, ottaisko yhteyttä sosiaalipuoleen, jos he tekisivät käynnin paikanpäällä ja arvioisivat hoitopuolen ihmisten kanssa tilannetta. Vaikuttaa siltä, ettei herrasta enää omaishoitajaksi ole? Jos ei ihan M1:sen tasoa, niin hoidosta huolimatta voi muistuttaa heitteilejättöä? Näin lyhyt arvio, vähäisellä tietomäärällä... Keskustelua ammattilaisten välille, niin ei sun tarvi yksin huolehtia.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
oletkovarma??

Mitä voin tehdä?

Sanon mitä tahansa sitä saatetaan huomenna käyttää minua vastaan, mutta tänään olin vielä hyvä hoitaja.

Olen surullinen hänen puolestaan, en osaa auttaa. Kuuntelen ja haluan olla mahdollisimman rehellinen. Kysyn kaikki mitä aion heidän kotonaan tehdä, että voinko tehdä.  ;)

En tiedä, onko täällä luvallista osatekstin poisto vastaustilanteissa? 

Mitä haluaisit tehdä? Se on minun kysymykseni sinulle.

Jokainen, joka haluaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin, kokee tänä päivänä riittämättömyyden tunnetta. Viestistäsi kuultaa sekin lävitse, että melkoisia ristiriitatunteita synnyttämä asiakastilanne. Onko roolisi tai työnantajasi mikä? Kotipalveluko? Ei taida tarjota työnohjausta? Depressiivinen ja vielä järjestelmän uuvuttama omaishoitaja on takuulla hyvin haasteellinen case. Onko tälle omaiselle tarjottu omaishoitajalomaa tai kuntoutusta? Siis oletteko hakeneet ray:n tukemia virkistyslomia ko. henkilölle? (tosin niissäkin välillä tarjonta hipoaa valitusasteista toimintaa)

Tiedän mummon, jota ?kaikki? moittivat negatiiviksi ja ruikuttajaksi ja vaikka mitä. Ainoa oli se, että mammapas sanoikin (väsykyllästyneenä-ei masentuneena) aiheesta, mutta väsähtäneelle hoitavalle henkilökunnalle se ei passannut. Maamuska löysi mutkien kautta sopivamman asumismuodon, sekä mielekkyyttä elämäänsä, niin sitä myötä mummon kohtaaminenkin on helpottanut avoimemman hoitajakontaktin ylläpitoa. 

Mutta tiedän myös paapparan, jonka haluan ja kierränkin kaukaa. Tälle en uskaltaisi ajatellakaan ehdottaa lomitusta tai saatikka rohkaista ketään muutakaan sitä tekemään. Huh! Ajatukseni ei anna mennä pidemmälle. Onhan mulla kaikenlisäksi vapaapäivä ;P

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Manta

Miten ois, jos puhuisit vaimoa hoitavan lääkärin kanssa? Lienee tietää historiaa? Siinä voi miettiä, ottaisko yhteyttä sosiaalipuoleen, jos he tekisivät käynnin paikanpäällä ja arvioisivat hoitopuolen ihmisten kanssa tilannetta. Vaikuttaa siltä, ettei herrasta enää omaishoitajaksi ole? Jos ei ihan M1:sen tasoa, niin hoidosta huolimatta voi muistuttaa heitteilejättöä? Näin lyhyt arvio, vähäisellä tietomäärällä... Keskustelua ammattilaisten välille, niin ei sun tarvi yksin huolehtia.

On kyllä kaikilla tiedossa tämä ongelmatapaus. Sosiaalipuoli tietää tapauksen perinpohjaisesti. Vanhainkotipaikkaa on ehdotettu, mutta kun kunnan järjestelmät ja politiikka on herran mielestä heitä väheksyvää ja toisia suosivaa. Kun mitään varsinaista laiminlyöntiä ei ole näkyvissä, emme voi pakkohoitoon määrätä (kumpaakaan). Työnantajalleni oli soitellut ja hän minulle kertoi, että väsyneeltä mies kuulosti. Hän oli ehdottanut käyntejä vaikka joka päivälle. Jos olisin yksin päättämässä voisin käydä joka päivä (niin kauan kun tulee heidän taholtaan jälleen kielto ettei tarvitse heidän asioitaan liikaa urkkia), mutta työkaverini eivät ole vielä ihan päässeet herran suosioon niin, että hän heihin luottaisi. Siksi hän ei ilmeisesti anna lupaa käydä joka päivä. Kunnan ratkaisu voisi olla, että avustaisivat yksityiseen palvelukotiin pääsemiseen. Paikkaa ei ole vielä selvillä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Manta

Vastaus: oletkovarma??

Kotipalvelu on työnantajani. Ei tarjoa työnohjausta. Tämä tapaus on ollut kunnalle haasteena jo kauan, mutta omaishoitajan väsyessä toivomme, että jotain ratkaisua alkaisi tulla. Lomat ilman vaimoa eivät käy. Vaimoa ei saa laittaa mihinkään kunnan hoitolaitokseen tai palvelutaloon yksin. KSH:n kanssa keskustelemme asiasta. Heille/hänelle yhtä ongelmallinen tapaus. Tietoja emme saa kirjata mitään mihinkään, joten asiat eivät välity kirjallisina hoitavalle lääkärille. KSH saa kirjata, ehkä?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
oletkovarma??

Mikähän paapan luottamuksen on vienyt tähän loistavaan järjestelmään? Ei ne ihan kauaskaan mene todellisuudesta, nuo paapparan ajatuskuviot. Kirjata saa aina käynnit ja tuleekin niin tehdä, koska jossainhan ne pitää näkyä.

Voihan! Jaksuja sinulle. Ole nyt varovainen oman ahdistuksesi kanssa, ettei kirjaannu vääriin paikkoihin. Tukeeko hyvää suoriutumistasi kukaan työpaikallasi?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Manta

Mihin voimme kirjata jos on asiakkaalta kielto kirjaamiseen (Efficaan). Aiemmin olemme pyrkineet laittamaan muistiin lähes jokaisen käynnin (sanalliset) kuviot ihan ruutuvihkoon todistukseksi mahdollisia oikeustoimia varten. Nyt kun teimme hoito- ja palvelusuunnitelman ja samassa yhteydessä pyysimme kirjallisen luvan, eli allekirjoituksen lupaan kirjata heidän tietojaan, oli vastauksena ehdoton ei. Työnantajani on poistanut efficalta sen jälkeen kirjoitusoikeuden, lukea voimme, mutta emme enää mitään kirjata. Pomo kielsi myös muunlaisen kirjaamisen, koska asiakas on kirjaamisen kieltänyt, eli emme saa kirjata edes ruutuvihkoon mitään.

Onhan pomo kiittänyt ja kehunut mun onnistumistani (vielä reilu vuosi sitten kysyi, mitä opittavaa minulla olisi yhdeltä sijaiselta, joka pärjäsi tässä perheessä loistavasti), mutta en siitä sen kummemmin ota itselleni kunniaa. Kaikki me työmme hyvin tehdään, vaarin mieli saattaa hetkessä muuttua minulle epäedulliseksi.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille